Marton Krisztián: A második könyvnél már tudom, mi múlik rajtam

Marton Krisztián: A második könyvnél már tudom, mi múlik rajtam

Könyves Magazin |

Interjúsorozat keretében mutatjuk be a Könyvesen a Mastercard - Alkotótárs shortlisteseit. Egy könyv recepcióját a szerző nem tudja és nem is dolga alakítani, befolyásolni – vallja Marton Krisztián, a Bőgőmasina szerzője. Miről szól az új kötetterve, az Ismeretlen fekete férfi?

Idén már ötödik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard – Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az idei kiírásra 53 pályázat érkezett, közülük választotta ki az előzsűri a tíz legjobbat. A nyertesek nevét ünnepélyes keretek között 2025. szeptember 24-én jelentik be a Katona József Színházban. A Könyves Magazinon mutatjuk be a top 10-et – most Marton Krisztián mesél az alkotófolyamatról (Biró Zsombor Auréllal itt, Borda Rékával itt, Harag Anitával itt , K. Varga Bencével itt, Kali Ágnessel itt, Kiss Dáviddal itt, Kustos Júliával itt beszélgettünk). 

marton Krisztián
Bőgőmasina
Leányvállalat Kiadó, 2023, 315 oldal

Hogyan élted meg az első könyved megjelenése előtti és utáni időszakot, melyik volt a nehezebb?

Életem egyik legszebb éve volt, amikor a Bőgőmasinát írtam. Fogalmam sem volt, hogy mire számítsak, rettenetesen szorongtam, ugyanakkor nagyon izgatott is voltam a megjelenés miatt. Arra határozottan emlékszem, hogy a megjelenés utáni hónapokban nagyon féltem attól, hogy nyomtalanul eltűnik majd a rengeteg elsőkönyv között, és borzasztó szerencsésnek érzem magam és hálás vagyok, hogy végül nem így alakult.

Hogyan kezdett el formálódni az új kötet terve, mi adta meg a kezdőlökést?

Tavaly még egy másik köteten dolgoztam, ami pár hónap után elkezdett erősen átalakulni, és az életemben bekövetkező változások egyre jobban kiszorították az alapötletet, és a Bőgőmasina folytatásává vált az egész. Aztán megrekedtem, úgy éreztem, hogy még túl közel vannak ezek az élmények ahhoz, hogy írni tudjak róluk, és bár valahol vonzónak találtam a kihívást, hogy írjak egy jó folytatást, mégsem vitt rá a lélek, legalábbis nem regény formában; novellákká alakultak végül ezek a történetek.

Ezzel egyidőben viszont nagyon foglalkoztatni kezdett egy másik téma, mivel az első könyvem recepciója számomra is láthatóvá tett egy sor dolgot a bőrszínemmel kapcsolatban.

Megmutatta magát ez a kérdés egy csomó olyan szögből, amiből még nem vizsgáltam mélyrehatóan, és úgy éreztem, hogy személyesen és alkotóként is egy sokkal nagyobb kihívás és előrelépés, ha ezzel foglalkozom a továbbiakban.

Mit hozol magaddal az első köteted írásából, mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit szereztél? Másként áll-e szerinted egy író a második könyvéhez?

Az egyik legfontosabb tapasztalat, hogy egy könyv recepciójához a szerzőnek valójában semmi köze, nem tudja és nem is dolga azt alakítani, befolyásolni.

Számít a szerző személye, származása, neme, bőrszíne és osztályhelyzete; ezek mind hatással vannak egy kötet útjára és kanonizációjára, mégis mind rajtunk teljesen kívül eső dolgok. Szóval a második könyvnél talán a legfontosabb változás az nálam, hogy már tudom, hogy mi múlik rajtam, mibe érdemes energiát fektetnem és hogy min kell tartanom a fókuszom.

Mit árulhatsz el a nyertes pályázatodról, munkatervedről?

Az Ismeretlen fekete férfi egy haláleset krónikájának álcázott identitásregény, ami egy feszítő belső ellentmondásokkal teli életet próbál megérteni és átkeretezni. Azt vizsgálja, hogy mi is a testhez rendelt jelentés, hogy miként törölhető, elhallgatható vagy éppen hogyan válhat uralkodó narratívává velünk kapcsolatban valami, amire semmi ráhatásunk nincs. A főhős életének darabkáiból a mindentudó narrátor tárja elénk, hogy mit jelent kívülállónak lenni épp ott, ahol otthon szeretnénk lenni, és milyen reménytelennek tűnő és kétségbeejtő a tartozni vágyás megélése egy olyan világban, ami nem ránk lett szabva.

És bár tagadhatatlanul saját élményekből merít ez a kötet is, szeretnék kitörni az autofikció keretei közül, miközben az én-élmény minden eddiginél intenzívebb megközelítésére törekszem.

Volt-e olyan első könyv más szerzőtől, amit nagyon szerettél? Ha igen, miért?

Harag Anitától az Évszakhoz képest hűvösebb. Semmin nem sírtam annyira az elmúlt években, mint a címadó novellán.

Volt-e olyan szerző, akinek elsőre nem tetszett egy könyve, de adtál neki egy második esélyt, és akkor működött?

Amikor először került a kezembe a Szonyecska, pár oldal után abbahagytam, egyáltalán nem kapott el, és évekig eszembe sem jutott folytatni, aztán idén év elején a több száz oldalas regények után nagyon vágytam minél több kisregényre, egymás után pörgettem őket, így vettem le újra a polcról, és wow! Csak azért örülök, hogy korábban nem olvastam el, mert ezáltal hatalmas élmény volt most.

Kapcsolódó cikkek
...

Marton Krisztián: Az olvasó magát keresi a történetekben

Idén tizedik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. Interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket, másodikként Marton Krisztián mesél alkotásról, szikráról, kétségekről. 

...

Marton Krisztián: A legszebb barátságok igazi túlélők [Alkotótárs]

...

Hogy fordulhat elő, hogy nincs tíz roma queer szerző?

A roma queerek hangját erősíti fel a Leányvállalat gondozásában megjelent új kötet.

Marton Krisztián: A második könyvnél már tudom, mi múlik rajtam

Marton Krisztián: A második könyvnél már tudom, mi múlik rajtam

Miről szól a Bőgőmasina szerzőjének új kötetterve? Marton Krisztiánt kérdeztük. 

Szerzőink

Tasi Annabella
Tasi Annabella

„Van, amikor a szavak megmentik az embert” – Kavakami Mieko Budapesten

Könyves Magazin
Könyves Magazin

Viszkok Fruzsi: Az olvasás segít, hogy kiszakadjak a hétköznapokból

...

A csend nem egyenlő a kínos hallgatással – Podcast Szél Dáviddal

...

Így lett költőből formabontó prózaíró: podcast Mohácsi Balázzsal

...

Ott Anna: Amikor az ember szülővé válik, élesen újraéli a gyerekkorát