Kustos Júlia: A nagy tanulság az volt, hogy nem a mások tekintetének, fülének, ízlésének alkotok

Kustos Júlia: A nagy tanulság az volt, hogy nem a mások tekintetének, fülének, ízlésének alkotok

Könyves Magazin |

Interjúsorozat keretében mutatjuk be a Könyvesen a Mastercard - Alkotótárs shortlisteseit. Kustos Júlia novellákkal érkezik, úgy fogalmazott, hogy „sokat használt a prózával kapcsolatos ambícióimnak, hogy megtanultam nyugton ülni – saját magammal”.

Idén már ötödik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard – Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az idei kiírásra 53 pályázat érkezett, közülük választotta ki az előzsűri a tíz legjobbat. A nyertesek nevét ünnepélyes keretek között 2025. szeptember 24-én jelentik be a Katona József Színházban. A Könyves Magazinon mutatjuk be a top 10-et – most Kustos Júlia mesél az alkotófolyamatról (Biró Zsombor Auréllal itt, Borda Rékával itt, Harag Anitával pedig itt , K. Varga Bencével itt, Kali Ágnessel itt, Kiss Dáviddal itt beszélgettünk). 

kustos júlia
Tehetetlen bálványok
Jelenkor, 2025, 63 oldal

Hogyan élted meg az első könyved megjelenése előtti és utáni időszakot, melyik volt a nehezebb?

A megelőző hónapok több kihívást jelentettek. Akkor még van egy illúzióm azzal kapcsolatban, hogy minden képlékeny, minden változhat – rosszabb napjaimon: minden kritikán aluli, a jobbakon pedig minden kiemelkedően jó. Az előtte lévő izgalom olyan, mint egy párkapcsolat eleje: intenzív, viharos, felfoghatatlan, sorsfordító. Nagyon-nagyon sokat bele lehet projektálni. Az utána következő izgalom, meg mint az esküvő utáni reggel.

Elhangzott a holtodiglan, aláírtak a tanúk. De tényleg lehet bízni magunkat az életre?

Hogyan kezdett el formálódni az új kötet terve, mi adta meg a kezdőlökést?

A löketet érdekes módon pont a nyugalom adta meg. Az elmúlt két évemet nagyobb biztonság, bizalom, optimizmus hatotta át, és ez sokat segített abban, hogy egyfajta túlélő üzemmódból, ahol a szétszakadás és ezerféle dolog kergetése volt a jellemző, átélhessem, milyen szép tud lenni az, amitől sokáig rettegtem. A stabilitás. A napok egymásutánja, a beépülő rutinok, a kisebb kilengések és a mélyebb reflexiók.

Nem szeretném azt sugallni, hogy a versekhez a muníció a rohanásban és a lendületben rejlik, de az is biztos, hogy sokat használt a prózával kapcsolatos ambícióimnak, hogy megtanultam nyugton ülni – saját magammal.

Mit hozol magaddal az első köteted írásából, mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit szereztél? Másként áll-e szerinted egy író a második könyvéhez?

A Hullámtörő és a Bálványok közti törés- vagy fordulópont annak a felismerése volt, hogy nélkülem az alkotásom mit sem ér. Mit jelent ez? Nem azt, hogy életrajz mentén kéne olvasni, hogy a személyem fontos az értelmezéshez. Az a fordulópont nem 180 fokos volt azért.

A nagy tanulság az volt, hogy nem a mások tekintetének, fülének, ízlésének alkotok – még akkor sem sikerült, amikor egy bazinagy kérdőjel volt a fejemben a fogadtatással kapcsolatban.

A Bálványokkal ezt a szorongást kíváncsisággá gyúrtam át, és ez a kíváncsiság, valamint az ebből fakadó felszabadultság az, ami a novelláim mellé szegültek most kíséretként.

Mit árulhatsz el a nyertes pályázatodról, munkatervedről?

Hogy nagyon izgatott vagyok. A munka, amiben vagyok, feltölt, inspirál – persze szembesít is, elgondolkodtat, és sokszor egy szomorú belső dialógushoz kanyarodok vissza tőle. Viszont a szabadság, amit a Bálványok fogadtatása, és az elmúlt másfél év (olvasmány)élményei adtak, megéri a kényelmetlenséget. De hogy konkrétumokat is mondjak: az antik irodalomhoz nyúlok vissza, onnan emelek be mitológiai alakokat – unortodox módon, figyelmen kívül hagyva, hogy egy-két érintőleges ponton kívül releváns-e nekünk a történetük. Talán ettől lesznek újra élők a szövegeimben.

Odüsszeusz a kamionfülkében, Pénelopé a zárt osztályról, Orfeusz egy sikátorban, fegyverrel a kezében: átmenetek két világ közt.

Túl magasztos, hogy hétköznapi legyen, ugyanakkor túl esendő a magasztaláshoz.

Volt-e olyan első könyv más szerzőtől, amit nagyon szerettél? Ha igen, miért?

Persze, nagyon sok első kötetet. Láng Orsolya Tejszobra jutott eszembe most példaként, mert a mai napig velem van a hangulata, a terei és tájai, elképesztő atmoszférája. Arra gondoltam akkor, hogy ez valami egészen más. És ez az, amit szeretek: ha valami összehasonlíthatatlanul eredeti.

Volt-e olyan szerző, akinek elsőre nem tetszett egy könyve, de adtál neki egy második esélyt, és akkor működött?

Az Üvöltő szeleknek legalább háromszor futottam neki. Nem lett a kedvencem, de megértettem, miért lett klasszikus. (Felkészül a Végtelen tréfa és az Úton.)

 

Kapcsolódó cikkek
...

Kustos Júlia: Ez a kötet hangos kiabálás

A Könyves podcast vendége Kustos Júlia, aki a Tehetetlen bálványok című verseskötetében őszinteségről, nőkről, elvárásokról is írt. Hallgassátok!

...

„Képtelenség feloldódnom másutt, / csak az érintésben” – részlet Kustos Júlia verseskötetéből

Megjelent a Tehetetlen bálványok.

...

Kustos Júlia: Sokáig szkeptikusan figyeltem az első kötet utáni nagy tudatosságot [Alkotótárs]

Idén már harmadik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az idei kiírásra közel ötven pályázat érkezett, közülük választotta ki az előzsűri a tíz legjobbat, melyek szerzőit a Könyves Magazinon mutatjuk be.

Megvan a Mastercard – Alkotótárs ösztöndíj 10 döntőse!

Megvan a Mastercard – Alkotótárs ösztöndíj 10 döntőse!

Közülük kerül ki a Mastercard – Alkotótárs két győztese, akik fejenként 3-3 millió forintot kapnak.

Tudnivalók a pályázatról
...

Újabb esélyek a szabad alkotásra: 53 jelentkezés érkezett a 2025-ös Mastercard - Alkotótárs ösztöndíjra

...

Mastercard - Alkotótárs 2025: Pályázati információk

...

Elindult a jelentkezés a Mastercard – Alkotótárs irodalmi ösztöndíjprogramjára

Olvasnivaló
...

Így lett költőből formabontó prózaíró: podcast Mohácsi Balázzsal

...

K. Varga Bence: Meg akarom haladni önmagam

...

Harag Anita: Nehéz úgy írni, hogy közben azon jár az agyam, épp most dől el, író vagyok-e

...

Borda Réka: Szeretném, ha ez egy „óda” lenne a nőkhöz

...

Biró Zsombor Aurél: Az első könyvemet szerettem írni, a másodikat is szeretni akarom [Alkotótárs]

...

Mutatjuk, kik közül kerülnek ki a 2025-ös Mastercard - Alkotótárs ösztöndíj nyertesei (2. rész)

...

Mutatjuk, kik közül kerülnek ki a 2025-ös Mastercard - Alkotótárs ösztöndíj nyertesei (1. rész)

...

Székely Kriszta: A pályakezdés tele van tettvággyal és félelemmel

...

Halász Rita a pályakezdésről: Nem baj, ha nem történik meg túl korán

...

Nádasdy Ádám: Nagyon rossz volt, amikor megjelentek a verseim

...

Czakó Zsófia: Ha nincs az ösztöndíj, nem tudom, megszületik-e a kötet

...

Jánossy Lajos: Már az indulásnál is túl sok elvárásom volt magammal szemben

...

Hogyan leszünk kritikus olvasók, ha már az iskolában megmondják, mi a jó és mi a rossz? Podcast Mohácsi Balázzsal

...

Mohácsi Balázs: A szakmánk szerint kényszerolvasók vagyunk (Podcast)

...

Puskás Panni: Muszáj lenne olyan szövegeket mutatni a fiataloknak, amihez tudnak kapcsolódni

...

„Irodalomtudós, az meg mi a bánat?” – Mohácsi Balázs a pályakezdésről mesélt

...

Puskás Panni: Az első novellámat remegve küldtem el az Élet és Irodalomnak

...

Mohácsi Balázs: Az ember nem nagyon tud ugyanúgy állni nemcsak a könyveihez, de a mondataihoz sem [Alkotótárs]

...

Puskás Panni: Nekem az, hogy írhatok, hatalmas flow-élmény [Alkotótárs]