Lépj túl a határaidon és járd be Európát - ez volt 2023-ban a Margó Könyvek

Lépj túl a határaidon és járd be Európát - ez volt 2023-ban a Margó Könyvek

2023 őszén indult el a 18 kötetből álló Margó Könyvek sorozat a Margó Irodalmi Fesztivál és a Helikon Kiadó gondozásában, a Kreatív Európa Program támogatásával. A világ sokszínű, tele kérdésekkel és kihívásokkal, ám valljuk, hogy az irodalom segíthet jobban megérteni ezeket és így egymást is. Migráció és vízözön, drogok és gyász, családi konfliktusok és a bőrszín okozta konfliktusok – ezeket a témákat is feldolgozza a tavaly megjelent első hat regény, ebben a cikkben pedig még egyszer bemutatjuk valamennyit, és összegyűjtöttük a hozzájuk tartozó kritikákat, interjúkat, beleolvasókat is.

sa | 2024. január 10. |
A Margó Könyvek sorozatban érkezik még:
2024: Arnaud Dudek (francia), Asko Sahlberg (finn), Silvester Lavrík (szlovák), Lana Bastašić (bosnyák), Martyna Bunda (lengyel), Ivana Bodrožić (cseh)
2025: Alessandro Mari (olasz), Dora Čechova (cseh), Gerard Donovan (ír), Bruno Viera Amaral (portugál), Tonio Schachinger (osztrák), Alek Popov (bolgár)

Andrei Dósa: Füveskert

ANDREI DÓSA
Füveskert
Ford. Koszta Gabriella, Horváth Benji, Helikon, 2023, 160 oldal
-

„A Füveskert merész vágásokkal élő, lírai hangú, látomásos prózakötet. Andrei Dósa ágbogas pop- és magaskulturális hivatkozáshálózattal dolgozik, és utat vesztett szereplőinek beállástörténetein keresztül voltaképp a művészi indulást meséli el” – írtuk a kötetről, amikor a hét könyve volt nálunk, és amit a Margó-díjas Totth Benedek „vakmerő generációs regénynek” nevezett. Szereplői: a rendező, az író, a filozófus, a hekker és Gabi, a nő. A brassói származású költő, műfordító Andrei Dósa (1985) közgazdasági és bölcsész diplomát szerzett, öt verseskötete és két regénye jelent meg – stílusáról Totth a kötethez írt utószavában azt írta: „Azt nem tudom, mi volt előbb, a próza vagy a líra, de mintha Dósánál igazából ez a kettő nem is válna el teljesen, a prózájában is előszeretettel él a költészet eszközeivel, ahogyan a lírája meg néha mintha megégetett próza lenne, szikár, sallangmentes, tömör, kegyetlen.”

Ahogy azt Dósa ősszel a Margó Könyves Színpadán elmondta, „a Füveskert karakterei kábítószerek és videojátékok mesterséges vagy virtuális világaiban keresnek menedéket a valóság elől, elvégre erős bennük a káosztól való félelem. A magukat értelmiségi pályára képzelő álmodozók, tartanak attól, hogy fel kell nőniük, így voltaképpen Pán Péter-szindrómás, kiskamasz korban rekedt, a kapunyitással járó pánikot sztorizgatással és füstöléssel elnapoló gyerekeknek számítanak.” (A szerző májusban is járt a Margón, azt a beszélgetést itt tudod meghallgatni, itt pedig a beszámolónkat találod róla.) Interjúnkban a külön polcon heverő román és magyar nyelvű klasszikusokról, a valóság egyik tartományából a másikba átlibbenő szavakról, íráskedvet fűtő érzelmekről és művészi szinten művelt halogatásról is beszélgettünk, a kötetbe itt beleolvashatsz.

Andrei Dósa: A fantáziálás és a prózaírás között hatalmas a szakadék
Andrei Dósa: A fantáziálás és a prózaírás között hatalmas a szakadék

A kétnyelvű, mindkét műnemben alkotó Andrei Dósa Füveskert címmel látomásos prózakötetet írt. Külön polcon heverő román és magyar nyelvű klasszikusokról, íráskedvet fűtő érzelmekről és művészi szinten művelt halogatásról is beszélgettünk vele.

Tovább olvasok

Vesna Lemaić: Szíves fogadtatás

VESNA LEMAIĆ
Szíves fogadtatás
Ford. Reiman Judit, Helikon - Margó Könyvek, 2023, 147 oldal
-

A szlovén Vesna Lemaić novelláskötetében a vándorlás, az utazás különböző arcait és megítéléseit ragadja meg (itt beleolvashatsz). Ahogy interjúnkban elmondta: „(A) kétféle migráció megosztja az embereket. Vannak az első osztályú utazók, a turisták, akik semmiféle problémába nem ütköznek a határon, és szinte mindenhol szívesen látják őket. Aztán ott vannak a másodosztályú utazók, az illegális bevándorlók, akik a határon rendőri elnyomással kénytelenek szembenézni, csak azért, mert nem »jó országokból« érkeznek.” Lemaić alapvetően nem a menekültek történeteit akarja megírni, a fogadó, szemlélődő fél nézőpontjából beszél.

Kritikánkban kiemeltük azt is, hogy „narrátora mindig az egyént szemléli a tömegben (különösen erős nála a női fókusz, így felbukkannak anyák, nagymamák, gyereklányok, kamaszok, takarítónők, barátnők, pincérnők, turistalányok, női aktivisták), az általa rögzített találkozások ugyanakkor villanásszerűek, az ismeretségek jellemzően órákra, napokra, hetekre köttetnek, a szereplők epizodisták egymás életeiben. Lemaić kisprózái talán emiatt is tárgyszerűen, pátosztól mentesen szólnak. Mininovellái nem akarnak sem magyarázni, sem kontextusba helyezni – egészen egyszerű helyzeteket, élettöredékeket vázolnak fel, melyekben ugyanakkor mintha minden szereplő valahogy kívülálló maradna.” Ehhez a gondolathoz kapcsolódik Borda Réka utószava is a kötetben: „Ebben a könyvben nincs olyan, hogy mi és ők, csak mi, emberek, ezek a félelemmel, frusztrációval, haraggal, veszteséggel, de egyben reménnyel, életörömmel és rácsodálkozással teli békák. Úgy fest tehát, hogy a békaperspektívának valamelyest mégiscsak van haszna: innen lentről könnyebben észrevesszük a menekültek mások által alig látható rezdüléseit, ezáltal pedig szinte testközelből követhetjük végig küzdelmeiket, amik időnként pont annyira feketék, mint amennyire fehérek.”

Migráció és turizmus – Vesna Lemaic mindig az egyént keresi a tömegben
Migráció és turizmus – Vesna Lemaic mindig az egyént keresi a tömegben

Idegenségérzet, akadozó kommunikáció, és a vágy arra, hogy megtaláljuk helyünket a világban – csak néhány kulcsmozzanat, mely kirajzolódik Vesna Lemaić Szíves fogadtatás című kötetének novelláiból.

Tovább olvasok

Andrés Neuman: Magunknak mondjuk

ANDRÉS NEUMAN
Magunknak mondjuk
Ford. Eőry Zsófia, Helikon, 2023, 185 oldal
-

Az argentin-spanyol Andrés Neuman regényét a szerkesztőségből többen a sorozat egyik legerősebb darabjának tartjuk, az év végi listánkon be is futott az 5. helyre (itt beleolvashatsz). A regény egyszerre mélyen empatikusan és tabudöntögetően provokatívan szól szeretetről, gyászról, betegségről, gondoskodásról és halálról egy család történetén keresztül. A lapokon az apa kimondott szavait, a fiú gondolatait és az anya naplóját olvashatjuk, hangjuk pedig párhuzamos szólamokká épül. Ahogy kritikánkban írtuk: „Ez a szeparáltság fontos motívum: kiegészítik egymást, de valódi párbeszédbe nem lépnek, mintegy ezzel is hangsúlyozva, hogy a legjelentősebb léttapasztalataink valójában nem megoszthatók. Még ha fogjuk is egymás kezét, az olyan nagy beavatások stációin, mint a halál, egyedül kell végigmennünk. A regény így közelség és távolság, megoszthatóság és megoszthatatlanság feszültségéből bomlik ki. »Akkor tanulunk meg hazudni, amikor beszélni, először a beszédre tanítanak meg, aztán a hallgatásra«, mondja Mario, és a címbe is foglalt monológok körüljárják a titok, hazugság és hallgatás aspektusait.”

Az apa utolsó ajándékként egy kamionos útra viszi a kisfiát, amely által a regény, ahogy Valuska László utószavában kiemelte, „más ikonikus utazós regényekhez hasonlóan (például Jack Kerouac: Úton, Robert M. Pirsig: A zen és a motorkerékpár-ápolás művészete), úgy is a szabadságról szól, hogy valójában a búcsúzásról és a halálról beszél. Nagy motorzajban és olajszagban halad apa és fia egyre közelebb egymáshoz, hiszen a halálunkkal semmi mást nem örökíthetünk át, csak a közös történeteket.” Interjúnkban Neuman mesélt arról, milyen beleszületni egy katonai diktatúrába, mit jelent elveszíteni az anyanyelvedet úgy, hogy még mindig spanyolul beszélsz, és hogyan lesz ebből költészet. Elárulta, szerinte ki a regény valódi főszereplője, és azt is, hogyan segített neki egy karakter megkérdőjelezni a gyász és a betegség olyan tabuit, amikről magánemberként nem tudott volna beszélni.

Andrés Neuman: Amikor gyászolsz, az otthonod is beleremeg
Andrés Neuman: Amikor gyászolsz, az otthonod is beleremeg

Az argentin-spanyol szerzővel a Magunknak mondjuk apropóján beszéltünk mások mellett katonai diktatúráról, az anyanyelv különös elvesztéséről, a regénye valódi főszereplőjéről és arról is, mi a közös a gyászban és a száműzetésben. Interjú.

Tovább olvasok

Hassan Preisler: A barna ember terhe

HASSAN PREISLER
A barna ember terhe
Ford. Fejérvári Boldizsár, Helikon, 248 oldal
-

„Összebékülhet-e egy emberben ennyiféle múlt (hagyomány)? Összebékülhetnek-e egy emberen belül ennyire különböző múltak és hagyományok és kultúrák? Vagy a civilizációk harca az énen belül folytatódik? Vajon ez a belső harc elpusztítja az ént? Ami nem pusztít el, az erősebbé tesz?” – teszi fel kérdéseit Cserna-Szabó András a kötethez írt utószavában, és egyben meg is ragadja annak nagy témát. A dán-pakisztáni író, színész, műsorvezető Hassan Preisler ugyan Dániában született és nőtt fel, vonásai és bőrszíne miatt folyamatosan a figyelem kereszttüzébe került. „Két identitás közötti feszültségben élek, vagy inkább a két identitás gondolata közötti feszültségben: a pakisztáni és a dán között”, írja, majd ahogy a beleolvasónkban közölt részletben is megtalálod, folyamatosan alkalmazkodni próbál, „mert kaméleon vagyok, és lehetek bárki, akit csak kívánsz”.

A Dániában bestseller autofikciós regénye szatirikus és nem PC társadalomkritika egyben, amellyel elnyerte Dánia legjelentősebb elsőkönyves díját. „Az összetett idő- és térszerkezetű regény legélvezetesebb részei azonban nem az amúgy kifejezetten szórakoztatóan megírt önmarcangolások, vallomások és a »konferenciapatkányozás«, vagy a világ bármely pontján eltöltött, talajvesztett és féktelen, whiskey-vel, brandy-vel, crackkel és hasissal átitatott éjszakák leírásai, hanem a szövevényes és hihetetlenül izgalmas családtörténet töredékei” – írtuk a regényről, amikor a hét könyve volt nálunk, interjúnkban pedig arról is beszélgettünk Preislerrel, hogyan hatott rá a siker, hogyan árulta el a teste, amikor zaklatóként viselkedett, hogy szerinte mi segít valójában elfogadóvá tenni egy társadalmat, és arról is, melyik olvasójától kapott meglepő visszajelzést.

Hassan Preisler: Házasodnunk és szaporodnunk kell, hogy jóvá tegyük eddigi bűneinket
Hassan Preisler: Házasodnunk és szaporodnunk kell, hogy jóvá tegyük eddigi bűneinket

A barna ember terhe a Margó Könyvek sorozatban jelent meg, dán-pakisztáni szerzőjével beszélgettünk arról, hogyan árulta el a teste, amikor zaklatóként viselkedett, hogy szerinte mi segít valójában elfogadóvá tenni egy társadalmat, és arról is, melyik olvasójától kapott meglepő visszajelzést.

Tovább olvasok

Roderik Six: Özönvíz

RODERIK SIX
Özönvíz
Ford. Bérczes Tibor, Helikon - Margó Könyvek, 2023, 292 oldal
-

„Six prózájának legerősebb vonása, mely az egzisztencialistákkal rokonítja, hogy benne legtöbbször az egyént látjuk a maga pőreségében”, írta Szöllősy Mátyás utószavában a regényről, amiben négy egyetemista reked egy kollégium tetején, miközben hónapok óta esik az eső és egyre magasabbra emelkedik a mindent elöntő víz. A fiatalok eleinte nem zavartatják magukat, isznak, szexelnek, drogoznak, viszont szükségszerűen eljön az a pont, amikor kénytelenek szembenézni a komoly kérdésekkel. „Azt hiszem, az ő korukban én is hasonló voltam. Az X generáció tagja vagyok, a grunge nemzedéké, és nem hittünk túl sok mindenben: sem a jövőben, sem a kapitalizmusban, sem a társadalomban, sem a szüleinkben, de nem voltak valódi célok sem. Gazdasági válság volt – most is az van, úgy tűnik, mindig az van –, úgyhogy nem igazán volt tétje az életünknek, elég nihilista felfogásunk volt a jövőről. A miénk volt az első generáció, amelyik rájött, hogy nem lesz jobb az életünk, mint a szüleinké” – mondta a flamand szerző interjúnkban, amiben a természet erejéről, a hangtalan világról és az emberi morálról is kérdeztük.

„Six özönvize azonban a maga módján sokkal kegyetlenebb, mint az, amelyet a Genezisből ismerünk. A meg nem nevezett vidék meg nem nevezett városában a soha el nem álló eső ugyanis sokkal lassabban, alattomosabban pusztít, szinte fel sem tűnik. Megszokható, elviselhető, elég megnézni az angolokat. De pont a lassúsága miatt az is erősen megkérdőjeleződik, hogy az ár végül tényleg elmossa-e az emberek bűneit”, írtuk kritikánkban a regényről (itt beleolvashatsz), ami eredetileg 2012-ben jelent meg, ám a klímaválság új réteggel gazdagította az olvasatát. 

Roderik Six: Ha nagy rajtunk a nyomás, előtör belőlünk a szörnyeteg
Roderik Six: Ha nagy rajtunk a nyomás, előtör belőlünk a szörnyeteg

A flamand író Özönvíz című disztópiája egy napról-napra begyűrűző ökológiai katasztrófa közepette játszódik, melyet azonban a tinédzserkort épp elhagyó szereplői sokáig nem vesznek komolyan. A Sixszel készített interjúnkban szóba került a természet kíméletlen ereje, hogy miért ijesztő, ha nincsenek hangok, és az is, hogy az ember alapvetően jó-e vagy rossz. 

Tovább olvasok

Lars Svisdal: Semmirekellők

LARS SVISDAL
Semmirekellők
Ford. Domsa Zsófia, Helikon Margó Könyvek, 2023, 419 oldal
-

„Lars Svisdal első regénye olyan, mint korhadt deszkák alatt hangyabolyt találni. Más író talán kísértésbe esett volna, mihez kezdjen vele, vérmérsékletének megfelelően bottal piszkálja fel, vagy forró vizet önt járataiba – a Semmirekellők azonban a higgadt és pontos megfigyelések regénye, beavatkozás és ítélkezés nélkül mutatja be Fægranét és szereplőit, akik egy életre, vagy csak egy nyárra kapcsolódnak a szállóhoz. Egyébként sem szükséges felpiszkálni ezt a bolyt: épp eleget kínozzák ők egymást és saját magukat” – írta utószavában Moskát Anita a regényről (itt beleolvashatsz), amiben a 18 éves Gjoa megszökik válás miatt szétszakadt családjától, és nyári munkát vállal egy eldugott faluban található turistaszállóban. A panziót egy házaspár üzemelteti, a rengeteget dolgozó Olaug, és férje, Gunnar, aki inkább csak a vendégekkel beszélget. Fiuk, Ingebrigt lesz Gjoa egyetlen bizalmasa, amikor a lány embert próbáló helyzetbe kerül.

„A generációkat elválasztó nagy távolságok oka lehet a technika robbanásszerű fejlődése és a hirtelen kinyíló, globalizálódó világ, de Svisdalt nem ez érdekli, nem az okokat kutatja, hanem a következményekre mutat rá. Látjuk, hogy a falvak egyre néptelenebbek, a fiatalok elhagyják a vidéket, a szüleiket, a régi mesterségeket, a városokba mennek, de valójában fogalmuk sincs arról, hogy miért. Nincsenek igazán céljaik , de abban egészen biztosak, hogy otthon nem maradhatnak, az otthon ugyanis nem meleg és biztonságos, hanem kiszámíthatatlan, fojtogató közeg ebben a regényben” – írtuk kritikánkban, a szerzővel pedig beszélgettünk Norvégia jelenéről, rossz anyákról, a vidék elnéptelenedéséről, és arról is, hogy visszatérni a gyökerekhez és egy farmon gazdálkodni nem annyira romantikus, sokkal inkább kőkemény munka.

Lars Svisdal: Kevesen értik saját magukat kristálytisztán
Lars Svisdal: Kevesen értik saját magukat kristálytisztán

A norvég Lars Svisdal Semmirekellők című regénye coming of age sztori és a generációk közötti szakadékok bemutatása egy eldugott norvég faluban. A szerzővel Norvégia jelenéről, rossz anyákról, a vidék elnéptelenedéséről, és alkoholfogyasztásról is beszélgettünk.

Tovább olvasok

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Kritika

Andrei Dósa megírta a Dekameron spangliparázstól izzó spinoffját

A Füveskert merész vágásokkal élő, lírai hangú, látomásos prózakötet. Andrei Dósa ágbogas pop- és magaskulturális hivatkozáshálózattal dolgozik, és utat vesztett szereplőinek beállástörténetein keresztül voltaképp a művészi indulást meséli el. Ez a hét könyve.

...
Kritika

A gyászban a szenvedésünk tovább tart, mint azok türelme, akik meghallgatnak minket

Andrés Neuman regénye egy család történetén keresztül bontja le a társadalmi tabuinkat gyászról, halálról, haldoklásról, a haldoklás kíséréséről. A Magunknak mondjuk provokatív és feszült, empatikus és sodró. Ez a hét könyve.

...
Kritika

A "médiasztár pakit" csak addig éltetik, míg ki nem mondja a h-betűs szót

A barna ember terhe éles, őszinte és szatirikus önéletrajzi regény, valamint egyáltalán nem PC kortárs társadalomrajz. Elnyerte Dánia legjelentősebb elsőkönyves díját, és színpadi  adaptáció is készült belőle, méghozzá a szerző főszereplésével. Ez a hét könyve.

...

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

...

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

...

A jövő hangjai: Beszélgetés Simon Mártonnal (Podcast)

A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

Daniel Kehlmann regénye megmutatja, hogy egy totalitárius rendszerben mit jelent művésznek lenni akkor is, ha arra kényszerítik az embert, amit nem akar.

Kiemeltek
...
Beleolvasó

A Keleti-blokk titkai a demencia homályába vesznek - Olvass bele Pasi Ilmari Jääskeläinen regényébe!

Milyen titkokat rejtegetett a nemzetközi karriert befutó pszichoterapeuta édesanya?

...
Podcast

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

Elérkeztünk Ott Anna szülőségről szóló podcastjának utolsó részéhez: ezúttal Visky András írót kérdeztük.

...
Könyves Advent

Könyves társasjátékok ovisoknak

Kufliktól Babarókáig társasok a kedvenc könyveitek alapján!

Természetesen olvasok
...
Zöld

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

...
Zöld

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

...
Zöld

A gyereknevelésnek nem szükségszerű velejárója a kiabálás – így előzd meg

...
Zöld

Az AI-nak már most gazdagabb a szókincse a magasan képzett emberekénél

...
Zöld

Ez a könyv bebizonyítja, hogy a szívből jövő nevetéstől leszünk igazán boldogok

...
Zöld

Vajon megváltoztatja-e az embert, ha napi kapcsolatban van a halállal?

...
Zöld

3 könyv szülőknek, amit érdemes előjegyezni szeptemberben

...
Zöld

Most éppen naponta ennyi lépést kell tenned a tudósok szerint az egészségedért + 3 könyv

...
Zöld

A fantáziád segít a legtöbbet az ökológiai válság ellen - Olvass bele a Világelejébe!