Valuska László: Fontos cél, hogy ne csak egy, hanem sok könyvről beszéljünk [Margó-díj zsűri]

Valuska László: Fontos cél, hogy ne csak egy, hanem sok könyvről beszéljünk [Margó-díj zsűri]

Október 10-én adják át tizedik alkalommal a Margó-díjat az őszi Margón, előtte pedig bemutatjuk a zsűri tagjait. Negyedikként Valuska László mesél a BKV áldásos hatásáról, első találkozásokról és a díjjal járó felelősségről.

Könyves Magazin | 2024. október 09. |

A 10. Margó-díjat október 10-én adják át a Margó Irodalmi Fesztiválon. A döntőbe került tíz elsőkötetes szerzővel készült interjúkat itt találod: Gubis ÉvaMarton Krisztián, Kovács Dominik és Viktor, Ivánovics Beatrix, Weber Kristóf, Kemény LiliBiró Zsombor Aurél, Görcsi Péter, Tankó AndreaGyuricza Gergely.

A 2024-as Margó-díj felhívásra 52 érvényes pályázat érkezett. Ezek közül a Bakó SáraCodău AnnamáriaDobos BarnaKolozsi Orsolya és Zsembery Borbála alkotta szakmai előzsűri választotta ki a legjobb tíz kötetet, a rövidlistáról pedig a négytagú zsűri választja ki a nyertest. Czinki FerencAntal Nikolett és Ott Anna után most ismerd meg a zsűritagok közül Valuska Lászlót!

Hol kezdődött és milyen most a kapcsolatod az irodalommal?

Mindent a BKV-nak köszönhetek, mert a 70-es trolin, a 2-es metrón és a 139-es buszon kezdődött minden a Bajza utca és a Sasadi út között: hétköznapokon és hétvégén kosarazni jártam a MAFC-ba, utazás közben olvastam. Végeredményben azóta is úton vagyok, elvégeztem a Pázmányon a magyar szakot, nem fejeztem be a doktorit, helyette elindult a Könyvesblog, ennek az újságnak az elődje, majd a Margó Irodalmi Fesztivál. 

Mondj egy olyan első prózakötetet, amely számodra fontos vagy amit meghatározónak tartasz. Miért különleges ez a mű, és szerinted miben rejlik az első könyv varázsa, miért érdemes elsőköteteseket olvasni?

Krasznahorkai László: Sátántangó. Annyira nagy regényről van szó, hogy sokáig el sem hittem, hogy első publikáció. Ez az első könyv varázsa is egyben:

soha nem tudod, mekkora jelentőségű regénybe futhatsz bele, hiszen még alig van információd.

Nem ismered a szerzőt, a gondolkodását, a mondatait. Nem kötődsz hozzá, nem vakít el a korábbi sikereivel. Ideális esetben minden olvasásnak ilyen első találkozásnak kellene lennie, de ezt csak az első tudja megadni. Utána megérkeznek az elvárások, a sztereotípiák.

Hogyan olvasol zsűriként? Mik a legfőbb szempontjaid az értékelésnél?

A zsűrizés során a legfontosabb számomra, hogy ne veszítsen el engem olvasóként a szöveg. Érdekeljen, mi történik, kik a karakterek, mit akar elmondani és hogyan teszi ezt, szeressem a mondatait. A zsűrizés kezdete számomra minimális elvárásokkal indul, nem Krasznahorkai Lászlót vagy Tompa Andreát keresünk, hanem új, önálló hangokat. A Margó-díj zsűrizése a felfedezésről szól, szövegekről és szerzőkről, akikkel nem találkoztunk. Megadni minden szerzőnek a lehetőséget, hogy megmutassa magát, 

felfedje a szöveg az intimitását, az erejét, a saját világát és igazságát.

Milyen tendenciákat látsz az elmúlt években az első prózakötetes szerzőknél?

Nemcsak az irodalomban, hanem általában a kultúrában az első alkotás varázslatos dolog is tud lenni, amiben benne van az „így jöttem” mindent meghatározó ereje, az éveken át aprólékosan javított szövegek, a fájdalmasan kihúzott jelzők, mondatok, bekezdések emléke. A változást a könyvön túl látom: a Margó-díj elmúlt tíz éve azt is bizonyította számomra, hogy az olvasók, az irodalmi szakma és a média is nyitottabban állt az elsőkönyvesekhez.

Zsűritagként mi volt számodra az utóbbi évek legemlékezetesebb Margó-díj pillanata? 

Eddig kilenc emlékezetes pillanata volt. Végigcsinálni egy hosszú hónapokon át tartó kiválasztási folyamatot eleinte könnyűnek tűnik, majd ahogy egyre kevesebb és kevesebb potenciális nyertes marad, úgy válik nehezebbé. A Margó-díj számomra a felelősségről szól: minden évben a létező legjobb döntést szeretnénk meghozni, miközben 

az is fontos cél, hogy soha ne csak egy, hanem sok könyvről beszéljünk.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Ott Anna: A könyvekből ismertem meg a világot és önmagamat is a legjobban [Margó-díj zsűri]

A tizedik Margó-díj zsűritagjai közül harmadikként Ott Anna mesélt interjúban az első kötetekkel létrejövő intim viszonyról és a zsűrizésről szerzett élményeiről. 

...

Antal Nikolett: Mondatfetisiszta vagyok [Margó-díj zsűri]

A tizedik Margó-díj zsűritagjai közül másodikként Antal Nikolettet ismerheted meg, aki interjúnkban beszél a mondatok és az utcák hasonlóságáról, elmélyedésről és autofikcióról is.

...

Czinki Ferenc: Az lehet, hogy mások a történelemben élnek, én az irodalomban [Margó-díj zsűri]

Október 10-én adják át tizedik alkalommal a Margó-díjat az őszi Margón, előtte pedig bemutatjuk a zsűri tagjait. 

Olvass!
...

Kurt Vonnegut már az 1950-es években megírta, hogyan tesz tönkre az autofikció

Egy házaspárnak teljesen összedől az élete, mivel a feleség megírta az élettörténetüket. Kurt Vonnegut mintha előre látta volna a jövőt. 

...

Sosem tudhatod, kivel utazol, miközben végigstoppolod Amerikát

Egy szegedi srác a '90-es években gondolt egyet és végigstoppolta Amerikát. Olvass bele!

...

„Ez a munka már szabad szemmel is látható, talán még a Holdról is” – Olvass bele Fábián Tamás regényébe!

Mutatunk egy részletet a Telex újságírójának könyvéből, amelyben az írás véresen komoly dolog.

Kiemeltek
...

Gáspár Sára: A bátorságot nagyon értékelem egy debütkötetnél

Az előzsűrit bemutató sorozatunkban Gáspár Sárát kérdezzük.

...

Egyszer szimpatikus, máskor a falra mászunk tőle: ilyen belelátni egy kamaszlány fejébe

A középiskolák ismerős atmoszférája, a közösségi média hatásai és a kamaszok kibogozhatatlan lelkivilága mind fontos témák Alessandro Mari regényében. Kritika. 

...

Kustos Júlia: A nagy tanulság az volt, hogy nem a mások tekintetének, fülének, ízlésének alkotok

Kustos Júlia, a Mastercard - Alkotótárs shortlistese novellákkal érkezik, amihez meg kellett tanulnia a nyugalmat.