Haász János könyve az apaságról egy rockzenészt is megríkatott

Haász János könyve az apaságról egy rockzenészt is megríkatott

Idén nyolcadik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. A hagyományunkhoz híven interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Lichter Péter után ezúttal Haász János mesélt arról, hogyan született az idei Margó top10-es listájára került könyve, az Apám óriás lesz, valamint első verse, ami évekre elvette a kedvét az írástól, és arról is, hogyan szeretett bele egy korábbi Margó-díjra jelölt kötetnek köszönhetően Salgótarjánba. 

Fotó: Ajpek Orsi

Könyves Magazin | 2022. október 06. |
Haász János
Apám óriás lesz
21. század, 2022, 207 oldal
-

Mi volt a legfontosabb tapasztalat az első kötetig vezető alkotói folyamatban?

Talán az, hogy hiába gondoltam azt, hogy egy novelláskötet nem olyan nagy ügy, hát írok novellákat, ahogy eddig is írtam, aztán az egész összeáll egy képpé. Hát a fenéket. Hogy egy-egy novella lehet új világ, de mégsem léphet ki teljesen a kötet szerkezetéből és narratívájából. Hogy ha egyszer már beleálltam egy elbeszélői nézőpontba, akkor abból nem lehet kimozogni,

vannak bizonyos szabályok, amiket magamra kényszerítettem, vagyis rám kényszerít a könyv.

Mi volt az a szikra, ami beindította az alkotói munkát? Mi adta a kötet alapötletét?

Voltak már megjelent, illetve megírt, de még meg nem jelent „apanovelláim”, ahogy én neveztem ezeket, amik abból születtek, hogy nagyon szeretek gyerekszemszögből, vagyis egy gyerek és felnőtt összecsomósodott idősíkjáról nézni és elmesélni dolgokat. És beszélgettünk egyszer a 21. Század Kiadónál, hogy írhatnék nekik prózát, leültünk ötletelni a kötetről, akkor jött a gondolat, hogy legyen ez egy összefüggő történetet elmesélő novellafüzér, amiben a felnőtt- és gyereklétet jól egymásra lehet préselni.

Mit vártál az első könyvedtől?

Én általában szorongó, borúlátó ember vagyok, mindig a legrosszabbra készülök, így eléggé féltem a fogadtatástól, még ha a kiadóm és a családom biztatott is. 

Nagyon fontosnak éreztem, hogy írhattam olyan dolgokról, amikről nem beszélünk eleget, például az apahiányos családképről,

vagy például épp a kibeszéletlenségről, de nem tudtam, hogy ez fontos lesz-e rajtam kívül az olvasóknak is. Szóval szorongva vártam, hogy ne legyen bukás, kudarc belőle.

Ha tehetnéd, mit változtatnál a könyvön?

Amikor kitaláltuk, hogy egy olyan novelláskötet legyen, ami valójában egy novellafüzér, egyetlen történetet mond el, amiből pontszerűen emel ki pillanatokat, tudtam, hogy ez a gyerekkorral kezdődik, és azt is, hogy az utolsó novellában két idősíkot illesztek egymásra. Ezért írtam a gyerekkori novellák mellé kamasz- és fiatal felnőttkori történeteket is. Talán ezek aránya és elhelyezése a könyvben lehetett volna más.

Kinek a véleményére adtál a leginkább írás közben, kinek mutattad meg először a kész kötetet?

A szerkesztőm, Laik Eszter volt az, akinek nemcsak a kész könyvet mutattam meg, hanem ő folyamatosan végigkövette a könyv születését, hol egy-egy novellát, hol egy kisebb pakkot küldtem át neki. Ez azért volt jó, mert így már menet közben jelzett, tudtunk korrigálni, ahol kellett. A kész szöveget végül rajta kívül a feleségemnek mutattam meg először, aki nagyon jól ír – bár nem szereti, ha ezzel szembesítik –, és ösztönösen is érzi, hol és hogyan kell hozzányúlni egy szöveghez, ha az döcög, vagy például túl van írva.

Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció a kötet kapcsán?

A könyvet én úgy nevezem, hogy valóságalapú fikció: sok mindent használtam fel hozzá abból a gyerekkorból, amire emlékszem, de mint egy kocsonyában, a valóság kis szilárd darabkái köré történetek lágy masszáját kanyarítottam. És azzal például megdöbbentő újra és újra szembesülni, hogy mindenki azt hiszi, hogy ez egy családtörténet, aminek minden szava igaz, és elkeseríteni az olvasót például azzal, hogy az elbeszélő főhős jó barátja, Kosztyu Laci egy minden ízében kitalált karakter. De két konkrét dolgot tudok megemlíteni, az egyik, hogy felhívott Kiss Ottó, akivel gyerekkorom óta nagyon jóban vagyunk, hogy elolvasta a könyvet, és hát ez jobb, mint amit várt, bár aztán elmondta azt is, mi az, ami szerinte nem jó benne. Szerencsére rövid volt a lista – ilyenkor lehetne odaírni, hogy dőlt betű, zárójel, nevet, zárójel bezárva. A másik pedig egy kemény rockzenész, egy szívbéli jó barátom sms-e, miszerint:

„olvasom a regényedet, napozom az erkélyen és sírdogálok”.

Mi volt az első regény, amit valaha elolvastál? Milyen emlékeid vannak róla?

Sajnos rettenetes a memóriám. Amit tudok, hogy miután a suli előtti nyári szünetben megtanultam olvasni, az elsős olvasásórákon a tanító nénim elég hamar megengedte, hogy a padtársam, Zoli képregényeket hozzon be, ők több évadnyi Fülest kötöttek le, ragasztottak össze enyvvel. Képregényben valószínűleg valami Jókait, Mikszáthot vagy Rejtőt olvastam először. „Rendes” regény feltehetően egy Delfin könyv volt először a kezemben, esetleg a Robinson, amit nagymamámnál az ágyneműtartóban találtam egy nyári szünetben.

Hány évesen írtad meg az első olyan szöveget, amit már úgy mutattál meg másnak, hogy irodalomnak tartottad?

Amikor nyolcadikos voltam, általános iskolában az akkori úttörőtanácsban ment a derpegés, hogy mindig ugyanazokat a ballagási verseket és dalokat lehet, illetve kell előadni.

Na, másnapra írtam egy verset, amit aztán a ballagáson őszinte sajnálatomra – és valószínűleg a megjelent közönségére is – elő is kellett adnom. Ez hat-hét évre elvette a kedvemet az írástól,

szóval húsz elmúltam, amikor az akkor alakuló Gyulai Alkotókörben ismét nyilvánosan is vállaltam szövegeimet.

Mi a kedvenc debütáló köteted, és miért?

Két könyv jutott eszembe elsőre, aztán az egyikről egy harmadik is. Az egyik Mécs Annától a Gyerekzár, ami Margó-díjas is lett, a másik Gazda Alberttől a Leningrád, ami pedig Margó-díjra volt jelölve tavaly. Albertet mondjuk ismertem már tizenvalahány éve, de így is – vagy talán így még inkább – érdekes volt egy harmadgenerációval korábbi gyerek- és fiatalkorról olvasni, ráadásul a nem elkoptatott, közhelyes határon túliságról, ami engem, aki a román határ közelében nőttem fel, különösen izgatott mindig. Anna pedig egyszerűen olyan lebilincselően tud írni, hogy a Gyerekzárat nagyjából egy hétvége alatt végigolvastam. És a harmadik könyv az övéről jutott eszembe, Juhász Tibornak a Salgó bluesa, ami ugyanabban az évben volt Margó-jelölt, és nagyon sajnáltam, hogy nem lehetett mindkettő díjazott,

beleszerettem Salgótarjánba abban a könyvben.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Haász János: A mi generációnknak általános problémája az apahiány

Haász János első prózakötete, az Apám óriás lesz gyerekszemszögből meséli el egy felnövés történetét. A könyvet hétfőn este mutatták be az Írók Boltjában, a szerzővel Valuska László beszélgetett. Szóba került többek közt a 80-as, 90-es évek iránti nosztalgia, az emlékezés és a felejtés természete, valamint az apahiány is.

...

Haász János novelláiban az apát hőssé nagyítja a gyermeki emlékezet

Haász János egybefüggő történetté összeálló novellákkal jelentkezik. Megindító kötete időutazás a folyton velünk lévő múltba, keserédes időkapszula a kopottas, más szempontból életteli, mobilok és internet nélküli '80-as évek rakétamászókás, télifagyi ízű világából.

...

Lichter Péter: A furcsa reakciókat általában a filmjeim kapják

Interjúsorozatban mutatjuk be az idei Margó-díj jelöltjeit. Lichter Péter arról mesélt, miért nem filmet rendezett a regény alapötletéből, hogy mit szólt, amikor befejezte A Gyűrűk Urát, és hogy miben tette biztossá az első mondat leírása.

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Hírek
...

Meghalt György Péter esztéta

...

Sally Rooney és még 300 aláíró bojkottálja a New York Times-t

...

Kitiltották Amerikából a Nobel-díjas szerzőt

...

Miért olyan nehéz érzésekről beszélni? Finy Petra a szeretet nyomába ered

...

Ki lesz az Év Erdélyi Magyar Szerzője?

...

Dua Lipát és vőlegényét egy Pulitzer-díjas regény hozta össze

A hét könyve
Kritika
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében
Tóth Réka Ágnes és Simon Márton: Megtanultuk, hogyan legyünk igazi csapat [Ezt senki nem mondta!]

Tóth Réka Ágnes és Simon Márton: Megtanultuk, hogyan legyünk igazi csapat [Ezt senki nem mondta!]

Rendhagyó podcastadás. 

Kiemeltek
...

A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében

A rossz közérzettel nem születik az ember. Barnás Ferenc új regénye a hét könyve: Most és halála óráján. 

...

„Komoly egyetem nincs komoly könyvtár nélkül” – a MOME felújított könyvtárában jártunk

A felújított könyvtár számos hallgatóbarát megoldással bővült. 

...

Kemény Zsófi: Az életet soha nem késő elrontani

Olvasd el a Nők, akiknek férfi kell című kötethez írt utószót!

Annie Ernaux szembenéz a szégyennel, ami a Nobel-díjig juttatta

Annie Ernaux szembenéz a szégyennel, ami a Nobel-díjig juttatta

1952-ben gyökeresen megváltozott Annie Ernaux élete, amikor az apja rátámadott az anyjára. A szégyen ennek állít emléket.

Szerzőink

Simon Eszter
Simon Eszter

Tóth Réka Ágnes és Simon Márton: Megtanultuk, hogyan legyünk igazi csapat [Ezt senki nem mondta!]

Tasi Annabella
Tasi Annabella

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

SZÓRAKOZÁS
...

A depresszió bárkit magával ránthat – megnéztük a Bruce Springsteen-filmet

A Szabadíts meg az ismeretlentől életrajzi film nem karaokeparti, hanem megrázó vallomás az összeomlásról.

...

Miért születik ennyi Stephen King-adaptáció? Az író szerint egyszerű a magyarázat

A szerző arról elmélkedett, hogy a rengeteg új adaptációt valóban egyetlen karakternek köszönheti. 

...

A hét királyság lovagja pótol egy fontos hiányosságot, ami a Trónok Harcából kimaradt

Az író kihívás elé állította ezzel a sorozat készítőit.