"Az az ember vagyok, aki megírja az első könyvét vagy aki nem?"

"Az az ember vagyok, aki megírja az első könyvét vagy aki nem?"

Megkérdeztük Margó-díjas szerzőinket, milyen kihívásokkal hogyan néztek szembe az első prózakötetük írása során. Az apropó, hogy hinni magunkban minden alkotófolyamat egyik fundamentuma  – és nagy érték, ha van, aki mellettünk áll, ha mégis elbizonytalanodunk. Ilyen társ kíván lenni idén az Erste a Margó-díj támogatójaként, ami most különdíjjal jutalmazza azt a rövidlistás szerzőt, aki saját történetével vagy a prózájában példaként szolgál a #higgymagadban faktorra. 

Sándor Anna | 2023. augusztus 11. |

Charlie Chaplin meséli az Életem című önéletrajzi könyvében, hányszor hallotta dicshimnuszok közepette, hogy ő micsoda zseniális őstehetség, akiből csak úgy előbugyognak az ötletek. Mi sem áll távolabb a valóságtól, vélte Chaplin, hiszen

neki éppúgy át kellett küzdenie magát az alkotói válságok sivatagain, mint bármelyik másik művésznek.

A kulcs számára a kitartás volt, hogy nem adta fel, hitt magában, és addig dolgozott érte, míg meg nem született a megoldás. A többi – és ezt már mi tesszük hozzá – a filmtörténeti pantheonban ragyog.

Hinni magunkban, hogy képesek vagyunk rá, hogy az erőfeszítéseink nem hiábavalók, az alkotói folyamat egyik fundamentuma, akkor is, ha ez az önbizalom mémre kívánkozóan sugárzik, akkor is, ha a gyötrődés közepette még mi magunk sem tudunk róla, és akkor is, ha ott van valaki, aki a biztatásával támogat minket. Ilyen társ kíván lenni a Margó-díj, amely idén az Erste támogatásával félmillió forintos különdíjjal jutalmazza a legjobb tíz első prózakötetes szerző közül azt, aki leginkább megtestesíti a #higgymagadban faktort, például a témaválasztásával vagy akár a saját írói útjával.

-

A Könyves Magazin szerkesztői ősz elejére kiválasztják azt a tíz pályázót, akiknek első prózakötetét a legjobbnak, legeredetibbnek, legizgalmasabbnak találták. Ám míg ez megtörténik, megkerestük a Margó-díj eddigi nyerteseit, hogy meséljenek arról, milyen kihívásokkal szembesültek az első kötetük megírása során.

Ahonnan elindulunk

Egy kötet kiindulópontja ezerféle lehet, például egy meghatározó pillanat vagy egy jelenet, ami felbukkan a szerzőben. Halász Rita írt az utóbbiról: “A Mély levegőt egy kép indította el. Egy nő, aki a szakadó hóesésben menekül a gyerekeivel.

Ki ő, és miért menekül? Azért is írtam meg, hogy ne kelljen menekülnie soha többé.

Az is gyakori, hogy a szerző hosszú időn keresztül érleli magában az ötletet, ahogy Milbacher Róbert: “Már régóta halogattam, hogy írjak arról a világról, amelyben felnőttem. Sokáig nem találtam a megfelelő hangot ahhoz, hogy igazán hitelesen írjak róla, aztán valahogy megfelelő időbeli és egzisztenciális távolságra kerültem tőle, hogy rálássak, így nyílt lehetőség arra, hogy megírjam. Az elbeszélői hang megtalálása után tulajdonképpen már könnyen ment a dolog, szinte a könyv írta magát.” És van, különösen novellák esetén, hogy egy kötet organikusan fejlődik, mint amiről Harag Anita mesélt: “Nem voltak nagy ötleteim, csak mondataim, amik elkezdtek foglalkoztatni. Például az a mondat, hogy »Nem merem megfogni a kezét«, hozta magával az elbeszélőt, a szituációt, a szituáció pedig a történetet.” Emellé persze azt is érdemes odatenni, amikor a kötetszervező motívum csak később születik meg, mint ahogy Szöllősi Mátyással történt: “(...) eleinte inkább önálló történetekben gondolkodtam, amelyek erősek, egyedi nyelvet használnak, költői indíttatásúak, ezekre koncentráltam, egyenként, az egyes történetek ereje volt számomra a legfontosabb. Később, bizonyos elbeszélések írása közben jött csak az az ötlet, vagyis a Betelgeuze felrobbanásának »motívuma«, ami tulajdonképpen kötetté szervezte az írásokat.”

Írás közben aztán az is segít, nem is keveset, ha van egy olyan különleges, akár váratlan élmény, ami elkísér a befejezésig, mint Totth Benedeket:

“Megtapasztalhattam a teljes szabadságot, pedig nem is gondoltam, hogy hiányozna az életemből.

A hétköznapokkal ellentétben írás közben nem kell és nem is szabad viselkedni. Amíg a regényen dolgoztam, csak magamnak akartam megfelelni, ami persze nem mindig egyszerű. Azt hiszem, érdemes olyan történetet választani, amit akkor is meg akarsz írni, ha valaki előre megmondja, hogy soha nem fog megjelenni és senki sem fogja elolvasni rajtad kívül.”

Ha az olvasás párbeszéd, az írás mi?

Hogy alkotás közben nem szabad az olvasói elvárásokkal foglalkozni, sok szerző megfogalmazza, nekünk is többen válaszolták ezt, ám ez nem jelenti azt, hogy ne számítanának a visszajelzések. Mécs Anna ezzel kapcsolatban azt emelte ki: “(...) ezek a szövegek is egy-egy kis tapasztalatból indulnak ki, és a fiatal női perspektíva belső, sokszor nem látott élményanyagát veszik alapul. Ilyenkor nehéz látni, hogy ez miért érdekes – holott a visszajelzések alapján ez érdekes annak is, aki mindezt átéli, és annak is, aki egy új világot ismer meg a szövegek által. Éppen ezek a visszajelzések segítettek abban, hogy néha azért elhiggyem, hogy ezek a szövegek másoknak adni tudnak.” 

Az is körvonalazódik egy íróban, akár egészen konkrétan is, hogy mit akar másoknak átadni a kötetben. Vonnák Diána arról ír, “ez a szempont a vége felé merült fel bennem, mikor már úgy éreztem, megvan a hang. A generációmban tízezrek mentek el Magyarországról, de korábban is sokak tapasztalata volt, hogy több otthonuk, bonyolult identitásuk van, vagy hogy az emberi másság határhelyzetei mentén rajzolódnak ki emlékezetes találkozásaik. 

Úgy éreztem, a kérdések, amelyek foglalkoztatnak, az élettapasztalat, ami felgyűlt mögöttük, olyasmi, amivel a kortárs magyar irodalomban ritkán találkozom.” 

Amikor beüt az alkotói válság

Ahogy az életben, úgy az alkotási folyamatban is különböznek a megküzdési mechanizmusaink, hiszen sokfélék vagyunk. Ezért meg kell ismernünk magunkat annyira, hogy tudjuk, nekünk mi működik a krízisekben, és hogyan tudunk tovább lendülni a platón.

A Margó-díjasok között van, aki szerint nem úszhatjuk meg, hogy egy kicsit belepusztuljunk az írási folyamatba, és kifejezetten gyanús, ha simán megy a dolog. “Az a fontos, hogy eggyel többször támadjunk fel, mint ahányszor belepusztulunk” (T.B.). Akad, aki a chaplini módszerre esküszik, és újra meg újra visszatér a problémához: “nincs jobb érzés, mint amikor megtalálom, mi nem működik” (H.A.). Más tükröt tart maga elé: “(...) néha feltettem a kérdést, ki vagyok én. Az az ember vagyok, aki megírja az első könyvét vagy aki nem.” (H.R.) Megint más a határidők és a rendszeresség hatékonyságát hangsúlyozta, utóbbit főleg pályakezdő írók számára (M.A.). Visszatérő eszköz a kizökkenés, például egy séta, ami segít elterelni a gondolatokat, felszabadítani az agyat a görcsből, mielőtt visszaülünk a munkához. És végül ott van a jó öreg tapasztalat a hit magunkban, hogy ha egyszer sikerült, újra sikerülni fog, ahogy Fehér Boldizsár is mondja: ilyenkor

“a korábbi teljesen reménytelen helyzetekre gondoltam, amikor ugyanígy éreztem, de megoldottam őket.

Ehhez persze meg kell oldani egy teljesen reménytelen helyzetet előtte, szóval kezdőknek nem olyan jó tanács. Nem szoktam horgászni, de egyszer láttam egy túlélő műsort, ahol a halhoz, amit a jeges tundrán akartak kifogni egy tóból, egy másik, kisebb halat akasztottak a horogra. Ami csalás. De lényegében ugyanez az én tanácsom is.”

A jövőt azok teremtik meg, akik hisznek magukban és az ötleteikben. Higgy magadban és légy a saját történeted hőse! Az Erste már hisz benned. Margó-díj az Erste támogatásával.
Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Lezárult a jelentkezés – 35 könyvet neveztek idén a Margó-díjra!

Idén már a kilencedik alkalommal keresi a Margó Irodalmi Fesztivál a legjobb első prózakötet szerzőjét. Idén először az Erste támogatásának köszönhetően különdíjjal is jutalmazzák a legjobb tíz szerző valamelyikét.

...
Hírek

Szerbül is megjelenik Szöllősi Mátyás Margó-díjas könyve

A 2017-ben Margó-díjat nyert Szöllősi Mátyás-kötet, a Váltóáram immár szerb nyelven is olvasható. 

...
Hírek

Vonnák Diána kapta a 2022-es Margó-díjat!

Látlak című könyvével Vonnák Diána nyerte el idén a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjat. 

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Jordán Ferenc: Az ember találmánya a szaporodáshoz való jog - Olvass bele a biológus könyvébe!

Litkai Gergely a Bookline Zöld podcastjének következő adásában Jordán Ferenc hálózatkutatóbiológussal beszélget Az ember vége a természet esélye című könyvéről. Olvass bele a kötetbe!

...
Zöld

Túlélés vagy tanulás? John Holt könyve az iskolai kudarcok meglepő okait mutatja be – Olvass bele!

Miért jelent kudarcélményt sok gyerek számára az iskola? Mi az oka, hogy rengeteg gyerek unatkozik, feszeng, retteg az órákon, és alig tanul valamit? Mi történik valójában az osz­tályteremben? Hogy lesz az egyik gyerekből „jó”, a másikból pedig „rossz tanuló”? Olvass bele John Holt könyvébe!

...
Zöld

UFO-invázió nem lesz, de arrogáns azt gondolni, hogy egyedül vagyunk – Podcast Rab Árpád jövőkutatóval

Litkai Gergely a Bookline Zöld új podcastjében Rab Árpád jövőkutatóval beszélget Jane McGonigal Elképzelhető című könyvéről. 

Természetesen olvasok
...
Zöld

9 személyiségtípus, akiből toxikus barát lehet

...
Zöld

Hogyan fejlesztheted a gyereked érzelmi intelligenciáját? Olvass bele Dr. John Gottman könyvébe!

...
Zöld

Clara autizmussal él, de ezt nőként megtudnia pokoljárás volt. Olvass bele a könyvébe!

...
Zöld

Túlélés vagy tanulás? John Holt könyve az iskolai kudarcok meglepő okait mutatja be – Olvass bele!

...
Zöld

Sofi Oksanen könyve rávilágít, hogy Putyin milyen brutális eszközökkel harcol a nők ellen – Olvass bele!

...
Zöld

3 új könyv az egészséges étrendről májusban, ha szakítanál az extrém diétákkal

...
Zöld

Peter Wohlleben új könyvében megtanít beszélni a fák és az erdő nyelvén – Olvass bele!

...
Zöld

Lehet, hogy az álom az alvás lényege? – 3 könyv, amiben az álom fontos szerepet játszik

...
Zöld

10 dolog, amit jó, ha tudsz a pszichológusodról

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Pritz Péter: Charles Bukowski egy empatikus punk

Charles Bukowski fordítójával, Pritz Péterrel készítettünk interjút a legújabb magyar nyelvű kötet megjelenése kapcsán, és annak eredtünk a nyomába, mit tudott az író a vesztesekről, a kitartó munkáról és az erőszakról.

...
Kritika

Ebben a horrorban a kutya minden, csak nem az ember legjobb barátja

Ken Greenhall klasszikus horrorja egy szociopata kutya ámokfutásáról mesél, mi pedig megkérdőjelezzük az addigi biztonságba vetett hitünket.

...
Nagy

Az embernek kötelező boldognak lenni [Géczi János 70]

Géczi János életében fontos a párbeszéd. Öröm volt tehát a május 4-én hetvenéves költő, író, képzőművésszel interjút készíteni. Véges betűkészletből építkező, rendhagyó ábécésorolás következik.

Gyerekirodalom
...
Gyerekirodalom

Lantos Péter gyerekkönyvének hőse érzi: ha a koncentrációs tábort túléli, mindent túlél

Az önéletrajzi vonatkozású ifjúsági regény, A fiú, aki nem akart meghalni a nonfiction gyerekkönyvek kategóriájában került a legjobbak közé. Cikkünkben annak jártunk utána, mit kell tudni a könyvről és Lantos Péterről.

...
Gyerekirodalom

Ez a 9 legjobb gyerekkönyv idén Magyarországon – innen válogass gyereknapra!

Kilencedik alkalommal osztotta ki a HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum az Év Gyerekkönyve Díj elismerést, a független szakmai zsűri döntése alapján. Mutatjuk a 2023-as év legjobb gyerekkönyveit.

...
Gyerekirodalom

Gyerekkönyv a világ legizgalmasabb ételeiről – Olvass bele!

Ebben a gyerekkönyvben körbeutazhatod a Földet Marokkótól Hongkongon át Romániáig, hogy megtudd, hol mi terem, mit hogyan készítenek el és mik a különböző népek jellegzetes ételei. Olvass bele!