Závada Péter: A kiabálást ki lehet nőni, de a lírát nem

Závada Péter: A kiabálást ki lehet nőni, de a lírát nem

Mindenki autofikciót akar írni, erre Závada Péter mit csinál? Új kötetében mindent ráfog az Éngépre, ami megírja a verseit. Bár nem tudatosan, de ezzel az elmúlt évek vallomásos, kitárulkozó irodalmi trendjeire reagál. De a valóságot mutatja-e meg az Éngép, és hogyan gondolkodik a szerző a versírás és a rapzeneírás viszonyáról? 

Tasi Annabella | 2025. május 06. |

Versek, színház, drámaírás, egyetemen oktatás és több mint húsz év rapzene – Závada Péter ki-bejár a műfajok között, amelyeket nem hierarchikusan, hanem külön szigetekként képzel el. Kevesen bánnak olyan (látszólag) könnyedséggel a nyelvvel, mint ahogyan azt ő teszi, ennek pedig meg is van az eredménye: bár a népszerűségének az Akkezdet Phiai ágyazhatott meg, a formáció 2018-as felbomlása óta Závada Pétert tényleg főként költőként ismerhetjük (előző, 2023-ban megjelent kötetéről itt írtunk, a 2015-ben megjelent Mészről itt, és itt interjúztunk), és a kedd esti kötetbemutatón a lépcsőfordulón is tolongtak az érdeklődők.

závada péter
Éngép
Jelenkor Kiadó, 2025, 116 oldal

„Én vagyok az Éngép, az Éngép én vagyok, az Éngép az mindig valaki más. Hogyan kezdődött pontosan, nem emlékszem, mintha egyáltalán lehetne emlékezni. Vagy nem csak rosszul. Puszta mechanika vagyok, egy síró-, baszó-, emésztőgép” – fekteti le a szerző a szabályokat már a kötete legelején (olvass még többet itt a szövegből). Minden rá van fogva a Závada Péter verseit író Éngépre. De ki vagy mi ő, és mennyire hajlandó megmutatni a valóságot a szövegekben? Ilyen kérdésekről faggatta a költőt Borsik Miklós.

Kitárulkozás vs. eltávolodás

„Mindig rejtőzködtem a szövegekben” – árulta el Závada Péter, aki sokat beszélt arról, hogy szerinte a nyelvnek nincs reprezentációs funkciója, épp ellenkezőleg, a valóság szerveződik a nyelv mintájára. Azaz: a szövegek valójában semmit nem árulnak el a szerzőről. Az első verseskötete, a 2012-ben megjelent Ahol megszakad kitárulkozó, vallomásos hangvételű volt, de úgy érezte, meg is égette magát ezzel: „Nem a kötet recepciójára célzok, hanem arra, ahogyan én éreztem magam a könyv kiadása után, amikor fel kellett olvasni belőle.”

Most egy izgalmas játékkal távolította el magától a lírai ént, létrehozta az Éngépet, hogy megírja a szövegeket.

„Nem volt tudatos, de utólag azt érzem, hogy biztos, ez valamiféle reakció az utóbbi évek egyre fölerősödő autofikciós trendjeire, a kortárs fiatal líra vallomásos trendjeire, az identitáspoétikákra” – mondta. Úgy látja, egyre többen akarnak magukról mesélni, referenciaigényük van a szövegeikkel kapcsolatban, de az ő felfogásában „kitörölhetetlen nyomot” hagyott az, ahogyan ő szocializálódott, amikor az volt az érvényes, hogy a nyelv nem utánozza a valóságot, hanem a valóság szerveződik a nyelv mintájára.

Szerinte egyre nagyobb az igény arra, hogy elhiggyük ezekről a szövegekről, hogy állítanak valamit a nyelven kívüli valóságról. „Én nem hihetővé akartam tenni a szövegeket, hanem azt szerettem volna, ha a lírai én eltávolodik tőlem, ha nem szereti, hogy ő Závada Péter” – magyarázta.

A szűkszavú Tandori

Itt a beszélgetés áttért a tárgyias költészetre, ami ismeretelméleti téteket mozgat, és a maga körüli világot, lényegiségeket próbálja leírni, megragadni. Závada Péter elárulta, ő is ilyen verseket szeret olvasni, a költők életrajzi adatai nem érdeklik, kedvencei között említette Nemes Nagy Ágnest és Rainer Marie Rilkét.

-

Sok szó esett a nagy elődökről, példaképekről is, például Tandori Dezsőről és Oravecz Imréről, akik Petri György mellett előkészítették a hatvanas-hetvenes évek nagy lírai fordulatát. „A szűkszavúság, elhallgatás poétikája alkatomból kifolyólag szimpatikusabb. Nem tudnék ennyit írni, nem is gondolnám, hogy amit leírnék, az érdekes lenne – szerintem ezt Tandori se gondolta, hanem performatíve színre vitte az életét” – hangzott el Tandori Töredék Hamletnek című kötete kapcsán.

Önirónia és a kiabálás kinövése

Egy ponton Závada megemlítette, hogy nem jött könnyen ugyan, de az évek alatt sikerült szert tennie egy kis öniróniára, ma már például el lehet neki olyat sütni, hogy jobbak voltak a versei, amikor rímeltek. Ez az élettapasztalattal jövő lazaság pedig a kötetében is visszaköszön.

Kicsit parodizálja, hogy rossz az emlékezőképessége, de arra is humorral reflektál, hogy az olvasók kitárulkozást várnak tőle.

Úgy folytatta, mindannyiukat megkísérti a narratíva hiú ábrándja, hogy el lehet valamit mesélni, „aztán ez lesz belőle”, utalt ismét humorral és öniróniával a kötetére – de felnéz azokra, akik igazán jó mesélők.

Závada Péter zenészként kezdte pályafutását, az Akkezdet Phiai rapbanda több mint húsz évet ölelt fel az életéből. A vers- és rapzeneírás közti különbségekről megjegyezte: a sok embert, a színpadot, a fesztiválok backstage-eit, a kiabálást ki lehet nőni, de a lírát, az alkotást nem. Megkerülhetetlen probléma volt a két műfaj közötti átjárhatóság, amikor az undergroundból átlépett a „magas irodalom” területére (bár ezt a kifejezést látványosan kerülte), de nem hierarchikus viszonyt lát ezek között, hanem külön szigetekként tekint az undergroundra, az avantgárdra vagy a popkultúrára is.

Závada Péter kötetéből az is látszik, hogy foglalkoztatja a mitológia: „A görög mitológia egy százalékát ismerjük, ehhez képest a magyar mítoszkincs nagyon hiányos. Annyira keveset tudunk a múltunkról, hogy ez okozhat vakfoltokat az identitásban. Kicsit olyan ez a nemzet, mint egy gyerek, aki nem ismeri a saját csecsemőkorát” – fogalmazott.

És egy antik mondakör megidézésével eljutottunk egészen odáig, hogy Phalaris ércbikája, aminek a bendőjében a zsarnok élve égette halálra azokat, akiket el akart tenni láb alól, és jól szórakozott, miközben az áldozat rémülten sikítozott, tulajdonképpen a költészet, az önmagunkkal szembeni kegyetlenkedés metaforája.

A költő magát kényszeríti bele a bikába, azaz a versbe, ahol a haláltusa hangjai élvezhető és befogadható zenévé válnak. 

Fotók: Oláh Gergely Máté/Jelenkor Kiadó

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

„Puszta mechanika vagyok, egy síró-, baszó-, emésztőgép” – Olvass bele Závada Péter új verseskönyvébe!

Ki vagy mi az Éngép, aki vagy ami Závada Péter verseit írja? 

...

Trump miatt ellehetetlenítik az amerikai íróprogramot, amin Nemes Nagy Ágnes, Krusovszky Dénes és Závada Péter is részt vett

A József Attila-díjas költő egy posztban emlékezett meg az amerikai íróprogramról, amin ő és Nemes Nagy Ágnes is részt vett korábban.

...

Závada Péter: A negyvenedik jubileumi nemzetközi művésztelep eseményén mindenki, aki jelen van, része az alkotásnak

A Capa Központ projektjének részeként Oláh Gergely Máté készített fotósorozatot Magyarpolányban a 40. Nemzetközi Művésztelepen, melyhez Závada Péter írt verseket.

Harari az AI-ról:

Harari az AI-ról: "Az élet olyan lesz, mint egy hosszú állásinterjú"

A mentális egészség megőrzésében az "információs" böjt segíthet.

Szerzőink

bzs
bzs

A két Lottitól az Intermezzóig – Testvérek a regényekben

bzs
bzs

Ezért írta egy japán szerző részben ChatGPT-vel a díjnyertes regényét

Olvass!
...

Hogy kapcsolódik össze a japán kardforgatás és a teaivás művészete? – Olvass bele Cyril Gely új könyvébe!

Cyril Gely rendszeresen látogat Magyarországra például a darabjai bemutatóira.

...

A sors ismétli önmagát? – Olvass bele Bauer Barbara új regényébe!

Bauer Barbara új regényében izgalmas fordulatokat tartogat a sors. Mutatunk egy részletet.

...

„A kapitalizmus halott. Most valami sokkal rosszabb van” – Olvass bele Slavoj Žižek filozófiai könyvébe!

Az emberiséget egy dolog hajtja, hogy minél többet és jobbat fogyasszon. De vajon lehet máshogy is élni? 

Kiemeltek
...

Mit olvass, amíg A tűz és jég dala folytatására vársz? George R. R. Martin 10 fantasyt ajánl

A türelmetlen rajongóknak klasszikus fantasy könyveket ajánlott. 

...

Shakespeare a teremtés fele: tömegkultúra és a 400 éves hatás

A Könyves Magazin podcastjének vendége Pikli Natália Shakespeare-kutató. 

...

Harag Anita: Nehéz úgy írni, hogy közben azon jár az agyam, épp most dől el, író vagyok-e

Harag Anita arról beszélt, milyen az alkotói folyamat egy sikeres első könyv után.

A hét könyve
Kritika
A Nobel-díjas Gurnah regényéből kiderül, mit jelent elmenekülni a hazádból
Shakespeare a teremtés fele: tömegkultúra és a 400 éves hatás

Shakespeare a teremtés fele: tömegkultúra és a 400 éves hatás

A Könyves Magazin podcastjének vendége Pikli Natália Shakespeare-kutató.