Neuman úgy ír a szabadságról, hogy valójában a búcsúzásról és a halálról beszél

Valuska László: Neuman úgy ír a szabadságról, hogy valójában a búcsúzásról és a halálról beszél

Az argentin-spanyol Andrés Neuman Magunknak mondjuk című regénye a Margó Könyvek sorozatban jelent meg, ez a nemzetközileg elismert szerző első magyarul elérhető könyve (itt beleolvashatsz). A könyvhöz Valuska László írt utószót, olvasd el!

A szerzővel készült interjúnkat ITT találod, cikkünket a regényről ITT.

Valuska László | 2023. november 16. |
ANDRÉS NEUMAN
Magunknak mondjuk
Ford. Eőry Zsófia, Helikon, 2023, 185 oldal
-

A regényben egy olyan család történetéről olvashatunk, amibe betört a halálos betegség, mi pedig azt olvassuk, amit az apa mond, az anya ír és a fiú gondol. Ebből a három szólamból rajzolódik ki a búcsúzás, a gyász, a kimondhatatlanság és a felnövekvés szomorú-katartikus fonata. A Magunknak mondjuk a hét könyve volt nálunk, akkor azt írtuk, ha úgy tudnánk beszélni a halálról, ahogy Neuman teszi itt, sokkal jobb világban élnénk.

Margó Könyvek néven indít könyvsorozatot a Margó Irodalmi Fesztivál és a Helikon Kiadó
Margó Könyvek néven indít könyvsorozatot a Margó Irodalmi Fesztivál és a Helikon Kiadó

18 kötetből álló könyvsorozat jelenik meg a Margó Irodalmi Fesztivál és a Helikon gondozásában, Margó Könyvek néven. A sorozat első hat kötete már elérhető a könyvesboltokban, öt szerzővel pedig találkozhatnak is az olvasók a következő hetek nagy könyves eseményein.

Tovább olvasok

Valuska László: Felkészülni az ismeretlenre

„Készen állsz?, kérdeztem. Megszorítottad a kezem. Na és te?, kérdeztél vissza. Nem emlékszem, mit válaszoltam.” Mármint Elena, az anya nem emlékszik, mit válaszolt férje kérdésére. Én sem emlékszem, mit mondtam anyámnak, amikor egyik éjszaka teniszközvetítést néztünk a tévében, és közben próbáltuk megbeszélni, mi is vár ránk. Szavakra nem emlékszem a beszélgetésből, csak csendekre, röptékre és nyögésekre, mert női egyes volt: ezek az üres helyek, amik húsz éve foglalkoztatnak. Mit kellett volna mondanom, vagy neki mondania. 

Korán reggel szólalt meg a vonalas telefon, felpattantam az ágyból, átszaladtam a nappaliba, és felvettem: jó reggelt kívánok, az édesanyja exitált. 

Addig azt hittem, hogy felkészültem rá.

Több mint húsz éve tettem le a telefont, és azóta próbálok beszélni a halálról, mert húsz éve nincsenek szavaim hozzá. A betegségnek vagy a halálnak nincs szókészlete, gondoljunk csak az orvosok minden problémát elfedő latinos szóhasználatára, helyette csendekkel, elhallgatásokkal kommunikálunk, mintha az élet a nyelvhez, a halál a nyelven túlihoz tartozna. 

A Magunknak mondjuk című regényben a haldokló apa, Mario többnapos útra viszi tízéves fiát, Litót a Pedro nevű kamionnal, az anyának otthon egyedül kell szembenéznie a félelmeivel. A cselekmény tényleg nem több ennél, hiszen az apa gyógyíthatatlan betegsége mindent áthat, mintha egy misztikus thrillert olvasnánk a világvégéről. Ezt a történetet, ahogy az életet, elspoilerezni sem lehet, a végén meghalunk. A regény hármójuk egyes szám első személyű elbeszélésein keresztül keresi a választ arra a kérdésre, készen állunk-e, és hogy egyáltalán fel lehet-e készülni.

Ez a család minden tagja számára különleges kaland egyszeri és megismételhetetlen, hiszen Mario az utolsó útját a fiával közösen szeretné megtenni. Neuman regényében az országúti kamionozás, más ikonikus utazós regényekhez hasonlóan (például Jack Kerouac: Úton, Robert M. Pirsig: A zen és a motorkerékpár-ápolás művészete), úgy is a szabadságról szól, hogy valójában a búcsúzásról és a halálról beszél. Nagy motorzajban és olajszagban halad apa és fia egyre közelebb egymáshoz, hiszen 

a halálunkkal semmi mást nem örökíthetünk át, csak a közös történeteket. 

Ahogy Cormac McCarthy Az út című regényében az út célja a túlélés, Neumannál a búcsú, a közös élmény és tapasztalat megszerzése, ami a fiú számára hosszú távon jelentheti egyébként a túlélést is. A kisfiú nem sejt semmit, az apa meg már mindent, például azt, hogy az ő szeretett gyereke nemsokára apa nélkül marad. Mario elbeszélésének fullasztó terhe épp ebből következik: mi az, ami átadható vagy továbbörökíthető magunkból. A regény feszültségét pedig az időhöz való viszonyuk teremti meg.

Az anya, Elena sokat olvas, aláhúzza a fontos mondatokat, kiemel, értelmez. Például a halálról is olvas, pont azt, hogy a halált és a gyászt ugyanazzal a képmutatással közelítjük meg, ahogy a 19. században a szexuális vágyakat: ezek mindenkinek a saját történetei, megküzdései. A szexualitásról való nyílt beszéd felforgatott kulturális, társadalmi vagy gazdasági törvényeket is, sok szempontból az egyén szabadságát hozta el. A testiséghez vagy a szexualitáshoz képest a halál természetesen kevésbé monetizálható a fogyasztói kultúrában, ami a fiatalság örök vágyára épül. 

Kulturálisan és társadalmilag is kódolva vagyunk az ellen, hogy a halálról beszéljünk.

Pedig kevés biztosabb dramaturgiai pontja van az életünknek. Andrés Neuman a halálról beszél, ami egy család közös története: megmutatja, hogy nincs nyelvünk se a betegséghez, se a halálhoz, ezért a szereplők egyes szám első személyben monologizálnak. Az elbeszélés minden feszültségét, drámáját az a technika teremti meg, hogy nincs kitüntetett nézőpont: a kisfiú ártatlanságával szemben az apa lebegő, homályos és melankolikus hangja áll, míg az anya érzelmes, dühös, átszexualizált és kétségbeesett szólamán keresztül a világ összeomlását követhetjük végig. Ő távolabbról szemléli az eseményeket, otthonról, telefonon igyekszik kapcsolatot tartani a férjével és a fiával, miközben rengeteg teher, felelősség hárul rá: a férjét és a fiát is neki kell vezetnie az úton. 

A három nézőpont folyamatos feszültségben áll egymással, amelyek nem versengenek egymással, hanem közös képet adnak, de így merül fel egy sor nagyon fontos kérdés. Beavassuk a gyereket a végzetes betegségbe? Mit kezdjünk a mélyből jövő fájdalommal, dühvel, tanácstalansággal vagy reménytelenséggel? Mit lehet megosztani a szeretteiddel abból a félelemből, amit az elmúlás jelent? Lehet-e a halál egy ember története? 

A Magunknak mondjuk szívszorító, mégis felemelő regény egy családról, amelynek nemsokára meg kell tanulnia együtt élni a hiánnyal.

Az üres hely betöltése a gyász, amiről alkotótevékenységként beszél a könyv: ez az a feladat, amivel minden élőnek dolgoznia kell. Az emlékezés munka, az elbeszélés minden esetben fikció, mindenki máshogy meséli el az elhunyt történetét, a nyelv közbelép és formálni kezdi az alakokat. A halál ebből a szempontból az irodalomnak nyit teret: „Amikor Lito rólad beszél, amikor félig visszaemlékszik, félig pedig kitalál téged, észreveszem, hogy ennek a kis árvának két apja van. Az egyik hús-vér és bizonytalanság volt. A másik a szellem-apa, aki most őrködik a kalandjai felett, és legyenek azok bármilyen durvák is, megtapsolja őket. Úgy tűnik, ez a második verziód jobban megérti a fiunkat, mint bárki a világon. Minél kevésbé ismer, annál inkább csodál téged.”

A fiú a történet egy pontján megkapja apjától a régóta vágyott karórát, rögtön leolvassa a mutatókat – fontos pillanat ez mindkettőjüknek. Olvasóként tudjuk, hogy az apa halálával megszűnik az idő, a karóra viszont minden pillanatban arra emlékeztetheti a fiút, hogy az ő élete megy tovább. Tízévesen Lito nem tudja, amit mostanában kezdtem megérteni, hogy anyám halálakor beleragadtam a jelenbe, ahogy a fiú is, hiszen a karóra mindig a jelenidőt mutatja. A születéssel a szülők az időt adják gyereküknek, a végtelen lehetőségeket. A halál az idő határát jelöli ki. Ha megszűnik a jövő idő, akkor a tetteknek következményei sem lehetnek, mert az egyes döntések csak az adott pillanatban mérettetnek meg. És így végeredményben megszűnik a felelősség is. 

Az olvasás abban segít, hogy a lehető legjobban megértsem azokat a csendeket a kanapén.

A regénybeli Elenához hasonlóan tanulom, hogy minden könyv a halálról szól. A szűkebb és tágabb környezetemben soha nem beszéltek a betegségről, az elmúlásról, a rákról vagy a halálról. Kisajátították a halált. A temetés önálló, az időből kiragadott esemény volt, amelynek nem volt előzménye, csak következménye. Anyám halála nem volt több, mint papírmunka. Töltögettem a félhomályos folyosón a formanyomtatványokat. Aláírtam, hogy anyám meghalt. Egy másik papírt és egy sárga szemeteszsákot is hoztak: karóra, gyűrű, pulóver, melegítőnadrág, póló, zokni, kabát, sapka, sál, cipő. Aláírtam, átvettem. A sötét folyosóról kezemben a zsákkal léptem ki a vakító téli napfénybe. A zacskót nem lóbáltam, szorítottam. 

Andrés Neuman szövegére annak ellenére nem voltam felkészülve, hogy tudtam, milyen jelentős szerző a nemzetközi irodalomban. Zenészcsaládba született az argentin Buenos Airesben, anyai ágon spanyol, apain kelet-európai és zsidó felmenőkkel. Tizennégy éves volt, amikor a családja az argentin katonai junta diktatúrája elől a spanyolországi Granadába települt át. Az 1977-ben született írónak eddig nem jelentek meg magyarul könyvei, remélem, ez innentől máshogy alakul, mert nem csak spanyol nyelvterületen ér el kimagasló sikereket. Például a 2666-ot vagy a Vad nyomozókat jegyző csodás chilei író, Roberto Bolaño teljesen a szövegei hatása alá került. A brit Granta irodalmi magazin annak idején felvette Neumant a legígéretesebb spanyol nyelvű fiatal szerzők listájára, márpedig ők tudnak valamit, mert 1983-ban a brit listájukon szerepelt Martin Amis, Kazuo Ishiguro, Ian McEwan vagy Salman Rushdie, az 1996-os listájukra pedig felkerült Jonathan Franzen. Az El viajero del siglo helyet kapott a Guardian és az Independent év végi listáján, a Magunknak mondjuk családi drámáját pedig a New York Times méltatta, több díj listáján szerepelt. 

A Magunknak mondjuk pici és nyomasztó hely, akár a kamion vezetőfülkéje, ami belakva mégis szabad és tágas. Amikor Neuman a halállal való szembenézésről ír könyvet, valójában az élettel foglalkozik: félelmeinkkel, vágyainkkal és a hiánnyal. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Vesna Lemaic prózájában a hovatartozás és a kirekesztés feszül egymásnak

Margó Könyvek sorozatban jelent meg a szlovén Vesna Lemaić Szívélyes fogadtatás című kötete, melyben elsősorban a turizmus és a migráció kérdései, igazságtalanságai foglalkoztatják. Olvass bele!

...

Moskát Anita: A Semmirekellők a mérgező családi minták és a megrekedések regénye

A Helikon Kiadó és a Margó Irodalmi Fesztivál közös gondozásában megjelent Margó Könyvek sorozatának norvég darabjához Moskát Anita írt utószót. 

...

Totth Benedek: Andrei Dósa szövege megállítja az időt

A Füveskert vakmerő generációs regény. Szereplői: a rendező, az író, a filozófus, a hekker és Gabi, a nő. Jelenükből és múltjukból, képzelt és józan ábrándjaikból sodródnak egységessé a regény narratív szálai. Olvassátok el a Margó-díjas Totth Benedek a kötethez írt utószavát!

Olvass!
...

Egy nő csak akkor értheti meg betegségét, ha szembenéz a háborúval és az apjával - Olvass bele Bánki Éva új kötetébe!

Bánki Éva új regényében személyes család- és betegségtörténetben mutatkoznak meg az elhallgatott traumák és titkok, és főleg az apa árnyékot vető hatalmas alakja. Olvass bele!

...

Olvass bele az Emily Wilde fantasy sorozat 3. részébe!

Te mindent hátrahagynál, hogy egy ismeretlen tündérkirályság uralkodója legyél? A nagysikerű Emily Wilde fantasy egy újabb résszel érkezik. 

...

Egy szorongó férfi vallomása és egy rejtélyes baleset – olvass bele P. Szathmáry István első regényébe!

Mi zajlik egy férfi lelkében? P. Szathmáry István új könyvéből kiderül, mutatunk egy részletet.

Kiemeltek
...

Karanténnapló és számvetés az élettel a Covidban – 6 könyv a hepatitis A-járványról szóló hírek mellé

Könyvajánlónkba olyan alkotásokat válogattunk, amelyekben járványok szerepelnek. 

...

A férj, akit a földrengés tüntetett el, a múltban található meg? – Olvass bele a Pokoltó című regénybe!

Van, hogy a történelem egyedül a dobostortát hagyja érintetlenül.

...

A gyászban elsősorban magunkat értjük meg – Olvass bele Horváth Florencia verseskötetébe!

Horváth Florencia versei a gyász útvesztőjében kalauzolják az olvasót. Olvass bele első kötetébe!

Természetesen olvasok
...

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

...

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

...

A gyereknevelésnek nem szükségszerű velejárója a kiabálás – így előzd meg

...

Az AI-nak már most gazdagabb a szókincse a magasan képzett emberekénél

...

Ez a könyv bebizonyítja, hogy a szívből jövő nevetéstől leszünk igazán boldogok

...

Vajon megváltoztatja-e az embert, ha napi kapcsolatban van a halállal?

...

3 könyv szülőknek, amit érdemes előjegyezni szeptemberben

...

Most éppen naponta ennyi lépést kell tenned a tudósok szerint az egészségedért + 3 könyv

...

A fantáziád segít a legtöbbet az ökológiai válság ellen - Olvass bele a Világelejébe!

A hét könyve
Kritika
Életközépi válság thriller elemekkel: hogyan is lehetne „normális” az, aki elől elhallgatták a múltat? 
Nádas, Spiró és az AI – jön a Tavaszi Margó!

Nádas, Spiró és az AI – jön a Tavaszi Margó!

A fesztiválon szó lesz a magyar irodalmat meghatározó, évfordulós művekről és az új megjelenésekről is. Mutatjuk!