Nagy Hajnal Csilla: Hagynom kellett, hogy a szöveg és én egymást vezessük

Nagy Hajnal Csilla: Hagynom kellett, hogy a szöveg és én egymást vezessük

Idén nyolcadik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. A hagyományunkhoz híven interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteketLichter Péter, Haász JánosSzemethy OrsiBorda RékaKonrád József és Bognár Péter után ezúttal Nagy Hajnal Csilla mesélt az írás közben szerzett legfontosabb tapasztalatról és a Hét című kötetének alapötletéről, közben szóba került az idegenség, a periodikusan egymáshoz kapcsolódó életek és, hogy milyen távolság alakul ki a szerző és a könyvtárgy között.

Forgách Kinga | 2022. október 10. |
NAGY HAJNAL CSILLA
Hét
Scolar, 2021, 184 oldal
Nagy Hajnal Csilla: Hét

Mi volt a legfontosabb tapasztalat az első kötetig vezető alkotói folyamatban?

Leginkább az, hogy bizonyos elképzeléseim csupán egy olyan vázat adtak írás közben, melynek még az anyagát is módszeresen átformálta a folyamat. Hogy hagynom kellett, hogy egymást vezessük, a szöveg és én,

 fokozatosan ismerjük ki egymás motivációit és világát, kíváncsisággal és belenyugvással egyaránt.

Hogy egyszerre nézzem mindezt belülről és kívülről, és semelyiknek a megértéséhez ne ragaszkodjak úgy, hogy az ne adjon teret a felülírásra.

Mi volt az a szikra, ami beindította az alkotói munkát? Mi adta a kötet alapötletét?

Évekkel ezelőtt kezdtem el írni a Hetet, akkor először novellaként írtam meg az első fejezetet, Anna hetét, majd elkezdtek foglalkoztatni az ő életét átszövő különböző karakterek, az, hogy hogyan tudnak közelíteni különböző emberek perspektívái egymáshoz úgy, hogy közben tulajdonképpen végig idegenek maradnak egymás számára, mert mindenki csak saját magán keresztül tud látni bárki mást. 

Ez az idegenség, a periodikusan egymáshoz kapcsolódó, egymást mégis soha el nem érő életek voltak azok, amiket meg akartam ragadni a regényben.

Mit vártál az első könyvedtől?

Nem érzem úgy, hogy bármit is a szó szoros értelmében vártam volna a könyvtől. Fontos volt számomra, hogy megírjam, valamiféle megértést mindig várok egy alkotói folyamattól, és talán ez a legfontosabb számomra, hogy hová visz az az út, amelyen végigmegyek egy a történettel. Ezen túl izgalommal vártam persze azt is, hogy ezt megoszthassam másokkal.

Ha tehetnéd, mit változtatnál a könyvön?

Nagyon nehéz válaszolnom erre a kérdésre, mert amikor elkészül egy könyv, akkor miközben magaménak érzem teljes mértékben, 

van egy távolság köztem és maga a könyvtárgy között, saját létezőnek látom,

szóval valójában semmit nem szeretnék változtatni rajta. De egy következő kiadáshoz, és erre egy interjú vezetett rá, csatolnám a térképet, valamilyen formában, amelyet írás közben a karakterek egymáshoz fűződő viszonyáról rajzoltam fel.

Kinek a véleményére adtál a leginkább írás közben, kinek mutattad meg először a kész kötetet?

Hosszú volt az alkotói folyamat, sokak véleményét kértem ki közben, nagyon fontos volt mindannyiuké. A kész kötetet is több embernek mutattam meg, először kedvenc olvasómnak, Szőllőssy Balázsnak. Voltak olyan visszajelzéseim emberektől, melyek alapján lényeges változásokat vittem végbe a szövegen. 

Egy ponton túl, amikor régóta csak belülről látom a szöveget, rengeteget számít egy külső, értő nézőpont.

Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció a kötet kapcsán?

Születtek a könyvről olyan kritikák, amelyek olyan dolgokra mutattak rá, amitől nagyon izgalmas volt számomra újragondolni a könyvben megjelenő összefüggéseket. Legutóbb a szeptemberi Kalligramban Burján Ágnes mutatott rá a kritikájában többek között egy nagyon meglepő szerkezeti, lényegében matematikai összefüggésre.

Mi volt az első regény, amit valaha elolvastál? Milyen emlékeid vannak róla?

Nem mernék megesküdni rá, hogy a legelső volt, de az egyik legemlékezetesebb regény, amit gyerekkoromban olvastam, az Louis Sachar Bradley, az osztály réme című könyve volt. Nemrég újraolvastam, és még mindig gyönyörűnek látom a történetet, ahol egy problémás kisiskolás barátkozik össze egy iskolai pszichológussal, és mindenféle listákat ír, például arról, miről szeretne beszélgetni.

Hány évesen írtad meg az első olyan szöveget, amit már úgy mutattál meg másnak, hogy irodalomnak tartottad?

Gimnáziumi éveim alatt írtam az első olyan novelláimat, vagyis inkább egyperceseimet, amiket már elküldtem pályázatokra, de amik végül kötetbe kerültek, azok először versek voltak, amiket egyetemen kezdtem el írni. Ebben jelentős része volt Déri Balázs írói szemináriumának, ahol rengeteget tanultam az időmértékes verselésről, majd a verslábakról, és bár szabadverseket írtam ezután is, de ezek nélkül az ismeretek nélkül erre nem lettem volna így képes.

Mi a kedvenc debütáló köteted, és miért?

Személyesen és szakmailag is nagyra tartom Gyurázs Marianna Már nem a mi völgyünk című, idén megjelent debütáló verseskötetét, gyönyörű hullámvasút, a precizitás és a szárnyalás magától értetődő ötvözete. Prózában pedig Csillag Lajos pár évvel ezelőtt megjelent regényét, a Túlsó partot az utóbbi évek egyik legizgalmasabb első kötetének látom, gondosan megmunkált, a szürrealitást és abszurditást termékenyen mozgató történetet mesél el.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Vonnák Diána: Azt szerettem volna, hogy lélektani határhelyzetek jelenjenek meg ebben a könyvben

Idén nyolcadik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. A hagyományunkhoz híven interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Lichter Péter, Haász János, Szemethy Orsi, Borda Réka, Konrád József és Bognár Péter után Vonnák Diána mesél saját magának adott ultimátumról, első és egyben utolsó istenes verséről és arról, milyen volt megélnie első olvasmányélményeiben a lányoknak szóló „ őrjítően édelgős és unalmas ” kulturális ajánlatot.

...
Nagy

Bognár Péter: Sötétben tapogatózva, előzetes megfontolások nélkül dolgoztam ezen a regényen

A Margó-díjra jelölteket bemutató sorozatunkban ezúttal Bognár Péter mesélt az írás közben szerzett legfontosabb tapasztalatról és a kötet alapötletéről, közben szóba került Zalatnay Sarolta, és kiderül az is, miért büszke az olvasókra.

...
Nagy

Konrád József: Az egyszerre megnyíló és lezáruló időszak hozta az alapötletet

Idén nyolcadik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. Ezúttal Konrád József mesélt mélypontokról és biztatásokról, valamint arról, mi indította be A behajtót.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Ha rendet raksz az íróasztalodon, sikeresebb leszel a munkában – Olvass bele Marie Kondo új könyvébe!

A rendrakás nemzetközi hírű szakértője, Marie Kondo és az elismert vállalati pszichológus, Scott Sonenshein könnyen megvalósítható módszerekkel segítenek az ideális munkakörnyezet megteremtésében. 

...
Zöld

Lassan járj, tovább érsz – 5 könyv a slow livingről

Világszerte egyre nagyobb teret hódít a slow living mozgalom. olyan köteteket ajánlunk, amelyek segítenek mélyebben megérteni és alkalmazni a lassú, átgondolt életmódot.

...
Zöld

Bemutatjuk Eve-et, a DNS-gyűjtő robothalat

A kamerával és szonárral felszerelt, a zürichi egyetem által kifejlesztett robot az óceánok élőlényeinek feltérképezésében nyújthat komoly segítséget.

...
Nagy

A Facebook nem érti Peer Krisztián költészetét

Peer Krisztián ötvenedik születésnapjára összesen húsz szerző írt köszöntőverset, melyeket most a költő rövid, a Facebookon publikált válaszversekkel köszön meg. 

Szerzőink

...
ko

Egy nyom nélkül eltűnt anya és feleség súlyos árnya kísért a svéd krimiben

...
Valuska László

A politika megöli az apát, a fiút, a szeretetet, a jövőt

...
ki

Egy mai fotelfilozófus sem ér többet egy középkori hóhérnál

Olvass!
...
Beleolvasó

A zene Max Porter zűrös hősének utolsó menedéke – Olvass bele!

Shy fiatalkorú bűnelkövető, akit szétszívatnak a társai a bentlakásos intézményben. A zene az egyetlen, amiben fel tud oldódni. Mutatunk egy részletet Max Porter új kötetéből.

...
Beleolvasó

Agatha Christie mindent tudott korának bűnüldözési módszereiről

Carla Valentine könyvéből kiderül, hogy a krimi nagyasszonya, Agatha Christie naprakészen ismerte a kriminalisztikai szakirodalmat. Sőt, olykor a bűnüldözés jövőjét is sikerült megjósolnia. Olvass bele a Gyilkolni nem könnyű című kötetbe!

...
Beleolvasó

Terézia Mora hőse kamaszos hévvel, de árnyékként követ egy férfit – Olvass bele!

Muna, Terézia Mora hamarosan megjelenő regényének hőse 18 éves, amikor belezúg Magnusba. Az életük azonban csak jóval később fonódik össze. Most elolvashatsz egy részletet a könyvből.