Rózsa, háború, utazás, család és egy begyulladt pénisz játsszák a tavalyi év egyik legbátrabb és legnagyszerűbb regényének főszerepeit. A dögeltakarító című regénye után Danyi Zoltán szintet lépett, és úgy mesél a délszláv háború traumájáról, hogy kis túlzással rózsaszirmokra bontotta. A rózsákról sajátos aktualitást kapott azután, hogy az orosz támadás miatt a szomszédban, Ukrajnában kitört a háború. A regény minden tudása és traumája a háború és a posztháború kitörölhetetlen, szervesülő emlékéről mesél, ezért örökké aktuális marad.
2021-ben a negyedik helyen végzett a Könyves Magazin listáján A rózsákról, ami a finomságával és szépségével csal be egy brutális világba (olvass bele!), amit a családtörténet és a háború is alakít, miközben a főszereplő pénisze gyógyul. Az őszi Margón Veiszer Alinda gyógyulástörténetként jellemezte a regényt, amelynek főszereplője, egy rózsatermesztő, magának való, befelé forduló figura, aki örökül kapja apjától a rózsatermesztést, vagyis egy hagyományt, egy feladatot, egy elvárást, azaz egy olyan rendszert, ami napi szinten meghatározza a főszereplő életét és lehetőségeit. A kedves és kényszeres elbeszélő történetei eleinte mindig a rózsától indulnak el, majd oda is térnek vissza. “A regény dramaturgiája nagyszerű és kegyetlen: a monológ ügyesen szippantja be az olvasót, könnyen azonosulhatunk az elbeszélővel, akinek kényszeressége szerethető, a farokproblémát lassan, szinte óvatosan vezeti be Danyi, miközben úgy épül fel a regény világa, mintha a rózsamezőből rózsánként ismernénk meg a részleteket” - írtuk kritikánkban.
„Danyi Zoltán megírta az év legszebb és leginkább embert próbáló regényét, amiről sokan le fogják írni, hogy olyan, mint egy rózsa: kívülről gyönyörű, de ahogy a szirmokon túl nézünk, úgy vesszük észre, milyen titkokat rejt.” – írtuk A rózsákról. Most a könyv margós bemutatóját vissza tudjátok hallgatni, ahol a szerzővel Veiszer Alinda beszélgetett.
Tovább olvasokA rózsáról elsőre mindenkinek valami szép dolog ugrik be, és ez pont elég ahhoz, hogy Danyi megmutassa, mennyi fizikai munka és fájdalom kapcsolódik hozzá, végeredményben pedig egy család megélhetése. A rózsa mint termék értékláncán keresztül nemcsak a termesztést, hanem az árujellegét is megismerjük, és azt a kiszolgáltatottságot, amit a termesztőnek meg kell élnie. “A rózsa az a realitás, ami az elbeszélő hagyománya és jelene, a nyelv, a levegő, a háttér, ezzel szemben a farok súlyos megbetegedése árnyaltan beszél arról a társadalomról, amit férfiak, vágyak, a győzni akarás és az ezekből következő erőszakos érzések uralnak.”