Németh Róbert és Szarka Károly regényei akár egymás folytatásai is lehetnének 

Németh Róbert és Szarka Károly regényei akár egymás folytatásai is lehetnének 

Németh Róbert Nem vagyok itt és Szarka Károly Az én hibám című regényéről beszélgetett Nemes Anna a szerzőkkel az őszi Margó Fesztiválon. Szó esett a két könyv hőseinek hasonlóságáról, a generációs különbségekről, de a kívülállóság érzését is körüljárták. A teljes podcastot most meghallgathatod, cikkünkben pedig a beszélgetés során elhangzott érdekességekből szemezgettünk. 

Simon Eszter | 2022. március 04. |

  • Nemes Anna először arról kérdezte a szerzőket, hogy a két regény főszereplője, Fecske és Péter lehetnének-e barátok. A szerzők egyetértően igennel válaszoltak és hozzátették, hogy a két történet akár egymás folytatása is lehetne. Mindkét karakter távolról szemléli az őket körülvevő eseményeket, és mintegy kívülállóként vannak jelen a saját történetükben. 

Iggy Pop, Thom Yorke, Szájer, Torgyán, Orbán és egy holland sírásó váltják egymást a színen - zenék Németh Róbert könyvéhez

A nyár végén jelent meg Németh Róbert zenész-újságíró regénye, a Nem vagyok itt, amely révén olyan helyekre leshetünk be, mint a Parlament, egy prágai stadion, Amszterdam hátsó utcái, Budapest kültelki futballpályái, egy online lap szerkesztősége, a Tilos az Á vagy egy késő Kádár-kori lakótelep. A könyvnek fontos eleme a zene, éppen ezért egy szuper lejátszási lista is készült hozzá, hallgass bele!

Tovább olvasok

  • A karakterek összehasonlítása során szóba került az is, hogy a kötetekre könnyen ráhúzható a generációs regény címke. Itt Szarka kiemelte, hogy fontos szem előtt tartani azt, hogy amíg Fecske egy vidéki első generációs értelmiségi, Németh főszereplője, Péter a nyolcvanas évekbeli budapesti fiatalok életét éli, koncertekre jár, más közegben mozog. A szerzők hangsúlyozták, hogy főhőseik teljesen más olvasmányélményekkel, különböző kulturális élettel rendelkeznek. Németh azt is hozzátette, hogy egyetlen generációt sem lehet egyféleképpen definiálni, hiszen különböző szegmensei vannak minden korosztálynak, a regényeikben pedig egy-egy mikroközösség történetén keresztül alkotnak hiteles korképet. 
NÉMETH RÓBERT
Nem vagyok itt
Noran Libro, 2021, 195 oldal
-
  • Nemes Anna megjegyezte, hogy Németh kötete mozaikos és kissé dokumentarista jellegű, míg Szarka regényében folyik a történet és erős önéletrajzi utalások is észrevehetőek benne. Németh szerint ez az újságírói szakmában eltöltött éveinek köszönhető. 
  • Mindketten elsőkötetes szerzők, amivel kapcsolatban Szarka azt mondta, hogy “legalább harmincévesnek kell lennie valakinek ahhoz, hogy regényt írjon és lehetséges, hogy neki még ez is korai volt”. Szarka hozzátette, hogy korai írásai kapcsán többször is úgy érezte, még nem találta meg az írói hangját, és hosszú időbe telt, mire nem szégyellte a szövegeit. Németh elmesélte, hogy mindig megvolt benne a vágy, hogy szépirodalmat írjon, hiszen már kamaszkorában is írt, de korábban úgy érezte még nem jött el az ideje, hogy regényben gondolkodjon.

Szarka Károly: Egy ideig olyan munkáim voltak, mint a regényem főszereplőjének
Szarka Károly: Egy ideig olyan munkáim voltak, mint a regényem főszereplőjének

Idén már hetedik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. Lassan hagyomány, hogy interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Szarka Károly az írást segítő és hátráltató körülményekről, az Y-generáció alapélményéről és az apja reakciójáról is mesélt. A legjobb első prózakötetnek járó elismerést októberben az őszi Margó Irodalmi Fesztiválon adják át.

(A tízes listáról Gurubi Ágnes válaszait ITT, Szűcs Péterét ITT, Puskás Panniét ITT, Balássy Fanniét ITT, Gazda Albert  interjúját pedig ITT olvashatjátok.)

Tovább olvasok

  • Nemes Anna ezután arról kérdezte Némethet, hogy mennyiben más íróként kiállni a színpadra, mint zenészként. Németh erre úgy válaszolt, hogy nehezebb, mivel zenészként könnyebb elbújnia a gitár mögé, íróként pedig meg kell mutatnia önmagát. 
SZARKA KÁROLY
Az én hibám
Noran Libro, 2021, 318 oldal
-
  • Szóba került a regények elengedése is, amivel kapcsolatban Németh úgy fogalmazott: “Volt egy pont, ami után már nem tudtam ránézni a szövegre és úgy éreztem, hogy a könyv már nem tartozik hozzám. A műveknek van egy önálló élete, amikor az alkotó már nem tud vele mit csinálni és el kell engednie. Most már talán tudok vele mit kezdeni”.
  • Nemes Anna Szarkát arról kérdezte, hogy milyen hasonlóságok vannak közte és a főszereplője, Fecske között. A szerző elmondta, hogy vannak párhuzamok, hiszen ő maga is dolgozott call centeresként egy rövid ideig. Viszont hagyott egy kis játékteret az olvasóknak a gondolkodásra azzal kapcsolatban, hogy hol húzódik a határ a valóság és a fikció között. 
  • Nemes Anna végül a kritikákról és a regények utóéletéről kérdezte a szerzőket. Mindketten azt válaszolták, hogy számukra az a legfontosabb, hogy az olvasók tudjanak kapcsolódni a köteteikhez. Németh azt mondta, egyelőre nem tudta elengedni a könyvet, majd hozzátette, szerinte nincs olyan alkotó ember, aki elégedett azzal, amit csinált. Szarka pedig azt válaszolta, hogy nem elégedett maradéktalanul a könyvvel, de el tudta engedni és szereti a regényt.



Kapcsolódó cikkek
...
Podcast

Bodor Ádám: Ha az író túl sokat árul el önmagáról, az utólag is átminősítheti a műveit [PODCAST]

Bodor Ádám Kossuth-díjas íróval beszélgetett új kötetéről Szegő János az őszi Margó Fesztiválon. Az értelmezés útvesztőiben a szerző a vele készült interjúkon keresztül engedi magához közelebb az olvasót. 

...
Podcast

Al Ghaoui Hesna: Sokszor fel sem ismerjük, hogy amit érzünk, az maga a félelem

Az egykori haditudósító Al Ghaoui Hesna ma a félelem és a rugalmas lelki alkalmazkodóképesség kutatásával foglalkozik. A podcastet az ukrán háború kirobbanása előtt vettük fel, a tartalma ma sajnos még aktuálisabb. 

...
Podcast

Forró Bence: A döntés azt hozza magával, hogy kizárunk egy másik utat [PODCAST]

Forró Bence Variációk boldogtalanságra című novelláskötetét a tavalyi Margó Fesztiválon mutatta be, ahol mesélt az írás folyamatáról, az életünket meghatározó apró döntések súlyáról, és arra is kitért, hogy miként definiálhatjuk a boldogságot vagy a szomorúságot. 

...

Hogyan árjásították a nácik a zsidók könyveit? [Ms. Columbo Olvas]

...

Bereményinek egy páternoszterezés után elment a kedve a hivatalos írói szereptől

...

Palya Bea: Egygyökerű a beszéd és a zene. Minden hangadás kapcsolódás

...

A háború új jelentésréteggel ruházta fel Ruff Orsolya gyerekregényét

A hét könyve
Kritika
Az új Nádas erőszakos és szórakoztató, teljesen felszabadult
...
Kritika

Semmelweis 50 éve egy norvég drámában szagolta ki a kérlelhetetlen igazságot

Bjørneboe-t nem a Semmelweis alakja köré utólag szőtt magasztos vagy patetikus tisztelet foglalkoztatta, hanem a személyiségét és a küzdelmeit szétfeszítő ellentmondások. A Semmelweis ma is pezsdítően és bicskanyitogatóan aktuális dráma.

Hírek
...
Hírek

Margó: Idén is keressük a legjobb első prózakötetest!

...
Hírek

Az első hindiből fordított regény kapta a Nemzetközi Booker-díjat 2022-ben

...
Alkotótárs

Mucha Dorka: Éreztem, hogy ebből nem lehet tingli-tangli történetet írni [Alkotótárs]

...
Szórakozás

Kollár-Klemencz László lesz az Ördögkatlan Fesztivál díszvendége 

...
Hírek

Vámos Miklós az egykori New York kávéházról: Minden áldott nap itt voltam

...
Gyerekirodalom

A világ legmegátalkodottabb gyerekkönyve mindent elkövet, hogy ne tudjátok elolvasni

...
Hírek

Először térképezték fel a pompeji vulkánkitörés egy áldozatának teljes génkészletét

...
Hírek

Budapest környékén kószál egy medve

...
Szórakozás

A Top Gunon kívül is van repülős élet

...
Alkotótárs

Mécs Anna: Már régóta foglalkoztatott édesapám története [Alkotótárs]

...
Szórakozás

Veres Attila forgatókönyvében a hatalom dönti el, kinek lehet gyereke és kinek nem

...
Alkotótárs

Kiválasztották a Mastercard® Alkotótárs ösztöndíj 10 döntősét

...
Podcast

Fehér Renátó: Mindig politikai beágyazottságban születnek a versek

Podcastunkban a közéleti költészetről, a bal kézről jobbra átnevelt írásról és a közösségi médiáról is kérdezzük a Torkolatcsönd szerzőjét, Fehér Renátót.

Szerzőink

...
Forgách Kinga

Az internet egy random mémfolyammá redukálta az életünket

...
vl

Jászberényi Sándor tíz évnyi háborúja

...
Sándor Anna

Semmelweis 50 éve egy norvég drámában szagolta ki a kérlelhetetlen igazságot

Még több olvasnivaló
...
Kritika

Burjánzó csalánként gyűrűzik be a felnőtt életbe a gyerekkori abúzus emléke

A gyerekkori szexuális abúzusról és annak későbbi hatásairól szól Borda Réka első regénye, amelynek elbeszélője kisgyerekként válik nagybátyja áldozatává, de már fiatal felnőtt, mire előtörnek belőle az emlékek, és megkezdődik számára a feldolgozás folyamata. Az Égig érő csalán a hét könyve.

...
Gyerekirodalom

Szabó Tibor Benjámin: Megváltozott a világ és erőszakosabbak lettek a történeteink

Nyolc évvel az első EPIC megjelenése után Szabó Tibor Benjámin megírta a folytatást, amelynek rögtön a legelején elrabolnak valakit. A barátok versenyt futnak az idővel, miközben egy titokzatos szekta nyomait kutatják. Szabó Tibor Benjáminnal kötetek közti műfajváltásról, ökológiai zsákutcáról, irodalmi tetoválásokról és a hazai gengszterrap hatásáról is beszélgettünk.

...
Nagy

Katonatisztnek szánták, humanista író lett belőle - Ottlik Géza 110

Száztíz éve, 1912. május 9-én született Budapesten Ottlik Géza Kossuth- és József Attila-díjas író, műfordító, az Iskola a határon alkotója, többszörös magyar bridzsbajnok.