Repülő autóktól a gondolkodó drónokig: egykor merész ötletek a repülés világából

Repülő autóktól a gondolkodó drónokig: egykor merész ötletek a repülés világából

Csodálatos világba lép be az, aki a repüléssel kezd foglalkozni. De még ezen a lebilincselő világon belül is van egy terület, ahol a legváltozatosabb ötletekkel és a legizgalmasabb problémákkal lehet találkozni: ez a különleges, formabontó repülőgépek, a merész újdonságok népes csoportja. Olvass bele!

Könyves Magazin |
Háy György
A repülő autóktól a gondolkodó drónokig - További formabontó repülőgépek
Typotex, 2021, 264 oldal
-

Már a 2014-ben megjelent Formabontó repülőgépek anyagának gyűjtésekor látszott, hogy a téma szinte kimeríthetetlen. A repülés évszázados története során a légi járművek tervezői a szokásos repülő szerkezetek mellett annyi meglepően új és szokatlan ötlettel is előrukkoltak, hogy azok semmiképpen sem férhetnek bele egyetlen kötetbe. Elkészült hát a második könyv is, bár a kép így sem teljes. Még úgy sem, hogy könyörtelenül kihagytuk azoknak az agyszüleményeknek a többségét, amelyek a tervek szintjén ugyan léteztek, de a megépítés vagy a berepülés próbáját már nem állták ki. A teljeskörű bemutatás azért sem lehetséges, mert a merész ötletek folyama még távolról sem apadt el. Az előző kötet elkészülte óta eltelt néhány évben is olyan mérföldköveket hagytunk magunk mögött, mint a föld körülrepülése csupán napenergia felhasználásával, vagy a fizető utasok kilépése a világűrbe, sőt a közelmúltban a technikailag tökéletesen használható (bár szinte megfizethetetlenül drága) repülő autók is megjelentek a piacon.

Háy György a repülés ismert alakja, aki 30 éven át a Malév pilótájaként gyakorlatilag az összes géptípust repülte, emellett folyamatos irodalmi munkát is végzett, napjainkban is cikkeket, könyveket ír, rendszeresen szerepel rádióban, televízióban.

Háy György: A repülő autóktól a gondolkodó drónokig - További formabontó repülőgépek (részlet)

LÉGI RAKÉTAINDÍTÓ ÁLLÁSOK

A világűrbe induló hatalmas rakéták üzemanyaguk jelentős részét a légkör alsóbb rétegeinek áttörésekor használják fel. Ennek egyik oka a légkör alsóbb részének nagyobb sűrűsége és így légellenállása, a másik, hogy a rakéta tömege ekkor a legnagyobb, hiszen a további működéshez szükséges összes üzemanyagot is cipelnie kell. Többször és több helyen is felmerült az ötlet, hogy az űrrakétákat ne a földfelszínről, hanem magasabbról indítsák, hiszen ezzel tömérdek üzemanyagot és költséget spórolhatnak meg, ráadásul a légkör alsóbb részének időjárási jelenségei is ritkábban késleltethetnék az űreszközök indítását. Mivel a harci gépek többsége már amúgy is képes rakéták indítására, első lépésként az látszott a legegyszerűbbnek, ha a robbanófejjel felszerelt harci rakétát lecserélik egy olyan (többnyire többlépcsős) űreszközre, amely képes elhagyni a föld légkörét, és kirepülni a világűrbe. A harci gépek teherbírása azonban korlátozott, így a róluk indított rakéták által szállítható hasznos teher sem lehet túl nagy. Súlyosabb terhet szállító rakéták légi indításához speciális repülőgépeket kell készíteni, esetleg a meglévőket átalakítani.

-

A KIS FEHÉR LOVAG

A könyvben már többször is említett zseniális repülőgép-tervező, Burt Rutan által 1982-ben a kaliforniai Mojave-sivatagban alapított Scaled Composites nevű repülési és űrkutatási vállalkozás számos meglepő és sikeres akciót követően, 2003-ban belevágott az űrutazás teljesen újszerű megvalósításába. (Igazság szerint, amikor az űrutazási projektet bejelentették, annak tervezése valójában már egy évtizede folyt.) Korábban ez a tevékenység kizárólag a nagyhatalmak állami intézményeinek vadászterülete volt. Ennek megfelelően senki nem kérdőjelezte meg azt a módszert, hogy az űrhajósokat templomtorony méretű, óriási, többfokozatú rakétákkal juttatják a földfelszínről a világűrbe (amely hivatalosan száz kilométeres magasságban kezdődik). A szó szerint csillagászati költségek eleve kizárták, hogy a nagy államok költségvetésén kívül más is finanszírozni próbáljon ilyesmit. A Scaled Composites ötletgazdag gárdája azonban itt is mert nagyot álmodni, és teljesen új megoldást keresni.

-

Teljesen magánerőből és kompozit műanyagból épült kísérleti űrjárójuk (SpaceShipOne) egy szellemesen újszerű rakétarepülő, amelyet egy jóval nagyobb, 25 méter szárnyfesztávolságú, ugyancsak műanyagból készült sugárhajtású anyarepülő (a White Knight 1) emel fel 14 ezer méteres magasságba. Itt szétválva, a kisebbik gép begyújtja 74 kN tolóerejű rakétáját, és két percen át szinte függőlegesen emelkedik. A pilótának a meredek pálya ellenére sem kell tartania gépe lelassulásától, mert annak teljes súlya nem éri el a rakéta tolóerejének a felét sem. Mire a rakétahajtómű üzemanyaga elég, már a hangsebesség három és félszeresével száguldanak felfelé. Ettől kezdve a lendülettől hajtva, ballisztikus pályán érik el 100–110 ezer méteres magasságban pályájuk tetőpontját. Miután a pilóta és legfeljebb két utasa megjárták a (hivatalos) világűrt, a gép süllyedni kezd. A túlzott gyorsulást ekkor újabb szellemes megoldással kerülik el. A szárnyak egy részét és a teljes farokrészt ugyanis közel derékszögben felhajtják, így a kis gép légellenállása a többszörösére növekszik, ami hatékonyan fékezi, és ezzel egy időben stabilizálja is a zuhanást. Visszaérve a sűrűbb légrétegbe, ismét lehajtják a farokrészt, majd siklórepüléssel közelítik meg a repülőteret, ahol kibocsátott futóműveikre repülőgép módjára leszállnak.


A bátor újítók a teljesen új rendszer gyakorlati kipróbálásakor azért kellően elővigyázatosak voltak. Az első tíz felszállásnál csak a siklórepülést próbálgatták a rakéta begyújtása nélkül. A legelső repülést még így is csak pilóta nélkül, teljesen automata üzemmódban hajtották végre. Hogy, hogy nem, az első alkalom, amikor a rakétát is begyújtották, és a SpaceShipOne mindjárt át is lépte a hangsebességet, pontosan 2003. december 17-re, azaz a Wright fivérek világelső motoros repülésének kerek századik évfordulójára esett. Ezután még hatszor repült a kis űrjárgány, és az utolsó három alkalommal fel is jutott 100 ezer méter fölé, azaz kilépett a világűrbe. Ehhez azonban nem volt elég a fizikai és technikai akadályokat leküzdeni, meg kellett harcolni a hivatali papírtigrissel is. Szerencsére az FAA, az amerikai repülési hatóság még éppen időben kiadta a világ első privát űrrepülőterének engedélyét a cég Mojave-sivatagi bázisára, és az ugyancsak példa nélküli kereskedelmi űrhajós szakszolgálati engedélyt a rakétarepülő pilótái számára. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy ezek a repülések – habár hivatalosan űrrepülésnek minősülnek – igen távol állnak attól, amit űrhajózásnak szokás nevezni. Éppenhogy csak (némi képzavarral) megkarcolták a világűr szegélyét. Ahhoz, hogy az űrhajóval föld körüli pályára is álljanak, el kellett volna érniük az első kozmikus sebességet, ami a földön nem kevesebb mint 28 500 km/h, vagyis több mint hétszerese az általuk elért legnagyobb, 3800 km/h sebességnek. Az ehhez szükséges mozgási energia pedig (a négyzetes arány miatt) több mint ötvenszeres volna, és akkor még nem is számoltuk az ehhez szükséges pluszüzemanyag tehetetlensége miatti további növekedést.

-


Az alkotók egyébként az űrjármű pilótáinak képzésére is forradalmian új megoldást találtak. Az űrrepülések túlságosan drágák és veszélyesek voltak ahhoz, hogy ezek során képezzék ki a pilótákat, ráadásul a kis gép pilótafülkéjében csupán egyetlen ember számára volt hely. Építhettek volna persze olyan szimulátort is, mint amilyenben a légitársaságok és a légierők pilótái gyakorolnak teljesen élethű, ugyanakkor biztonságos körülmények közepette. Csakhogy ahhoz majdnem ugyanannyi munka és pénz kellett volna, mint magához a valódi repüléshez, miközben mindössze néhány pilótáról volt csupán szó. A gordiuszi csomót a fantáziadús alkotók azzal vágták el, hogy az űrrepülő és hordozója pilótafülkéjét szinte teljesen azonosra építették. A gépek aerodinamikai tulajdonságait is a lehető legközelebb hozták egymáshoz, így az űrugrás utáni besiklás és leszállás végrehajtását elég volt a hordozógép pilótafülkéjében gyakorolni.

A SpaceShipOne a tizenhetedik repülés után, 2004 végén nyugdíjba (múzeumba) vonult, de hordozója, a White Knight 1 még tíz éven át repült különböző hasznos terheket a magasba emelve, és azokat néha onnan elengedve, mielőtt 2014-ben szintén kiállítási tárggyá lényegült volna át. Egyik emlékezetes akciója például az volt, amikor róla leválva végezte első siklórepüléseit a pilóta nélküli Boeing X–37 kísérleti űrrepülő.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Könyves Advent

És a kvaggáról vagy az elefántmadárról hallottál már? Mi irtottuk ki

Történetek azokról az élőlényekről, amelyeket az ember irtott ki, és azokról az emberekről, akik ezt tették. Olvass bele!

...
Könyves Advent

Sissel-Jo Gazan új regényében egy lány eltűnése komoly lavinát indít el

A kis dán szigeten, Samsøn semmi sem az, aminek látszik. Amikor váratlanul nyoma vész a tizenhét éves Bettinának, a szigetlakók egy emberként vetik bele magukat a találgatásokba. Meghalt? Vagy csak újra megszökött az őt nevelő családtól, ahogyan korábban is tette már? Olvass bele a Fehér virágokba!

...
Könyves Advent

Férfimesék találkozásokról és az elválásokról, vakvágányokról és újjászületésekről

Tizenkilenc őszinte mese férfiakról, akik nélkül nem lenne ennyire izgalmas kaland az élet, és akik bizony... "ilyenek". Na meg persze "olyanok" is. Épp, mint a nők. Olvass bele Sándor Anikó Férfimesék című könyvébe!

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

Megfontolt, alapos és csodálatosan furcsa adaptáció készült a Netflixre.

...
Szórakozás

Nincs magyar film az Oscar-jelöltek között

Nem izgulhatunk a Semmelweisért a márciusi gálán, de a fontosabb kategóriák bejelentése még hátravan. 

...
Szórakozás

Az Outlander gyártója készít tévésorozatot a Vér és hamu könyvekből

Sorozatfeldolgozást kap a „Trónok harca vámpírokkal".

...

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

...

A jövő hangjai: Beszélgetés Simon Mártonnal (Podcast)

...

„Eldöntöttem: ősszel, aki ott lesz, ott lesz, én ezt elkezdem!” – Kiss Heni szülővé válásának útja

Olvass!
...
Beleolvasó

Ezen az évfolyamtalálkozón minden titokra fény derül – Olvass bele Karen Swan bekuckózós karácsonyi regényébe!

Részlet a Karácsony gyertyafénynél című regényből.

...
Beleolvasó

Aranka legyen egy szerethető, megszánható Jutka néni – Gerőcs Péter esszéje a történetírásról

Hogyan legyen együttérző a szereplőivel, és maradjon következetes az olvasóval? Részlet Gerőcs Péter esszékötetéből.

...
Beleolvasó

„Nincs párkapcsolatom, és nem is akarok addig, amíg anyu él” – Olvass bele Bibók Bea Ellopott felnőttkor című kötetébe!

Bibók Bea újabb gondolatébresztő könyvvel jelentkezett.

Polc

Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait

...

Jón Kalman Stefánssonnak a Beatles segít a gyász feldolgozásában

...

Sally Rooney új regénye megindító történet a gyászról, nem csak milleniáloknak

...

Kurva nagy kert Magyarország, nem győzi a személyzet – magyarságtrip Cserna-Szabó Andrással

...
...
Nagy

Jón Kalman Stefánsson: A költészetre nincsenek hatással az idő törvényei

Költészet, halál, édesanyja korai elvesztése – és kutyák. Interjú Jón Kalman Stefánssonnal.

Szerzőink

...
Borbély Zsuzsa

A bolti sorozatgyilkosságoktól a Fenyő-gyilkosságig Doszpot Péterrel

...
Tasi Annabella

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

...
Könyves Magazin

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

Hírek
...
Hírek

Simon Márton: Ez a város egy elhagyott pornóforgatókönyv (videó!)

...
Hírek

Láng Zsolt Mészöly Miklós-díjat kap

...
Promóció

Könyvek, melyek segíthetnek kellő motivációt adni a testmozgáshoz

...
Hírek

„Rémes diák voltam" – árulta el Murakami a díszdoktorrá avatásán

...
Promóció

Hogyan válasszunk tökéletes mesekönyvet?

...
Hírek

Öngyilkos merénylők akarták megölni Ferenc pápát három éve