Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Pajor Tamás dalszerző, költő, producer és prédikátor új kötete, az Emberhátrány egyszerre humoros, spirituális, abszurd és filozofikus, és egy „megkésett dackorszak” belső történéseit tükrözi. A szerzővel Veiszer Alinda beszélgetett az Őszi Margó utolsó napján.

chk | 2025. október 13. |

Az Őszi Margó Irodalmi Fesztiválon mutatták be Pajor Tamás dalszerző, költő, producer és prédikátor Emberhátrány című kötetét, amelyben az abszurd humor a spiritualitással, a szójátékok és a szótárban nem létező szavak a mély filozófiai mondanivalóval találkoznak. A költőt Veiszer Alinda kérdezte hitről, a tömegek mainpulálásról és a dackorszakról.

Pajor Tamás 
Emberhátrány 
Európa könyvkiadó, 2025, 214 oldal
-

Veiszer Alinda azzal a kérdéssel indította a beszélgetést, hogy vajon mennyire hatott Pajor friss szövegeire az, hogy intenzíven foglalkozik közéleti kérdésekkel. A válasz az volt, hogy Pajor belül egy folyamatos készenlétben van, hogy „visszakalibrálja az egész pályáját” legfontosabb feladata, a szó művészete felé, és ebbe beletartozik a költészet, a zene, a slam poetry és a prédikátori attitűd.

-

Fotó: Kováts Zsófia

Kijózanító virtuális pofonok

Az első vers, ami elhangzott, a Képződés volt – Veiszer ezt azért választotta, mert elmeséli, hogyan születik meg a költőben a gondolat és a szöveg. Pajor megemlítette, hogy ő a dalszöveg, a ritmus és a szójáték felől közelít a költészet felé, és ez nem mindig aratott sikert: „Irodalmat értő barátaim és pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki, hogy ezeket szépen faragjam le.”

Például Zalán Tibor konkrétan azt mondta, mielőtt egy nagyon csattanós rímpár végét kimondhatta volna, hogy

jó lett volna, ha itt hagyja abba.

Pajor azonban kitart a szójátékok mellett. Emberhátrány című kötete inkább a szabad versekről szól. Úgy véli, a szövegek születése minden szerzőnél hasonló, egy nagyon sokrétű impresszióból, intuícióból építkező dolog. „Egy író úgy látja a dolgokat, ahogy ír.

És ahogy látja, azt mindig leírja, és amit leír, az egy idő után összeáll szövegszigetekké, szövegföldrészekké, és persze ezekben néha vannak ilyen nagyon dinamikus kúpok, vulkánok.

A művészetnek nincs feladata

Pajor szerint a művészet egy olyan intuitív műfaj, amely párhuzamos a hittel, a hitbéli kinyilatkoztatás pedig a transzcendenciával. A művészetnek nincs is feladata. Nincs miértje, nincs funkciója, és ha van, akkor elkezd nem annyira művészet lenni. De amíg ezt megértette, „nagyon sok vér és izzadság” volt. Így magyarázza ezt: „mert én az életem felnőtt tudatos részének döntő többségét a hit világában éltem és élem most is”.

Akkor te most egy dackorszakban vagy?

Veiszer szóba hozta a Dackorszak című verset is, amit Pajor akkor osztott meg a közösségi médiában, amikor a Partizánnak adott interjúban elmondta, hogy távolabb lép a Hit Gyülekezetétől. A szerző fejből elszavalta a verset – sok költeményét tudja kívülről, mert rengeteg előadása van, és társaságban is szereti előadni ezeket.

Veiszer felvetette, hogy univerzális csalódást érez a versben. Pajor szerint az ember mindenképpen csalódni fog – ha nem így történik, akkor vagy nem ezen a Földön él, vagy semmit nem ért. A csalódás azonban lehet értékes is: 

„Sose tudtam úgy gondolni az összes tudatos életemben a földi létezésre, hogy nincs lényege. .. hogy ez egy teljesen random, véletlenszerű, az atomok önmegosztásából képződő, a semmiből a semmibe tartó folyamat. Ebből fakadóan én egy ilyen teista ember vagyok, és ráadásul egy olyan, akinek van Istennel kapcsolata. És ezen a nyomvonalon csalódni sokkal értékesebb. Mert olyan nincs, hogy ha valaki az Istenben hisz, az nem fog csalódni.”

-

Fotó: Kováts Zsófia

Azzal folytatta, hogy a zsoltárok tele vannak vádemeléssel: miért hagyod, meddig nézed ezt? „Ha nem lenne csalódás, a hívő élet nem misztérium, hanem egy bedobós automata lenne: ha ezt megteszem, kijön az. Sose fogjuk tudni megfejteni azt, hogy Isten jósága és mindenhatósága egy paradoxont képez a rosszal. Mégis azt mondjuk, hogy hát nem tudom, de ezt nem értem, de egyszer valami jó fog kisülni ebből.”

A kérdésre, hogy „Akkor te most egy dackorszakban vagy?”, Pajor így válaszolt:

„Szerintem igen, de most már

a dackorszakból igyekszem átmenni az egész életem tanulságát összefoglaló, szintetizáló, nyugalmi korszakba.

De hazudnék, ha azt mondanám, hogy ez megy nekem.”

A hatalom a tömeget tudja kezelni

Az Emberfa című verssel kapcsolatban szó esett a tömegekről is. Pajor szerint a világrendünk arra van kondicionálva, hogy leértékeljük és „eldologiasítsuk” magunkat a megélhetésért, és ez azzal a veszéllyel jár, hogy untermenschek, tömegemberek leszünk. A hatalom a tömeget tudja kezelni, az individuumot nem. Ezért a hazugság kimondhatatlan terjedelmű tartalmaival és elemi erejével naponta gyalulja az embereket, hogy tömegemberré váljanak, és kezelni tudja őket, de nekünk ennek ellen kell tartani. Nemcsak a politikai, hanem például a gazdasági hatalommal szemben is. 

Veiszer egy ide illő részlettel zárta a gondolatmenetet: 

Gyere te is egyetérteni,
legjobb úgy hazudni, hogy külön-külön minden szavunk igaz,
így legalább mi sem vesszük észre.

Elhangzott a Centrumközpont című vers is, amely csak a költő általt kreált szavakból áll, mint például a hazaárulópuszi vagy a célszám-eufória. Pajor így reflektált a verse: „Olyan ellentmondás van bennük, ami miatt ilyen szavaknak nem is kéne létezni.

De hát a költészet pont arról szól, hogy hadd létezzenek olyan szavak, amiknek nincs régi jogosultsága.”

Nyitókép: Kováts Zsófia

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Pajor Tamás: A létezés egészével foglalkozom

„Nem zenésznek, hanem a zenét az előadóművészet és a költészet szolgálatába állító alkotónak tartom inkább magam” – mondja Pajor Tamás dalszerző, prédikátor, performer, metafizikai munkás. Beszélgettünk szemmel rögzített akkordokról, az igazi földalattiságról és a ritmusról, ami belső támasztékot ad, szóba került az alaki sejtelem, a folyamatos keletkezés és a konstruktív kritikán nyugvó családi tűzgyűrű is, továbbá a talentumokról szóló példabeszéd.

...

„Egy ügynök, aki feldob” – Pajor Tamás

„Nem vagyok Frank Zappa, nem vagyok Franz Kafka / budai srác vagyok, bejárok Franzstadtba” – suttogja A keskeny úton című szerzeményében Pajor Tamás, aki a foglalkozását firtató kérdésemre dalszerzőként, prédikátorként, performerként, metafizikai munkásként és talpas gondolkodóként írja körül magát. Hívhatnánk persze szózenésznek is, hiszen a stand-upból, versből és a slam poetryből egy nyomokban Rejtő és Bereményi világára is emlékeztető, viszont csak rá jellemző előadói nyelvet alkotott.

...

Lehet-e a zenetörténet közérthető? – Fazekas Gergely az Őszi Margón

Fazekas Gergely Négynegyed című könyvének bemutatóján számos izgalmas anekdotával lettünk gazdagabbak.

MARGÓ
...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

...

Mécs Anna: Azokat a részeket akartam megmutatni, amik a nő testén és lelkén kevésbé észrevehetőek 

Mécs Anna Rutin című új kötetét Réz Anna és a szerző mutatta be az Őszi Margó Irodalmi Fesztiválon.

...

Lehet-e a zenetörténet közérthető? – Fazekas Gergely az Őszi Margón

Fazekas Gergely Négynegyed című könyvének bemutatóján számos izgalmas anekdotával lettünk gazdagabbak.

...

„Bolaño szöveguniverzuma olyan, mint egy tükörszoba”

Bemutatták Roberto Bolaño A romantikus kutyák című verseskötetét az Őszi Margó Irodalmi Fesztiválon.

...

Végiglapoztuk Marék Veronika családi albumát

Megtudtuk, hogy született Boribon és hogy alakítják a karriert a sértődések.

...

Kornis Mihály: Megpróbáltam arra az időszakra emlékezni, amikor még szárnyaim voltak

Kornis Mihály 10 év után új kötettel jelentkezett, az Őszi Margón mutatták be a Minden embert.

Kiemeltek
...

Látni a szürke összes árnyalatát: interjú Asko Sahlberg finn íróval

A Margó Könyvek sorozatban megjelent Ők című regény finn szerzőjét kérdeztük.

...

5 novella, 5 hangoskönyv: hallgasd meg a Radnóti Színház színészeinek felolvasását!

Borda Réka, Háy János, Halász Rita, Marton Krisztián és Krusovszky Dénes novelláit olvassák fel a Radnóti Színház színészei. 

...

Krasznahorkai László elénk teszi az elsötétedő világ természetét

Portré az irodalmi Nobel-díjas szerzőről.

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

Szerzőink

Kolozsi Orsolya
Kolozsi Orsolya

Látni a szürke összes árnyalatát: interjú Asko Sahlberg finn íróval

Bakó Sára
Bakó Sára

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hírek
...

Nem sült el jól, amikor Colm Tóibín Krasznahorkait Istenről kérdezte

...

Az olasz Silvia Avallone és a finn Inkeri Markkula is az idei PesText vendége

...

Közös fotón a két magyar irodalmi Nobel-díjas

...

Pottyondy Edina könyvet írt, de kiszúrt vele Krasznahorkai Nobel-díja

...

Székely Kriszta: Az olvasás megváltoztatta az életemet

...

Czakó Zsófia és Gerlóczy Márton a szülővé válásról és az írásról: Hetente egy órát bírok a Fikcióból [Ezt senki nem mondta!]

...

Kiss Viki: Több barátot is szereztem a BookTok-közösségnek hála