Az apokalipszis mi magunk vagyunk

Az apokalipszis mi magunk vagyunk

Új világrend épült ki a post-truth korszakban, és nevetgélhetünk a Capitoliumot elfoglaló bikaszarvas QSámánon, de még jobban szeretnénk megérteni, hogyan csúsznak bele emberek a mindenféle racionalitást mellőző összeesküvésekbe, amelyekből világértelmezések nőnek ki. Ezek az emberek látszólag egyedül vannak, de saját magányosságaikkal közösségekbe szerveződnek, mert a figyelemre és a megértésre mindenkinek igénye van. Krasznahorkai László új könyve, ha egy mondatban összefoglaljuk, pont ilyen emberekről szól: Florian Herscht leveleket írogat Angela Merkel kancellárasszonynak, hogy figyelmeztesse egy kvantumfizikai problémára, amit egy kisvárosi szabadegyetem fizikatanárától hallott, és amiből arra következtet, hogy a világ el fog pusztulni. A Herscht 07769 a hét könyve, írásunk kisebb szpojlereket tartalmaz.

Valuska László | 2021. február 22. |
Krasznahorkai László
Herscht 07789
Magvető, 2021, 432 oldal
-

Krasznahorkai nagyszabású elbeszélése már-már fájdalmasan szórakoztató. Amikor az olvasás felénél megkérdezték, milyen, azt mondtam, hogy ilyen szórakoztató művet nem olvastam még az írótól, pedig akkor még nem jelent meg a világjárvány, a farkasok, a sas vagy a bosszú. 

Idén január 6-án trumpista tüntetők, azon belül is legvadabb összeesküvés-elméletet  identitásuk részeként kezelő QAnon-hívők, akik szerint egy politikusokból álló sátánista és pedofil árnyékhatalom vezeti Amerikát, megszállták a Fehér Házat. Az eseményről készült ikonikus képen egy bölényszarvakat és piros-fehér-kék arcfestést viselő, Jake Angeli nevű férfi üvölt félmeztelenül. Ezt az egészen felfoghatatlan eseményt és főszereplőjét azért említem csak meg, mert pár héttel később, amikor Krasznahorkai László új regényét, a Herscht 07769-et elkezdtem olvasni, a párhuzam nem hagyott nyugodni. 

Az 432 oldal hosszú mondattól nem szabad megijedni, egy nagy lélegzetvételnyi elbeszélés, nem műfaji, hanem előadói értelemben, mármint úgy lüktet a szöveg, mint ami tényleg el lett beszélve (érdemes meghallgatni Máté Gábor előadásában, mert ez a szöveg olyan, mintha beszédre íródott volna). Krasznahorkai műfajilag is elbeszélésnek tartja, nem regénynek  a művét, az olvasónak ettől nem kell megijednie, mert olyan világteremtés és -pusztítás történik, sok szálon futó cselekménnyel, meghatározó vagy kisebb, mégis erős karakterekkel, hogy ez bizony nagy regény is lehet. A vesszők lélegzetvételnyi szünetek, amelyek ritmust adnak a szövegfolyamnak, ami beránt és nem ereszt, még az se zökkent ki, hogy a káromkodásokból egy-egy betűt elhagynak, mintha lehetne szépíteni a vulgárist,, kimondhatatlanná tenni, vagy mintha ezzel utalna egyfajta utómunkára az elbeszélés lejegyzője. Élettörténetek, kapcsolatok, vágyak és fájdalmak között kanyarognak a mondatok, megismerünk egy Bach-rajongó neonáci vezért, a Bosszt, és egy német település közösségét. 

Ennek az 560 oldalas mondatnak az alanya lehetne Florian, de azt érzem, hogy inkább egy közösség az, amelynek saját félelmeivel kell szembenéznie.

A Krasznahorkai-elbeszélés azt leplezi le, hogy az apokalipszis nem tőlünk független, hanem mi hozzuk létre, mert a közösség hozza létre a félelmet, a neonácikat, a felrobbanó Aral-kutat, a migránsokat.

Németország Türingia nevű tartományában vagyunk, ahol újra erősödnek a náci mozgalmak, nincs elég munkahely, borzasztó a helyzet, nincs remény. A helyszín egy Kana nevű hely, ami nem létezik, de ugyanazen a területen az irányítószám alapján tudjuk azonosítani Kahlát, a 6800 fős települést. Innen nem messze, Eisenachban született a 17. században Johann Sebastian Bach. 

Herschtnek nincs története, csak jelenléte. Az első élményünk róla, hogy ő ennek a közösségnek egy szeretett, de meg nem értett, kívülálló alakja, aki pont olyan naiv, mintha Forrest Gump és Shrek szerelemgyerekét egy náci nevelné fel: óriási, erős, naiv, együgyű és emiatt ártatlan is, bűntelen.  

Egy intézetből került a városba, a Bossz szerzett neki lakást, hetente ad neki pénzt, ami az önálló életre nem elég, de arra pont igen, hogy függőségre alapuló hatalmi helyzetet alakítson ki. Herscht persze nem veszi észre, hogy nem lehet telefonja vagy számítógépe, vagy azt, hogyan viselkednek vele; mentális helyzete nem fogyatékosság, hanem a kívülállóságát erősíti meg. Örül, hogy a Bosszal tarthat graffitiket lemosni, mert gyanúsan egyre több épületen jelennek meg fura graffitik (az egy érdekes kérdés, hogy a graffiti teremt vagy rombol, és hogy a Bossz értékharca a graffitik eltüntetésével hatékony ellenállás-e). Később a Bossz ráveszi Herschtet, hogy járjon el a helyi zenekari próbákra, a tagok képtelenek normálisan eljátszani Bachot, amit ugyan próbál kisajátítani a Bossz, az értelmezést, az előadást és a tradíciót, de pont a kisajátítás miatt nem érti meg a hagyomány lényegét, ami egy folyamatos újraértelmezés. Herscht általában nem érti a körülötte zajló dolgokat, de a legnagyobb baj, hogy az őszintén szeretett és tisztelt atyaalakjának, az újnácivezér Bossznak a tevékenységét sem. És azt sem, hogy Kanában miért nem bírják a Bosszt. Beszédes, hogy nem ismeri fel, valójában ő tölti be a fenyegető verőlegény szerepét, amikor elkíséri a Bosszt. 

Lépésről-lépésre sodródik bele Florian az újnácik közösségébe, nem is nagyon érti, miért gyűlnek ott össze, mi is a céljuk, de azt tudja, hogy jó valahova tartozni.

A Bossz félti az országát, a kultúráját és a munkahelyét a migránsoktól, mindent megtesz, hogy megvédje a közös értékeket. Érdekes, hogy hosszú évek óta hallgatjuk itthon, hogyan védjük mi, magyarok nemcsak a saját, hanem az európai értékeket is, örökös háborúban állunk, vészjósló forgatókönyveket képzelünk el, és pont ezzel hozzuk létre saját apokalipszisünket.  

Az elbeszélés jelentős részében, ahogy Vladimir és Estragon Godot-ra várnak az országút mentén egy fánál, Herscht egy hasonlóan elhagyott helyen arra vár, hogy Merkel válaszoljon. Az idő telik, de nem múlik, ahogy azt megszoktuk, de a válasz csak nem érkezik meg, ezért jobban megismerhetjük a neonácik működését, azt a teljes kilátástalanságot, amiben élnek. A Herscht 07769 belülről, de távolságtartó iróniával meséli el a neonácik működését, vagy egyszerűen már én vagyok képtelen máshogy olvasni ezeket a történeteket (ld. Capitolium és QSámán). 

Krasznahorkai szokás szerint nagy teremtőerővel és empátiával beszéli el egy közösség, most Kana lakosainak életét, egészen nagyszerű karaktereket, történetszálakat és mikrodrámákat ismerhetünk meg, amelyek látszólag nem építik a főszálat, viszont enélkül elbeszélhetetetlen lenne a Herscht által félelemmel várt apokalipszis is. 

A kanai közösség bizonytalanságban él, ami köszönhető kulturális, politikai vagy gazdasági helyzetének, amivel együtt jár, hogy Németországban a kelet és nyugat közötti különbségek újratermelődtek. Kana az a település, amiről már nem beszélnek, amiről már lemondtak, amit elfelejtettek. Krasznahorkai világa kicsi és bejárható, mégis az apokalipszisre készülnek az itt lakók, mert egyre több az erőszak, félelmetesek a nácik, és egy ponton farkasok és egy sas is megjelennek, sőt a világjárvány is terjedni kezd. 

Az apokalipszis nem a farkasok megjelenésével indul el, hanem azzal, hogy egy közösség életéből eltűnik a remény, mert ez a fajta leszakadás és magára hagyottság a reménytelenséget jelenti. 

A történet mottója, hogy “A remény hiba”. A könyvben egy ponton elmagyarázzák, hogy az ősrobbanáskor, egy elmélet szerint, nem azonos számú anyag és antianyag keletkezett, hanem 1 milliárd anyagként 1 milliárd mínusz 1 antianyag, vagyis megjelent a hiba a rendszerben (teremtésben?). “Ez az egy anyagi részecske ott marad a létezésben, vagy egyenesen ez hozza létre a létezést, mint bőség, mint felesleg, mint többlet, mint hiba” - a hiba ebben az értelmezésben teremtő erő. Herscht azért pánikol be, mert ha egyszer történt egy hiba, akkor újra megtörténhet, miközben az apokalipszis nem a kvantumfizikai magyarázatból következik, hanem egy közösség felbomlásából: a világ az a közösség, amelyben élünk. 

A Herscht 07789 egy közösség történetét meséli el, amelyik az apokalipszis felé tart. Florian Herscht nem a leveleivel, hanem jelenlétével tölti be az üzenet szerepét: a felrobbantott Aral-kút megváltoztatja személyiségét, elhagyja a lakását, a természetbe költözik, vademberré válik (ld. Báró Wenckheim hazatér) és vadászni kezd a neonáci csoport tagjaira. 

Herschtnek nincs története, csak célja: mindenáron el akarja juttatni az üzenetét, de azt nem ismeri fel, hogy maga az üzenet. Az egyik szereplő szinte kétségbe esve magyarázza, hogy Florian Herscht nem változott meg, pedig óriási utat járt be. Krasznahorkai László elbeszélése, a Herscht 07789 izgalmas olvasmányélmény, ami lassan indul, majd ahogy mélyebbre és mélyebbre ásunk, őrült akciótörténetté válik, ami újra bizonyítja, hogy miközben nagy és sötét víziókat teremt az író, mindig az érdekli, hogy mi történik az emberrel, hogyan teremti meg magának az apokalipszist.

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Máté Gábor vezet be minket az új Krasznahorkai-műbe, aminek főszereplője Angela Merkelnek ír leveleket rendületlenül

A Herscht 07769 című regény főszereplője a címben is szereplő Florian Herscht, aki Angela Merkelnek ír leveleket, hogy figyelmeztesse a világ végére. Máté Gábor felolvasásával elindul a Krasznahorkai-könyv bemutatósorozata.

...
Beleolvasó

Krasznahorkai hőse kétségbeesetten várja Angela Merkelt az állomáson

Krasznahorkai László elbeszélésként kategorizálja új művét, amelyben egy keletnémet férfi a kancellárral találkozna, miközben egyre több megmagyarázatlan esemény történik a szürke mindennapokban. Mutatunk egy részletet!

...
Hírek

Krasznahorkai kettő, Esterházy egy könyvvel szerepel a kelet-európai irodalmat bemutató 100-as listán

Krasznahorkai László két könyve és Esterházy Péter A szív segédigéi című műve is felkerült a Calvert Journal 100-as listájára Nabokov, Ulickaja, Alekszijevics vagy Bulgakov mellé.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Hírek
...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Eszeveszett szerelem változtatta meg az életét

...
Hírek

Salman Rushdie ezt az álmot látta két nappal a merénylete előtt

...
Szórakozás

Így énekel Timothée Chalamet az új Dylan-életrajzi filmben (videó)

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Hírek

Sophie Kinsella a rák egyik legagresszívabb formájával küzd

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

...
Nagy

5 dolog, amit nem tudtál a Száz év magányról

...
Szórakozás

Neil Gaiman: Vége a sorozatok aranykorának

Olvass!
...
Beleolvasó

Az Emberszemlélet humanista filozófiába öltöztetett kézikönyv a fenntarthatóságról

Gazsi Zoltán első könyve életrajzba bújtatott vállalati-impresszionista tankönyv cégvezetésről, fenntarthatóságról, a hétköznapok vidámságáról és a nehéz élethelyzetek túléléséről. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A PTSD-s detektív egy megfojtott nő ügyét próbálja felderíteni ebben a mágikus krimiben

Kocsis Gergely A varjúszellem című regényében közélet és történelem, krimi és horror szálai fonódnak lidérces, felkavaró történetté, melynek legfőbb kérdése, hogy a holtak mentik meg az élőket, vagy fordítva. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A Kovács ikrek regényében az élők gürcölnek, a holtak mulatnak – Olvass bele!

Tovább vinni az évtizedek óta épített családi gazdaságot, vagy meglépni előle? Többek közt erről szól a Kovács ikrek különleges humorú, mágikus realista családregénye. Olvass bele a Lesz majd minden című könyvbe!