Valuska László: Fontos cél, hogy ne csak egy, hanem sok könyvről beszéljünk [Margó-díj zsűri]

Valuska László: Fontos cél, hogy ne csak egy, hanem sok könyvről beszéljünk [Margó-díj zsűri]

Október 10-én adják át tizedik alkalommal a Margó-díjat az őszi Margón, előtte pedig bemutatjuk a zsűri tagjait. Negyedikként Valuska László mesél a BKV áldásos hatásáról, első találkozásokról és a díjjal járó felelősségről.

Könyves Magazin | 2024. október 09. |

A 10. Margó-díjat október 10-én adják át a Margó Irodalmi Fesztiválon. A döntőbe került tíz elsőkötetes szerzővel készült interjúkat itt találod: Gubis ÉvaMarton Krisztián, Kovács Dominik és Viktor, Ivánovics Beatrix, Weber Kristóf, Kemény LiliBiró Zsombor Aurél, Görcsi Péter, Tankó AndreaGyuricza Gergely.

A 2024-as Margó-díj felhívásra 52 érvényes pályázat érkezett. Ezek közül a Bakó SáraCodău AnnamáriaDobos BarnaKolozsi Orsolya és Zsembery Borbála alkotta szakmai előzsűri választotta ki a legjobb tíz kötetet, a rövidlistáról pedig a négytagú zsűri választja ki a nyertest. Czinki FerencAntal Nikolett és Ott Anna után most ismerd meg a zsűritagok közül Valuska Lászlót!

Hol kezdődött és milyen most a kapcsolatod az irodalommal?

Mindent a BKV-nak köszönhetek, mert a 70-es trolin, a 2-es metrón és a 139-es buszon kezdődött minden a Bajza utca és a Sasadi út között: hétköznapokon és hétvégén kosarazni jártam a MAFC-ba, utazás közben olvastam. Végeredményben azóta is úton vagyok, elvégeztem a Pázmányon a magyar szakot, nem fejeztem be a doktorit, helyette elindult a Könyvesblog, ennek az újságnak az elődje, majd a Margó Irodalmi Fesztivál. 

Mondj egy olyan első prózakötetet, amely számodra fontos vagy amit meghatározónak tartasz. Miért különleges ez a mű, és szerinted miben rejlik az első könyv varázsa, miért érdemes elsőköteteseket olvasni?

Krasznahorkai László: Sátántangó. Annyira nagy regényről van szó, hogy sokáig el sem hittem, hogy első publikáció. Ez az első könyv varázsa is egyben:

soha nem tudod, mekkora jelentőségű regénybe futhatsz bele, hiszen még alig van információd.

Nem ismered a szerzőt, a gondolkodását, a mondatait. Nem kötődsz hozzá, nem vakít el a korábbi sikereivel. Ideális esetben minden olvasásnak ilyen első találkozásnak kellene lennie, de ezt csak az első tudja megadni. Utána megérkeznek az elvárások, a sztereotípiák.

Hogyan olvasol zsűriként? Mik a legfőbb szempontjaid az értékelésnél?

A zsűrizés során a legfontosabb számomra, hogy ne veszítsen el engem olvasóként a szöveg. Érdekeljen, mi történik, kik a karakterek, mit akar elmondani és hogyan teszi ezt, szeressem a mondatait. A zsűrizés kezdete számomra minimális elvárásokkal indul, nem Krasznahorkai Lászlót vagy Tompa Andreát keresünk, hanem új, önálló hangokat. A Margó-díj zsűrizése a felfedezésről szól, szövegekről és szerzőkről, akikkel nem találkoztunk. Megadni minden szerzőnek a lehetőséget, hogy megmutassa magát, 

felfedje a szöveg az intimitását, az erejét, a saját világát és igazságát.

Milyen tendenciákat látsz az elmúlt években az első prózakötetes szerzőknél?

Nemcsak az irodalomban, hanem általában a kultúrában az első alkotás varázslatos dolog is tud lenni, amiben benne van az „így jöttem” mindent meghatározó ereje, az éveken át aprólékosan javított szövegek, a fájdalmasan kihúzott jelzők, mondatok, bekezdések emléke. A változást a könyvön túl látom: a Margó-díj elmúlt tíz éve azt is bizonyította számomra, hogy az olvasók, az irodalmi szakma és a média is nyitottabban állt az elsőkönyvesekhez.

Zsűritagként mi volt számodra az utóbbi évek legemlékezetesebb Margó-díj pillanata? 

Eddig kilenc emlékezetes pillanata volt. Végigcsinálni egy hosszú hónapokon át tartó kiválasztási folyamatot eleinte könnyűnek tűnik, majd ahogy egyre kevesebb és kevesebb potenciális nyertes marad, úgy válik nehezebbé. A Margó-díj számomra a felelősségről szól: minden évben a létező legjobb döntést szeretnénk meghozni, miközben 

az is fontos cél, hogy soha ne csak egy, hanem sok könyvről beszéljünk.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Ott Anna: A könyvekből ismertem meg a világot és önmagamat is a legjobban [Margó-díj zsűri]

A tizedik Margó-díj zsűritagjai közül harmadikként Ott Anna mesélt interjúban az első kötetekkel létrejövő intim viszonyról és a zsűrizésről szerzett élményeiről. 

...

Antal Nikolett: Mondatfetisiszta vagyok [Margó-díj zsűri]

A tizedik Margó-díj zsűritagjai közül másodikként Antal Nikolettet ismerheted meg, aki interjúnkban beszél a mondatok és az utcák hasonlóságáról, elmélyedésről és autofikcióról is.

...

Czinki Ferenc: Az lehet, hogy mások a történelemben élnek, én az irodalomban [Margó-díj zsűri]

Október 10-én adják át tizedik alkalommal a Margó-díjat az őszi Margón, előtte pedig bemutatjuk a zsűri tagjait. 

Olvass!
...

Milyen felnőtt lesz azokból, akiknek feltétel nélküli szeretet helyett bántalmazás jutott?

Az otthon hidege nem csak a felismerésben segít, de az elfogadásban is.

...

„Hitler is csak ember volt, egy a sok közül” – Olvass bele Knausgard új regényébe!

Egy fiú, aki folyton inkább csak telefonozni szeretne, rájön, hogy az apja és Hitler valójában nem is annyira különböznek. Olvass bele!

...

Végre megtörtént: sajtból van a Hold – Olvass bele John Scalzi humoros sci-fijébe!

A Hold egyik napról a másikra sajttá változik. Azt hinnénk, hogy ez mégse akkora katasztrófa. John Scalzi viszont megmutatja, hogy ebbe mégis bele lehet őrülni. 

Kiemeltek
...

Ezeket a könyveket olvasd, ha tetszett az Anora

Mutatunk pár könyvet, amit érdemes lehet elolvasnod, ha tetszett az Anora.

...

Baszki, baszki, baszki: Amikor egy nő végre kimondta, amit mindig is érzett

Linn Strømsborg Baszki, baszki, baszki című regénye egy modern, őszinte tükör, amelyben saját haragunk és fáradtságunk néz velünk szembe. 

...

Szabadság az ágyban, az agyban és az irodalomban – 7 friss non-fiction könyv

Könyvajánló azoknak, akik egy kis fejtágításra vágynak a sok szépirodalom után.