Mohácsi Balázs - Alkotótárs - konyvesmagazin.hu

Mohácsi Balázs: Az ember nem nagyon tud ugyanúgy állni nemcsak a könyveihez, de a mondataihoz sem [Alkotótárs]

Könyves Magazin |

A Mastercard – Alkotótárs negyedik pályázatán Mohácsi Balázs is az első tíz közé jutott. Többek között arról mesélt, hogy tervezhető-e egy szépirodalmi mű, és hogy mi köze van Iggy Popnak ahhoz, ahogyan írni próbál.

Idén már negyedik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard – Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az idei kiírásra 63 pályázat érkezett, közülük választotta ki az előzsűri a tíz legjobbat. Az ösztöndíj 2024-as két nyertesének neve a Tavaszi Margón derül majd ki. A Könyves Magazinon mutatjuk be a top10-et – ezúttal Mohácsi Balázs mesél az alkotófolyamatról.

Olvasd el a többi döntős válaszait is: Horváth Imre OlivérBánkövi Dorottya, Marton Krisztián, Vörös Anna.

mohácsi balázs
hungária út, hazafelé – lassúváros-kiáltvány
Jelenkor, 2018, 80 oldal
-

Hogyan élted meg az első könyved megjelenése előtti és utáni időszakot, melyik volt a nehezebb?

Mint azt jól tudjuk, az élet sosem fenékig Sacher-torta. Az én életem se. És a könyvem megjelenése és az akörüli dolgok sem képeznek ez alól kivételt. A könyv megjelenése szükségszerű, mert a korábbi ballépéseim okán elkerülhetetlen volt. Szóval megéltem a könyv megjelenését: éltem az életem.

Hogyan kezdett el formálódni az új kötet terve, mi adta meg a kezdőlökést?

Az első ballépés az volt, amikor egyszer naivan eszembe jutott valamiről, hogy akár le is írhatnám. De a valódi ősbűn akkor esett meg, amikor másodszor is ezt tettem. Úgy maradtam. És azóta is úgy vagyok maradva. Így. Aztán sajnos magával ragadott a hiúság, és az írásaim közül néhányat publikációra is ajánlottam. Idővel az első kötetem is összeállt.

Ekkor már megoperálhatatlanul látszott, hogy írok.

Azóta is tart a lejtmenet. És úgy tűnik, mindig van lejjebb. Az új kötet a jelek szerint ezt fogja demonstrálni. De ez nem terv-, inkább sorsszerű. (Az éthoszom vagy micsodám, a világképem mélységesen ellenáll annak a gondolatnak, hogy egy szépirodalmi mű valóban tervezhető lehet.)

Mit hozol magaddal az első köteted írásából, mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit szereztél? Másként áll-e szerinted egy író a második könyvéhez?

Az ember nem nagyon tud ugyanúgy állni nemcsak a könyveihez, de a verseihez vagy a bekezdéseihez, talán a mondataihoz sem. Eltérő, különböző dolgok, más gondolatok, más szabályok, más körülmények, más satöbbik között jönnek létre. Nagy tanulságaim nincsenek, legalábbis semmi olyasmi, ami bulvárosítható, közszemlére tehető.

Mit árulhatsz el a nyertes pályázatodról, munkatervedről?

Legszívesebben azt válaszolnám, hogy semmit. De sajnos tavaly már eljárt a pofám. Szóval elmondok egy – nem olyan nagy és nem kifejezetten eget rengető – titkot. Van ez a kései élőfelvétele a China Girlnek.

Mostanában úgy próbálok írni, ahogy 2:00-nál elcsuklik Iggy Pop hangja, miközben azt üvölti, hogy „It’s in the white of my eyes”.

Vagy ahogyan Don Bolles dobol. Vagy mint ez a Joan Jett-dal.

Volt-e olyan első könyv más szerzőtől, amit nagyon szerettél? Ha igen, mi tetszett benne?

Sok ilyen volt Fehér Renátótól Kállay Eszteren, Vida Kamillán és Vonnák Diánán át egészen Zilahi Annáig. (Azt nehéz megmondani, hogy Fekete Richárdnak melyik az első kötete, de bármelyik is, azt is szerettem. Nagyon.) Hogy csak a barátaimat említsem. De Mán-Várhegyi Réka, Mécs Anna, Simon Márton, Szabó Marcell, Totth Benedek első könyveit is bírtam. Ha ránagyítanánk, mindegyiket másért. Messzebbről nézve ezt a kis tablót, azt mondanám, hogy

a maguk idejében mindegyik könyv autonóm, erős hangot ütött meg, markáns látásmódot közvetített,

aminek következtében izgalmas tematikai és/vagy poétikai ajánlatokkal, példákkal álltak ki a porondra. Szóval lényegében többek és jobbak voltak egy par excellence „első kötetnél”.

Volt-e olyan szerző, akinek elsőre nem tetszett egy könyve, de adtál neki egy második esélyt, és akkor működött?

Az első Bertók László-könyv, amivel találkoztam, a Pénteken vasárnap volt 2010-ben. Nyeretlen elsőéves egyetemistaként se a kortárs költészetről, se a Bertók-életműről nem tudtam semmit. Csak evidensnek tűnt, hogy van ez a pécsi költő, én meg pécsi irodalmárnak vagy mifenének készülök, szóval elmentem a kötetbemutatóra. (Mondjuk lehet, hogy édesanyám ezt úgy mesélné, hogy az ő ötlete volt és ő vitt el. Nem kizárt, hogy így történt.)

Nemcsak hogy elment a fejem mellett a kötet, hanem tulajdonképpen taszított is.

Nyilván fingom sem volt róla, hogy ez egy nagy és jelentős életmű sokadik – köztes – állomása. És nem volt világos, hogy ez a pécsi költő miért fontos, húszévesen abból a kötetből számomra nem derült ki.

Mondjuk olyan túlzásba nem esnék, hogy én voltam nagylelkű második esélyt adni, inkább a Bertók-életmű adott második esélyt nekem, amikor elkezdtem szisztematikusan elolvasni az első kötettől. Azt semmiképp sem állíthatom, hogy azóta a Pénteken vasárnap a kedvenc Bertók-kötetem lett, de az életmű folyamatában felismertem a jelentőségét, és már tudom értékelni. Az meg hab a tortán – nézőpont kérdése, hogy a sors kegye vagy iróniája –, hogy 2015-től jó kapcsolatba kerültem Laci bácsival, most meg, az utóbbi években irodalomtörténészként is az életművével foglalkozom. Ha valaki 2010-ben, az ominózus könyvbemutatót követően megjósolta volna ezt, alighanem hevesen körberöhögtem volna. Erre tessék.

Kapcsolódó cikkek
...
Alkotótárs

Vörös Anna: Óriási feszültség van az interjúalanyaim történetében [Alkotótárs]

A Mastercard - Alkotótárs negyedik pályázatán az első tízbe jutott Vörös Anna, aki arról mesélt, mikor készített interjúkat prostituáltakkal, és arról is, hogy mi az, amit egy második kötetben már nem lehet elkövetni.

...
Alkotótárs

Marton Krisztián: A legszebb barátságok igazi túlélők [Alkotótárs]

...
Alkotótárs

Bánkövi Dorottya: Eljutottam a fikció birodalmába, ahol szabaddá váltam a megszólalásra [Alkotótárs]

Idén már negyedik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard – Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az idei kiírásra  63 pályázat érkezett, közülük választotta ki az előzsűri a tíz legjobbat. Az ösztöndíj 2024-as két nyertesének neve a Tavaszi Margón derül majd ki. A Könyves Magazinon mutatjuk be a top10-et – ezúttal Bánkövi Dorottya mesél az alkotófolyamatról.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Daniel Kehlmann szerint itt az idő, hogy megijedjünk az AI-tól

Az író a Guardiannek írt véleménycikkben hívta fel a figyelmet az AI szélsebes fejlődésének következményeire.

...
Zöld

Sokkal jobban hatnak a konteók, ha a közösség hiedelmeihez illeszkednek – Olvass bele az Emberarcú tudományba!

A különböző tudományterületek képviselőinek tanulmányaiból szerkesztett kötetben az alternatív világértelmezések, áltudományos elméletek és tudománytagadó tanok sorát járják körül. Olvass bele!

...
Zöld

3 ok, amiért a home office pszichésen megterhelő + 3 könyv segítségül

Ugyan a home office nagyobb szabadságot és autonómiát biztosíthat, olyan hátulütői vannak, amikre elsőre nem feltétlenül gondolnánk. 

...
Nagy

A hetvenes évek olvasótáborai szabadpolcok voltak egy puhuló diktatúrában

Hallottál már az olvasótáborokról? Egy egykori táborvezető és az Arcanum segítségével utánajártunk a hetvenes években indult mozgalomnak, és egy egészen különleges, szabadságra nevelő kezdeményezést találtunk.

Szerzőink

...
ko

A kapcsolatok láthatatlan tetoválásokként hagynak örök nyomot Ia Genberg regényében

...
Könyves Magazin

Karrierista nők: divathóbort vagy gazdasági kényszer? [Budapesti nők]

...
hhz

Daniel Kehlmann szerint itt az idő, hogy megijedjünk az AI-tól

Kiemeltek
...
Kritika

Sherlock Holmes, a holokauszt és egy papagáj is befért Michael Chabon nyári krimijébe

A karcsú krimi a humor és melankolikus nosztalgia elegye a legagyafúrtabb elméket is próbára tévő kódokról és a múló időről. A végső megoldás a hét könyve.

...
Nagy

Hogyan képzelték el a sárkányokat a különböző mítoszok?

Istenség vagy démon, a víz őrzője vagy lángoló szörnyeteg – a sárkány visszatérő motívum szerte a világon, feladatköre és temperamentuma azonban kultúráról kultúrára változik.

...
Nagy

Alessandro Baricco Budapesten: Az élet egyik célja, hogy elengedjük a félelmeinket

Először járt Budapesten az ünnepelt olasz író, Alessandro Baricco. A beszélgetésen sok minden szóba került a zenétől a mesterséges intelligencián és Nemecsek Ernőn át odáig, hogy régebben jobb volt-e gyereknek lenni, mint ma.