Kötelező olvasmányok helyett Paul Austert és Margaret Atwoodot olvasnak a brit gyerekek

Kötelező olvasmányok helyett Paul Austert és Margaret Atwoodot olvasnak a brit gyerekek

“Az olvasást nem lehet kötelezővé tenni, de arra kell tanítani a gyerekeket, hogy az irodalom éppolyan elengedhetetlen része az életnek, mint az, hogy eszünk és alszunk.” Ez akár egy elcsépelt idézet is lehetne, ám egy brit középiskolai tanártól származik, aki rávilágított, hogy az angol irodalomoktatás célja nem az, hogy a gyerekek minden klasszikust elolvassanak, hanem hogy maga a tevékenység a mindennapi életük része legyen. Ezért annak jártunk utána, hogy az olvasás szeretete összefüggésbe hozható-e azzal, hogy egyáltalán nem a magyarországihoz hasonlóan kezelik az iskolai olvasmányokat.

Simon Eszter | 2023. március 01. |

Az olvasás tanulható szokás vagy hagyomány? Mi határozza meg, hogy kiből válik rendszeres olvasó? A szülők vagy az oktatási rendszer feladata, hogy a gyerekek megszeressék az irodalmat? Először is fontos leszögezni, hogy a magyar és az angol oktatási rendszer alapjaiban véve különbözik. Egészen más szempontok szerint zajlik a tanítás, az osztályozás, a vizsgázás, de még az is eltér, hogy mit mikor tanulnak. Az állami iskoláztatás minden gyereknek tizenkilenc éves koráig ingyenes. Az angolok primary schoolnak nevezik az általános iskolát, amit a gyerekek egy évvel korábban, már ötévesen elkezdenek. Tizenegy éves korukig járnak ide, majd a secondary schoolban folytatják a tanulmányaikat, ahová tizenhat (bizonyos iskolákban tizennyolc) éves korukig járnak. Ezalatt felkészülnek a General Certificate of Secondary Education vizsgára, ami tulajdonképpen olyan, mint nálunk az érettségi. 

Ahol nincs szigorú feleltetés

A magyar kötelező olvasmányok listáját illetően talán nem túlzás azt állítani, hogy bizonyos szempontból elavult, és 

sajnos sokszor épp az ellenkezőjét éri el, mint amire hivatott lenne.

De mi a helyzet a Csatorna túloldalán? Hogy kiderítsem, több londoni általános és középiskolát is felkerestem. Sikerült megszólítanom tanárokat, szülőket és diákokat, ez alapján pedig az a kép rajzolódott ki, hogy a brit tanterv jóval gyakorlatorientáltabb, mint a magyar. Kiderült, hogy kifejezetten modern, szabadszellemű gondolkodásmód jellemzi az oktatást. „Ahelyett, hogy adatokkal tömjük a gyerekek fejét, gyakorlati feladatokat adunk nekik. A tapasztalás útján szerzett ismeretek életre szóló tudást adnak” – mondta a londoni St Mary’s Catholic Primary School egyik tanára. 

Harry Potter vs. Jókai: a kötelezőkről szóló vitát nem lehet ennyire leegyszerűsíteni
Harry Potter vs. Jókai: a kötelezőkről szóló vitát nem lehet ennyire leegyszerűsíteni

Évtizedek óta nem változott a kötelező olvasmányok listája, sok generáció olvassa ugyanazt - mondja Vinczellér Katalin középiskolai tanár, akivel podcastünkben a kötelezőket övező felfokozott érzelmekről, a gyerekeknél megfigyelhető olvasói elakadásokról és az új típusú érettségiről is beszélgettünk.

Tovább olvasok

A család is kap házi feladatot

A szülőkkel beszélgetve kiderült, hogy nemcsak a gyerekek kapnak házi feladatot, mivel a brit oktatási elvek szerint a tanulásban a családnak épp olyan fontos szerepe van, mint a tanároknak. „Amikor hallom, hogy a fiam hangosan olvas, húznom kell egy strigulát a reading chart-ban (a reading chart egy olvasást jegyző virtuális táblázat, amihez a szülők és a tanárok férnek hozzá - S.E.). Ha összegyűlt húsz strigula, a tanár megjutalmazza a gyerekeket valami aprósággal, például egy könyvjelzővel, radírral vagy oklevéllel” – mesélte egy első osztályos kisfiú anyukája. A tanárok szerint az irodalomórák elsődleges feladata, hogy megszerettessék a gyerekekkel az olvasást. Fontos, hogy mindenki a saját érdeklődésének megfelelő olvasmányt találjon, ezért abszolút megszokott, hogy egyszer science fictiont, máskor verseket, drámákat vagy fantasyt olvasnak. Minden órán hangosan és közösen felolvasnak egy-egy részt az aktuális könyvből, majd átbeszélik a cselekményt, és összehasonlítják a korábbi olvasmányaikkal. 

Osztályra szabottan választanak olvasnivalót

Nincsenek kötelező olvasmányok, mindössze irányelvek, így

a tanárok maguk döntik el, hogy mely művekkel foglalkoznak.

„Így sokkal specifikusabb az oktatás. Vannak olyan évfolyamok, ahol a gyerekek nyitottak a szépirodalomra, és könnyen be tudják fogadni Shakespeare drámáit, George Orwell vagy Charles Dickens regényeit. De vannak olyanok, ahol inkább a tényirodalmi vagy az ismeretterjesztő műveket szeretik” – magyarázta a New End Primary School irodalomtanára. Itt azt is sikerült kiderítenem, hogy miket olvasnak az aktuális évfolyamok.

Az első osztályos (öt-hat éves) diákok többek között a Read with Oxford: Stage 3: The Dinosaur King and Other Stories című kötetet olvassák, ami egy dinó kalandjairól szól. A kötet szerzői úgy építették fel a történetet, hogy a fejezetek egyre hosszabb és bonyolultabb mondatszerkezetekkel ismertetik meg a gyerekeket. A fejezetek végén pedig játékos feladatokkal tesztelik a gyerekek szövegértési kompetenciáit. A második osztályosok gyakran olvassák Harriet Muncaster Isadora Moon Goes to School című kötetét, ami a félig vámpír, félig tündér Isadoráról szól, akinek el kell döntenie, hogy a vámpír vagy a tündér iskolába iratkozik-e be. Harmadik osztályban főleg ismeretterjesztő könyvekre fókuszálnak, negyedikben pedig a kalandregényekkel ismerkednek meg. A New End Primary School diákjai például John Dougherty Stinkbomb & Ketchup-Face and the Badness of Badgers című könyvét olvassák, majd az utolsó évben megismerkednek az olyan klasszikusokkal, mint Shakespeare, George Orwell, Jane Austen és George Eliot

Színt vall a Könyves: így olvastuk mi a kötelező olvasmányokat! [podcast]
Színt vall a Könyves: így olvastuk mi a kötelező olvasmányokat! [podcast]

A kötelező olvasmányokról mindenkinek van élménye és véleménye. Még akkor is, ha valaki történetesen nem olvasta el őket. A Könyves Magazin szerkesztőségi podcastjében most személyes élményeinken keresztül fedjük fel, nekünk milyen élményeink, emlékeink kötődnek a kötelező olvasmányokhoz – beszélünk kudarcokról, nagy felfedezésekről, irodalmi becsípődésekről. Ez a Kötelezők szubjektív.

Tovább olvasok

Mikor ideális Kafkát és Shakespeare-t tanítani?

Habár a diákoknak a gimnáziumban sem kell végigolvasniuk egy kötelezőket tartalmazó listáról a könyveket, kíváncsi voltam, vajon van-e átfedés a magyar középiskolások és a brit diákok olvasmányai között. Igaz, nem sok, de akadt néhány közös pont. Ilyen például Shakespeare-től a Rómeó és Júlia, amit a magyar középiskolások kilencedikben olvasnak, a brit diákok viszont sokkal hamarabb, már hetedikben - igaz, náluk is ez az első gimnáziumi év, azaz a secondary school első évfolyama. A magyar érettségizőknek kötelező Franz Kafkától Az átváltozás, ami szintén szerepel az angol diákok ajánlott olvasmánylistáján, de

ezt is jóval hamarabb, már tizennégy évesen olvassák.

Ennek kapcsán elsősorban arra voltam kíváncsi, hogy mennyire értik és kedvelik a brit diákok ezeket az könyveket, ezért felkerestem a Regent High School, a Harris Academy St John's Wood School és a St Marylebone School tanulóit, hogy személyesen kérdezzem őket a véleményükről. A diákokkal beszélgetve kiderült, hogy a brit gimnazisták számottevően többet olvasnak kortárs irodalmat. A tanárok olyan köteteket visznek az órákra, mint Paul Auster Tükörváros című regénye, amit Paul Karasik és David Mazzucchelli adaptált képregényre, vagy Zadie Smith Fehér fogak című bestsellere, sőt Delia Owens Ahol a folyami rákok énekelnek című kötetével is foglalkoznak.

Az órákon egyrészt közösen olvasnak, majd vitáznak a művekről, és bár kapnak osztályzatokat, a számonkérés is egészen más módszerekkel történik. Általában esszét írnak, amiben a diákok személyes meglátásainak ugyanolyan fontos szerep jut, mint a lexikális ismereteknek. A beszélgetések során sikerült kiderítenem, hogy melyek azok a könyvek, amelyek nagy hatással voltak a tanulókra. A nagy Gatsbyt nagyon szerettem F. Scott Fitzgeraldtól” – mondta egy tizenöt éves lány, mások pedig Margaret Atwood Macskaszem című kötetét és J. R. R. Tolkientól A hobbitot említették.

A tanárokat arról kérdeztem, hogy milyen szempontok alapján választanak olvasnivalót. „A klasszikusok mellett kortárs művekkel ismertetjük meg a diákokat.

Fontos, hogy a jelen kérdéseire reflektáló történetekkel találkoznak,

de persze vannak olyan alapigazságokról szóló regények, amik soha nem avultak el. Nincs olyan lista, amit az elejétől a végéig el kell olvasni, de van egy nemzetileg elfogadott, ajánlott lista, általában ebből szemezgetünk” – mesélte a St Marylebone School egyik tanára, aki azt mondta, hogy szinte kivétel nélkül minden középiskolában a tanterv része Charles Dickenstől a Copperfield Dávid, valamint a Twist Olivér, csakúgy mint Jane Austen bármely regénye.

Nemrég megjelent egy cikk a Guardianben, ahol S. F. Said brit gyermek- és ifjúsági regényíró arról beszélt, hogy meg kell hagyni a gyerekeknek a döntés jogát, arra vonatkozóan, hogy mit olvasnak. Said szerint mindegy, hogy a választott kötet novella, vers, regény vagy non-fiction, csak az számít, hogy a gyerekek örömet leljenek az olvasásban. „Arra biztatom a szülőket, hogy tegyenek javaslatokat, és bátorítsák a gyerekeket, hogy olyat műveket olvassanak, ami nekik is meghatározó élményt jelentett. Ugyanakkor nem szabad lekicsinyelni az önálló döntéseiket.” Said szerint fontos, hogy

ne az iskolai követelmények motiválják a gyerekeket, hiszen a cél az, hogy megszeressék az olvasást és a mindennapjaik része legyen.

Dr. Josie Billington néhány évvel ezelőtti tanulmánya azt igazolja, hogy akik kedvtelésből rendszeresen olvasnak, magasabb önbecsüléssel rendelkeznek, kevesebbet stresszelnek és könnyebben megbirkóznak a kihívásokkal, mint azok, akik nem olvasnak. Miután több iskolában is megfordultam, arra a következtetésre jutottam, hogy ez lehet a magyarázata annak, hogy a középiskolákban a fentebb említettek mellett olyan könyveket olvasnak a diákok, mint Bram Stoker Drakula, George R.R. Martin Trónok harca, Stephen King Carrie, Daniel Keyes Virágot Algernonnak vagy Jonas Jonasson A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt című kötete. 

A brit iskolarendszer magyar szemmel

Találkoztam egy Londonban élő magyar anyukával is, akinek azért is voltam kíváncsi a véleményére, mert érdekelt, hogyan vélekedik a britek irodalomoktatásáról az, aki a magyar iskolarendszerben szocializálódott. A magyar család régóta az Egyesült Királyságban él, így a gyerekek már itt kezdték az iskolát. A beszélgetésünk után online is felvettük a kapcsolatot, így részletesebben is válaszolt néhány kérdésre, és rávilágított, hogy a szomszéd kertje nem mindig zöldebb, ugyanis 

a magyar családanya nem tartja kifogástalannak a brit oktatást.

„Otthon a gyerekeknek van lexikális tudása. Nekem az a természetes, hogy a magyarórákon megtanítják az írók életrajzát, számon kérik az évszámokat és verset tanulnak. Itt inkább azt helyezik előtérbe, hogy a gyerekek megszeressék az irodalmat, ezért sokkal játékosabb módszerekkel fejlesztik a tudásukat. Az viszont szülőként is könnyebbség, hogy nem skatulyázzák be a diákokat. Ha egy gyereknek nehézsége van, akkor a fejlesztőpedagógus külön foglalkozik vele. Ami szintén jobb, mint a magyar iskolarendszerben, hogy a gyerekek megtanulnak tanulni. Kapnak arra vonatkozólag is segítséget, hogy hogyan járhatnak utána egy-egy témának, ami különösen felkelti az érdeklődésüket. Arról nem is beszélve, hogy megtanítják őket, hogyan kell használni a könyvtárat.”

Összességében kijelenthetjük, hogy a britek pár lépéssel előttünk járnak, ami az olvasás megszerettetését illeti. Tény, hogy a lexikális tudásra a magyar iskolarendszer nagyobb hangsúlyt fektet, kérdés azonban, hogy mit visznek magukkal a diákok az olyan olvasmányokból, amikhez kevésbé tudnak kapcsolódni. 

Kapcsolódó cikkek
...
Podcast

Harry Potter vs. Jókai: a kötelezőkről szóló vitát nem lehet ennyire leegyszerűsíteni

Évtizedek óta nem változott a kötelező olvasmányok listája, sok generáció olvassa ugyanazt - mondja Vinczellér Katalin középiskolai tanár, akivel podcastünkben a kötelezőket övező felfokozott érzelmekről, a gyerekeknél megfigyelhető olvasói elakadásokról és az új típusú érettségiről is beszélgettünk.

...
Podcast

Ottlik Géza egész életében az Iskola a határont írta [Kötelező]

A kötelező olvasmányok közös könyveink, amiket aligha tudunk elkerülni életünk során. A Kötelező podcast legújabb részében Ottlik Géza Iskola a határon című művéről Németh Gáborral beszélgettünk.

...
Podcast

Színt vall a Könyves: így olvastuk mi a kötelező olvasmányokat! [podcast]

A kötelező olvasmányokról mindenkinek van élménye és véleménye. Még akkor is, ha valaki történetesen nem olvasta el őket. A Könyves Magazin szerkesztőségi podcastjében most személyes élményeinken keresztül fedjük fel, nekünk milyen élményeink, emlékeink kötődnek a kötelező olvasmányokhoz – beszélünk kudarcokról, nagy felfedezésekről, irodalmi becsípődésekről. Ez a Kötelezők szubjektív.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

...

Ezt senki nem mondta – Szabó T. Anna és Dragomán György: Azt terveztük, hogy szabad gyerekeket fogunk nevelni

...

Kemény Lili: Az életemet nem különösebben tartom érdekesnek

...

Ezt senki nem mondta – Dr. Benkovics Júlia: Mi történik a nőgyógyásszal, amikor terhes lesz?

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Miért hasonlítanak a roma mesék a kortárs versekre?

Hogyan mozgatnak meg egy kortárs költőt a roma mesék? Miben fedez fel hasonlóságot az archaikus történetek és generációja meghatározó irodalmi témái között? És miképpen válik a mesékből költészet? Veszprémi Szilveszter cikkében a Vijjogók munkacímű verseskötetéről mesél.

...
Nagy

Mit szeretnek az emberek a kihalt Balatonban? Ebből az albumból megtudod

Bartha Dorka kötete a Balaton-part eltűnőben lévő épített örökségét és múlhatatlanságát mutatja meg. A történész-újságíró szerzővel egy nyikorgós Csepel bringáról, fotózásról, történetek utáni kutatásról, illetve a déli part felfedezetlen értékeiről beszélgettünk.

...
Nagy

Milyen apa volt Hemingway?

A Nobel-díjas Ernest Hemingwaynek Papa volt a beceneve. De vajon hogy osztotta be az idejét, ha az írás és az apai teendők között kellett választania?

...
Nagy

Orsós Julianna: Mariella Mehr erőt kovácsolt a szenvedéséből [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Orsós Julianna Mariella Mehr regényét választotta.

...
Kritika

„A rendszerek változnak, a cigánypolitikájuk nem” – Zsigó Jenő a Tények és tanúk sorozatban

Zsigó Jenő a magyarországi cigány mozgalom egyik legkiemelkedőbb alakjaként évtizedeken át dolgozott a hazai közéletben. Életinterjú-kötetén keresztül egy elkötelezett, soha meg nem alkuvó ember munkásságát ismerjük meg.

...
Nagy

Ayhan Gökhan: A fal című regényben a kívülállóság markánsan képviselteti magát [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Ayhan Gökhan Marlen Haushofer egyik regényéről írt.

A hét könyve
Kritika
A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról
...
Nagy

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

A pszichológiát és a sötét rejtélyt kiválóan ötvöző krimi, A doboz után a héten került a boltokba A szekta, Läckberg és Fexeus közös regénytrilógiájának második része. Ez alkalomból beszélgettünk a szerzőpárossal.

...
Gyerekirodalom

A legjobb gyerekkönyvek 2024 tavaszán – piciknek, nagyobbaknak és kamaszoknak

A tavasz kezdetével egy időben a gyerekkönyvkiadók is megélénkültek, és egyre több izgalmas gyerekkönyv lát napvilágot ‒ ezekből válogattunk egy csokorra valót.

Jó szívvel ajánljuk
Gyerekirodalom
Szabadság, egyenlőség, tolerancia a rajzolásban és az életben – gyerekeknek (is)
...
Gyerekirodalom

Derűs és hasznos könyvecske ad tanácsot, mit csinálj, ha szembejön egy medve

Ha szembejön egy medve beszélgetésre hív az emberek és állatok kapcsolatáról, Linda Bondestam magával ragadó illusztrációi pedig bemutatják az erdő mélyén leskelődő veszélyek és a mesélés öröme közti különbséget. Olvass bele!