Puskás Panni: Nekem az, hogy írhatok, hatalmas flow-élmény [Alkotótárs]

Puskás Panni: Nekem az, hogy írhatok, hatalmas flow-élmény [Alkotótárs]

Könyves Magazin |

A Mastercard - Alkotótárs negyedik pályázatán az első tízbe jutott Puskás Panni, aki nagymamája haláláról, az aktív eutanáziáról és kedvenc kortárs regényeiről is mesélt rövid interjúnkban.

Idén már negyedik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard – Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az idei kiírásra 63 pályázat érkezett, közülük választotta ki az előzsűri a tíz legjobbat. Az ösztöndíj 2024-as két nyertesének neve a Tavaszi Margón derül majd ki. A Könyves Magazinon mutatjuk be a top10-et – ezúttal Puskás Panni mesél az alkotófolyamatról.

Olvasd el a többi döntős válaszait is: Horváth Imre OlivérBánkövi Dorottya, Marton Krisztián, Vörös Anna, Mohácsi Balázs, Ferencz Mónika, Böszörményi Márton.

puskás panni
Megmenteni bárkit
Magvető, 2023, 226 oldal
Puskás Panni: Megmenteni bárkit könyv

Hogyan élted meg az első könyved megjelenése előtti és utáni időszakot, melyik volt a nehezebb?

Valójában egyik sem volt nehéz. Nekem az, hogy írhatok, és hogy azt emberek el is olvassák, hatalmas flow-élmény. Tudom, ez kicsit képmutatónak tűnik, és úgy hangzik, mint amikor egy színész azt mondja egy interjúban, hogy „nagyszerű munkafolyamat volt, és csodás volt együtt dolgozni a kollégákkal”, amitől én is kicsit émelygek néha, de mit lehet tenni, ha ez az igazság. Ez persze nemcsak rajtam múlik, hanem azokon is, akik szeretnek meg támogatnak, és a szerencsén is. Az én szuperképességem csak annyi, hogy tudok elégedettséget érezni, ha indokolt.

Hogyan kezdett el formálódni az új kötet terve, mi adta meg a kezdőlökést?

A nagymamám halála. Illetve nem a halála, hanem az azt megelőző időszak, amikor megtapasztaltam, hogy mennyire tiszteletlenül bánik a társadalom és az intézményrendszer az idős emberekkel. Az én nagymamám egy díva volt. Amikor kórházba került, és kérdeztem, mit vigyek neki, ő a sminkkészletét kérte. Ehhez képest az egészségügyi dolgozók úgy beszéltek vele, mintha oktalan gyermek lenne, és Margit néninek hívták, szörnyű volt.

Azóta élesebben látom, hogy bizonyos kor fölött szinte mindenki ilyen helyzetbe kerül: az embereket, akik végigélték az életüket, meghoztak egy csomó fontos döntést, jókat és rosszakat, eltartottak egy családot, másokról gondoskodtak stb., egy ponton túl döntésekre alkalmatlan, fölösleges tehernek tartja a társadalom.

Ám amikor az idősekről gondolkodunk, magunkról is gondolkodunk, ezt jó, ha tudjuk.

A másik inspirációs forrásom a személyes halálfélelmem. Gyerekkorom óta sokat és intenzíven gondolok a halálra, a magaméra és másokéra. Volt idő, amikor meglepetten tapasztaltam, hogy mások mennyire a szőnyeg alá söprik ezt a kérdést, és olyan is többször előfordult, hogy megkértek rá, ne beszéljek a halálról, mert az elszomorítja őket. Rájöttem arra is, hogy szeretek olyanok közelében lenni, akiknek van tisztességesre növesztett halandóságtudatuk – talán furcsa, de ezeknek az embereknek általában jó a humora.

Mit hozol magaddal az előző köteted írásából, mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit szereztél? Másként áll-e szerinted egy író a második könyvéhez?

A második könyvem a Megmenteni bárkit című regény volt. Sok helyen kapcsolódott a korábbi novelláskötetemhez, A rezervátum visszafoglalásához. Az alkotóktól gyakorta elvárják azt, hogy minden művükben valami teljesen új ötlettel rukkoljanak elő, teljesen új hangot üssenek meg. Az én célom inkább az organikus fejlődés volt: bizonyos tekintetben meghaladni az első kötetet (ez az én megítélésem szerint sikerült),

másfelől erősíteni az írói hangomat, amit épphogy csak megtaláltam.

Persze, van abban rizikó, ha az ember nem változik megfelelő ütemben, hiszen könnyen egy dobozban találhatja magát, de én előzetesen azt beszéltem meg magammal, hogy nem fogok túl sok figyelmet fordítani erre – mármint a dobozolásra. Rengeteg alkalmazott szöveget írok a Revizor színikritikusaként és az Utcajogász Egyesület sajtósaként, azoknál elsősorban arra törekszem, hogy mások igényeinek megfeleljek, prózaírás közben viszont megengedem magamnak azt a luxust, hogy legfőképp saját magamat szórakoztatom. Iszonyúan örülök, ha erre valaki rácsatlakozik, és az is teljesen rendben van, ha valaki nem tud.

puskás panni
A rezervátum visszafoglalása
Magvető, 2021, 112 oldal
Puskás Panni: A rezervátum visszafoglalása könyv

Mit árulhatsz el a nyertes pályázatodról, munkatervedről?

Először csak az időskori önrendelkezésről és az aktív eutanáziáról szerettem volna írni egy idős értelmiségi nő szempontjából. Szerettem volna lebontani azokat a társadalmi előítéleteket, amik az időseket ostoba, a világ változásait elutasító, magatehetetlen embereknek ábrázolják. De aztán rájöttem, hogy nemcsak az idősek vannak feleslegesen gyerekstátuszba kényszerítve, hanem a tinédzserek is.

A szabadság, a jog, hogy döntéseket hozzunk a saját életünkről, és hogy felelősséget vállaljunk a döntéseinkért, tesz minket emberré. A könyvben három elbeszélőt szeretnék megszólaltatni, ahogy tettem azt a Megmenteni bárkit című regényemben is. A nyugalmazott egyetemi tanár mellett szerepet kap a könyvben az unokája, a harmadik hang pedig egy Svájcban élő, magyar származású, aktív eutanáziára specializálódott orvos nézőpontja lesz, aki kívülről,

és bizonyos szempontból felülről tekint a másik két szereplőre, és a probléma egészére.

A könyv megírásában egyébként speciális helyzetet teremt Karsai Dániel története, aki – reméljük – új fejezetet nyit majd az aktív eutanázia témájának hazai megítélésében. A témával már azelőtt elkezdtem foglalkozni, hogy ő a nyilvánosság elé lépett volna, és az ügyének alakulása merőben befolyásolni fogja az én történetem alakulását is. Azt sem tartom lehetetlennek, hogy szereplőként megjelenítem majd őt a regényben. Mindenesetre nagyon drukkolok, hogy sikerre vigye az ügyét.

Volt-e olyan első könyv más szerzőtől, amit nagyon szerettél? Ha igen, miért?

Mostanában meglepően sok. Halász Rita Mély levegő, Vonnák Diána Látlak, Czakó Zsófia Nagypénteken nem illik kertészkedni című kötete, hogy említsek közülük hármat. Fiatal női szerzők jutottak eszembe kapásból, de egyik sem amolyan első kötet jellegű könyv, épp ellenkezőleg. Ez három kiérlelt munka, három megtalált írói hang és kifejezésmód, három a részletekre érzékeny, empatikus látásmód. Mindhármat nagy élvezettel olvastam.

Volt-e olyan szerző, akinek elsőre nem tetszett egy könyve, de adtál neki egy második esélyt, és akkor működött?

Olyan van inkább, hogy olvasok egy könyvet, és sokáig nem értem, mit akar a szerző, aztán a könyv vége felé a homlokomra csapok, és megértem, miért olvastam addig azt a sok-sok oldalt. Danyi Zoltán A rózsákról című könyve volt utoljára ilyen élmény: állok a főszereplővel Brüsszel főterén, és megértem, amit meg kell értenem, hogy miért változik vérré az a rengeteg arany díszítés, egyszer csak közel kerül hozzám egy ember, aki addig a lehető legtávolabb volt tőlem – azt hiszem erre szokás a katarzis kifejezést használni. Visszatérve a kérdésre: ha elolvasok egy könyvet, és nem tetszik, biztos, hogy nem futok újra neki – nagyon rövid ahhoz az élet.

Kapcsolódó cikkek
...
Alkotótárs

Ferencz Mónika: Amikor írtam, folyamatosan egy másik tudatállapotban voltam [Alkotótárs]

...
Alkotótárs

Böszörményi Márton: Szimbolikusan leszámoltam az eddigi témáimmal, vízióimmal [Alkotótárs]

A Mastercard - Alkotótárs negyedik pályázatán az első tízbe jutott Böszörményi Márton, aki arról mesélt, hogy lezárt egy írói korszakot, készülő kötete pedig valami újnak a kezdete a munkásságában.

...
Alkotótárs

Mohácsi Balázs: Az ember nem nagyon tud ugyanúgy állni nemcsak a könyveihez, de a mondataihoz sem [Alkotótárs]

A Mastercard – Alkotótárs negyedik pályázatán Mohácsi Balázs is az első tíz közé jutott. Többek között arról mesélt, hogy tervezhető-e egy szépirodalmi mű, és hogy mi köze van Iggy Popnak ahhoz, ahogyan írni próbál.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Hírek

Elveszett bibliai fát támasztottak fel egy 1000 éves magból

A Bibliában szereplő fa magját a Júdeai-sivatag egy barlangjában találták. Olyan növényről van szó, ami lokálisan kihalt, a Bibliában viszont többször is említik a gyógyító hatása miatt.

...
Zöld

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

Cziglán Karolina pszichológus Elfogadó kapcsolódás című könyvével abban igyekszik segíteni, hogy a kapcsolatainkban merjünk sebezhetőbbek lenni, legyen szó barátságról, szülő-gyerek viszonyról vagy párkapcsolatról. Mutatunk egy részletet a kötetből.

...
Zöld

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

A zöld teának nemcsak az illata elbűvölő, de számos nagyszerű hatással is számoltatnak azok, akik rendszeresen fogyasztják. Bemutatjuk a frissítő itallal kapcsolatos tényeket és mítoszokat, aztán ajánlunk öt könyvet a teázás szerelmeseinek.

...
Nagy

Grecsó Krisztián: Nem az igazságot, hanem a megértést keresem

Az Apám üzent egyszerre identitás-, család- és aparegény. Grecsó Krisztián kötetbemutatóján jártunk.

Szerzőink

...
Szabolcsi Alexander

A magyar állam adta el Radnóti Miklóst - 10 alig ismert részlet a költő halálához

...
Könyves Magazin

Szentesi Éva: Mindig találok egy családot, ahol befogadnak [Podcast]

...
Szabolcsi Alexander

Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait

Kiemeltek
...
Nagy

Hogy fordulhat elő, hogy nincs tíz roma queer szerző?

A roma queerek hangját erősíti fel a Leányvállalat gondozásában megjelent új kötet.

...
Nagy

Péterfy Gergely: Umbria dombvidékén az ember átértékeli az életét

Umbria mindenkit megbabonáz, aki szeret enni, inni, utazni, élni. A Péterfy-házaspár könyvbemutatóján jártunk.

...
Podcast

A Donald rágó, Passuth László és a Katona József Színház: Magyarország, örök hely

Máté Gábor elolvasott egy interjút Jánossy Lajos íróval, majd egy év se telt el és a Katona József Színház bemutatta a színdarabot a Kádár-korról. 

...

Szentesi Éva: Mindig találok egy családot, ahol befogadnak [Podcast]

...

Ács Dániel: Radnóti Miklós mintha a kommunista Jézus Krisztus lett volna

...

Réz Anna: Ha sokkal többet töprengtem volna, valószínűleg kitöprengem magam a gyerekvállalásból [Podcast]