Neuman úgy ír a szabadságról, hogy valójában a búcsúzásról és a halálról beszél

Valuska László: Neuman úgy ír a szabadságról, hogy valójában a búcsúzásról és a halálról beszél

Az argentin-spanyol Andrés Neuman Magunknak mondjuk című regénye a Margó Könyvek sorozatban jelent meg, ez a nemzetközileg elismert szerző első magyarul elérhető könyve (itt beleolvashatsz). A könyvhöz Valuska László írt utószót, olvasd el!

A szerzővel készült interjúnkat ITT találod, cikkünket a regényről ITT.

Valuska László | 2023. november 16. |
ANDRÉS NEUMAN
Magunknak mondjuk
Ford. Eőry Zsófia, Helikon, 2023, 185 oldal
-

A regényben egy olyan család történetéről olvashatunk, amibe betört a halálos betegség, mi pedig azt olvassuk, amit az apa mond, az anya ír és a fiú gondol. Ebből a három szólamból rajzolódik ki a búcsúzás, a gyász, a kimondhatatlanság és a felnövekvés szomorú-katartikus fonata. A Magunknak mondjuk a hét könyve volt nálunk, akkor azt írtuk, ha úgy tudnánk beszélni a halálról, ahogy Neuman teszi itt, sokkal jobb világban élnénk.

Margó Könyvek néven indít könyvsorozatot a Margó Irodalmi Fesztivál és a Helikon Kiadó
Margó Könyvek néven indít könyvsorozatot a Margó Irodalmi Fesztivál és a Helikon Kiadó

18 kötetből álló könyvsorozat jelenik meg a Margó Irodalmi Fesztivál és a Helikon gondozásában, Margó Könyvek néven. A sorozat első hat kötete már elérhető a könyvesboltokban, öt szerzővel pedig találkozhatnak is az olvasók a következő hetek nagy könyves eseményein.

Tovább olvasok

Valuska László: Felkészülni az ismeretlenre

„Készen állsz?, kérdeztem. Megszorítottad a kezem. Na és te?, kérdeztél vissza. Nem emlékszem, mit válaszoltam.” Mármint Elena, az anya nem emlékszik, mit válaszolt férje kérdésére. Én sem emlékszem, mit mondtam anyámnak, amikor egyik éjszaka teniszközvetítést néztünk a tévében, és közben próbáltuk megbeszélni, mi is vár ránk. Szavakra nem emlékszem a beszélgetésből, csak csendekre, röptékre és nyögésekre, mert női egyes volt: ezek az üres helyek, amik húsz éve foglalkoztatnak. Mit kellett volna mondanom, vagy neki mondania. 

Korán reggel szólalt meg a vonalas telefon, felpattantam az ágyból, átszaladtam a nappaliba, és felvettem: jó reggelt kívánok, az édesanyja exitált. 

Addig azt hittem, hogy felkészültem rá.

Több mint húsz éve tettem le a telefont, és azóta próbálok beszélni a halálról, mert húsz éve nincsenek szavaim hozzá. A betegségnek vagy a halálnak nincs szókészlete, gondoljunk csak az orvosok minden problémát elfedő latinos szóhasználatára, helyette csendekkel, elhallgatásokkal kommunikálunk, mintha az élet a nyelvhez, a halál a nyelven túlihoz tartozna. 

A Magunknak mondjuk című regényben a haldokló apa, Mario többnapos útra viszi tízéves fiát, Litót a Pedro nevű kamionnal, az anyának otthon egyedül kell szembenéznie a félelmeivel. A cselekmény tényleg nem több ennél, hiszen az apa gyógyíthatatlan betegsége mindent áthat, mintha egy misztikus thrillert olvasnánk a világvégéről. Ezt a történetet, ahogy az életet, elspoilerezni sem lehet, a végén meghalunk. A regény hármójuk egyes szám első személyű elbeszélésein keresztül keresi a választ arra a kérdésre, készen állunk-e, és hogy egyáltalán fel lehet-e készülni.

Ez a család minden tagja számára különleges kaland egyszeri és megismételhetetlen, hiszen Mario az utolsó útját a fiával közösen szeretné megtenni. Neuman regényében az országúti kamionozás, más ikonikus utazós regényekhez hasonlóan (például Jack Kerouac: Úton, Robert M. Pirsig: A zen és a motorkerékpár-ápolás művészete), úgy is a szabadságról szól, hogy valójában a búcsúzásról és a halálról beszél. Nagy motorzajban és olajszagban halad apa és fia egyre közelebb egymáshoz, hiszen 

a halálunkkal semmi mást nem örökíthetünk át, csak a közös történeteket. 

Ahogy Cormac McCarthy Az út című regényében az út célja a túlélés, Neumannál a búcsú, a közös élmény és tapasztalat megszerzése, ami a fiú számára hosszú távon jelentheti egyébként a túlélést is. A kisfiú nem sejt semmit, az apa meg már mindent, például azt, hogy az ő szeretett gyereke nemsokára apa nélkül marad. Mario elbeszélésének fullasztó terhe épp ebből következik: mi az, ami átadható vagy továbbörökíthető magunkból. A regény feszültségét pedig az időhöz való viszonyuk teremti meg.

Az anya, Elena sokat olvas, aláhúzza a fontos mondatokat, kiemel, értelmez. Például a halálról is olvas, pont azt, hogy a halált és a gyászt ugyanazzal a képmutatással közelítjük meg, ahogy a 19. században a szexuális vágyakat: ezek mindenkinek a saját történetei, megküzdései. A szexualitásról való nyílt beszéd felforgatott kulturális, társadalmi vagy gazdasági törvényeket is, sok szempontból az egyén szabadságát hozta el. A testiséghez vagy a szexualitáshoz képest a halál természetesen kevésbé monetizálható a fogyasztói kultúrában, ami a fiatalság örök vágyára épül. 

Kulturálisan és társadalmilag is kódolva vagyunk az ellen, hogy a halálról beszéljünk.

Pedig kevés biztosabb dramaturgiai pontja van az életünknek. Andrés Neuman a halálról beszél, ami egy család közös története: megmutatja, hogy nincs nyelvünk se a betegséghez, se a halálhoz, ezért a szereplők egyes szám első személyben monologizálnak. Az elbeszélés minden feszültségét, drámáját az a technika teremti meg, hogy nincs kitüntetett nézőpont: a kisfiú ártatlanságával szemben az apa lebegő, homályos és melankolikus hangja áll, míg az anya érzelmes, dühös, átszexualizált és kétségbeesett szólamán keresztül a világ összeomlását követhetjük végig. Ő távolabbról szemléli az eseményeket, otthonról, telefonon igyekszik kapcsolatot tartani a férjével és a fiával, miközben rengeteg teher, felelősség hárul rá: a férjét és a fiát is neki kell vezetnie az úton. 

A három nézőpont folyamatos feszültségben áll egymással, amelyek nem versengenek egymással, hanem közös képet adnak, de így merül fel egy sor nagyon fontos kérdés. Beavassuk a gyereket a végzetes betegségbe? Mit kezdjünk a mélyből jövő fájdalommal, dühvel, tanácstalansággal vagy reménytelenséggel? Mit lehet megosztani a szeretteiddel abból a félelemből, amit az elmúlás jelent? Lehet-e a halál egy ember története? 

A Magunknak mondjuk szívszorító, mégis felemelő regény egy családról, amelynek nemsokára meg kell tanulnia együtt élni a hiánnyal.

Az üres hely betöltése a gyász, amiről alkotótevékenységként beszél a könyv: ez az a feladat, amivel minden élőnek dolgoznia kell. Az emlékezés munka, az elbeszélés minden esetben fikció, mindenki máshogy meséli el az elhunyt történetét, a nyelv közbelép és formálni kezdi az alakokat. A halál ebből a szempontból az irodalomnak nyit teret: „Amikor Lito rólad beszél, amikor félig visszaemlékszik, félig pedig kitalál téged, észreveszem, hogy ennek a kis árvának két apja van. Az egyik hús-vér és bizonytalanság volt. A másik a szellem-apa, aki most őrködik a kalandjai felett, és legyenek azok bármilyen durvák is, megtapsolja őket. Úgy tűnik, ez a második verziód jobban megérti a fiunkat, mint bárki a világon. Minél kevésbé ismer, annál inkább csodál téged.”

A fiú a történet egy pontján megkapja apjától a régóta vágyott karórát, rögtön leolvassa a mutatókat – fontos pillanat ez mindkettőjüknek. Olvasóként tudjuk, hogy az apa halálával megszűnik az idő, a karóra viszont minden pillanatban arra emlékeztetheti a fiút, hogy az ő élete megy tovább. Tízévesen Lito nem tudja, amit mostanában kezdtem megérteni, hogy anyám halálakor beleragadtam a jelenbe, ahogy a fiú is, hiszen a karóra mindig a jelenidőt mutatja. A születéssel a szülők az időt adják gyereküknek, a végtelen lehetőségeket. A halál az idő határát jelöli ki. Ha megszűnik a jövő idő, akkor a tetteknek következményei sem lehetnek, mert az egyes döntések csak az adott pillanatban mérettetnek meg. És így végeredményben megszűnik a felelősség is. 

Az olvasás abban segít, hogy a lehető legjobban megértsem azokat a csendeket a kanapén.

A regénybeli Elenához hasonlóan tanulom, hogy minden könyv a halálról szól. A szűkebb és tágabb környezetemben soha nem beszéltek a betegségről, az elmúlásról, a rákról vagy a halálról. Kisajátították a halált. A temetés önálló, az időből kiragadott esemény volt, amelynek nem volt előzménye, csak következménye. Anyám halála nem volt több, mint papírmunka. Töltögettem a félhomályos folyosón a formanyomtatványokat. Aláírtam, hogy anyám meghalt. Egy másik papírt és egy sárga szemeteszsákot is hoztak: karóra, gyűrű, pulóver, melegítőnadrág, póló, zokni, kabát, sapka, sál, cipő. Aláírtam, átvettem. A sötét folyosóról kezemben a zsákkal léptem ki a vakító téli napfénybe. A zacskót nem lóbáltam, szorítottam. 

Andrés Neuman szövegére annak ellenére nem voltam felkészülve, hogy tudtam, milyen jelentős szerző a nemzetközi irodalomban. Zenészcsaládba született az argentin Buenos Airesben, anyai ágon spanyol, apain kelet-európai és zsidó felmenőkkel. Tizennégy éves volt, amikor a családja az argentin katonai junta diktatúrája elől a spanyolországi Granadába települt át. Az 1977-ben született írónak eddig nem jelentek meg magyarul könyvei, remélem, ez innentől máshogy alakul, mert nem csak spanyol nyelvterületen ér el kimagasló sikereket. Például a 2666-ot vagy a Vad nyomozókat jegyző csodás chilei író, Roberto Bolaño teljesen a szövegei hatása alá került. A brit Granta irodalmi magazin annak idején felvette Neumant a legígéretesebb spanyol nyelvű fiatal szerzők listájára, márpedig ők tudnak valamit, mert 1983-ban a brit listájukon szerepelt Martin Amis, Kazuo Ishiguro, Ian McEwan vagy Salman Rushdie, az 1996-os listájukra pedig felkerült Jonathan Franzen. Az El viajero del siglo helyet kapott a Guardian és az Independent év végi listáján, a Magunknak mondjuk családi drámáját pedig a New York Times méltatta, több díj listáján szerepelt. 

A Magunknak mondjuk pici és nyomasztó hely, akár a kamion vezetőfülkéje, ami belakva mégis szabad és tágas. Amikor Neuman a halállal való szembenézésről ír könyvet, valójában az élettel foglalkozik: félelmeinkkel, vágyainkkal és a hiánnyal. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

Vesna Lemaic prózájában a hovatartozás és a kirekesztés feszül egymásnak

Margó Könyvek sorozatban jelent meg a szlovén Vesna Lemaić Szívélyes fogadtatás című kötete, melyben elsősorban a turizmus és a migráció kérdései, igazságtalanságai foglalkoztatják. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Moskát Anita: A Semmirekellők a mérgező családi minták és a megrekedések regénye

A Helikon Kiadó és a Margó Irodalmi Fesztivál közös gondozásában megjelent Margó Könyvek sorozatának norvég darabjához Moskát Anita írt utószót. 

...
Beleolvasó

Totth Benedek: Andrei Dósa szövege megállítja az időt

A Füveskert vakmerő generációs regény. Szereplői: a rendező, az író, a filozófus, a hekker és Gabi, a nő. Jelenükből és múltjukból, képzelt és józan ábrándjaikból sodródnak egységessé a regény narratív szálai. Olvassátok el a Margó-díjas Totth Benedek a kötethez írt utószavát!

Olvass!
...
Beleolvasó

Ezen az évfolyamtalálkozón minden titokra fény derül – Olvass bele Karen Swan bekuckózós karácsonyi regényébe!

Részlet a Karácsony gyertyafénynél című regényből.

...
Beleolvasó

Aranka legyen egy szerethető, megszánható Jutka néni – Gerőcs Péter esszéje a történetírásról

Hogyan legyen együttérző a szereplőivel, és maradjon következetes az olvasóval? Részlet Gerőcs Péter esszékötetéből.

...
Beleolvasó

„Nincs párkapcsolatom, és nem is akarok addig, amíg anyu él” – Olvass bele Bibók Bea Ellopott felnőttkor című kötetébe!

Bibók Bea újabb gondolatébresztő könyvvel jelentkezett.

Kiemeltek
...
Könyves Advent

Amit az izlandiak karácsonykor olvasnak – Könyv a szeretetről, hűségről és kitartásról

Az ünnep nemcsak csillogás, hanem küzdelem és keresés is egyben.

...
Beleolvasó

Aranka legyen egy szerethető, megszánható Jutka néni – Gerőcs Péter esszéje a történetírásról

Hogyan legyen együttérző a szereplőivel, és maradjon következetes az olvasóval? Részlet Gerőcs Péter esszékötetéből.

...
Podcast

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

Megjelent a Könyves Magazin 50-es listája, alaposan átbeszéljük, hallgassátok! 

Természetesen olvasok
...
Zöld

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

...
Zöld

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

...
Zöld

A gyereknevelésnek nem szükségszerű velejárója a kiabálás – így előzd meg

...
Zöld

Az AI-nak már most gazdagabb a szókincse a magasan képzett emberekénél

...
Zöld

Ez a könyv bebizonyítja, hogy a szívből jövő nevetéstől leszünk igazán boldogok

...
Zöld

Vajon megváltoztatja-e az embert, ha napi kapcsolatban van a halállal?

...
Zöld

3 könyv szülőknek, amit érdemes előjegyezni szeptemberben

...
Zöld

Most éppen naponta ennyi lépést kell tenned a tudósok szerint az egészségedért + 3 könyv

...
Zöld

A fantáziád segít a legtöbbet az ökológiai válság ellen - Olvass bele a Világelejébe!

A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

2024 legjobb könyvei 10-1.

Így olvastunk mi 2024-ben.