„Ha az időutazás lehetséges, hol vannak a jövőből érkező turisták?” [zsebró]

„Ha az időutazás lehetséges, hol vannak a jövőből érkező turisták?” [zsebró]

Vajon milyen lenne egy nap arra ébredni, hogy 70-80-90 évvel visszarepültünk az időben? Mi mi vagyunk, mindazzal a tudással és tapasztalattal, amit saját életünk és tanulmányaink során összeszedtünk, a körülöttünk lévő világ viszont teljesen megváltozott, jelen idejű lett a történelem. Könyvekből, filmekből ugyan ismerős világ, de benne lenni, a hétköznapjait élni egészen más, mint egy iskolai dolgozatban értekezni róla. 

Szeder Kata | 2020. július 14. |

Az időutazást illetően számos elmélet és praktika forog a köztudatban: fekete lyukak, félvégtelen hengerek, féregjáratok, időviharok, időkapuk, időgépek stb... a jóval szerényebb fizika- és anyagköltségű „házi” megoldásokról már nem is beszélve. Mark Twain jenkije egy hatalmas fejbeverést követő kábulatból a VI. századi Arthur király udvarában tért magához, Mikszáth Kálmán Új Zrínyiászában egy “szimpla” feltámadás repíti Zrínyi Miklóst és csapatát a kiegyezés utáni Magyarországra, míg Marcel Proustot a madeleine teasütemény íze indította el az eltűnt idő nyomába, felidézve és újraélve rég elfeledettnek hitt emlékeket. Van, aki az olvasásra esküszik, és a könyvekben, a könyvekkel repked térben és időben, míg mások fényképek, filmek vagy zene segítségével szervezik útjaikat.

Hasonló módszerekkel élve gyakran indulok ilyen expedíciókra én is, igaz, ezek zömében arra jók csak, hogy a saját történetemben ugrabugráljak, mint Az időutazó feleségének férje Audrey Niffenegger regényében. Leginkább persze valami olyasmi kalandra vágyom, mint amilyet Woody Allen főhőse, az írói ambíciókat dédelgető Gil Pender élhetett át az Éjfélkor Párizsban című filmben: egy átborozott párizsi este után hazafelé menet eltéved, a Montmartre macskaköves utcáin éri az éjfél, majd élve egy veterán autón érkező bohém társaság segítségével egyszeriben az 1920-as évek Párizsában találja magát. Pont abban a korban, ahova Gil mindig is vágyott: Gertrude Stein híres szalonjában, Zelda és F. Scott Fitzgerald, Hemingway, Picasso, Dalí, T. S. Eliot, Josephine Baker, Cole Porter mondén világában. Reggel aztán Gil már a saját jelenében ébred, de minden éjjel újra belevetheti magát példaképei társaságába, időnként tesztelgetve az időparadoxon problematikáját: vajon azzal, hogy ő már ismeri a jövőt, egy-egy megjegyzésével, ötletével meg tudja-e határozni a múltat, és, teszem azt, hozzájárulni a később világsikert arató művek születéséhez. A dicsőitett korról idővel aztán kiderül, hogy a benne lévők hasonlóan élik meg, mint Gil a saját jelenét – elvágyódnak onnan, vissza a Belle Époque, a századforduló éveibe, az ottaniak pedig a humanista reneszánszba, a reneszánszból meg valószínűleg az ókorba. Mindig szebb és érdekesebb az, ami régen volt, és aminek nem ismerjük hétköznapi gyarlóságait, csak az idő által többszörösen megrostált örökségét. Gil nagy mázlista, hogy ezt már ott helyben is felismerte, a múltban tett kalandoknak köszönhetően a saját életét, kapcsolatait is ráncba szedte és nekiindulhatott a jelen felfedezésének és az előtte álló jövő építgetésének. Ehhez viszont kellettek a majd’ 100 évet átölelő ugrások az éjjelek és nappalok között. Az időutazásoknak ez is az egyik lényege: megérteni a múltat és a megfelelő tanulságokat levonva sikerrel venni a jelen kihívásait.

Az időutazás ötlete jó pár száz éve visszatérő témája a szépirodalomnak, sőt, olyan ősi írásokban, mint a több ezer éves szanszkrit nyelvű hindu eposzban, a Mahábháratában is megjelenik. Idővel a tudósok is elkezdték kutatni a témát és a XX. század elejének fizikai forradalma elő is állt az elméleti háttérrel, miszerint lehetőség ugyan van rá, gyakorlatilag azonban kivitelezhetetlen.

„Még ha fel is fedeznek a jövőben valamilyen más elméletet, akkor sem hiszem, hogy az időutazás bármikor is megvalósulhat. Ha megvalósulhatna, akkor mostanra már elözönlöttek volna bennünket a jövőből érkezett turisták.” Stephen Hawking

Úgy tűnik, idén azért sikerült megugrani ezt is, a világjárvány és a vele járó globális karantén megoldotta.

2019. december 31-én éjjel a szokásosnál nagyobb izgatottsággal léptem át az óévből az újba: most kezdődnek a ‘20-as évek! Már az indulásnál kiderült, hogy nem lesz ez zökkenőmentes, majd márciusban jött a STOP és a világ megállt. A járványhelyzet kiszámíthatatlanságában paradox módon mégis volt valami kiszámítható: egyik napról a másikra mindenki ugyanabba a helyzetbe került, a maga eszközeivel és „beosztásában” ugyanúgy harcolt a vírus ellen, minimálisra csökkentette életterét és várt, figyelt – a hírekre, magára, másokra. Egy pillanatra úgy tűnt, mintha egyszerre lélegezne az egész világ – izgul és drukkol, hogy mielőbb túl legyünk a nehezén. Mindeközben sorra jelentek meg a jövő alakulására vonatkozó teóriák arról, hogy mi lesz majd velünk a járvány után, hogyan alakulnak át nem csak mindennapjaink, de az a globális hálózat is, ami az életünket mikro- és makroszinten is működteti. Majd májusban felpattant a zár, és lassacskán beindult az élet újra. A tavasz pedig, mintha nem is lett volna. Annyira szűkre szabottak voltak lehetőségeink, mozgásterünk ebben az időszakban, annyira hasonló keretek között és ingerekkel követték egymást a napok, hogy teljesen össze is mosódtak, az otthon töltött hónapok alig pár hétnek tűnnek ma már. Mint amikor a klasszikus „kígyók és létrák” társasjátékban kígyóhoz vagy létrához érünk és hopp!, máris jó pár mezőt ugorhatunk előre vagy éppen vissza. Aztán vagy megkönnyebbülve menetelünk tovább a cél felé, vagy mérgelődünk, hogy újfent végig kell mennünk a már megtett szakaszon, remélve, ezúttal nem lépünk csapdába – de erre, ugye, nincs semmiféle garancia.

Azzal, hogy a majd’ három hónap mintha nem is lett volna, érzetre csupán néhány napra, hétre redukálódott – kvázi átugrottunk egy egész évszakot –, még ki tudok békülni. Azzal viszont már egyáltalán nem, amit ennek a „korona időkapunak” a forgószele produkált olyan direktívákat hozva a fősodorba, melyek korábban már többször is látványos kudarcot vallottak, csak előtte még emberek, helyzetek, gondolatok millióit lehetetlenítették el. Elindult egy időutazás, csak éppen nem úgy és nem oda, ahova magamtól is mennék.

Monty Python And The Holy Grail

Általános iskola 5. osztályában, a legeslegelső történelemórán azzal indítottunk, hogy a füzet legelejére felírtuk: „Historia est magistra vitae" – A történelem az élet tanítómestere. 

Bár rendszerfüggő, hogy a történelemkönyvek mikor, miről és mit mesélnek, és ami még ennél is fontosabb, mikor, miről és mennyit hallgatnak el, szeretném hinni, hogy vannak tendenciák, univerzális értékek, elvek, amikről többszörösen is bebizonyosodott már, hogy fontosak, kellenek. „Kívánjuk a sajtó szabadságát, a censura eltörlését!”, „Egy mindenkiért, mindenki egyért!”, „Szabadság, egyenlőség, testvériség!” évszázadok óta hangoztatott, már-már sallangszámba menő szlogenek, követelések, elvárások. Legyenek akármennyire is elcsépeltek, bármelyik sérül, idővel mindig borul vele a többi is.

A régmúlt korok eseményeit, folyamatait csakis a jelenünkből indulva tudjuk felgöngyölíteni és megérteni az ok-okozati összefüggéseket. Csakhogy a most tudása messze nem azonos azzal, amit az akkor érzett, tudott vagy tudhatott. Messziről könnyű okosnak lenni. Történelem-tanulmányaim során rendszeresen mérgelődtem is magamban, hogy hát basszus, nem igaz, hogy nem sejtették, nem vették észre, miért nem léptek még időben, hogy lehet ennyiszer csöbörből vödörbe esni és tényleg muszáj mindig ugyanazokat a köröket róni, görcsösen hangoztatva, hogy ennek így kell lennie, mert így lesz jó?

Csak mert sose lett az.

Bezzeg ha visszamehetnénk az időben, mi aztán meg tudnánk mondani a tutit! A helyzet viszont az, hogy még csak vissza sem kell menni, hiszen ott vagyunk, benne a történelemben. Az időutazást már megszervezték nekünk, úgyhogy élesben lehet okosnak lenni és bölcsen cselekedni, hátha… Mázli, hogy szak- és szépirodalom is van hozzá bőven.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

„A nagyság ára a felelősség." - Maradj otthon #2

Az otthonmaradós sorozatunkban a járványügiy háborús helyzetet Boris Johnson miniszterelnök Winston Churchillről írt könyvével folytatjuk.

...
Beleolvasó

A jótékonysági gyerekvonatok szegény gyerekek ezreit mentették meg a háború után

A gyerekvonatokról szól Viola Ardone új regénye, azaz azokról a jótékonysági gyermekmentő akciókról, amelyeket a második viágháború után találtak ki az árván vagy féláván maradt, szegénysorsú gyerekek megsegítésére. Olvassatok bele Amerigo történetébe, amelyet valós események ihlettek! 

...
Beleolvasó

A 100 éve aláírt Trianon mitikus magyarázatai aligha szolgálják a nemzeti önismeretet

Száz éve írták alá a trianoni szerződést. Ablonczy Balázs új kötete arra fókuszál, miként élték meg a történeti Magyarország lakói a háborús összeomlás, a forradalmak, az ellenforradalom és Trianon időszakát.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Esther Perel: A modern magány felfalja az életünket

Mi az a mesterséges intimitás, és milyen hatással van az életünkre? Esther Perel belga-amerikai pszichoterapeuta tartotta az idei Brain Bar záró előadását.

...
Zöld

Ez a könyv minden kérdésre válaszol, amit feltettél sörivás előtt, közben vagy után

Mark Dredge Sör mesterkurzusa az erjesztett ital karakterjegyeinek felismerése terén segít magabiztosságot szerezni, és abban is a segítségünkre siet, hogy megértsük, hogy kerültek oda.

...
Zöld

Csányi Vilmos: Biológiailag meg lehetne hosszabbítani az életet, de nem biztos, hogy érdemes

Csányi Vilmos és Barát József Jövőpánik Beszélgetések a lehetséges határairól című kötetében a jövő bizonytalanságairól beszélget tudományos igénnyel, így szóba kerül robotosítás, a közösségek átalakulása, szülőség és szerelem, de a biológiai határaink is.

Hírek
...
Beleolvasó

És te mit tennél, ha éjszaka beállítana hozzád a bátyád egy zsák pénzzel és egy hullával?

...
Beleolvasó

Szöllősi Mátyás szerint Roderik Six világa lágy, nedves, szürke purgatórium

...
Nagy

John Scalzi alázatával és a jövőbe mutató hüvelykujjal nyitott az idei Könyvfesztivál

...
Gyerekirodalom

Hétlábú paripák és jó boszorkányok bújnak elő Zalka Csenge Virág mesekönyvéből

...
Hírek

Margó Könyvek néven indít könyvsorozatot a Margó Irodalmi Fesztivál és a Helikon Kiadó

...
Hírek

Meghalt Szirtes András

...
Hírek

Egy vesszőhiba miatt ugorhat a Líra 12 milliós büntetése

...
Hírek

Murakami idén is az irodalmi Nobel legnagyobb esélyese a fogadóirodáknál

...
Gyerekirodalom

Mesés böngészők, varázslatos népmesék, kalandos történetek - Tíz gyerekkönyv a Könyvfesztivál kínálatából

...
Nagy

Bognár Péter: Nyílt sisakkal

Bognár Péter Minél kevesebb karácsonyt címmel ír tárcasorozatot a Könyvesen, ez a záró rész.

Szerzőink

...
Sándor Anna

John Scalzi: Miért akarna bármi az emberhez hasonlóvá válni?

...
Litkai Gergely

Ürge-Vorsatz Diána: Tévút, ahogy a nagy cégek áttolják a felelősséget a fogyasztókra / Mi van, ha megmentjük a világot?

...
Valuska László

Benedek Ágota felboncolt teste és az irodalmi striciskedés

A hét könyve
Kritika
Andrei Dósa megírta a Dekameron spangliparázstól izzó spinoffját
...
Nagy

John Scalzi: Miért akarna bármi az emberhez hasonlóvá válni?

Miért vesz valaki templomot magának? Segít-e az alkotói válságban a zenélés? Hogyan reagálnának az emberek, ha tényleg megjelenne az igazi mesterséges intelligencia? John Scalzival, a Könyvfesztivál díszvendégével beszélgettünk. Interjú.

Polc

Nem a nagy háború, hanem a barátod halála avat felnőtté

...

Az árulást a legnehezebben saját magának bocsátja meg az ember

...

Ménes Attila regényében egy ír úr meséli el a romlásnak indult magyarság történetét

...

McCarthy sötét világában a szerelem és a zsenialitás sem képes világot gyújtani

...
Még több olvasnivaló
...
Nagy

John Scalzi alázatával és a jövőbe mutató hüvelykujjal nyitott az idei Könyvfesztivál

Mi köze lehet a hüvelykujjunknak a sci-fihez és a fiatal generációhoz, milyen a rém kellemetlen laudáció, és mit jelent spekulatív irodalmi nagykövetnek lenni? A Könyvfesztivál megnyitóján jártunk.

...
Kritika

Miért gyilkolnak a gazdagok, ha a pénz és a hatalom már nem elég motiváció?

Jeneva Rose thrillerjében a város leggazdagabb feleségei olyan döntésre szánják el magukat, ami örökre összeköti őket.

...
Nagy

Bognár Péter: Az unokatestvérek bosszúja

„…egy pillanatra az őz jutott szembe, mert hiszen mégiscsak az őz okozta a galibát, az őz, amely az autó reflektorának fénycsóvájában hirtelenjében torzszülöttnek és vámpírnak látszott lenni, és amely hosszan nézett rám, egészen addig, míg félre nem kaptam a kormányt...” Bognár Péter Minél kevesebb karácsonyt címmel ír tárcasorozatot a Könyvesen. Ez a kilencedik rész.

...
Nagy

Ludmán Katalin: „A ködlovag alakja egyszerre megfoghatatlan és jelenvaló”

Kik, mikor, kikre és miért mondták azt, hogy ködlovag? Ludmán Katalinnal, „A rejtelem volt az írósága…” szerkesztőjével beszélgettünk. Szóba kerültek Schöpflin, Márai vagy Mészöly Miklós „ködlovagozásai”, Hazai Attila prózája és Hajnóczy szöveguniverzuma, továbbá kiderült, hogy hungarikum-e a ködlovagság.

...
Kritika

„A világ egy hidegvizes medence” – Felnőtté válás gyásszal, öngyilkossággal, szerelemmel

Elena Ferrante Nápolyi regényeit idéző atmoszféra és történetvezetés jellemzi A tó vize sohasem édes című könyvet, bár ezúttal egy Róma környéki kisváros a helyszín, ahol a fiatal főhős-elbeszélő története zajlik. Az olasz író harmadik, díjnyertes regényét több mint húsz nyelvre fordították le. 

...
Nagy

Ma már világirodalmi klasszikusok, de ki sem akarták adni őket

A kilencedik alkalommal meghirdetett Margó-díj támogatója, az Erste idén először különdíjjal jutalmazza azt a rövidlistás szerzőt, aki saját történetével vagy prózájával példaként szolgál a #higgymagadban faktorra. Cikkünkben négy híres, mára klasszikussá vált szerzőt mutatunk be, akik hittek magukban annyira, hogy ne futamodjanak meg a visszautasítások miatt.