Zadie Smith hőseinek a tévedés élethossziglani elfoglaltságot jelent

Zadie Smith hőseinek a tévedés élethossziglani elfoglaltságot jelent

Zadie Smith könyveit olvasni életérzés. Történeteinek különös atmoszférája van, minden leírás, minden egyes párbeszéd mögött meghúzódik valamilyen mögöttes gondolat, valamiféle mélyebb tudás az életről, az emberről. A jelen valósága süt át a szövegein, de soha nem feketén-fehéren, hanem mindig összetetten, humorral, inspiráló társadalmi érzékenységgel. Mindez igaz első elbeszéléskötetére is (olvass bele ITT), amelynek tizenkilenc novellája tele van meglepetéssel, nem várt csavarral és abszurd fordulattal, miközben izgalmasan kirajzolja azt is, miben éltünk az utóbbi években. Legyen szó sci-firől, disztópiáról, vagy csak olyan hétköznapi események elbeszéléséről, mint a nyaralás vagy a vásárlás, Zadie Smith tudja, hogyan húzzon be minket az általa felépített mikrovilágokba, és hogyan tartson tükröt nekünk. A Menekülés New Yorkból a hét könyve.

Forgách Kinga | 2021. július 19. |

Az angol-jamaicai Zadie Smith 2000-ben robbant be az irodalomba Fehér fogak című regényével, ami díjakat és komoly eladási számokat hozott számára (a könyvből négyrészes tévésorozat is készült). Az elmúlt húsz évben aztán a kortárs brit irodalom egyik legfontosabb és legnépszerűbb szerzője lett. Számos könyve magyarul is megjelent (Fehér fogak, A szépségről, NW, Swing Time). Legutóbbi kötetében, a Sugallatokban olyan esszéket olvashattunk, amelyeket a pandémia első hulláma ihletett. A rövid írások olyan témákat pedzegettek, amelyeket a járvány, a karantén, az elszigeteltség, a félelem hozott magával, de olyan társadalmi problémák is felmerültek bennük, amelyek nemcsak tavaly, hanem általában véve is meghatározók voltak az utóbbi időben (nők helyzete, társadalmi egyenlőtlenségek, rasszizmus). A Sugallatok nagyon személyes, olykor szinte naplószerű könyv, amelynek szövegei izgalmasan rezonálnak a magyarul idén megjelent Menekülés New Yorkból című kötettel.

ZADIE SMITH
Menekülés New Yorkból
Ford.: M. Nagy Miklós, Helikon Kiadó, 2021, 284 oldal
-

A Menekülés New Yorkból (angolul 2019-ben adták ki Grand Union címen) tizenkilenc történetet tartalmaz, és bár ezek rendkívül sokfélék – vannak bennük autofikcióba hajló írások, disztópikus szövegek és egészen szürreálisak is – bizonyos témák, motívumok, játékok lazán összekapcsolják őket. Ilyen például a férfi-női szerepekkel való játék, a kisebbségi létből fakadó problémák (rasszizmus, előítéletek, félelmek) ábrázolása, az életközépi válság, vagy az írás, a történetmesélés izgalmainak és nehézségeinek bemutatása.

A kötet abból a szempontból pont jó nyári olvasmány, hogy három nyaralás-történettel kezdődik. Bár nem biztos, hogy szívesen lennénk ezeknek a nyaralóknak a helyében, a helyzetek, amelyekkel találkozunk, nagyon is ismerősnek tűnhetnek. Az első történetben (Dialektika) egy gyerekeit egyedül nevelő anyát és családját látjuk a tengerparton. A nő kimond egy egyszerű gondolatot, ami nyaralás közben megfogalmazódik benne („Szeretnék jóban lenni minden állattal.”), a dühös, egész világra mérges kamaszlánya azonban megsemmisíti őt odaszúrt igazságaival. A második szövegben (Érzelmi fejlődés) szintén egy strandon járunk, ahol pihenés közben egy anyuka elmereng a férfiakkal való viszonyán. Ahogy felidéződnek a múltbeli kapcsolatai, kiderül, hogy a problémáit az okozta, hogy nem azonosult a hagyományos női szereppel, a szerelem tárgya helyett az alanya akart lenni.

Zadie Smith ebben a történetben teljesen felcserélte a megszokott narratívát, a nők helyett a férfiakat tette meg múzsának, a vágy tárgyának, a tekintetnek kitett, birtokba vehető testnek.

„Egy matriarchátusban azt hallanád, ahogy a nők hencegnek egymásnak: »Behúztam a seggembe. De úgy, hogy eltűnt a farka. Egyszerűen elraboltam tőle, és bedugtam mélyen önmagamba, hogy már nem is létezett.« (…) Valósággal benyeltem – folytatta Monica még hangosabban, valahogy önkéntelenül –, totálisan kipréseltem a farkát.” A harmadik novellában (A Lusta Folyó) pedig teljesen új perspektívából ismerjük meg az all-inclusive hotelek világát. A brit turisták egy spanyolországi szállodában pihennek és jóformán ki sem jönnek a Lusta Folyó nevű forgómedencéből, ahol – akárcsak a mindennapi életben – úsznak az árral. „Hallottatok már az élet ciklusáról? Mert ez olyan.”

Talán mindebből már kitűnik, hogy

Zadie Smith történetei korántsem átlagosak, mindig van bennük valami olyan csavar vagy kiszólás, ami miatt egy-egy szituáció vagy kapcsolat bemutatása általánosságban az életről vagy az emberi kapcsolatokról kezd szólni.

Ugyanakkor ezek az elbeszélések sosem adnak nekünk egyszerű válaszokat, sőt, felvállaltan játszanak velünk, és nem engedik elfelejteni, hogy amiket olvasunk, azok mesterségesen megalkotott történetek. „A Lusta Folyó egy metafora, ugyanakkor egy valóságos, mesterséges víz egy all-inclusive szállodában, Almeriában, valahol Dél-Spanyolországban.”

A Menekülés New Yorkból nagyon heterogén kötet. A The Washington Post azt írta róla, olyan, mint egy stílusosan felszolgált leves, amely meghökkentően különböző összetevőkből áll. Ez így is van, Zadie Smith nagyon bátran kísérletezett és nem félt különböző műfajokat kipróbálni (vagy épp teljességgel kifordítani azokat). Van olyan szöveg, ami egy iskolai feladatlap mintájára íródott (Szülők reggeli Epifániuma), akadnak egy-egy benyomást, hangulatot rögzítő egypercesek (Hangulatok), olvashatunk tragikomikus celebtörténetet 2001. szeptember 11-ről Michael Jackson, Marlon Brando és Elizabeth Taylor főszereplésével (Menekülés New Yorkból), de van egy-két disztópiába hajló szöveg is (Találkozás az Elnökkel, A hernyó, Jobban, mint valaha). 

Rengeteg olyan novella van, amelynek a főszereplője középkorú és ilyen vagy olyan formában, de életközépi válsággal küzd.

Zadie Smith hőseit tulajdonképpen az köti össze, hogy az életük eddigi történetein, a mindennapok küzdelmeinek évtizedek óta tartó körforgásán merengenek: hogy milyen utakat jelöltek ki számukra a társadalmi szerepek, hogy milyen lehetőségeket szalasztottak el, hogy milyen alternatív életeik, énjeik lehettek volna, és mit lehet kezdeni az elmúlt idővel. Közben pedig olykor filozofikus, olykor cinikus, olykor pedig egészen szürreális történések és gondolatmenetek révén rajzolódik ki, hogy „tévedni élethossziglani elfoglaltságot jelent.”

Hírlevél feliratkozás

 

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Zadie Smith dalszöveget írt a Bleachersnek, és most te is meghallgathatod

Ilyen, amikor a tehetségek találkoznak, a Bleachers új albumának első száma a zenész és dalszerző Jack Antonoff és Zadie Smith együttműködésének gyümölcse, írja a LitHub.

...
Kritika

Zadie Smith a karantén alatt a szenvedésről, a nők helyzetéről és a rasszizmusról elmélkedett

Bár a tavaszi karanténidőszak az emberek többségének nem volt túl termékeny, Zadie Smith nem állt meg, inkább írt egy egész esszékötetet, ami aztán 2020 egyik legaktuálisabb könyve lett. A Sugallatok a hét könyve. 

...
Beleolvasó

Zadie Smith főszereplői a táncnak köszönhetik különleges barátságukat

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Esther Perel: A modern magány felfalja az életünket

Mi az a mesterséges intimitás, és milyen hatással van az életünkre? Esther Perel belga-amerikai pszichoterapeuta tartotta az idei Brain Bar záró előadását.

...
Zöld

Ez a könyv minden kérdésre válaszol, amit feltettél sörivás előtt, közben vagy után

Mark Dredge Sör mesterkurzusa az erjesztett ital karakterjegyeinek felismerése terén segít magabiztosságot szerezni, és abban is a segítségünkre siet, hogy megértsük, hogy kerültek oda.

...
Zöld

Csányi Vilmos: Biológiailag meg lehetne hosszabbítani az életet, de nem biztos, hogy érdemes

Csányi Vilmos és Barát József Jövőpánik Beszélgetések a lehetséges határairól című kötetében a jövő bizonytalanságairól beszélget tudományos igénnyel, így szóba kerül robotosítás, a közösségek átalakulása, szülőség és szerelem, de a biológiai határaink is.

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Lídiák és megtöltésre váró üres kötetek – A Véletlenül írtam egy könyvet forgatásán jártunk

Magyarok készítenek filmet a holland sikerkönyvből, amely egyszerre szól az írás csodájáról és a gyász intenzív feldolgozásáról. A Véletlenül írtam egy könyvet budapesti forgatásán jártunk, ahol kiderült, mire vágyott egész életében Zsurzs Kati, és mit tanult az írásról a rendező Lakos Nóra.

...
Szórakozás

A kamaszkor-bestseller, ami inspirálta a Barbie-mozit, és a Kenergia legfontosabb kötete

Egy lovakról szóló album, egy eladási listákat vezető nonfiction és egy cameokötet. Utánajártunk a Margot Robbie és Ryan Gosling főszereplésével készült Greta Gerwig-opusz könyves vonatkozásainak.

...
Nagy

Oppenheimernek két szerelme volt, az atombombával megváltoztatta a történelem menetét

Christopher Nolan egy közel három évtizeden át íródó, hétszáz oldalnál is hosszabb életrajzi kötet felhasználásával készítette el Oppenheimer című háromórás, friss moziját. A film világpremierjének napján bemutatjuk a forgatókönyvhez felhasznált biográfiát.

Még több olvasnivaló
...
Nagy

John Scalzi alázatával és a jövőbe mutató hüvelykujjal nyitott az idei Könyvfesztivál

Mi köze lehet a hüvelykujjunknak a sci-fihez és a fiatal generációhoz, milyen a rém kellemetlen laudáció, és mit jelent spekulatív irodalmi nagykövetnek lenni? A Könyvfesztivál megnyitóján jártunk.

...
Kritika

Miért gyilkolnak a gazdagok, ha a pénz és a hatalom már nem elég motiváció?

Jeneva Rose thrillerjében a város leggazdagabb feleségei olyan döntésre szánják el magukat, ami örökre összeköti őket.

...
Nagy

Bognár Péter: Az unokatestvérek bosszúja

„…egy pillanatra az őz jutott szembe, mert hiszen mégiscsak az őz okozta a galibát, az őz, amely az autó reflektorának fénycsóvájában hirtelenjében torzszülöttnek és vámpírnak látszott lenni, és amely hosszan nézett rám, egészen addig, míg félre nem kaptam a kormányt...” Bognár Péter Minél kevesebb karácsonyt címmel ír tárcasorozatot a Könyvesen. Ez a kilencedik rész.

...
Nagy

Ludmán Katalin: „A ködlovag alakja egyszerre megfoghatatlan és jelenvaló”

Kik, mikor, kikre és miért mondták azt, hogy ködlovag? Ludmán Katalinnal, „A rejtelem volt az írósága…” szerkesztőjével beszélgettünk. Szóba kerültek Schöpflin, Márai vagy Mészöly Miklós „ködlovagozásai”, Hazai Attila prózája és Hajnóczy szöveguniverzuma, továbbá kiderült, hogy hungarikum-e a ködlovagság.

...
Kritika

„A világ egy hidegvizes medence” – Felnőtté válás gyásszal, öngyilkossággal, szerelemmel

Elena Ferrante Nápolyi regényeit idéző atmoszféra és történetvezetés jellemzi A tó vize sohasem édes című könyvet, bár ezúttal egy Róma környéki kisváros a helyszín, ahol a fiatal főhős-elbeszélő története zajlik. Az olasz író harmadik, díjnyertes regényét több mint húsz nyelvre fordították le. 

...
Nagy

Ma már világirodalmi klasszikusok, de ki sem akarták adni őket

A kilencedik alkalommal meghirdetett Margó-díj támogatója, az Erste idén először különdíjjal jutalmazza azt a rövidlistás szerzőt, aki saját történetével vagy prózájával példaként szolgál a #higgymagadban faktorra. Cikkünkben négy híres, mára klasszikussá vált szerzőt mutatunk be, akik hittek magukban annyira, hogy ne futamodjanak meg a visszautasítások miatt.

Polc

Nem a nagy háború, hanem a barátod halála avat felnőtté

...

Az árulást a legnehezebben saját magának bocsátja meg az ember

...

Ménes Attila regényében egy ír úr meséli el a romlásnak indult magyarság történetét

...

McCarthy sötét világában a szerelem és a zsenialitás sem képes világot gyújtani

...