Szarka Károly: Egy ideig olyan munkáim voltak, mint a regényem főszereplőjének

Szarka Károly: Egy ideig olyan munkáim voltak, mint a regényem főszereplőjének

Idén már hetedik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. Lassan hagyomány, hogy interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Szarka Károly az írást segítő és hátráltató körülményekről, az Y-generáció alapélményéről és az apja reakciójáról is mesélt. A legjobb első prózakötetnek járó elismerést októberben az őszi Margó Irodalmi Fesztiválon adják át.

(A tízes listáról Gurubi Ágnes válaszait ITT, Szűcs Péterét ITT, Puskás Panniét ITT, Balássy Fanniét ITT, Gazda Albert  interjúját pedig ITT olvashatjátok.)

Forgách Kinga | 2021. október 04. |
SZARKA KÁROLY
Az én hibám

Noran Libro, 2021, 318 oldal

-

Mi volt a legfontosabb tapasztalat az első kötetig vezető alkotói folyamatban? 

Bizonyos körülmények egyszerre segítik és hátráltatják az alkotói folyamatot, és én mindig ilyen helyzetekben találom magam. Egy ideig olyan munkáim voltak, mint a regényem főszereplőjének, Fecskének, ugyanúgy szenvedtem, mint ő, nem volt energiám írni, utólag mégis inspirációt merítettem ezekből a szituációkból. Hasonló kettősséget figyeltem meg kulturális újságíróként, vagy később, amikor könyvkiadónál, szerkesztőként kezdtem el dolgozni: szövegeket kell létrehozni vagy mások szövegeit gondozni, amiből rengeteget lehet tanulni, ráadásul kortárs szerzőkkel van körülvéve az ember, de a megélhetés miatt muszáj mindent elvállalni, így a saját szépirodalmi ambíciók háttérbe szorulnak. Legutóbb tizenvalahány éve, külföldi ösztöndíjasként fordult elő velem, hogy kizárólag az írásra koncentrálhattam, akkor viszont még messze voltam a saját hangomtól. 

Tanulság nincs, minden élethelyzethez máshogy kell alkalmazkodni.

Mi volt az a szikra, ami beindította az alkotói munkát? Mi adta a kötet alapötletét? 

Az úgynevezett Y-generáció tagjainak, azon belül is a kelet-közép-európai, kisvárosból nagyvárosba költöző elsőgenerációs értelmiségi fiatalok alapélménye.

Bejárunk dolgozni egy munkahelyre, ahol szenvedünk, pénzt keresünk, amiből éppen ki tudunk fizetni egy albérleti szobát, ahol szintén nem érezzük jól magunkat,

a maradékot a függőségeink fenntartására költjük, közben szeretnénk párkapcsolatot, de ha megtaláljuk, menekülünk belőle. Ezen kívül minden más is inspirált: könyvek, zenék, filmek és sorozatok, utazások és kocsmázások, írótáborok és beszélgetések.

Mit vártál az első könyvedtől? 

Főleg azt, hogy legalább annyira élvezzem az írást, mint amennyit küszködök vele, és ez sikerült is. Aztán azt, hogy nagyjából elégedett legyek a végeredménnyel, és végül is nem vagyok elégedetlen. Végül azt, hogy minél szélsőségesebb reakciókat váltson ki az olvasókból a sírástól a megrökönyödésen át a nevetésig, és kaptam is már ilyen visszajelzéseket. És persze várok még több elismerést, díjakat és iszonyatos mennyiségű pénzt.

Ha tehetnéd, mit változtatnál a könyvön? 

Mivel majdnem minden fejezet egy-egy álomjelenettel kezdődik, elvihettem volna akár mágikus realista irányba is a szöveget. Ennél viszont fontosabb, hogy bár sokat húztam belőle, utólag úgy érzem, húzhattam volna többet. De milyen író az, aki maradéktalanul elégedett az első könyvével?

Kinek a véleményére adtál a leginkább írás közben, kinek mutattad meg először a kész kötetet?

Több írókollégámnak és barátomnak, a sorrendre nem emlékszem, és nem is akarok senkit kihagyni, de az elsők között volt Darvasi Ferenc, aki végül a regény szerkesztője is lett.

Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció a kötet kapcsán? 

Apám azt mondta, jól írok, de megjegyezte, hogy ha én is annyit iszom, mint a főszereplőm, akkor egy kicsit aggódik értem.

Aztán negyedórával később, mielőtt kivitt a vasútállomásra, szólt, hogy van még egy doboz sör a hűtőben, magammal vihetem az útra.

Mi volt az első regény, amit valaha elolvastál? Milyen emlékeid vannak róla? 

A Pál utcai fiúk volt az első, és bár általában idegenkedem mindentől, ami kötelező, még élveztem is.

Hány évesen írtad meg az első olyan szövegét, amit már úgy mutattál meg másnak, hogy irodalomnak tartottad?

Tizenhat-tizenhét évesen néhány osztálytársammal már próbálkoztunk versekkel és novellákkal. Éreztük, hogy ezek távoli rokonságban sincsenek a kortárs szépirodalommal, bár a legtöbbünknek fogalma sem volt arról, mi az, de miközben viccnek szántuk az egészet, egy kicsit komolyan is vettük magunkat. Ugyanígy voltam később az útinaplóimmal. Huszonhét-huszonnyolc évesen jutottam el addig, hogy valódi szépirodalmi ambícióval írjak.

Mi a kedvenc debütáló köteted, és miért? 

Folyton változnak a kedvenceim, ezért a legfrissebbet mondom: Németh Róbert Nem vagyok itt című regénye. A főszereplője, Niedics Péter, és az én Fecském között van némi lelki rokonság, ráadásul én szerkesztettem a könyvét, ezért még elfogultabb vagyok.

Hírlevél feliratkozás

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Gurubi Ágnes: Régóta bolygat az anyai nagymamámnak a múltja

Idén már hetedik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. Lassan hagyomány, hogy interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Ezúttal Gurubi Ágnes mesélt az első kötetig vezető útról. 

...
Nagy

Puskás Panni: Azt vártam a könyvtől, hogy hatással legyen az olvasóira

Idén már hetedik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. Lassan hagyomány, hogy interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Ezúttal Puskás Panni mesélt az első kötetig vezető útról. 

...
Nagy

Szűcs Péter másfél évtizede vadássza a mondatokat az első regényéhez

Összeállt a Margó-díj tízes listája, mi pedig sorra bemutatjuk a jelölteket. Ezúttal Szűcs Péter mesél a regénybe beszüremkedő családi történetekről és az első könyv megírásának tapasztalatairól.

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Nézd meg A párduc sorozat előzetesét!

Garibaldiról és az olasz forradalomról szóló nagyregény feldolgozása jövőre érkezik a Netflixre.

...
Szórakozás

Kiderült, ki játszhatja a sorozatgyilkost az új Amerikai pszichóban

Ígéretes választás. 

...
Szórakozás

Elmélkedés a halandóságról egy boncteremben – megfilmesítik Stephen King novelláját 

Hollywood egyszerűen nem tud betelni Stephen King világával.

Gyerekirodalom
...
Nagy

Zágoni Balázs: A világháború, a vészkorszak története gyakrabban akad meg a felnőttek torkán, mint a fiatalokén

Szólhat ifjúsági regény a világháború egyik legsötétebb évéről, 1944 történéseiről, a zsidóüldözésről és a nyilasok kegyetlenkedéseiről? A csillag és a százados kötet szerzőjével, Zágoni Balázzsal beszélgettünk.  

...
Hírek

Ezért olvas egyre kevesebb gyerek – ciki szeretni a könyveket?

Egy angol gyerekkönyv-szerző szerint azért olvas egyre kevesebb gyerek a szabadidejében, mert félnek a csúfolástól.

...
Gyerekirodalom

Kincsek a szocializmusból: Vuk, Garfield és más mesehősök korabeli plakátokon

Vuktól az Óz, a nagy varázslóig – kiállítás nyílik a szocializmusban készült gyermek- és ifjúsági plakátokból.

Olvass!
...
Beleolvasó

Ezen az évfolyamtalálkozón minden titokra fény derül – Olvass bele Karen Swan bekuckózós karácsonyi regényébe!

Részlet a Karácsony gyertyafénynél című regényből.

...
Beleolvasó

Aranka legyen egy szerethető, megszánható Jutka néni – Gerőcs Péter esszéje a történetírásról

Hogyan legyen együttérző a szereplőivel, és maradjon következetes az olvasóval? Részlet Gerőcs Péter esszékötetéből.

...
Beleolvasó

„Nincs párkapcsolatom, és nem is akarok addig, amíg anyu él” – Olvass bele Bibók Bea Ellopott felnőttkor című kötetébe!

Bibók Bea újabb gondolatébresztő könyvvel jelentkezett.

...

A jövő hangjai: Beszélgetés Simon Mártonnal (Podcast)

...

„Eldöntöttem: ősszel, aki ott lesz, ott lesz, én ezt elkezdem!” – Kiss Heni szülővé válásának útja

...

A jövő hangjai: Beszélgetés Fenyvesi Orsolyával (Podcast)