Németh Róbert: Hagyni kell, hogy beszippantson az alkotómunka

Németh Róbert: Hagyni kell, hogy beszippantson az alkotómunka

Idén nyolcadik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. A hagyományunkhoz híven interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Lichter PéterHaász JánosSzemethy OrsiBorda RékaKonrád JózsefBognár Péter, Vonnák Diána és Nagy Hajnal Csilla után most Németh Róbert mesélt arról, hogy mennyire jó volt átmenni egy másik világba a Nem vagyok itt írásakor, és hogy miként alakította magát a szöveg.

Forgách Kinga | 2022. október 11. |
NÉMETH RÓBERT
Nem vagyok itt
Noran Libro, 2021, 195 oldal
-

Mi volt a legfontosabb tapasztalat az első kötetig vezető alkotói folyamatban?

Ezelőtt jellemzően mást és máshogyan írtam. Persze voltak már korábban is olyan szövegeim, amit esetleg nevezhetünk irodalomnak, de azért regényt írni – közhely – teljesen másik menet. Tapasztalat? Leginkább az, hogy mennyire jó átmenni egy másik világba, abba, ami a szöveg, és nem mindig tudni, hogy mi fog történni a következő sorban, bekezdésen, oldalon. Hagyni, hogy a dolgok magukat alakítsák. 

Hagyni, hogy beszippantson az alkotómunka. Nem lenni itt.

Mi volt az a szikra, ami beindította az alkotói munkát? Mi adta a kötet alapötletét?

Ezek az előző válaszban már már említett rövidebb szövegeim, tárcanovelláim, novelláim már egyébként is mintha gravitáltak volna valami átfogóbb forma, mondjuk egy olyasfajta regény irányába, ami aztán a Nem vagyok itt lett, de végül egy felkérés volt az, ami beindította a munkát. És onnantól, hogy ez a munka elindult, teljesen világos volt, hogy nem fog abbamaradni.

Németh Róbert: Nyolcvan ablak, vasárnap délután
Németh Róbert: Nyolcvan ablak, vasárnap délután

Tavaly jelent meg Németh Róbert Nem vagyok itt című könyve (a bemutatójáról ITT írtunk, a hozzá készült eljátszási listát ITT találjátok). Most a készülő új regényéből olvashattok részletet. 

Tovább olvasok


Mit vártál az első könyvedtől?

Elsősorban örültem, hogy megszületett –

jó, hogy azt, ami bennem volt, ki tudtam tenni magamból.

Egészen hétköznapi vágyaim voltak (és vannak) ez ügyben: leginkább az, hogy aki elolvassa, örömmel vagy szívesen olvassa, vagy ismerjen akár magára, akár ismerjen rá valami olyanra, amit gondolt, de talán megírtam helyette.

Ha tehetnéd, mit változtatnál a könyvön?

Van egy-két sor, bekezdés, amit ma már másképp írnék meg, vagy kihagynék, de alapvetően semmit. Meg már amúgy is megtörtént – úgy történt, ahogy.

Kinek a véleményére adtál a leginkább írás közben, kinek mutattad meg először a kész kötetet?

Szarka Károly szerkesztő volt a legfontosabb támaszom végig, aki pontosan értette, hogy mi akar lenni ez a világ, ez a szöveg, és ilyen értő módon is nyúlt hozzá, és amúgy minden felesleges szót, sort, bekezdést szigorúan kihúzott. Azt hiszem, nem is nagyon volt vitánk közben, annyira jól ment az együttműködésünk.

Németh Róbert és Szarka Károly regényei akár egymás folytatásai is lehetnének 
Németh Róbert és Szarka Károly regényei akár egymás folytatásai is lehetnének 

Németh Róbert Nem vagyok itt és Szarka Károly Az én hibám című regényéről beszélgetett Nemes Anna a szerzőkkel az őszi Margó Fesztiválon. Szó esett a két könyv hőseinek hasonlóságáról, a generációs különbségekről, de a kívülállóság érzését is körüljárták. A teljes podcastot most meghallgathatod, cikkünkben pedig a beszélgetés során elhangzott érdekességekből szemezgettünk. 

Tovább olvasok


Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció a kötet kapcsán?

Hirtelen az jut eszembe, hogy egyik volt általános iskolai osztálytársam, akit egyébként is nagyon kedvelek, írt egy hosszú és szívhez szóló, de rohadtul nem nyálas messenger-üzenetet, ami nagyon meghatott.

Mi volt az első regény, amit valaha elolvastál? Milyen emlékeid vannak róla?

Az Egri csillagokat még óvodás koromban. Szoktam is mondani, hogy valószínűleg hatéves koromban voltam a legmagasabb ponton intellektuálisan.

Hány évesen írtad meg az első olyan szöveget, amit már úgy mutattál meg másnak, hogy irodalomnak tartottad?

Pár évvel ezelőtt a Könyves Magazinban megjelent novellám, azt hiszem. Írtam korábban dalszövegeket is, ami nyilván nem per definitionem irodalom, vagy hát a fene tudja mi, de nem vers mindenesetre. Voltak korábbi próbálkozásaim is, amik szerencsére az asztalfiókban, illetve számítógépes merevlemezen maradtak.

Iggy Pop, Thom Yorke, Szájer, Torgyán, Orbán és egy holland sírásó váltják egymást a színen - zenék Németh Róbert könyvéhez

A nyár végén jelent meg Németh Róbert zenész-újságíró regénye, a Nem vagyok itt, amely révén olyan helyekre leshetünk be, mint a Parlament, egy prágai stadion, Amszterdam hátsó utcái, Budapest kültelki futballpályái, egy online lap szerkesztősége, a Tilos az Á vagy egy késő Kádár-kori lakótelep. A könyvnek fontos eleme a zene, éppen ezért egy szuper lejátszási lista is készült hozzá, hallgass bele!

Tovább olvasok


Mi a kedvenc debütáló köteted, és miért?

Szarka Karesszal nyilván elfogult vagyok, szóval Az én hibám legyen az egyik. Aztán itt jöhetne egy iszonyú hosszú felsorolás – ez kábé ugyanúgy megválaszolhatatlan, mint, hogy melyik a kedvenc bemutatkozó nagylemezem. Legyen a Zabhegyező, az nagykamaszként kulcsfontosságú hatással volt rám a saját „felnőtt” ízlését kereső olvasóként.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Németh Róbert: Nyolcvan ablak, vasárnap délután

Tavaly jelent meg Németh Róbert zenész-újságíró Nem vagyok itt című könyve. Most a készülő új regényéből olvashattok el egy részletet, amelyből kiderül, hogy egy költőzés hogyan hívja elő az átmenetiség melankóliáját, és hogy miként rakódnak egymásra az ember titkai. 

...
Podcast

Németh Róbert és Szarka Károly regényei akár egymás folytatásai is lehetnének 

Németh Róbert Nem vagyok itt és Szarka Károly Az én hibám című regényéről beszélgetett Nemes Anna a szerzőkkel az őszi Margó Fesztiválon. Szó esett a két könyv hőseinek hasonlóságáról, a generációs különbségekről, de a kívülállóság érzését is körüljárták. A teljes podcastot most meghallgathatod, cikkünkben pedig a beszélgetés során elhangzott érdekességekből szemezgettünk. 

...
Nagy

Németh Róbert: Elhagyni az inerciarendszert

Este tízkor megengedett a fürdőkádban olvasni. 

A hét könyve
Kritika
Werner Herzog első regényében egy japán katona téveszméje epikussá nemesedik
...
Zöld

A jövő embere ma már megszerkeszthető - csak az a kérdés, meddig mehet el

Eddig úgy gondoltuk, hogy biológiai meghatározottságunk miatt az életünkkel – legfőképpen annak kezdetével és végével kapcsolatban – tehetetlenek vagyunk. Mindannyian hozott csomaggal születünk, megöregszünk és meghalunk. De biztos, hogy ennek így kell lennie? 

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Heather Morris: Tartozunk a holokauszt túlélőinek azzal, hogy elmeséljük a történetüket

Heather Morrisnak az utóbbi években több holokauszt-témájú regénye is megjelent, és mindegyik kötetet túlélőkkel készült beszélgetések és kutatások alapozták meg. Az auschwitzi tetováló szerzőjével új könyveinek háttértörténetéről beszélgettünk, ő pedig mesélt az általa megismert túlélők bátorságáról, bűntudatáról, és azokról a nehéz emlékekről, amiket kötelességünk elmesélni az utókornak.

...
Kritika

A majdnem-élet receptje: egyedülálló anya reménytelen szerelemmel

A siker fokmérője ma a karrier és a boldog - kétszülős - családi élet. De mi van azokkal, akiknek egyik sem adatik meg? Bendl Vera első felnőtteknek szóló regényében nekik ad hangot: a nagy büdös semmiben lebegés állapotának, amit szeretünk átmenetinek hinni, de van, hogy nem lesz jobb. És a semminél már egy reménytelen szerelem is jobb. A Majdnem negyven a hét könyve. 

...
Nagy

A rómaiak is züllésről panaszkodtak, amikor a tekercseket felváltotta a lapozható könyv

A Papirusz számtalan ókori anekdotán és történelmi emléken keresztül elvezet az egyiptomi papiruszkészítő műhelyektől az alexandriai könyvtáron át a római rabszolgák másolóműhelyeiig. Hét érdekességet választottunk ízelítőül az ókori könyvek világából.

...
Nagy

Mohamed Mbougar Sarr az irodalom labirintusáról írt, és közben beleveszett a saját regényébe

Mohamed Mbougar Sarr szenegáli író akarata ellenére is szimbólummá vált: 31 évesen, első fekete-afrikai szerzőként nyerte el a legrangosabb francia irodalmi elismerést, a Goncourt-díjat. Paradox módon azzal, hogy neki ítélték a díjat, mintha belépett volna a saját regényének világába, amelyben az irodalmi elitet és intézményrendszert figurázta ki.

...
Nagy

Veres Attila: Igazából már csak a törvények és a pénz fog össze minket

A valóság helyreállítása és a The Black Maybe megjelenése apropójából beszélgettünk a humor szerepéről a feszültségépítésben, a kísérletező történetmesélő formákról, a sírkertszerű Magyarországról, reményről és reménytelenségről. Végül még olvasnivalót is ajánlott. Interjú.

...
Nagy

„Úgy képzeltem, az irodalom lesz a főfoglalkozásom” [Lator95]

A mesterség alapos ismerete elengedhetetlen - mondta egy régebbi interjújában Lator László, aki ma ünnepli 95. születésnapját. Költő, műfordító, tanár, aki szemináriumain egyetemi hallgatók nemzedékeit oktatta.

...
Nagy

Ai Weiwei a kínai kommunisták miatt műalkotássá vált

Pár hét különbséggel láttuk Ai Weiwei kiállítását az Albertinában, majd olvastuk az 1000 év öröm és bánat című sokkoló és nagyszerű önéletrajzot. Rengeteg kép egy memoárhoz.

Szerzőink

...
Laborczi Dóra

A jövő embere ma már megszerkeszthető - csak az a kérdés, meddig mehet el

...
Forgách Kinga

Heather Morris: Tartozunk a holokauszt túlélőinek azzal, hogy elmeséljük a történetüket

...
Simon Eszter

Afganisztán egyetlen női polgármestere ezt üzeni: Ha van hangotok, használjátok és ne féljetek megszólalni

...

Az Abigél a háború, a veszteség és a konspiráció regénye is [A Szabó Magda-titok 1.]

...

Tíz példamutató nő, tíz kiváló szakmai életút - Ezeket tanultam a Túl a plafonon beszélgetéseiből

...

Harry Potter vs. Jókai: a kötelezőkről szóló vitát nem lehet ennyire leegyszerűsíteni

...

Miért nem kapnak díjakat a női írók?