Alan Moore tálalásában a képregényiparnak átható ondószaga van

Alan Moore tálalásában a képregényiparnak átható ondószaga van

Alan Moore korszakalkotó képregényes legenda, ami nem gátolta meg abban, hogy írjon egy kisregényt (vagy novellát), amiben majdnem 250 oldalon ostorozza az ipart és az érzelmi fejlődésben megrekedt rajongókat – miközben persze napnál világosabb, hogy ő maga mennyire szereti a képregényt. A Megvilágosodások a hét könyve.

Sándor Anna | 2024. február 26. |
ALAN MOORE
Megvilágosodások
Ford. Tamás Gábor, Roboz Gábor, Gabo, 2023, 472 oldal
-

„Szerintem komoly és aggasztó következményekkel jár a jövőre nézve, ha felnőttek milliói állnak sorba Batman-filmekért. Mert ez a fajta infantilizáció ‒ az egyszerűbb idők, egyszerűbb valóságok iránti vágy ‒ gyakran a fasizmus előfutára lehet” – idézte fel Alan Moore azt a 2011-es kijelentését, amivel képregény- és szuperhősfilm-rajongók tömegeit háborította fel. Bő tíz éve a két képregényes óriás, a Marvel és DC filmes univerzumépítési lázban égett, a mozikat elöntötték a maszkos igazságosztók. 

Az, hogy a fenti kritika éppen a két lábon járó képregényes legendától érkezett, a rajongóknak felért egy tőrdöféssel. 

Ezt a részt akkor olvasd el, ha nem tudod, miért olyan nagy szám Alan Moore

Moore munkásságának tükrében egyáltalán nem meglepő a véleménye: azon alkotók közé tartozik, akik a nyolcvanas évek folyamán elementáris erővel újították meg a képregényt. Érettebbé és sötétebbé formálták annál, mint hogy csak a gyerekkori fantáziák beteljesítője legyen, és a nagyközönség számára is egyértelművé tették, hogy a médium alkalmas az emberi drámák reflektált bemutatására.

Először is, Moore volt az első angol, aki fajsúlyos karaktereken dolgozhatott az Egyesült Államokban. A DC égisze alatt írt sztorit Supermannek (Whatever Happened to the Man of Tomorrow?) és neki köszönhetjük A gyilkos tréfát, amiben pszichológiai alapú előtörténetet adott Batman ősellenségének, Jokernek. Ezzel a darabbal a szakmai és rajongói elismeréseken túl rendezők sorát inspirálta Tim Burtontől (Batman, 1989) Christopher Nolanen át (A sötét lovag, 2008) Todd Phillipsig (Joker, 2019).

Alan Moore élete első műve A hamelni patkányfogó átirata volt nyolcévesen
Alan Moore élete első műve A hamelni patkányfogó átirata volt nyolcévesen

Októberben érkezik az első novelláskötete, az Illuminations.

Tovább olvasok

Ám ami még fontosabb, a kiábrándult, cinikus vagy éppen elembertelenedő egykori hősök sorát felvonultató Watchmennel (1986-87) elemeire szedte az úgynevezett képregényes ezüstkor szuperhősös zsánerét, kíméletlenül bemutatva annak önellentmondásait és megkérdőjelezhető konvencióit.

Mellettük letette az asztalra a disztópikus elnyomó rezsim elleni lázadásról szóló V mint vérbosszút (1982-88), a Hasfelmetsző Jack-gyilkosságokat újragondoló A pokolbólt (1989-1998), vagy a 19. századi regényalakokkal és zsánerekkel zsonglőrködő Különleges úriemberek szövetségét (1999-2019). Ezek mostanra magától értetődően kapnak helyet a valaha készült legjobb képregényeket felvonultató listákon, alátámasztva, hogy Moore esetében nem zsurnalizmus olyan jelzőket használni, mint a legendás vagy a kultikus.

Szex Apokalipszis idején, avagy Moore rákapcsol

Az idén 71 éves Moore 2019-ben jelentette be, hogy felhagy a képregényírással, amit azzal magyarázott, hogy bár imádja ezt a médiumot, számára elviselhetetlenné vált a képregényipar és a hozzá kapcsolódó jelenségek.

A saját alkotói nyughatatlanságát persze jól illusztrálja, hogy pénteken arról adtunk hírt, hogy mégis megjelentet egy utolsó képregényt, vagy hogy magával a történetmondással egyáltalán nem állt le, csak médiumot váltott.

Alan Moore utolsó képregénye ősszel érkezik
Alan Moore utolsó képregénye ősszel érkezik

A Watchmen és A pokolból szerzőjének misztikus és hátborzongató alkotására októberig kell várni.

Tovább olvasok

A 2016-os, kísérleti regénymonstruma, a több mint ezeroldalas és egymilliós szavas Jerusalem után tovább játszott a próza lehetőségeivel: a 2022-es Megvilágosodások tavaly év vége óta magyarul is olvasható, és elvileg érkezik majd egy fantasy sorozata is Long London címmel.

A Megvilágosodások kilenc szöveget tartalmaz, ezek közül öt korábbi megjelenés, négyet viszont az elmúlt három évben írt, ez utóbbiak közé tartozik a kisregény is (már ha az, de erről még lesz szó), ami a kötet legérdekesebb darabja.

Emellett persze valamennyi hű tükre Moore felfedező kedvének. A Gyíkparadoxon (ford. Roboz Gábor) például egy bordélyban mesél szerelmi bosszúról és barátságról. És miközben tartalmi meglepetést nem okoz, jó bevezető Moore – érthető módon – vizuálisan is erőteljes, érzékletes írói univerzumába. A Legenda sem (ford. Tamás Gábor) szórakoztatóan mondja el egy olyan társaság történetét, ami fantasztikus lények és jelenségek felderítésével foglalkozik, aztán sajnos tényleg belefut egybe.

A kötet A fél tizenegyes ügyfélben (ford. Robor Gábor) kapcsol nagyobb sebességre, amikor a bibliai második eljövetel eseményei közepette mutat be egy szexbe torkolló kisvárosi ingatlan-adásvételt. Majd a Valószínűtlenül bonyolult, nagy energiájú állapot (ford. Tamás Gábor) olvasása közben éreztem, hogy 

na, megérkeztünk, itt már kapaszkodni kell.

A Valószínűtlenül bonyolult… az 1960-as évek science fictionje előtt tisztelegve egy Boltzmann-agy szexuális kalandjairól szól a Teremtés első femtoszekundumában. Hasonló főhajtás az Amerikai fény – Laudáció (ford. Tamás Gábor), amiben Moore ironikusan azt fitogtatja, hogy képes egyszerre írni az amerikai beatköltők és a nyolcvanas évek irodalomtudósainak stílusában is.

Ez a kettősség, a kritikus szemszög és a nyilvánvaló elköteleződés süt az Amit Thundermanről tudhatunk (ford. Roboz Gábor) soraiból is, amiben mintegy 240 oldalon szedi ízekre az amerikai képregényipart. Hasonló dekonstrukciós munka ez, mint amit Moore a Watchmenben végzett el: egyszerre dühös és szenvedélyes, emlékművet épít vele a nagy alkotóknak, miközben röhejesen gusztustalanra vetkőzteti az őket kizsákmányoló gépezetet és rúg egyet bizonyos rajongói csoportokba is. Olvasás közben gyakran beugrott Tarantino Volt egyszer egy Hollywoodja: ahogy azt a könyvet, ezt is csak egy olyan ember tudta megírni, aki minden ízében ismeri a közeget és közben továbbra is nagyon szereti a filmet, illetve a képregényt.

Tarantino Hollywood-regénye nem utánlövés, hanem egy végigpofázott szerelmeslevél a filmhez
Tarantino Hollywood-regénye nem utánlövés, hanem egy végigpofázott szerelmeslevél a filmhez

Nem is Tarantino lenne, ha nem csavart volna ezen is egyet: a Volt egyszer egy Hollywood csak hellyel-közzel kapcsolódik a filmhez, ehelyett önálló műként mesél egy hollywoodi korszakváltásról. Lendületes, menő, agresszív, stílusos és lírai egyszerre, ez a hét könyve.

Tovább olvasok

Sátáni Sam konteója és egy igazi meghallgatás

Négy rajongóból lett író ül be enni és pletykálkodni egy New York-i étkezdébe, amikor egyikük, a főszerkesztő váratlanul meghal, ezzel utódjaként pozícióba hozva kollégáját. Mindeközben valaki az asztalnál éppen véresre rágja a száját.

A Thunderman… laza epizódokból építkezik (Moore maga nem is nevezte (kis)regénynek, szerinte a 240 oldal ellenére novella): az amerikai szuperhősös füzetek elmúlt 70 évének különböző pillanataiban ugrál, a képregényes panelekhez hasonló, mozaikszerű szerkezetből pedig elkezd formálódni egy történet íve. Két férfi sorsának alakulását követjük kisfiú koruktól kezdve, amikor összetalálkoztak az első képregényfesztiválon. A Thunderman… kezdetén pedig ott ülnek az étkezde asztalánál, majd az egyikük valóban előrelép a ranglétrán, a másik pedig évtizedek után, az események hatására otthagyja a bizniszt.

"Az ember pontosan olyan jó író lesz, amilyen jó olvasó"

Kiből lehet jó író? Erre a kérdésre ki más adhatná meg a választ, mint az ismert és elismert írók - legalábbis a World Book Day alkalmából a Guardian egy rakás szerzőt kérdezett meg arról, hogy szerintük mi a titok, mitől lesz valaki jó író. A tanácsok bár némileg eltérhetnek, a megkérdezettek egyvalamiben mind egyetértettek.

Tovább olvasok

Moore egyszerű, de hatásos és egyben ironikus eszközt választ a jogi problémák elkerülésére: fikcionalizálja a közeget, de nagyon felismerhetően, így olvasás közben gyorsan kialakul a belső szótárunk. A két rivális iparági óriás nála Massive (=Marvel) és American (=DC), a címben foglalt Thunderman természetesen Superman, míg Batman King Bee néven fut, és például a Bosszúállókra Bosszúvágyókként ismerünk rá.

Moore a bennfentesség érzetére ráerősítve, gunyorosan szúr oda Sátáni Samnek, azaz Stan Lee-nek, akiről azt állítja, a nevéhez köthető, dicsőséges Marvel-korszak indulása 1961-ben

valójában egy CIA által irányított hidegháborús propagandaterv része volt.

De egy másik alternatív fejezetben felidézi azt a valós 1954-es szenátusi meghallgatást is, amikor William Maxwell Gainesnek (ő adta ki a Mad magazint is) kellett tanúskodnia arról, hogy a képregények erkölcsileg rossz útra terelik-e a gyerekeket.

Moore magabiztosan keveri a megtörtént eseteket azokkal, amiknek (valószínűleg) semmi alapja, és ezzel arra is késztet, hogy nyomozzunk – például a kevésbé egyértelmű easter eggek után. Ez utóbbi főleg az amerikai szuperhőskultúrát jól ismerőknek okoz majd extra szórakozást, igaz, én is félretettem a könyvet, hogy belevesszek az online filmtörténeti kincskeresésbe, mikor Moore gonzós közvetlenséggel számba vette Superman/Thunderman mozgóképes feldolgozásait és a hozzájuk kötődő anekdotákat.

Trump, a nép szuperhőse

A Thunderman… mindenekelőtt tételregény. Moore amellett érvel, hogy az amerikai képregényipar dehumanizál és abszurd alternatív valóságot teremt.

A menedzsment kizsákmányolja az alkotókat (több ötletlopás megtörtént esetét is felemlegeti), előbb a munkásosztálybeli tehetségeket, majd azokat a mai, egykori rajongókból lett írókat, rajzolókat, színezőket stb., akik már csupán asszisztálhatnak a márkaépítő óriáscégek törekvéseihez, hogy a tömegkultúrában elburjánzó felszínes, eszképista fantáziákat táplálják.

De megkapják a magukét a rajongók is, akik már nem értékelik az egyedi ötleteket és az alkotókat, viszont gyerekes sértődékenységgel ragaszkodnak a kedvenc karaktereikhez. Őket Moore azokhoz a kokainistákhoz hasonlítja, akik nem tudnak lejönni a szerről, és 

miközben már csak az ócska crackhez jutnak hozzá, még mindig az első élmény aranyló csodájára vágynak.

Moore nem finomkodik a közegben uralkodó szexizmussal és visszaélésekkel kapcsolatban sem, az ő tálalásában az iparnak átható ondószaga van. Sőt, néha már-már olyan benyomásom volt, mintha dühében azt állítaná, hogy a szuperhős-rajongók és az ipar számos képviselője tulajdonképpen az érzelmi infantilizmus állapotában megrekedt, szociálisan ügyefogyott, szexuálisan kiéhezett proto-incel.

Amivel nem is lőttem annyira mellé, mert Moore beleszövi a cselekménybe a 2021. január 6-i eseményeket, a Capitolium ostromába torkolló trumpizmust pedig ugyanazon jelenség tünetének látja, mint a szuperhősök reneszánszát: „Abban az évben a tizenkét legtöbb pénzt termelő mozis produkció szuperhősfilm volt, és Porlock úgy okoskodott,

az emberek talán egyszerűbb világra vágytak, olyanra, amelyet értenek is.

Nagy, drámai fenyegetéseket és ellenségeket szerettek volna látni, akkor is, ha azok már szétfeszítették a hihetőség határait, továbbá szükségük volt egy valószerűtlen, emlékezetes figurára, aki egyszerű megoldásokat kínál nekik, amelyek ugyanolyan hihetetlenek, mint a képzelt veszélyek, amelyektől az illető ígérete szerint megvédi őket.”

Moore annyiszor és annyiféleképpen elmondja a kritikáit, hogy – függetlenül attól, hogy ezekről olvasóként mit gondolok – óhatatlanul megfogalmazódik: ez írástechnikailag azért nem túl elegáns, arról nem is beszélve, hogy tényleg a legrosszabb sztereotípiákkal azonosítja a szuperhősös képregények olvasóit. Ezekkel szemben viszont ott a tény, hogy Moore lendületes kreatív szabadsággal játszik a stílusokkal, nézőpontokkal, idősíkokkal, ami érdekessé teszi a Thunderman…-t. 

Olyan ember könyve ez, aki a médium történetében korszakváltó jelentőségű alkotó volt, és most azt kell végignéznie, ahogy pont azok a működések és tartalmak erősödnek fel, amik ellen ő a nyolcvanas években olyan markánsan fellépett. A dühe vagy aggodalma mögött persze ott lehet az a keserű felismerés is, amire a könyvben többször figyelmeztet: a képregényipari anekdoták végül mind rossz véget érnek.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Alan Moore utolsó képregénye ősszel érkezik

A Watchmen és A pokolból szerzőjének misztikus és hátborzongató alkotására októberig kell várni.

...
Hírek

Alan Moore élete első műve A hamelni patkányfogó átirata volt nyolcévesen

Októberben érkezik az első novelláskötete, az Illuminations.

...
Hírek

Egymillió szavas regényt írt Alan Moore

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Daniel Kehlmann szerint itt az idő, hogy megijedjünk az AI-tól

Az író a Guardiannek írt véleménycikkben hívta fel a figyelmet az AI szélsebes fejlődésének következményeire.

...
Zöld

Sokkal jobban hatnak a konteók, ha a közösség hiedelmeihez illeszkednek – Olvass bele az Emberarcú tudományba!

A különböző tudományterületek képviselőinek tanulmányaiból szerkesztett kötetben az alternatív világértelmezések, áltudományos elméletek és tudománytagadó tanok sorát járják körül. Olvass bele!

...
Zöld

3 ok, amiért a home office pszichésen megterhelő + 3 könyv segítségül

Ugyan a home office nagyobb szabadságot és autonómiát biztosíthat, olyan hátulütői vannak, amikre elsőre nem feltétlenül gondolnánk. 

Olvass!
...
Beleolvasó

A narcisztikus szülők fogságából segít kiszabadulni ez a könyv – Olvass bele!

A hatalom kisajátítása vagy az elnyomás nemcsak az autoriter politikai rendszernek, hanem egy narcisztikus családnak is lehetnek ismérvei. Dr. Karyl McBride könyve azzal foglalkozik, miként szabadulhatunk ebből a közegből. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Ellenséges testvérek, orosz-svéd háború és nyomasztó családi titkok – Olvass bele Asko Sahlberg regényébe! [MARGÓ KÖNYVEK]

A finn Asko Sahlberg Ők című regényével folytatódik a Margó Könyvek sorozat. Most elolvashatsz egy részletet a háború, a bosszú és az árulás motívumain alapuló kötetből. 

...
Beleolvasó

A gyógyszeripar politikai kapcsolatai után nyomoz Sissel-Jo Gazan detektívje – Olvass bele az új dán krimibe!

Soren Marhauge ezúttal a Big Pharma nyomába ered. Olvass bele a krimibe!

Polc

A háromtest-probléma nyomasztó történelemkönyv a jövőről

...

Szeretnék-e Murakami Haruki szomszédja lenni?

...

A Nagy Svájci: eszelős vágy, hazugságok és a traumaipar görbe tükre

...

Tove Ditlevsen önéletrajzi trilógiája gyógyszerfüggésről, abortuszokról, íróvá válásról mesél

...
...

Karrierista nők: divathóbort vagy gazdasági kényszer? [Budapesti nők]

...

Szabályok szövevényes hálózatában telt az úrinő élete [Budapesti nők]

...

Bojti Andrea: Transzgenerációsan gyógyulunk [Podcast]

Természetesen olvasok
...
Zöld

Sokkal jobban hatnak a konteók, ha a közösség hiedelmeihez illeszkednek – Olvass bele az Emberarcú tudományba!

...
Zöld

3 ok, amiért a home office pszichésen megterhelő + 3 könyv segítségül

...
Zöld

Mit tehet egy nő, ha lebénul az arca és elveszti a mosolyát? Olvass bele Sarah Ruhl könyvébe!

...
Zöld

A narcisztikus személyiség kinőhető? + 2 könyv a témában

...
Zöld

A Stonehenge építőit is pestisjárvány törölhette el a föld színéről

...
Zöld

Ha gyerekként te gondoskodtál a szülődről, az kisiklatja az életed – Mi a parentifikáció?

...
Zöld

5 módszer + 1 könyv, melyekkel komolyan bocsánatot kérhetsz

...
Zöld

6 ok, amiért a kertészkedés jót tesz az egészségednek + 3 könyv kertekről

...
Zöld

Kannibál kapitalizmus: Mind megyünk a levesbe?