Repülő autóktól a gondolkodó drónokig: egykor merész ötletek a repülés világából

Repülő autóktól a gondolkodó drónokig: egykor merész ötletek a repülés világából

Csodálatos világba lép be az, aki a repüléssel kezd foglalkozni. De még ezen a lebilincselő világon belül is van egy terület, ahol a legváltozatosabb ötletekkel és a legizgalmasabb problémákkal lehet találkozni: ez a különleges, formabontó repülőgépek, a merész újdonságok népes csoportja. Olvass bele!

Könyves Magazin |
Háy György
A repülő autóktól a gondolkodó drónokig - További formabontó repülőgépek
Typotex, 2021, 264 oldal
-

Már a 2014-ben megjelent Formabontó repülőgépek anyagának gyűjtésekor látszott, hogy a téma szinte kimeríthetetlen. A repülés évszázados története során a légi járművek tervezői a szokásos repülő szerkezetek mellett annyi meglepően új és szokatlan ötlettel is előrukkoltak, hogy azok semmiképpen sem férhetnek bele egyetlen kötetbe. Elkészült hát a második könyv is, bár a kép így sem teljes. Még úgy sem, hogy könyörtelenül kihagytuk azoknak az agyszüleményeknek a többségét, amelyek a tervek szintjén ugyan léteztek, de a megépítés vagy a berepülés próbáját már nem állták ki. A teljeskörű bemutatás azért sem lehetséges, mert a merész ötletek folyama még távolról sem apadt el. Az előző kötet elkészülte óta eltelt néhány évben is olyan mérföldköveket hagytunk magunk mögött, mint a föld körülrepülése csupán napenergia felhasználásával, vagy a fizető utasok kilépése a világűrbe, sőt a közelmúltban a technikailag tökéletesen használható (bár szinte megfizethetetlenül drága) repülő autók is megjelentek a piacon.

Háy György a repülés ismert alakja, aki 30 éven át a Malév pilótájaként gyakorlatilag az összes géptípust repülte, emellett folyamatos irodalmi munkát is végzett, napjainkban is cikkeket, könyveket ír, rendszeresen szerepel rádióban, televízióban.

Háy György: A repülő autóktól a gondolkodó drónokig - További formabontó repülőgépek (részlet)

LÉGI RAKÉTAINDÍTÓ ÁLLÁSOK

A világűrbe induló hatalmas rakéták üzemanyaguk jelentős részét a légkör alsóbb rétegeinek áttörésekor használják fel. Ennek egyik oka a légkör alsóbb részének nagyobb sűrűsége és így légellenállása, a másik, hogy a rakéta tömege ekkor a legnagyobb, hiszen a további működéshez szükséges összes üzemanyagot is cipelnie kell. Többször és több helyen is felmerült az ötlet, hogy az űrrakétákat ne a földfelszínről, hanem magasabbról indítsák, hiszen ezzel tömérdek üzemanyagot és költséget spórolhatnak meg, ráadásul a légkör alsóbb részének időjárási jelenségei is ritkábban késleltethetnék az űreszközök indítását. Mivel a harci gépek többsége már amúgy is képes rakéták indítására, első lépésként az látszott a legegyszerűbbnek, ha a robbanófejjel felszerelt harci rakétát lecserélik egy olyan (többnyire többlépcsős) űreszközre, amely képes elhagyni a föld légkörét, és kirepülni a világűrbe. A harci gépek teherbírása azonban korlátozott, így a róluk indított rakéták által szállítható hasznos teher sem lehet túl nagy. Súlyosabb terhet szállító rakéták légi indításához speciális repülőgépeket kell készíteni, esetleg a meglévőket átalakítani.

-

A KIS FEHÉR LOVAG

A könyvben már többször is említett zseniális repülőgép-tervező, Burt Rutan által 1982-ben a kaliforniai Mojave-sivatagban alapított Scaled Composites nevű repülési és űrkutatási vállalkozás számos meglepő és sikeres akciót követően, 2003-ban belevágott az űrutazás teljesen újszerű megvalósításába. (Igazság szerint, amikor az űrutazási projektet bejelentették, annak tervezése valójában már egy évtizede folyt.) Korábban ez a tevékenység kizárólag a nagyhatalmak állami intézményeinek vadászterülete volt. Ennek megfelelően senki nem kérdőjelezte meg azt a módszert, hogy az űrhajósokat templomtorony méretű, óriási, többfokozatú rakétákkal juttatják a földfelszínről a világűrbe (amely hivatalosan száz kilométeres magasságban kezdődik). A szó szerint csillagászati költségek eleve kizárták, hogy a nagy államok költségvetésén kívül más is finanszírozni próbáljon ilyesmit. A Scaled Composites ötletgazdag gárdája azonban itt is mert nagyot álmodni, és teljesen új megoldást keresni.

-

Teljesen magánerőből és kompozit műanyagból épült kísérleti űrjárójuk (SpaceShipOne) egy szellemesen újszerű rakétarepülő, amelyet egy jóval nagyobb, 25 méter szárnyfesztávolságú, ugyancsak műanyagból készült sugárhajtású anyarepülő (a White Knight 1) emel fel 14 ezer méteres magasságba. Itt szétválva, a kisebbik gép begyújtja 74 kN tolóerejű rakétáját, és két percen át szinte függőlegesen emelkedik. A pilótának a meredek pálya ellenére sem kell tartania gépe lelassulásától, mert annak teljes súlya nem éri el a rakéta tolóerejének a felét sem. Mire a rakétahajtómű üzemanyaga elég, már a hangsebesség három és félszeresével száguldanak felfelé. Ettől kezdve a lendülettől hajtva, ballisztikus pályán érik el 100–110 ezer méteres magasságban pályájuk tetőpontját. Miután a pilóta és legfeljebb két utasa megjárták a (hivatalos) világűrt, a gép süllyedni kezd. A túlzott gyorsulást ekkor újabb szellemes megoldással kerülik el. A szárnyak egy részét és a teljes farokrészt ugyanis közel derékszögben felhajtják, így a kis gép légellenállása a többszörösére növekszik, ami hatékonyan fékezi, és ezzel egy időben stabilizálja is a zuhanást. Visszaérve a sűrűbb légrétegbe, ismét lehajtják a farokrészt, majd siklórepüléssel közelítik meg a repülőteret, ahol kibocsátott futóműveikre repülőgép módjára leszállnak.


A bátor újítók a teljesen új rendszer gyakorlati kipróbálásakor azért kellően elővigyázatosak voltak. Az első tíz felszállásnál csak a siklórepülést próbálgatták a rakéta begyújtása nélkül. A legelső repülést még így is csak pilóta nélkül, teljesen automata üzemmódban hajtották végre. Hogy, hogy nem, az első alkalom, amikor a rakétát is begyújtották, és a SpaceShipOne mindjárt át is lépte a hangsebességet, pontosan 2003. december 17-re, azaz a Wright fivérek világelső motoros repülésének kerek századik évfordulójára esett. Ezután még hatszor repült a kis űrjárgány, és az utolsó három alkalommal fel is jutott 100 ezer méter fölé, azaz kilépett a világűrbe. Ehhez azonban nem volt elég a fizikai és technikai akadályokat leküzdeni, meg kellett harcolni a hivatali papírtigrissel is. Szerencsére az FAA, az amerikai repülési hatóság még éppen időben kiadta a világ első privát űrrepülőterének engedélyét a cég Mojave-sivatagi bázisára, és az ugyancsak példa nélküli kereskedelmi űrhajós szakszolgálati engedélyt a rakétarepülő pilótái számára. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy ezek a repülések – habár hivatalosan űrrepülésnek minősülnek – igen távol állnak attól, amit űrhajózásnak szokás nevezni. Éppenhogy csak (némi képzavarral) megkarcolták a világűr szegélyét. Ahhoz, hogy az űrhajóval föld körüli pályára is álljanak, el kellett volna érniük az első kozmikus sebességet, ami a földön nem kevesebb mint 28 500 km/h, vagyis több mint hétszerese az általuk elért legnagyobb, 3800 km/h sebességnek. Az ehhez szükséges mozgási energia pedig (a négyzetes arány miatt) több mint ötvenszeres volna, és akkor még nem is számoltuk az ehhez szükséges pluszüzemanyag tehetetlensége miatti további növekedést.

-


Az alkotók egyébként az űrjármű pilótáinak képzésére is forradalmian új megoldást találtak. Az űrrepülések túlságosan drágák és veszélyesek voltak ahhoz, hogy ezek során képezzék ki a pilótákat, ráadásul a kis gép pilótafülkéjében csupán egyetlen ember számára volt hely. Építhettek volna persze olyan szimulátort is, mint amilyenben a légitársaságok és a légierők pilótái gyakorolnak teljesen élethű, ugyanakkor biztonságos körülmények közepette. Csakhogy ahhoz majdnem ugyanannyi munka és pénz kellett volna, mint magához a valódi repüléshez, miközben mindössze néhány pilótáról volt csupán szó. A gordiuszi csomót a fantáziadús alkotók azzal vágták el, hogy az űrrepülő és hordozója pilótafülkéjét szinte teljesen azonosra építették. A gépek aerodinamikai tulajdonságait is a lehető legközelebb hozták egymáshoz, így az űrugrás utáni besiklás és leszállás végrehajtását elég volt a hordozógép pilótafülkéjében gyakorolni.

A SpaceShipOne a tizenhetedik repülés után, 2004 végén nyugdíjba (múzeumba) vonult, de hordozója, a White Knight 1 még tíz éven át repült különböző hasznos terheket a magasba emelve, és azokat néha onnan elengedve, mielőtt 2014-ben szintén kiállítási tárggyá lényegült volna át. Egyik emlékezetes akciója például az volt, amikor róla leválva végezte első siklórepüléseit a pilóta nélküli Boeing X–37 kísérleti űrrepülő.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

És a kvaggáról vagy az elefántmadárról hallottál már? Mi irtottuk ki

Történetek azokról az élőlényekről, amelyeket az ember irtott ki, és azokról az emberekről, akik ezt tették. Olvass bele!

...

Sissel-Jo Gazan új regényében egy lány eltűnése komoly lavinát indít el

A kis dán szigeten, Samsøn semmi sem az, aminek látszik. Amikor váratlanul nyoma vész a tizenhét éves Bettinának, a szigetlakók egy emberként vetik bele magukat a találgatásokba. Meghalt? Vagy csak újra megszökött az őt nevelő családtól, ahogyan korábban is tette már? Olvass bele a Fehér virágokba!

...

Férfimesék találkozásokról és az elválásokról, vakvágányokról és újjászületésekről

Tizenkilenc őszinte mese férfiakról, akik nélkül nem lenne ennyire izgalmas kaland az élet, és akik bizony... "ilyenek". Na meg persze "olyanok" is. Épp, mint a nők. Olvass bele Sándor Anikó Férfimesék című könyvébe!

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
SZÓRAKOZÁS
...

Dua Lipát és vőlegényét egy Pulitzer-díjas regény hozta össze

Az énekesnőnek már nem csak rajongókat és megbecsülést hoznak a könyvek!

...

A depresszió bárkit magával ránthat – megnéztük a Bruce Springsteen-filmet

A Szabadíts meg az ismeretlentől életrajzi film nem karaokeparti, hanem megrázó vallomás az összeomlásról.

...

A hét királyság lovagja pótol egy fontos hiányosságot, ami a Trónok Harcából kimaradt

Az író kihívás elé állította ezzel a sorozat készítőit.

...

Tóth Réka Ágnes és Simon Márton: Megtanultuk, hogyan legyünk igazi csapat [Ezt senki nem mondta!]

...

iamyank: A dühöm jelen van, de nem vágyom rá, hogy eltűnjön

...

Visky András: A szelídeket általában meg kell ölni

Olvass!
...

A rasszizmus még a szellemek között is utoléri a gyerekeket – Olvass bele A javítóintézet című díjazott regénybe!

Az 1950-es években egyetlen rossz mozdulatba került, hogy egy színesbőrű gyerek a javítóintézetbe kerüljön. Olvass bele!

...

A gyötrő emlékek elől egy gondtalan szigetvilág sem nyújthat menedéket – Olvass bele Barnás Ferenc regényébe!

Te képes lennél magad mögött tudni a múltat, ha elutaznál Magyarországról? Olvass bele Barnás Ferenc kötetébe.

...

Ezt a cozy fantasy-t imádja a BookTok-közösség: Olvass bele Sarah Beth Durst regényébe!

Mutatunk egy részletet egy BookTok-kedvencből.

Polc

A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak

...

A diktatúra árnyékai között is lehet varázslatos a gyerekkor

...

Az egyetem maga a Pokol - R. F. Kuang új filozófiai horrorja

...

Lesújtó számok: már csak 40 másodpercig tart a figyelmünk a digitális térben?

...
Minden, amit az irodalomterápiáról tudni szeretnél, egyetlen könyvben: Béres Judit Nicholas Mazza kötetéről

Minden, amit az irodalomterápiáról tudni szeretnél, egyetlen könyvben: Béres Judit Nicholas Mazza kötetéről

Mitől lesz terápiás az írás? Nicholas Mazza Irodalomterápia című kötetéről Béres Judittal beszélgettünk.

Szerzőink

Biró Zsombor Aurél
Biró Zsombor Aurél

Biró Zsombor Aurél: Ácsorgok a Mexikóin a Burger King előtt...

Kolozsi Orsolya
Kolozsi Orsolya

Szilasi László könyve arra kérdez rá, feldolgozható-e valaha az anya elvesztése 

Hírek
...

A Péterfy házaspárt nem ereszti a lüktető Nápoly

...

Zadie Smith szembenéz az öregedéssel és a szorongással

...

Jim Morrison sikeresen lesíelt az Everest legnehezebb útvonalán

...

Kiszámolták, mi a leggyakoribb halálnem a Shakespeare-drámákban

...

Miért nem tud felnőni a harmincas generáció?

...

Ismeretlen tengeri krokodilfajt találtak Egyiptomban