A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról

A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról

Évszázados családtörténet, lélektani- és fejlődésregény, mindez egy képzeletbeli, kísértetekkel parolázó magyar paraszti környezetbe ágyazva. Az élet harc, a súlyos kérdéseket bosszantó, de nagyon szórakoztató történések sora keretezi. A Kovács ikrek Lesz majd minden című regénye a hét könyve.

Kiss Imola | 2024. április 15. |

Még csak a regény 15. oldalán jártam, amikor annyira elkezdtem nevetni, hogy percekig potyogtak a könnyeim. Amikor végre levegőhöz jutottam, fel kellett olvasnom itthon azt a részt, majd ez a jelenet később jó párszor megismétlődött. Hogy másnak mikor adott utoljára ilyen élményt egy könyv, azt nem tudhatom, de az biztos, hogy nekem nem mostanában. Elég hamar eldőlt, hogy a Kovács ikrek humorát és stílusát nagyon kedvelem, a kérdés az volt, hogy mennyi mélység lesz a vicces epizódok mögött. Valójában egy mesteri parasztkomédiával is megelégedtem volna, de mindannyiunk szerencséjére ez a könyv sokkal többet nyújt annál. (Olvass bele!)

KOVÁCS DOMINIK, KOVÁCS VIKTOR
Lesz majd minden
Európa, 2024, 469 oldal
-Kovács Dominik, Kovács Viktor: Lesz majd minden

Szerteágazó viszonyok

Kovács Dominik és Kovács Viktor nevével a szélesebb olvasóközönség valószínűleg most találkozik először. Bár a közösen alkotó ikerpárnak tényleg ez az első regénye, az irodalom területén nem újoncok: novelláik több folyóiratban megjelentek már, az alternatív színház iránt érdeklődők pedig a drámáikat ismerhetik (Mintapinty, Bérnász, MILF). 2024-ben ők nyerték a Drámaíró Kerekasztal Prológ-díját. A regényt olvasva nehéz elhinni, hogy még mindig csak 28 évesek, annyi mesterségbeli és élettapasztalat sűrűsödik benne.

Ha szigorúan vesszük, akkor a történet Balogh Simon életét követi, kisfiú korától kezdve addig, amíg talpraesettségének és szorgalmának köszönhetően nincstelen napszámosból a falu – Égetthalom – egyik nagygazdájává válik, az 1900-as évek elejétől körülbelül az 1940-es évekig. Valójában azonban a Lesz majd minden időben, térben és szereplőgárdájában is jóval messzebbre merészkedik ennél. 

Megismerjük Simon őseinek sokaságát, több száz évre visszamenőleg, az őt felnevelő különös nagybátyjait, a Pusztujkákat, feleségét, Zsófit, és a vele érkező rokonokat, a gyermekeiket, szolgálóikat. Felvonul a falu népe, ahol mindenki annak az asszonynak a leszármazottja, aki az osztrák és török harcok közben a kazalnyi gyermekével nem tudott elmenekülni:

„(...) büszkébb volt annál a nemes Aradi Erzsébet Gizella, hogy egy kicsodamicsodának a kedvéért hátrahagyja a kölkeit”.

És azt is hamar megtudjuk, hogy a függetlenedés, a fejlődésre törekvés, a „semmiből valamit” felfogás is mind tőle ered.

De a környék – Nádor megye – más településeiről is felbukkannak különféle családok és jellegzetes figurák. Eleinte tehát az olvasónak nagyon oda kell figyelnie, mire megtanulja, ki kicsoda, már csak azért is, mert a gyakori visszatekintések miatt sokszor teljesen új irányba kanyarodik egy-egy fejezet. És soha nem tudhatjuk, hogy kinek lesz később nagyobb jelentősége. 

A falut a terepviszonyok – sok homok, kevés tisztességes termőföld – és a történetben kiemelt szerepet játszó paprikatermesztés alapján valahova az Alföld szélére képzeltem, de persze lehetne bárhol. Simon pedig nem egyszerű gazda, a személyes korlátai ellenére is világlátott, érdeklődő ember: amerikás magyarként másik kontinensen is szerencsét próbál, és az országot is összejárja Pesttől Kalocsáig vásárokon, olyan újdonságokért, amiből pénzt remél. 

A tér- és időbeli utazásban van még egy fontos dimenzió: a szereplők mindennapjai és a túlvilág között sincsenek igazi határok. A halottak nem szakadnak el örökre az élőktől, ugyanis utóbbiak évente egyszer, a kikísérés nevű ünnepségen vendégül látják őket. Miért? „Mert az úrnak sem tetszik, hogy a nemzetség tagjai ölik egymást, menjen csak vissza a mama, aztán húzza le a gatyáját annak, amelyik nem tud viselkedni, verje el a valagát jó rendesen, kap erre a célra a keruboktól egy helyes kis meggyfabot fakanalat.”

A holtak pedig szívesen jönnek, falatoznak, mulatnak, néha mondanak is valami fontosat.

Ezen pedig senki sem csodálkozik, „mert a halálban a legrosszabb a kényszerű némaság”. Ezzel meg is érkeztünk a közép-kelet-európai mágikus realizmusba. 

Nagy dilemmák, sziporkázó humor

A szerzőpáros regényét részben az teszi igazán élvezetes olvasmánnyá – még akkor is, amikor éppen szomorúbb dolgok történnek benne –, hogy féktelen leleményességgel bánnak a magyar nyelvvel, és így az általuk ábrázolt paraszti világ rendkívül plasztikussá válik.

Képesek voltak megalkotni egy olyan, autentikusnak tűnő, szórakoztató és gazdag nyelvezetet, ami a regény sajátja:

szerves egységgé olvad össze a történettel, miközben nem népieskedik és nem lóg ki a lóláb. A tényleg elképesztő, részben vélhetően kitalált szókincse miatt kicsit Esterházy Péter és Parti Nagy Lajos játékosságát is eszembe juttatta.

A szereplők közül senki sem tökéletes: nem az Simon, nem az a felesége, és a többiek sem. Mindannyian esendők, mindenkinek van bűne, jellemhibája vagy olyan szenvedélye, ami miatt újra és újra hibázik – kinek a szűkmarkúság, kinek az élvhajhászat, kinek a kényszeres versenyszellem, kinek a hiszékenység, kinek a beképzeltség. De a szerzők még a kisebb mellékszereplőket is több oldalról, együttérzéssel mutatják be. Senki sem tűnik karikatúrának, és végképp nem űznek gúnyt a falusiasságból. 

A karakterek közül van, aki csak megbotlik, van, aki el is bukik, aztán egy idő után a gatyáját leporolva újra talpra áll. Ezeken az eseteken keresztül újra és újra az erkölcs-erkölcstelenség kérdésével szembesülnek a szereplők: mit szabad és mit nem, különösen azért, mert a falu életét merev, íratlan szabályok dirigálják. Sokszor még a halottakat is furdalja a lelkiismeret az árnyékvilágban, és az éves kikísérésen enyhítenek a bűntudatukon azzal, hogy felfednek valami régi disznóságot vagy elárulják egy addig megmagyarázhatatlan dolog eredetét.

Simon folyamatosan birkózik a lelkiismeretével,

egyrészt, mert határozott elképzelései vannak arról, hogyan kellene élni: például „szabályosan rühellte a hírbeli bolond férjeket”, de azokat is akik „az utódot róják meg a szülők régi bűnei miatt”. Eközben viszont minden elve ellenére állandóan kísérti egy gondolat: ha a nagybátyjai, akikhez nem akar hasonlítani, „rablóerkölccsel” szerezték a vagyonukat, akkor neki szabad-e ezt az utat követni? Ha más is megkérdőjelezhető módon jut előre, ő maradjon-e becsületes? Milyen férfi ő, ha nem tud gyermeket nemzeni, és nincs, aki folytassa az általa elkezdett munkát? Mi a legsúlyosabb aljasság, amit még meg lehet bocsátani embertársainknak?

Eközben felesége, Zsófi életében az egyik fő kérdés, hogy keresheti-e máshol az örömöt, mint a férje oldalán, látástól vakulásig dolgozva, ha már az nem képes ellátni férji kötelességeit az ágyban. Erre nem tud magának megnyugtató választ adni, de ellenállni sem bír a kísértésnek. A „szerencséje” tulajdonképpen az, hogy Balogh Simon ezt is, mint sok más nehéz kérdést, végül azzal old meg, hogy némán szemet huny fölötte.

Hallgass a neved

A beszéd kontra hallgatás a Lesz majd minden egyik központi témája. A szégyen, a falu szájának elkerülése ugyanis mindenek fölött való – na nem mintha ez megakadályozná a népeket a pletykálkodásban, maguktól is épp elég vad elméletet gyártanak. Persze mindenki mindent sokkal jobban tud a másiknál, egymás megértésére azonban a legritkább esetben törekszenek. A Pusztujkáknak pedig még ennél is nyomósabb okuk volt:

„Féltek az igazságtól, hazudni meg külön fáradság lett volna nekik.”

Simon a mindent magába fojtó férfi tipikus példája, még a feleségének sem meséli arról, hogy hogyan élt és mivel kereste Amerikában a pénzt, miközben az asszony egyedül vitte a gazdaságot. A férfi egy csomó mindenről pedig praktikus okokból hallgat: egyszerűen arra jut, hogyha botrányt csinálna, akkor azt az ő hírneve, vagyona, üzlete sínylené meg. „Végiggondolt, és el is zárt magában mindent, mintha a bordái alatt is sublótfiókok lennének, külön a szánalom meg a többi haszontalanság, a harag, a szerelem számára.”

Máskor azonban épp Simon némasága a legbeszédesebb: „A Gyuri érzi, hogy az apjából áradó csönd igazából ordítás, nagyobb és tébolyultabb, mint amit valaha is hallott tőle.” Balogh gazda megküzdési stratégiája végül mindenre az, hogy „kidolgozza magából” a rossz érzéseket. Nemcsak a szavakkal bánik fukarul, az érzelmeit ugyanennyire nehezen fejezi ki – talán épp azért, mert maga is szeretlenségben nőtt fel, nagybátyjai állandóan ostorozták, jó szót csak a főzőasszonyuktól kapott. A lánya, Nusi az egyetlen, akinek nem képes ellenállni, és a szeretete jeléül mindennel elhalmozza, amit csak kíván.

Zsófi Simonnal szemben robbanékony természet, aki vehemensen vitatkozik, üt-vág, de aztán legtöbbször megadja magát, csak néha-néha lázad fel komolyan. Ő inkább a fiával, a szorgalmas és még az apjánál is hallgatagabb Gyurival ért szót. Látjuk ugyanakkor azt is, hogy a nagy titkolózás miatt ugyanazokba a keserű helyzetekbe esnek bele a szereplők.

Merev paraszti értékek ide vagy oda, van a könyvben egy figyelemre méltó, a regény önállóságra törekvő női szereplőitől egyáltalán nem idegen feminista szál is. Ha nem is nyilvánosan, de

maguk közt sokszor megkérdőjelezik a nemük miatt rájuk rótt ítéleteket, például Simon anyjának „kurvaságát”.

Felteszik a kérdést: ha ugyanezt egy férfi teszi, miért nem ítélkeznek fölötte? 

„Miféle bolondsága már ez a világnak, hogy amit ők fiúként megtehetnek, a leány előtt tiltva van? Ha már dolgozni dolgozhat a férfiemberek módjára, mulathasson is úgy.”

Ráadásul arra is több példát találunk, hogy egyes családokat nem a hasznavehetetlen férfi lát és tart el, hanem az asszony, másutt a gyerekkel egyedül hagyott nő maga boldogul. Miközben persze látjuk azokat a nőket is, akiket azért szólnak meg, mert nem akarnak kétkezi munkát végezni. Az asszonyok egyszerűen nem nyerhetnek. 

Örök problémák

A regény a magyar történelem turbulens évei alatt játszódik – világháború, tanácsköztársaság, fehér terror, egy újabb közelgő háború –, de mintha mindez alig-alig érné el az égetthalmiak ingerküszöbét. Kikerülni nem tudják persze, sírnak az elesett családtagok miatt, búsulnak az elrekvirált földek és jószág után. Rettegnek, máskor reménykednek, de az alapvető ösztönük mindig a túlélés – és ha/amint lehet, a gyarapodás. „(...) az embernek a legfürgébb lova a félelem, mert valamennyi nagy haladás a félelemből származott” – így a narrátor.

Talán még ami leginkább felbosszantja őket, az az, amikor az egykori legutolsókból hirtelen elöljárók lesznek:

„Milyen büszke a szar, hogy a víz tetején úszik”, gondolja Simon a hirtelen bíróvá vált, egykori teheneséről.

Tulajdonképpen ez a könyv másik nagy kérdése: mi végre dolgozunk, kínlódunk, törekszünk, spórolunk? És mi volt az évtizedekig tartó robotolás értelme, ha azt az utánunk következők, akiknek az életét megkönnyíteni akartuk, nem értékelik? Felszabadít-e a munka, vagy rabigát jelent a föld és az önállóság? „A szabadságnak is két vége van, akár a pallérbotnak, az egyik a nyomor, a másik a vagyon”, fogalmazza meg egy helyütt Simon.

Mint egy tisztességes családregényben, itt is feltűnik az a gyermek, akitől az egész birtok pocsékba mehetne, ő már nem akar kapálni. A szülők szemében ez persze hálátlanság, ők még tisztelik a földet és a kétkezi munkát. És a maguk módján tisztelik a tanulást és a fejlődést is, Simon minden, számára hasznosnak ítélt technikát elles. Ha kell, a bolgárkertészektől lop ötletet, ha kell, a vásáron látott munkagépek kezelését kezdi el ősz halántékkal megtanulni.

Elkerülhetetlenül felmerülnek a generációs különbségek is:

a békeidők után a háború okozta felfordulás egyben az átalakulóban lévő világot is jelzi.

A címet ebből fakadóan legalább kétféleképpen értelmezhetjük: egyrészt úgy, hogy a nincstelenség után eljön majd a bőség ideje, ha teszünk érte, másrészt viszont úgy is, hogy az életünkben egyaránt számíthatunk jóra és rosszra . A szereplők vérmérséklete szerint megjelenik a nagy változások miatt érzett aggodalom, izgalom, vagy épp a fejlődéssel szembeni idegenkedés. Az égetthalmiak pedig bármennyire is maguknak valók és rátartiak, mégis ki vannak szolgáltatva a nagyvilág szeszélyeinek. 

Ha belegondolunk, mindezek a modern társadalmakban is jelentkező problémák és dilemmák, minden fejlődés mellett/ellenére. A Lesz majd minden emberábrázolásában, történetmesélésében és stílusában is igazi tour de force, ami csak látszólag szól egy múltbéli, zárt faluközösségről és gazdacsaládról. Bármennyire is szeretjük magunkat modernnek gondolni, a száz éve játszódó regény által felvetett kérdéseknek sokkal több közük van a ma emberéhez, mint azt bevallani szeretnénk.

Tavaszi Margó
A Kovács ikrek Lesz majd minden című kötetét május 23-án, 19.45-től mutatják be a Tavaszi Margó Kristály Színpadán. A szerzőkkel Ott Anna beszélget, közreműködik: Gáspár Sándor. Részletek ITT.
Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

A Kovács ikrek regényében az élők gürcölnek, a holtak mulatnak – Olvass bele!

Tovább vinni az évtizedek óta épített családi gazdaságot, vagy meglépni előle? Többek közt erről szól a Kovács ikrek különleges humorú, mágikus realista családregénye. Olvass bele a Lesz majd minden című könyvbe!

...
Beleolvasó

Otthonosság és idegenség Görcsi Péter debütáló regényében – Olvass bele!

Görcsi Péter első regénye Magyarországon, Angliában és Norvégiában játszódó autofikciós fejlődésregény, tele generációs tapasztalatokkal, közéleti és személyes sorsfordulókkal. Olvass bele a regénybe!

...
Gyerekirodalom

Roma mesék a gyerekirodalomban – Mi történt az elmúlt években?

Hogyan jelennek meg a roma mesék, karakterek, hagyományok a gyerekeknek szóló kötetekben? Veszprémi Szilveszter költő, irodalmár négy, a közelmúltban megjelent könyvet vizsgált meg.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Lehet, hogy az álom az alvás lényege? – 3 könyv, amiben az álom fontos szerepet játszik

Bár sokszor nem tűnik többnek az alvás furcsa mellékhatásánál – és persze tudattalanunk kedvelt játszóterénél –, előfordulhat, hogy az álom valójában egy létszükséglet.

...
Zöld

A Mitágó-erdő sűrűjébe a hősök és az olvasók is belevesznek – 40 éves a modern fantasy mesterműve

Ősidőkben gyökerező erdők, újjászülető harcos hercegnők, apák és fiúk, az elme történetteremtő képessége, Freud és Jung, Tolkien, növényhorror és növényvakság a fantasyben, valamint az ember és a nem emberi világ szoros kapcsolata is szóba kerül a podcastban.

...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

Nincs párkapcsolat konfliktus nélkül – a kérdés tehát nem az, hogyan kerüljünk el egy összezördülést, hanem hogy hogyan kezeljük együttérzéssel. Íme öt tipp egy egészségesebb kapcsolatért.

Még több olvasnivaló
...
Nagy

K. Varga Bence: Akna és kampó

„Egyetlen perc. Fent sár és csizma, lent betoncsend, torokkattanás” ‒ K. Varga Bence A csont és a csönd címmel ír tárcasorozatot a Könyvesen. Ez a második rész.

...
Nagy

Daróczi Ágnes: A roma fiatalok oktatása nem Magyarország legelemibb érdeke?

Milyen volt elsőnek lenni? Ki és hogyan képviseli a romákat? Mi történik a romani nyelvvel? Életút-kötete kapcsán többek között ezekről is beszélgettünk Daróczi Ágnessel, a roma mozgalmak egyik úttörő alakjával.

...
Kritika

A Bálnahullás letehetetlen thriller arról, mi van, ha véletlenül lenyel egy ámbráscet

Daniel Kraus Bálnahullás című thrillerében az óceán és egy ámbráscet gyomrának hátborzongató mélyén egy kamaszfiú küzd az életben maradásért, miközben végiggondolja apjához fűződő kapcsolatát is. Lélegzetelállítóan izgalmas könyv, melyben nemcsak az óceán, de a lélek mélységei is feltárulnak.

...
Podcast

Anyaság, apaság, az érzések kavalkádja – Ott Anna könyvajánlója [Ezt senki nem mondta!]

Ezt senki nem mondta! című podcastunk hatodik adásában Szabó T. Anna és Dragomán György voltak a vendégek, a beszélgetésükhöz pedig könyvajánló is tartozik Ott Anna válogatásában.

...
Nagy

Vérfertőző, wannabe-sátán és kölyökmedve-tulajdonos – 10 érdekesség a 200 éve elhunyt Byronról

George Byron mindent megvalósított, amit egy romantikus költő ismérvének gondolunk. Halálának 200. évfordulóján tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a lírájáról és a botrányairól.

...
Nagy

Borbély András: Rafi Lajos verse lyukat üt a világon [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Borbély András költő, szerkesztő Rafi Lajos egyik versét választotta.

A hét könyve
Kritika
Stephen King első horrorját a kukából kellett kimenteni / 50 éves a Carrie
...
Zöld

UFO-invázió nem lesz, de arrogáns azt gondolni, hogy egyedül vagyunk – Podcast Rab Árpád jövőkutatóval

Litkai Gergely a Bookline Zöld új podcastjében Rab Árpád jövőkutatóval beszélget Jane McGonigal Elképzelhető című könyvéről. 

Természetesen olvasok
...
Zöld

10 dolog, amit jó, ha tudsz a pszichológusodról

...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

...
Zöld

Ebből a sűrű, sötét erdőből csak hetekkel később bukkan fel a hajód - Olvass bele a Mitágó-erdőbe!

...
Zöld

5 friss könyv az önismeretről, amik segítenek elfogadni önmagad

...
Zöld

8 meglepő tény arról, hogyan hat az olvasás az agyadra

...
Zöld

Karikó Katalin eldöntötte, mihez kezd a Nobel-díj mellé kapott pénzzel

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

...
Zöld

Megrendezik az első szépségversenyt az AI-modelleknek, vajon Bíró Ada indul?