Krasznahorkai László elénk teszi az elsötétedő világ természetét

Krasznahorkai László elénk teszi az elsötétedő világ természetét

A Krasznahorkai László regényeiben feltűnő világokat általában az apokalipszis közeli állapot jellemzi, a művei az elsötétedő világ természetéről, az egyre jobban érvényüket vesztő törvényekről és az őrjítő hiányról szólnak. Portré az irodalmi Nobel-díjas szerzőről.

Szabolcsi Alexander | 2025. október 10. |

2025. október 9-én Krasznahorkai Lászlónak ítélte oda a Svéd Akadémia az irodalmi Nobel-díjat „meggyőző és látnok erejű életművéért, amely az apokaliptikus borzalmak közepette is képes megmutatni a művészet erejét”. Ezzel ő lett a második magyar író a Nobel történetében, aki megkapja az elismerést, korábban Kertész Imre nyerte el a díjat 2002-ben. Az eddigi irodalmi Nobel-díjasok között van egyebek mellett Abdulrazak Gurnah, Annie Ernaux, Jon Fosse és a tavalyi nyertes, Han Kang is.

Krasznahorkai László épp Frankfurtban volt a bejelentés idején. A Svéd Nemzeti Rádiónak a hírre úgy reagált:

„Nagyon boldog vagyok. Nyugodt és ideges egyszerre. Tudja, ez életem első napja, amikor Nobel-díjat nyertem”.

Azt is megemlítette, hogy sosem készült írónak, és valójában egész életében csak egy könyvet akart írni; de az nem lett tökéletes, így jött a következő. A magyar íróktól és politikusoktól sorra érkeztek a gratulációk, erről itt írtunk. 

A Sátántangó és Tarr Béla

Krasznahorkai László 1954-ben született Gyulán, apja ügyvédként, anyja társadalombiztosítási-ügyintézőként dolgozott. Gyerekként a gyulai általános iskolában, majd az Erkel Ferenc Gimnáziumban tanult, ezt követően Szegeden és Budapesten hallgatott két évig jogot, végül az Eötvös Loránd Tudományegyetem bölcsészkarán szerzett diplomát 1983-ban.

Az első írása 1977-ben jelent meg a Mozgó Világ folyóiratban Tebenned hittem címmel.

1985-ben megjelent a debütáló regénye, a Sátántangó szinte azonnal siker lett. Az idén negyvenéves kultikus regény egy világvégi, elhagyatott telepet és annak lakóit mutatja be. Központi elemei a Krasznahorkai életművét később is meghatározó messiásvárás és hiábavalóság, valamint a lassú, hétköznapi arccal bíró apokalipszis.

Krasznahorkai László
Sátántangó
Magvető, 2024, 272 oldal.

Az író elmondása szerint éjjeliőrként dolgozott, amikor eszébe jutott a történet alapötlete. „Jött a hír, hogy egy ember érkezik hajnalban, aki a malacokat ivartalanítja majd. A férfinak valamiért nagyon rossz híre volt a gazdaságban dolgozók között, de valójában senki sem tudta, hogy miért. Amikor megérkezett, legurított egy pálinkát, és nekilátott. Az arcán semmiféle érzelem nem tükröződött, úgy végezte a munkáját. […] Őt hívták Irimiásnak” – nyilatkozta korábban a The Guardiannek.

A regényből 1994-ben Tarr Béla készített filmet – talán nem túlzás kijelenteni, hogy a magyar filmtörténet egyik legfontosabb alkotása lett. Susan Sontag amerikai író például így fogalmazott a figyelemre méltó vállalkozásról: „ellenállhatatlan és elbűvölő a hét óra minden egyes perce. Szívesen megnézném évente egyszer a hátralevő életemben”.

Egy határmenti kisvárosból New Yorkig

Krasznahorkai a gyerekkorát a román határ melletti Viharsarok tájegységen töltötte, ami számos regényében feltűnik: például a Sátántangóban, Az ellenállás melankóliájában vagy a Háború és háborúban. „Gyula az a város, melyet Krasznahorkai László egyetlen regényében sem nevez meg, mely sok szempontból mégis az alfa és az omega, az origo, a legfontosabb képek és metaforák gyűjtőhelye” – írtuk a szerző 70. születésnapját ünneplő cikkben, amiben a város ikonikus részeit gyűjtöttük össze.

Krasznahorkai László 5 legjobb könyve
Tovább olvasok

„Gyermekkoromban, Gyulán a vasútállomásra jártunk ki – ez volt a legnagyobb távolság, amit akkor a városból megtettünk – és a két sínpár egyikének közepén állva néztük a végtelenbe futó párhuzamosokat. Arra gondoltunk, hogy a végén ott van Budapest” – mesélte 2017-ben az Őszi Margó Irodalmi Fesztiválon.

1987-ben viszont elhagyta Magyarországot, először Nyugat-Berlinbe költözött, majd a keleti blokk összeomlása után rendszeresen változtatta lakhelyét, beutazta a világot Kiotótól New Yorkig.

Mindig hagytam, hogy a véletlen döntsön helyettem”

– mondta a fent idézett beszélgetésben.

A folyamatos utazás, vágyakozás és elengedés aztán a regényeibe is beépült, a város és vidék párhuzama állandó témakör lett a műveiben. Ehhez a legjobb példa talán a Báró Wenckheim hazatér című regénye, amiben a sikeres Wenckheim Béla Argentínából Bécsen át vonattal hazatér szülőfalujába, és szembesül azzal, hogy mit is hagyott maga mögött. Az Aegon Művészeti-díjjal és az amerikai Nemzeti Könyvdíjjal kitüntetett regény egyben Krasznahorkai saját hazatérésének története is a saját szülőfalujába. Erről dokumentumfilm is készült Breier Ádám rendezésében.

Krasznahorkai László
Báró Wenckheim hazatér
Magvető Könyvkiadó, 2020, 508 oldal.

„Az apokalipszis mestere”

Krasznahorkai művei az elsötétedő világ természetéről, az egyre jobban érvényüket vesztő törvényekről és az őrjítő hiányról szólnak. A regényeiben feltűnő világokat általában az apokalipszis közeli állapot jellemzi, amelyben a pusztulást előrelátó messiások sokszor a világ banális és erőszakos természete miatt nem képesek érvényesülni. Ezekben a történetekben ugyanúgy helye van a misztikumnak és a realitásnak, de a humornak, a groteszknek és a szürrealizmusnak is. A tragédia mindig hármas felosztásban jelenik meg, szociális, egzisztenciális és kulturális tapasztalatban, ahogyan azt Margócsy István kifejtette a szerző 60. születésnapja alkalmából egy kerekasztal-beszélgetésen.

Életműve folyamatos, végtelenül szelíd, mégis a végsőkig kitartó, elszánt provokáció”

– olvasható Keresztury Tibor méltatásában a szerzőről.

Szövegeit áthatja a keresés metafizikai vagy szó szerinti megjelenítése. Minden történetben ott rejlik valamifajta egész, amit az emberiség elfelejtett, elhagyott vagy még meg sem talált, viszont szüntelenül törekszik felé. A motívumai is ehhez igazodnak: az elérhetetlen távolságok és az irrelevánsnak tűnő közelségek váltják egymást, világvégi falvakban, eldugott településeken járunk, ahol minden lépés, tett vagy szó kozmikus hatással ér fel. A lassan gördülő cselekmények misztikus világokat nyitnak meg a valóság látszólag egyszerű mindennapjaiból. Ez a folytonosság egy tudatosan épített életmű sajátja:

Én nem akartam többet, mint egyetlen komoly könyvet megírni, s azzal kész, vége. Sőt, még kevesebbet is akartam, mert én, ha jól emlékszem, csupán egyetlen mondatot akartam.

(…) ezért mindig újrakezdtem, tovább csináltam, s mikor elfáradtam, befejeződtek, mint egy könyv” – nyilatkozta korábban Nem kérdez, nem válaszol című interjúkötet bemutatóján.

7 könyv, amit a 70 éves Krasznahorkai Lászlótól különösen ajánlunk
7 könyv, amit a 70 éves Krasznahorkai Lászlótól különösen ajánlunk

Saját olvasmányélményeink alapján kiválasztottuk azokat a könyveket, melyeket a terjedelmes életmű jelentős darabjainak gondolunk, és néhány mondatban megpróbáltuk összefoglalni, miért nem érdemes kihagyni őket. 

Tovább olvasok

Művészetére jellemző továbbá a saját prózatechnika, amely általában hosszú, akár több oldalon vagy egy egész regényen át tartó mondatokból áll, ezzel is szemléltetve a keresés és utazás motívumát. A témákon, helyszíneken, jellegzetes szereplőkön és a nyelvi bravúrokon túl ez a technika varázsol sajátos, meditatív, melankolikus hangulatot a regényeinek. Ehhez egyfajta filozófia is társul, amit korábban egy interjúban így foglalt össze az író:

„Azt mondhatom, hogy két szó összeillesztésén dolgozom mostanában, az »igen«-nek és a »nem«-nek egy felbonthatatlan, szerves kombinációján. A magyar nyelvnek rendkívül gazdag homálya van, valahová ebbe a térbe képzelem.”

Krasznahorkai Lászlót a pályája során számos külföldi író is méltatta: Susan Sontag például „az apokalipszis mesterének” nevezte, Winfried Georg Sebald pedig úgy fogalmazott, hogy „Krasznahorkai víziójának univerzalitása a Holt lelkeket író Gogoléval rokon, s a kortárs irodalommal kapcsolatos minden kétségünket eloszlatja”. 

Hazai és külföldi elismerésekben sosem volt hiány, újabb és újabb díjakat nyert el a könyveivel, olykor a fordításért, máskor egyszerűen csak a kötetek kiválósága miatt. Legutóbb például a Herscht 07769 című regényének fordítását jelölték egy angol díjra, korábban pedig már egy svéd díjat be is zsebelt.

Krasznahorkai László
Herscht 07789
Magvető, 2021, 432 oldal.

„Nem a mesében hiszek, hanem a mágiában”

Krasznahorkai műveiben a valóság és az irodalom elválaszthatatlan összekapcsolódik. Legyen szó a náci mozgalomba belekeveredő, kvantumfizikai problémával foglalkozó, Angela Merkel kancellár asszonynak leveleket írogató német kisemberről; a Kyoto délkeleti negyedébe megérkező Genji herceg unokájáról; a sárban törtető és hajnalig a kocsmában dajdajozó parasztokról vagy a magát Árpád-házi leszármazottnak tartó nyugdíjas villanyszerelőről, Kada Józsi bácsiról.

Ezek a szürreális, groteszk vagy humoros alakok mind a mindennapjainkból származnak.

A valóság itt nem kiindulópont, hanem az emberi lét alapvető kérdéseinek kibogozhatatlan hálója, amit különböző történeteken keresztül tár az olvasói elé Krasznahorkai.

Történeteiben olyan égető témákat érint, mint a mélyszegénység, a társadalmi osztályok közötti határok, a politikai szélsőségek felerősödése, a híresztelésekkel megvezetett emberek, a terrorizmus, az állandó háború vagy akár az alkotás csodája. Nem (csak) szórakoztatni vagy tanítani akar, hanem szembesíteni is: „Nem a mesében hiszek, hanem a mágiában” – mondta korábban egy interjúban.

Írói motivációja pedig látszólag abból építkezik, hogy pontosan látja, milyen állapotban van az emberiség:

„A kor, amelyben élek, az ember bukásáról, az ember ostobaságáról, s az ostobaság keltette irdatlan veszélyekről, végül a metafizikai remények kihunytáról szól.

(…) Egy civilizáció legmagasabb szellemi rendjét a tökéletes szépség létrehozása teremti meg és élteti. Mi már régóta nem vagyunk képesek e szépség beállítására, sőt, élvezetére sem.”

Krasznahorkai pedig újra és újra csodálatosan szép könyveket ír erről, tanúként áll az emberiség katasztrófája felett.

Krasznahorkai László fontosabb díjai:
  • József Attila-díj (1987)
  • Magyar Köztársaság Babérkoszorúja díj (2002)
  • Kossuth-díj (2004)
  • Prima Primissima-díj (2012)
  • Nemzetközi Man Booker-díj (2015)
  • Nemzeti Könyvdíj Amerikában (2019)
  • Osztrák állami díj az európai irodalomért (2021)
  • Libri irodalmi díj (2022)
  • Irodalmi Nobel-díj (2025)

Nyitókép: A szerző Facebook-oldala

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

„Maximálisan megérdemli” – így reagáltak Krasznahorkai Nobel-díjára Orbántól Bödőcsig

Így köszöntik Krasznahorkait!

...

Krasznahorkai László: Nagyon boldog vagyok

A friss Nobel-díjas Krasznahorkai nyugodt és ideges egyszerre. 

...

Krasznahorkai László Nobel-díjas!

Az apokalipszis mestere, Krasznahorkai László nyerte az idei Nobel-díjat, aki megmutatta, hogyan válhat egyetlen mondatból regény.

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Szilasi László könyve arra kérdez rá, feldolgozható-e valaha az anya elvesztése 

Szilasi László könyve arra kérdez rá, feldolgozható-e valaha az anya elvesztése 

Egy naplót örökké lehet írni, de egy anya halála egyszeri. Szilasi László gyászregénye egy szeretetteljes és nehéz kötet egy anya haláláról.

Szerzőink

Bakó Sára
Bakó Sára

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Borbély Zsuzsa
Borbély Zsuzsa

Akinek Frédi és Béni rímeit is köszönhetjük: Romhányi Józsefről portrékönyv jelent meg

Hírek
...

A Péterfy házaspárt nem ereszti a lüktető Nápoly

...

Zadie Smith szembenéz az öregedéssel és a szorongással

...

Jim Morrison sikeresen lesíelt az Everest legnehezebb útvonalán

...

Kiszámolták, mi a leggyakoribb halálnem a Shakespeare-drámákban

...

Miért nem tud felnőni a harmincas generáció?

...

Ismeretlen tengeri krokodilfajt találtak Egyiptomban

Kiemeltek
...

„Nem mögötte, hanem mellette vagyok” – Bach Kata és Wunderlich József szövetsége a szülőségben [Ezt senki nem mondta!]

Hogyan döntöttek a családalapítás mellett, és miért kulcsszó az életükben a jelenlét? Podcast.

...

Annie Ernaux szembenéz a szégyennel, ami a Nobel-díjig juttatta

1952-ben gyökeresen megváltozott Annie Ernaux élete, amikor az apja rátámadott az anyjára. A szégyen ennek állít emléket.

...

Fehér Renátó: Van szeretet, szolidaritás és menedék a mindenkori agresszió idején is

Fehér Renátó alkotói kisesszéjét közöljük.