Vonnák Diána: Azt szerettem volna, hogy lélektani határhelyzetek jelenjenek meg ebben a könyvben

Vonnák Diána: Azt szerettem volna, hogy lélektani határhelyzetek jelenjenek meg ebben a könyvben

Idén nyolcadik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. A hagyományunkhoz híven interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Lichter Péter, Haász János, Szemethy Orsi, Borda Réka, Konrád József és Bognár Péter után Vonnák Diána mesél saját magának adott ultimátumról, első és egyben utolsó istenes verséről és arról, milyen volt megélnie első olvasmányélményeiben a lányoknak szóló „ őrjítően édelgős és unalmas ” kulturális ajánlatot.

ld | 2022. október 09. |
Vonnák Diána
Látlak
Jelenkor, 2022, 220 oldal
-

Mi volt a legfontosabb tapasztalat az első kötetig vezető alkotói folyamatban?

Hogy felszabadító kísérletezni, mondatról mondatra kipróbálni, meddig tudok hitelesen elmenni. Azt vettem észre, hogy mikor tervezek, koncepció szerint igyekszem írni, jobban megkötöm a saját kezemet, mint mikor elkap a kíváncsiság vagy a játék öröme. 

Tényleg semmi mással nem kell foglalkozni, csak a szöveggel, a többit szabad és jó elengedni.

Mi volt az a szikra, ami beindította az alkotói munkát? Mi adta a kötet alapötletét?

Elegem lett abból, hogy mindig halogatom, hogy megpróbáljak irodalmi szöveget írni. Szabotáltam magam, és ezt nagyon eluntam. Úgyhogy adtam magamnak egy ultimátumot: vagy tényleg nekiugrok, vagy a továbbiakban nem foglalkozom a saját nyűglődésemmel. Adtam magamnak egy határidőt, és úgy tűnik, ez a nyomás jót tett. Azt már sok évvel korábban tudtam, mit szeretnék írni. Egy történetfüzért, variációkat arra, ahogy igyekszünk átbeszélni mindenféle távolságon, arról akartam mondani valamit, hogy tágasabb a világ, és

a saját történetünk nem csak az, ami velünk történt, hogy ennél jobban bele vagyunk huzalozva egymás életébe.

Mit vártál az első könyvedtől?

Hogy álljon össze a sok szemszög, amit egymás mellé tettem, hogy ne nyomja agyon a történeteket semmi, amit én amúgy a világról gondolok. És azt reméltem, működik majd annyira a szöveg, hogy páran legalább kicsiben átélnek valamit az eufóriából, ráismerésből, ami miatt olvasni szoktunk. Szerintem az ilyen találkozások miatt érdemes.

Ha tehetnéd, mit változtatnál a könyvön?

Semmit, örülök, hogy pontot tettünk a végére, megjelent, és innentől éli a maga életét. Nem azért, mert ne lehetne hibákat találni benne, hanem mert akkor és ott én ennyit tudtam, most inkább az foglalkoztat, merre tovább. Egy másik valóságban annyit azért szívesen kipróbálnék, mi történt volna, ha nem írjuk rá a borítóra, hogy antropológus vagyok, és nem innen olvassák olyan sokan.

-

Kinek a véleményére adtál a leginkább írás közben, kinek mutattad meg először a kész kötetet?

Sok részletet olvastak közeli barátaim, olyanok is, akiknek otthonos terep az irodalom, olyanok is, akiknek nem sok közük van hozzá. De a legfontosabb a szerkesztőmmel, Nagy Boglárkával közös munka volt, ő látott mindent először egyben.

Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció a kötet kapcsán?

Azt szerettem volna, hogy lélektani határhelyzetek jelenjenek meg ebben a könyvben,

és sokáig aggódtam, nem túl bújtatott-e, ahogy megírtam őket. Mikor megtudtam, hogy az egyik szöveget biblioterápiás munkában használják egy pszichiátrián, az hatalmas visszaigazolás volt. 

Mi volt az első regény, amit valaha elolvastál? Milyen emlékeid vannak róla?

Csak arra emlékszem, hogy egy pöttyös könyv volt, valami kamaszlányról szólt, aki szerelmes lesz egy osztálytársába. Éppen csak megtanultam olvasni, és a mesekönyvek után anyukám ezt nyomta a kezembe. Nagyon utáltam, de hajtott, hogy milyen sok szöveg, amiről elmondhatom, hogy elolvastam, így végigszenvedtem. Szerencsére utána hamar megtaláltam a Delfin könyveket, Vernét és Jane Goodallt. 

Kiderült, hogy csak a lányok számára írt könyvek nagyja őrjítően édelgős és unalmas.

Sokszor máig eszembe jut, mennyire szükségtelen volt csak azért szenvedni amiatt, hogy lány vagyok, mert egy ilyen szűkre butított, gettós dolog volt a nekünk szóló kulturális ajánlat. Elég bizarr egy nyolcéves lánygyerek felé is azt üzenni, hogy lányként az a normális, ha a tested, az érzéseid és a férfiak érdekelnek, a tudás, a társadalom, a nagyvilág valahogy mindig a fiúk terepe maradt. Most azért valamivel jobb lehet lányként felnőni.

Hány évesen írtad meg az első olyan szövegét, amit már úgy mutattál meg másnak, hogy irodalomnak tartottad?

Nem emlékszem, minek tartottam, de

12 évesen írtam egy verset, amiben Isten arra kéri az embereket, hogy felejtsék már el, mert nagyon fárasztó örökké élni,

és ameddig valaki hisz benne, addig muszáj léteznie, ezt viszont már nem bírja tovább. Formailag egy béna Miatyánk-paródia volt, és emlékszem, büszke voltam rá, hogy mennyire polgárpukkasztó lett. Szerencsére nincs már meg a kézirat, költő pedig azóta nem lett belőlem, pláne nem istenes költő.

Mi a kedvenc debütáló köteted, és miért?

Pilinszkytől a Trapéz és korlát. Máig emlékszem a napra, mikor megvettem, elsős gimnazista voltam, úszni mentem, és le kellett volna szállnom a 4-es 6-os villamosról, de képtelen voltam letenni. Egyben elolvastam, a villamos ment egy félkört a városban, mire észbe kaptam, hol vagyok. Sűrű és felfejthetetlen volt az egész, és elképesztő volt, hogy a szó banális értelmében nem értem, mégis működik. 

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Vonnák Diána: Meg akartam hekkelni ezt a felnőtt életet [E/3]

A felnőtt léttel kapcsolatos félelmeiről, a világ tágasságáról és választott szakmájáról, az antropológiáról is mesél az E/3 című sorozatunkban Vonnák Diána.

...
Nagy

„Túlfutott rajtam a valóság” - Tompa Andrea laudációja Vonnák Diána Mastercard® Alkotótárs-díjához

Vonnák Diána és Vajna Ádám nyerte a második alkalommal átadott Mastercard - Alkotótárs ösztöndíjat és a vele járó 2-2 millió forintot. Vonnák Diána díjához Tompa Andrea írt laudációt.

...
Alkotótárs

Vonnák Diána: Arról szeretnék gondolkodni, mit jelent a béke elvesztése [Alkotótárs]

A napokban kiderült, hogy kik lettek az idén második alkalommal meghirdetett Mastercard Alkotótárs alkotói ösztöndíj döntősei. A zsűri hamarosan eldönti, hogy melyik két szerző kapja meg az ösztöndíjat, addig is interjúkban mutatjuk be a jelölteket. Ezúttal Vonnák Diána válaszolt. 

...
Kritika

Werner Herzog első regényében egy japán katona téveszméje epikussá nemesedik

Werner Herzog első regényének hőse a hiábavalóság és a megszállottság hérosza, Onoda Hiroo, aki a második világháború után még 29 évig folytatta a küzdelmet egy szigeten. A Dereng a világ éppúgy szól a narratívák erejéről, mint az idő illúziójáról. Ez a hét könyve.

Szerzőink

...
vl

Balla Gergely: Ezen a nyelven tudok a legmélyebben kapcsolódni önmagamhoz/ a.dal.szöveg

...
Karádi Gergő

“Minek kéne bármin is izgulni?” - MAMMT: Okos, hülye

...
sa

A rómaiak is züllésről panaszkodtak, amikor a tekercseket felváltotta a lapozható könyv

Hírek
...
Hírek

Ferrante a hírnév elkerülésével érzi magát teljesen szabadnak

...
Hírek

2022 szava a gaslighting vagyis a gázláng-effektus lett

...
Hírek

Bob Dylan bocsánatot kért, amiért nem saját kezűleg írta alá limitált példányszámban eladott könyveit

...
Könyves Advent

A szólásszabadságtól a génrégészeten át az immunrendszerig: ezeket a tényirodalmi köteteket ajánljuk karácsonyra

...
Hírek

Mégis megjelent Moldova György utolsó könyve

...
Könyves Advent

Csuja Imre és Für Anikó előadásában is hallhatunk verset a kisföldalattin

...
Podcast

Vajna Ádám: A kortársaimnak a Harry Potter volt az első olvasmányélménye, nekem Jókai Mór [Alkotótárs]

...
Hírek

Radnóti Miklós fotójára és az ifjú Jókai versfordítására is licitálhatunk decemberben

...
Gyerekirodalom

Karády Katalin ezeregy titkát apránként fejti fel egy mai kamasz

...
Promóció

Egy nélkülözhetetlen kiegészítő, ha sokat időzöl a gép előtt – Kékfény szűrő szemüveg

...
Promóció

A kulturális feltöltődéshez minőségi élelmiszerek járnak

...
Promóció

Hogyan válasszunk asztalt?

A hét könyve
Kritika
Werner Herzog első regényében egy japán katona téveszméje epikussá nemesedik
...
Panodyssey

Moskát Anita: Az igazi történet az utolsó pont után kezdődik

"A fikció eszköz, amellyel a jövőt írjuk" - fogalmazza meg Moskát Anita,  a Panodyssey projekt egyik nagykövete. Műhelynaplójának második részében a fikció és a valóság viszonyáról olvashatunk, és arról, hogyan tud az ember történetek hatására cselekvőbbé válni. 

Olvass!
...
Beleolvasó

A videójátékok világa segít elmenekülni a valóság elől

Gabrielle Zevin regénye, a Világépítők egyrészt óda a videójátékok aranykorához; másrészt két ember története, akik introvertált személyiségük korlátait leküzdve igyekeznek felfedezni a szerelem és a szeretet különböző formáit. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A Szürke Ember többé már nem számít hasznos eszköznek, így ki kell iktatni

Mark Greaney első regénye a megjelenését követően azonnal bestseller lett, és számos folytatás követte, melyekkel korunk egyik legnépszerűbb thrillerszerzőjévé vált. A Szürke Emberből készült a Netflix eddigi legdrágább, 200 millió dolláros költségvetéssel bíró filmje Ryan Gosling főszereplésével. Olvass bele!

...
Beleolvasó

"Látod? Látod? Látod? Bölcső. Macskabölcső!" [Vonnegut100]

Száz éve született Kurt Vonnegut, akinek könyveit kultikus rajongás övezi mind a mai napig. Nincs ez másként az eredetileg 1963-ban megjelent Macskabölcsővel sem, amely olvasók egész generációjában hagyott kitörölhetetlen nyomot. Olvass bele!

ZÖLD - TERMÉSZETESEN OLVASOK
...
Zöld

Litkai Gergely: Hogyan kerüljünk ki egy fekete lyukat?

...
Zöld

Az önfeledt szexualitás pszichológiája szerint nincs olyan, ami nem normális

...
Zöld

Moskát Anita: Talált tárgyak jegyzéke, 2047. szeptember