Repülő autóktól a gondolkodó drónokig: egykor merész ötletek a repülés világából

Repülő autóktól a gondolkodó drónokig: egykor merész ötletek a repülés világából

Csodálatos világba lép be az, aki a repüléssel kezd foglalkozni. De még ezen a lebilincselő világon belül is van egy terület, ahol a legváltozatosabb ötletekkel és a legizgalmasabb problémákkal lehet találkozni: ez a különleges, formabontó repülőgépek, a merész újdonságok népes csoportja. Olvass bele!

Könyves Magazin |
Háy György
A repülő autóktól a gondolkodó drónokig - További formabontó repülőgépek
Typotex, 2021, 264 oldal
-

Már a 2014-ben megjelent Formabontó repülőgépek anyagának gyűjtésekor látszott, hogy a téma szinte kimeríthetetlen. A repülés évszázados története során a légi járművek tervezői a szokásos repülő szerkezetek mellett annyi meglepően új és szokatlan ötlettel is előrukkoltak, hogy azok semmiképpen sem férhetnek bele egyetlen kötetbe. Elkészült hát a második könyv is, bár a kép így sem teljes. Még úgy sem, hogy könyörtelenül kihagytuk azoknak az agyszüleményeknek a többségét, amelyek a tervek szintjén ugyan léteztek, de a megépítés vagy a berepülés próbáját már nem állták ki. A teljeskörű bemutatás azért sem lehetséges, mert a merész ötletek folyama még távolról sem apadt el. Az előző kötet elkészülte óta eltelt néhány évben is olyan mérföldköveket hagytunk magunk mögött, mint a föld körülrepülése csupán napenergia felhasználásával, vagy a fizető utasok kilépése a világűrbe, sőt a közelmúltban a technikailag tökéletesen használható (bár szinte megfizethetetlenül drága) repülő autók is megjelentek a piacon.

Háy György a repülés ismert alakja, aki 30 éven át a Malév pilótájaként gyakorlatilag az összes géptípust repülte, emellett folyamatos irodalmi munkát is végzett, napjainkban is cikkeket, könyveket ír, rendszeresen szerepel rádióban, televízióban.

Háy György: A repülő autóktól a gondolkodó drónokig - További formabontó repülőgépek (részlet)

LÉGI RAKÉTAINDÍTÓ ÁLLÁSOK

A világűrbe induló hatalmas rakéták üzemanyaguk jelentős részét a légkör alsóbb rétegeinek áttörésekor használják fel. Ennek egyik oka a légkör alsóbb részének nagyobb sűrűsége és így légellenállása, a másik, hogy a rakéta tömege ekkor a legnagyobb, hiszen a további működéshez szükséges összes üzemanyagot is cipelnie kell. Többször és több helyen is felmerült az ötlet, hogy az űrrakétákat ne a földfelszínről, hanem magasabbról indítsák, hiszen ezzel tömérdek üzemanyagot és költséget spórolhatnak meg, ráadásul a légkör alsóbb részének időjárási jelenségei is ritkábban késleltethetnék az űreszközök indítását. Mivel a harci gépek többsége már amúgy is képes rakéták indítására, első lépésként az látszott a legegyszerűbbnek, ha a robbanófejjel felszerelt harci rakétát lecserélik egy olyan (többnyire többlépcsős) űreszközre, amely képes elhagyni a föld légkörét, és kirepülni a világűrbe. A harci gépek teherbírása azonban korlátozott, így a róluk indított rakéták által szállítható hasznos teher sem lehet túl nagy. Súlyosabb terhet szállító rakéták légi indításához speciális repülőgépeket kell készíteni, esetleg a meglévőket átalakítani.

-

A KIS FEHÉR LOVAG

A könyvben már többször is említett zseniális repülőgép-tervező, Burt Rutan által 1982-ben a kaliforniai Mojave-sivatagban alapított Scaled Composites nevű repülési és űrkutatási vállalkozás számos meglepő és sikeres akciót követően, 2003-ban belevágott az űrutazás teljesen újszerű megvalósításába. (Igazság szerint, amikor az űrutazási projektet bejelentették, annak tervezése valójában már egy évtizede folyt.) Korábban ez a tevékenység kizárólag a nagyhatalmak állami intézményeinek vadászterülete volt. Ennek megfelelően senki nem kérdőjelezte meg azt a módszert, hogy az űrhajósokat templomtorony méretű, óriási, többfokozatú rakétákkal juttatják a földfelszínről a világűrbe (amely hivatalosan száz kilométeres magasságban kezdődik). A szó szerint csillagászati költségek eleve kizárták, hogy a nagy államok költségvetésén kívül más is finanszírozni próbáljon ilyesmit. A Scaled Composites ötletgazdag gárdája azonban itt is mert nagyot álmodni, és teljesen új megoldást keresni.

-

Teljesen magánerőből és kompozit műanyagból épült kísérleti űrjárójuk (SpaceShipOne) egy szellemesen újszerű rakétarepülő, amelyet egy jóval nagyobb, 25 méter szárnyfesztávolságú, ugyancsak műanyagból készült sugárhajtású anyarepülő (a White Knight 1) emel fel 14 ezer méteres magasságba. Itt szétválva, a kisebbik gép begyújtja 74 kN tolóerejű rakétáját, és két percen át szinte függőlegesen emelkedik. A pilótának a meredek pálya ellenére sem kell tartania gépe lelassulásától, mert annak teljes súlya nem éri el a rakéta tolóerejének a felét sem. Mire a rakétahajtómű üzemanyaga elég, már a hangsebesség három és félszeresével száguldanak felfelé. Ettől kezdve a lendülettől hajtva, ballisztikus pályán érik el 100–110 ezer méteres magasságban pályájuk tetőpontját. Miután a pilóta és legfeljebb két utasa megjárták a (hivatalos) világűrt, a gép süllyedni kezd. A túlzott gyorsulást ekkor újabb szellemes megoldással kerülik el. A szárnyak egy részét és a teljes farokrészt ugyanis közel derékszögben felhajtják, így a kis gép légellenállása a többszörösére növekszik, ami hatékonyan fékezi, és ezzel egy időben stabilizálja is a zuhanást. Visszaérve a sűrűbb légrétegbe, ismét lehajtják a farokrészt, majd siklórepüléssel közelítik meg a repülőteret, ahol kibocsátott futóműveikre repülőgép módjára leszállnak.


A bátor újítók a teljesen új rendszer gyakorlati kipróbálásakor azért kellően elővigyázatosak voltak. Az első tíz felszállásnál csak a siklórepülést próbálgatták a rakéta begyújtása nélkül. A legelső repülést még így is csak pilóta nélkül, teljesen automata üzemmódban hajtották végre. Hogy, hogy nem, az első alkalom, amikor a rakétát is begyújtották, és a SpaceShipOne mindjárt át is lépte a hangsebességet, pontosan 2003. december 17-re, azaz a Wright fivérek világelső motoros repülésének kerek századik évfordulójára esett. Ezután még hatszor repült a kis űrjárgány, és az utolsó három alkalommal fel is jutott 100 ezer méter fölé, azaz kilépett a világűrbe. Ehhez azonban nem volt elég a fizikai és technikai akadályokat leküzdeni, meg kellett harcolni a hivatali papírtigrissel is. Szerencsére az FAA, az amerikai repülési hatóság még éppen időben kiadta a világ első privát űrrepülőterének engedélyét a cég Mojave-sivatagi bázisára, és az ugyancsak példa nélküli kereskedelmi űrhajós szakszolgálati engedélyt a rakétarepülő pilótái számára. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy ezek a repülések – habár hivatalosan űrrepülésnek minősülnek – igen távol állnak attól, amit űrhajózásnak szokás nevezni. Éppenhogy csak (némi képzavarral) megkarcolták a világűr szegélyét. Ahhoz, hogy az űrhajóval föld körüli pályára is álljanak, el kellett volna érniük az első kozmikus sebességet, ami a földön nem kevesebb mint 28 500 km/h, vagyis több mint hétszerese az általuk elért legnagyobb, 3800 km/h sebességnek. Az ehhez szükséges mozgási energia pedig (a négyzetes arány miatt) több mint ötvenszeres volna, és akkor még nem is számoltuk az ehhez szükséges pluszüzemanyag tehetetlensége miatti további növekedést.

-


Az alkotók egyébként az űrjármű pilótáinak képzésére is forradalmian új megoldást találtak. Az űrrepülések túlságosan drágák és veszélyesek voltak ahhoz, hogy ezek során képezzék ki a pilótákat, ráadásul a kis gép pilótafülkéjében csupán egyetlen ember számára volt hely. Építhettek volna persze olyan szimulátort is, mint amilyenben a légitársaságok és a légierők pilótái gyakorolnak teljesen élethű, ugyanakkor biztonságos körülmények közepette. Csakhogy ahhoz majdnem ugyanannyi munka és pénz kellett volna, mint magához a valódi repüléshez, miközben mindössze néhány pilótáról volt csupán szó. A gordiuszi csomót a fantáziadús alkotók azzal vágták el, hogy az űrrepülő és hordozója pilótafülkéjét szinte teljesen azonosra építették. A gépek aerodinamikai tulajdonságait is a lehető legközelebb hozták egymáshoz, így az űrugrás utáni besiklás és leszállás végrehajtását elég volt a hordozógép pilótafülkéjében gyakorolni.

A SpaceShipOne a tizenhetedik repülés után, 2004 végén nyugdíjba (múzeumba) vonult, de hordozója, a White Knight 1 még tíz éven át repült különböző hasznos terheket a magasba emelve, és azokat néha onnan elengedve, mielőtt 2014-ben szintén kiállítási tárggyá lényegült volna át. Egyik emlékezetes akciója például az volt, amikor róla leválva végezte első siklórepüléseit a pilóta nélküli Boeing X–37 kísérleti űrrepülő.

Kapcsolódó cikkek
...
Könyves Advent

És a kvaggáról vagy az elefántmadárról hallottál már? Mi irtottuk ki

Történetek azokról az élőlényekről, amelyeket az ember irtott ki, és azokról az emberekről, akik ezt tették. Olvass bele!

...
Könyves Advent

Sissel-Jo Gazan új regényében egy lány eltűnése komoly lavinát indít el

A kis dán szigeten, Samsøn semmi sem az, aminek látszik. Amikor váratlanul nyoma vész a tizenhét éves Bettinának, a szigetlakók egy emberként vetik bele magukat a találgatásokba. Meghalt? Vagy csak újra megszökött az őt nevelő családtól, ahogyan korábban is tette már? Olvass bele a Fehér virágokba!

...
Könyves Advent

Férfimesék találkozásokról és az elválásokról, vakvágányokról és újjászületésekről

Tizenkilenc őszinte mese férfiakról, akik nélkül nem lenne ennyire izgalmas kaland az élet, és akik bizony... "ilyenek". Na meg persze "olyanok" is. Épp, mint a nők. Olvass bele Sándor Anikó Férfimesék című könyvébe!

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

8 meglepő tény arról, hogyan hat az olvasás az agyadra

Hogyan hat egy jó könyv a memóriánkra? Milyen pszichés problémákkal szemben segít az olvasás? Az olvasás jótékony hatásait gyűjtöttük össze nyolc pontban.

...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

SZÓRAKOZÁS
...
Nagy

6 érdekesség, amit nem tudsz a Netflix Ripley-sorozatáról

Huszonöt évvel azután, hogy Matt Damon, Jude Law és Gwyneth Paltrow főszereplésével filmre vitték Patricia Highsmith thrillerét, Mr. Ripley ismét hódít, ezúttal fekete-fehérben. Összegyűjtöttünk hat érdekességet a vadonatúj Netflix-sorozatról.

...
Szórakozás

7 Oscar-díjas adaptáció, amit most láthatsz a Netflixen

Tuti befutókat néznél az este? Összeszedtük, milyen Oscar-díjas adaptációkat találsz most a Netflixen: lesz közte hard boiled krimi, izgalmas animáció, szórakoztató kaland és egy kakukktojás dráma is.

...
Szórakozás

„Ivy a kedvencem” – A Csengetett, Mylord?-enciklopédia szerzőjével beszélgettünk

Mi lehet a Csengetett, Mylord? titka, amivel ennyire betalált a magyar nézőknél? A sorozatról készült enciklopédia szerzőjét, Boromisza Istvánt kérdeztük.

...

A Mitágó-erdő sűrűjébe a hősök és az olvasók is belevesznek – 40 éves a modern fantasy mesterműve

...

Ezt senki nem mondta – Szabó T. Anna és Dragomán György: Azt terveztük, hogy szabad gyerekeket fogunk nevelni

...

Kemény Lili: Az életemet nem különösebben tartom érdekesnek

Olvass!
...
Beleolvasó

Olvass bele Jón Kalman Stefánsson első kötetébe, ahol a csodáké a főszerep

Jón Kalman Stefánsson már az első, 1996-ban megjelent prózakötetében is Izland nyugati fjordjainak tájaira vezet bennünket. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Knausgard új regényének szereplői megszállottan kutatják a múltat és a jövőt – Olvass bele!

A Hajnalcsillag-sorozat második kötetében, Az öröklét farkasai című nagyregényben Karl Ove Knausgård az emberi élet határait és a természet rejtélyeit vizsgálja. Most elolvashatsz belőle egy részletet.

...
Beleolvasó

Az Emberszemlélet humanista filozófiába öltöztetett kézikönyv a fenntarthatóságról

Gazsi Zoltán első könyve életrajzba bújtatott vállalati-impresszionista tankönyv cégvezetésről, fenntarthatóságról, a hétköznapok vidámságáról és a nehéz élethelyzetek túléléséről. Olvass bele!

Polc

A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról

...

Kemény Lili harcai: az önéletírás mint felszámolás és teremtés

...

Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt

...

Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

...
...
Podcast

Ezt senki nem mondta – Halász Rita: Anya vagyok és egy ember, aki meg fogja írni a második könyvét

Az Ezt senki sem mondta! című podcastsorozat témája az alkotás és a szülővé válás kapcsolata. A hetedik epizódban Ott Anna Halász Ritával beszélget.

Szerzőink

...
Vass Norbert

Mindig van lejjebb: a trópusi pokolban a hős legjobb barátja egy háromlábú kutya

...
Sándor Anna

A Mitágó-erdő sűrűjébe a hősök és az olvasók is belevesznek – 40 éves a modern fantasy mesterműve

...
Kolozsi Orsolya

A Bálnahullás letehetetlen thriller arról, mi van, ha véletlenül lenyel egy ámbráscet

Hírek
...
Szórakozás

Kik a szenvedő költők Taylor Swift új albumán?

...
Hírek

Videó: Kigyulladt Stephen King és Stanley Kubrick horrorhotelje A ragyogásból

...
Beleolvasó

Olvass bele Jón Kalman Stefánsson első kötetébe, ahol a csodáké a főszerep

...
Szórakozás

Mi kell a turistának? Csak rombolja az AI a kultúrát? Mi értelme a podcasteknek? – Íme, a Nagy Kreatív Kultnap!

...
Hírek

Váratlan bejelentést tett az Egy nap szerzője

...
Zöld

5 friss könyv az önismeretről, amik segítenek elfogadni önmagad

...
Zöld

8 meglepő tény arról, hogyan hat az olvasás az agyadra

...
Hírek

Világon túli erdőkért és kozmikus összeomlásért is járt idén a Zsoldos Péter-díj

...
Nagy

Pócsik Andrea: Az én cigány irodalmam nem tankönyvízű [ROMA IRODALOM]