Kemény Lili a „szabad kutatások terepéről” beszélt, Benedek Szabolcs a négy liverpooliról, a Kovács ikrek pedig a kíváncsiság ajándékáról meséltek nekünk. Így telt a csütörtök a Margó Kristály Színpadán.
Benedek Szabolcsnak nincs se kedvenc Beatles-dala, se kedvenc Beatles-lemeze. Az együttes tán legnagyobb hazai rajongójának ehelyett egy nyolcvan tételes Spotify-listája van, ami elmondása szerint nem tartalmaz egyebet, kizárólag a szívének legkedvesebb Beatles-számokat. Így nem véletlen talán, hogy a Helikon gondozásában megjelent és a Margó nyitónapján bemutatott új Benedek Szabolcs-kötet a rajongás és a szerelem könyve lett.
A dalok könyve
A Darvasi Ferenc által moderált könyvbemutatón kiderült, hogy Nothing Is Real az emlegetett lejátszási listából nőtt ki valamiképp. Benedek Szabolcs először négy-öt dal köré írt szubjektív történeteket, aztán egyre kíváncsibb lett, vajon ki lehet az, aki meséli és ki az, aki hallgatja ezeket a sztorikat. Előbbihez egy férfi-, utóbbihoz egy női karaktert társított. A Máthé Zsolt által felolvasott részletekből kiderült, hogy a regény fejezeteiben végig a férfi beszél, és bár a liverpooli négyes iránti odaadás összeköti őt a főhőssel, Benedek Szabolcs azt mondta, ez nem a saját története.
Az viszont kétségtelen – ismerte el –, hogy amint a korábbi, a zenekarhoz köthető könyveiben, úgy ezúttal is arra törekedett, hogy Magyarországon eddig ismeretlen húrokat pendítsen meg a Beatles legendáriumával kapcsolatosan. Ezúttal éppen az együttes iránti rajongás kínált számára új szemszöget.
Bár igyekezett elkerülni a hasonló megközelítésű könyveket, úgy véli, amíg a Nothing Is Realen dolgozott, Nick Hornby 31 dala és Egressy Zoltán Lila csík, fehér csík cím című, az Újpest labdarúgójáról, Törőcsik Andrásról szóló regénye biztosan hatott rá tudat alatt.
Arra nem emlékszik pontosan, hogy mikor ütött be nála a Beatle-mánia, az viszont tuti, hogy nyolc-tízévesen már több kazettája volt tele a rádióból felvett számos Lennon–McCartney-val, ezt követően pedig, amit lehetett, elolvasott a Fab Four tagjairól.
A beszélgetés végén Darvasi megkérdezte a szerzőt, vajon a Nothing Is Real-e az utolsó Beatles-kötete, mire Benedek Szabolcs egy rajongóhoz illő félmosoly kíséretében azt válaszolta: még ne mondjunk ilyet. A program Petruska András loopokból, élőben összerakott különleges Beatles-értelmezésével ért véget, és ez is arról győzött meg minden teremben ülőt, hogy
lehet még újat és érvényeset mondani a Beatlesről.
A terápia és a szabadság könyve
Bakonyi Alexa a és Kemény Lili a Margitszigeten haverkodtak össze évekkel ezelőtt, és az író úgy gondolta, ha már az ugyancsak ott található Kristály Színtér a Tavaszi Margó otthona, folytassák a pódiumon a megszokott szigeti beszélgetéseiket. Kemény Lili Nem című könyvének bemutatójára színültig megtelt a terem, és aki ott volt, igazán különleges beszélgetésnek lehetett részese.
„Három és fél évig be voltam zárva, és ezt a könyvet írtam” – tudtuk meg Kemény Lilitől. Aki így folytatta bevezető gondolatait: „És most is be vagyok zárva, ugyanott, a szobámban ülök, ugyanazok között a keretek között teljesen más csinálok. A saját titkárom vagyok.” Ez utóbbit a kötet iránti érdeklődés miatt említi. És hozzáteszi, hogy ekkora publicitás életében nem volt még körülötte emlékei szerint.
Madaram című verseskötete 2011-ben került a könyvesboltok polcaira, azóta hallgatott. És, mint mondja, a Nem részben épp ezt a hallgatást magyarázza meg. Megtudjuk, hogy naplóként indult a kötet, ám egy ponton a szerző olyan impulzust kapott, hogy nyilvánosságra kell hoznia „saját neurózis-színházának” fejezeteit.
Kemény Lili arról is beszélt, hogy a fejében elválik a nyilvánosság és az általa „szabad kutatások terepe”-ként meghatározott irodalom. Ettől persze még tisztában van vele, hogy a kötete hullámokat vet a nyilvánosság különböző fórumain. Úgy érzi, ez teljesen rendben van, és ezzel kapcsolatban eddig nem történt semmi olyan, ami készületlenül érte volna.
Kitért rá, hogy nem szokása megszépíteni a dolgokat és szerinte „az a baj, hogy öngyűlöletből sokkal jobb mondatokat lehet írni”. Úgy érzi, női szerzőként felelőssége van, és bátorításként szánja a könyvét a mai kiskamasz lányoknak: lássák, hogy igenis, lehetnek ellenszenvesek.
Kemény Lili elárulta, hogy a Nemmel kapcsolatos eddigi legjobban eső visszajelzés, amit kapott, az volt, hogy a könyv teljesen más, mint a közeg, amiben született. Az irodalom feladatát pedig úgy határozta meg, hogy
olyan szövegeket kell előállítania, amikről nem gondoltuk volna soha, hogy irodalomnak nevezhető.
A közösség könyve
A drámaíróként már nevet szerzett Kovács Dominik és Viktor Lesz majd minden című debütkötetének már az ötlete eldöntötte, hogy ennek a szövegnek regénynek kell lennie. A szerzők szerettek volna ugyanis a drámánál is mélyebbre ásni szereplőik motivációiban, azonban az bennük sem volt tiszta teljesen, hogy ez meddig is fog tartani pontosan.
Az viszont a beszélgetés első pillanatától fogva teljesen világos, hogy a Kovács ikrek nemcsak kiváló színpadi szerzők, de kétségkívül színpadra termett emberek is. Egymástól, nem ritkán mondat közben veszik át a szót, és nyomdakészen, választékosan, ízesen fejezik be a másik gondolatait.
Megtudjuk tőlük, hogy a mesélőkedvet és a családi történeteket a felmenőik ajándékozták nekik, és ezek lettek az első regényük kiindulópontjai. Voltaképpen az alkotás is olyan náluk, mintha egymásnak mesélnék el egy kisközösség történetét. És arról számoltak be, hogy kísérteties módon a szüzsét illetően alig volt köztük véleménykülönbség, bár
időnként heves vitákba bonyolódtak azért egy-egy mondat megformálása körül.
Amikor írnak – mesélik Ott Annának – megszűnik körülöttük a külvilág, és a szájukban érzik a gyerekkori paprikás kalács ízét, és magukénak érzik hőseik dilemmáit is. Szinte egyszerre mondják, hogy a családjuk a kíváncsiság ajándékát adta nekik. Példaként említik azokat az őseiket, akik bármilyen nehéz munkán voltak is túl hajdanán, hazatérve, alvás előtt kíváncsian falták Dumas regényeit.
A beszélgetés végére megbizonyosodom a felől, hogy amint a könyvek által kinyílt a felmenőik számára a világ, úgy leszünk többek mi is, ha kinyitjuk a Kovács ikrek misztikumot a rögvalósággal mesterien mixelő kötetét.