Kurva nagy kert Magyarország, nem győzi a személyzet – magyarságtrip Cserna-Szabó Andrással

Kurva nagy kert Magyarország, nem győzi a személyzet – magyarságtrip Cserna-Szabó Andrással

Megéri ösztöndíjat fizetni íróknak, hogy ne írjanak? Főleg akkor, ha az ösztöndíj ellenére írnak? Májusban megjelent Cserna-Szabó András Az utolsó magyarok című elbeszéléskötete, ami okos és érzelmes is, de elsősorban irtó vicces. A hét könyve a tatárjárás zsidóitól indulva érkezik meg a BMW-s fakanál-farkú apaképéig, miközben újraírja Móriczot és griffmadárral száll a jurta fölé. 

Valuska László | 2024. október 28. |

A humoros irodalom komoly irodalom? – ezt a kérdést még 2020-ban tette fel Bán Zsófia a női irodalom helyzetét bemutató esszéjében az ÉS-ben, és arra jutott, hogy a műfaji hierarchiában nehéz dolga van azoknak, akik humorosan írnak. Cserna-Szabó András a Válasz Online-nak adott interjújában a humort elég speciálisan az általa Barbaricumnak nevezett világhoz, tapasztaláshoz köt. Ugyanitt megemlíti, hogy a novella szerinte a próza csúcsműfaja, amiről Bán Zsófia korábbi esszéjében azt állítja, hogy rendszerszinten ez egyáltalán nem igaz. Én se gondolom máshogy, mindenki előbb keresi a regényt, mint a rövidebb elbeszéléseket, piaci szemponból is sokkal nehezebb novellásköteteket eladni.

Cserna-szabó andrás
Az utolsó magyarok
Helikon Kiadó, 2024, 272 oldal
-

Az utolsó magyarok tehát nem a legjobb helyzetből indul: az olvasókat kevésbé ingerli a novelláskötet, plusz a humor nem a legfontosabb műfaj az irodalomtörténetben és -kritikában. De az mindegy is, honnan indul, az igazán fontos, milyen lett Az utolsó magyarok: gazdag, vicces, színes, kreatív elbeszéléskötet.

Ráadásul olyan jól rakta össze a szerző, hogy a mindennapi közbeszédet leginkább foglalkoztató témákat is beemeli, mint a politika és irodalom viszonya, történelem, elbeszélés és magyar identitás, vagy a legaktuálisabb, az Ukrajnában zajló háború.

A magyarság kettős keretezése

A 17 novellát tartalmazó kötet két izgalmas keretezést kap, amelyek együtt remekül viszik előre a sztorikat. Az egyik a közbeszédünk, a másik az ehhez is kapcsolódó írói/nemírói függetlenség kérdése.

A címben szereplő utolsó magyarok mi vagyunk, ebben a narratív keretrendszerben élünk legalább tíz éve. Fenyegetnek minket, megtépázzák szuverenitásunkat, elveszik a pénzünket, a munkánkat, asszonyainkat azok, akiket a globális háttérhatalom ide akar telepíteni, hogy kicseréljék a lakosságot, felszámolják a hagyományainkat, hitünket. Ez nem Az utolsó magyarok című kötet kerettörténete, ez az ún. életünk. 

És a szuverenitás nemcsak politikai, hanem írói kérdés is.

Senki sem szereti, ha megmondják, mit kell csinálnia. Cserna-Szabó András művészeti projektje is erről szól, aminek Az utolsó magyarok egyfajta objektje is lehetne. Az Előszó című szövegben (itt elolvasható az egész) a szerző egy fausti problémával néz szembe: hogy lehet független alkotó az író, ha állami ösztöndíjat fogad el? 

A Térey-ösztöndíj miatt pár éve forrtak az indulatok: a Demeter Szilárd vezette Petőfi Irodalmi Múzeum által, az örökösök bevonásával kiosztott havi ösztöndíj megosztotta a kulturális közeget. Cserna-Szabó elfogadta a Sánta Ferenc Nemalkotói ösztöndíjat, amivel vállalta, hogy az ösztöndíj alatt nem ír. És ez utóbbi egyfelől csak játék, novella, másfelől a könyvészeti adatok között az szerepel a könyv elején, hogy „A kötet megírása idején a szerző Térey-ösztöndíjban, a kötet nemmegírása alatt Sánta-ösztöndíjban részesült”. Ebben az Előszóban kiderül sok minden a grafomán íróról, aki itt is jelzi, hogy miket nem fog megírni – és amiket ezután olvashatunk is.

A lehetetlen küldetés

Cserna-Szabó András konceptalbuma alaposan kitárgyalja, mik vogymuk. Történetei önálló epizódok, amelyek egy nagyon izgalmas sorozatot adnak ki. A kötet központi része a szerző Budapest Nagyregénybe írt novellájának itt olvasható kisregény-változata (Budai Virágok), ami a Virág/Blum/Bloom nevű zsidó család történetét meséli el egy aranylövés előtt álló budai férfi nézőpontjából: egy olyan családét, ami a tatárjárás után érkezett Budára. Az 50 oldalas szöveg úgy száguld végig a történelmen, mintha egy órát scrollozgatnánk a Tiktokon: események, irodalmi utalások (az alap Ulysses mellett), érdekes infók, rövid magyarázatok, drámák, a boldogság pillanatai. Nemcsak az elbeszélő utazik betépve a családtörténeten keresztül, hanem az olvasó is. 

És ha nem betépve utazik az ember a családtörténetén keresztül, akkor talán elbeszélni se tudja.

A Családom és egyéb hullafajták című novella fantasztikus: a 19. században indul a képes trip, aminek soha nem lehet vége. Közben lezajlik az első világháború, elindul a második, felbukkan az Oscar-díjas Lukács Pál színész is. 

Itt fogalmazza meg Cserna, hogy „az élet csupa rövidke intermezzo, nyúlfarknyi átmeneti állapot a nemlét és a hullaság között. Szóra sem érdemes, mondanám, de azért – ha másra nem is – szóra mégiscsak érdemes, mert erről a pillanatnyi átmeneti állapotról szól az irodalom. Az irodalom az a dolog, amikor az ún. írók a nemlét után következő ún. életet, ezt az eléggé abszurd valamit próbálják ún. szavakkal visszaadni, ám ők is és az olvasóik is tudják, hogy mindez lehetetlen küldetés.”

Magyarország 2024: Kurva nagy a kert

A könyvből ráismerünk Magyarországra, ami szintén egy „abszurd valami”. 

Cserna elbeszélőtechnikája vicces, ironikus, finoman provokáló, és úgy ábrázolja a társadalmat, ahogy csak kevesen. 

A címadó novella, Az utolsó magyarok szereplői alföldi lagziba indulnak, de lerobbannak, a kesztyűtartóból pedig előkerül a szilvapálinka, ezt követően pedig a nagy megfejtések. A turulmadár senkit nem ment meg, nincsenek csodák, csak a lusta várakozás. Habár egy másik novellában (Tengri útjai kifürkészhetetlenek) egy félig oroszlán, félig turul griffmadár csinál térképet a tájból egy sikeres jurtaeladási ügyletet követően.

Említhetnénk itt a móriczi hagyományt, ha már Móricz Zsigmond két fontos novelláját, a Tragédiát és a Barbárokat is újra elbeszéli Cserna-Szabó, játékosan mutatva be, hogyan változik a társadalom. A Komédia a hatalom, a zabálás és az osztályharc viszonyát ábrázolja a lakodalomra készülő vidéki Magyarországon, ahova „a rohadék Sarudy” fekete Mercedesszel érkezik, majd bevállalja, hogy megeszik ötven töltött káposztát. Móricz és Cserna világa között annyira felfordult minden, hogy most a helyi úr, Sarudy zabálja ki a lesajnált kisembert. A Barbárokból meg kiderül, hogy készül a mézsör, miután két közmunkást egy fekete autó elvisz egy birtokra dolgozni („Kurva nagy a kert, nem győzi már a személyzet.”), de a járvány kitörésekor ott felejtik őket. 

A Cserna-szövegekről talán a legunalmasabb állítás, amit tehetünk, hogy milyen a társadalomábrázolása.

Az írót nyilván nem az ábrázolás érdekli, hanem a sztorik, amik mellesleg megrajzolják a társadalmi valóságot.

Erre az egyik példa ez: Makszim bácsi és Darja néni kárpátaljai magyarok, akik az ukránoknak túl magyarok voltak, az oroszok meg azért ölik őket, mert túl ukránok. Ülnek az erkélyen, nézik a bombázást és azt érzik, hogy „végre eléggé valamik lettünk”. Az Ukrajnában zajló háború szépirodalmi ábrázolása egyáltalán nem egyszerű se íróként, se olvasóként. Cserna-Szabó ebben a szövegben provokál, ahogy egyébként az igazán jó stand-uposok is teszik azáltal, hogy kimozdítják az embert a megszokott és elvárt elbeszélési és értelmezési keretekből. 

Vagy például az Anyám pókjából kiderül,

mihez kezd a mai Magyarországon egy „bölcsészfing”,

akinek az anyja új, fiatalabb, székely férfival jön össze. Rozsdás vasakat gyűjtenek össze, hogy eladják az interneten ősi magyar relikviákként. A Kevin még alszik című, szinte kisrealista, dokumentarista sztoriban apa egy fiatalabb nőért elhagyja anyát és a közös gyereküket, akinek a születésnapját követően a szülők leállnak vitatkozni nevelésről, közös történetről, miközben az egyik ágyban egy bohóc alszik. Ebben a történetben megismerheti az olvasó, milyen a fakanál-farok! 

Az utolsó magyar

A cikk elején onnan indultam, hogy nehéz dolog egyszerre novellistának és humorosnak lenni a mai magyar irodalomban, viszont Az utolsó magyarok azt bizonyítja, hogy nem lehetetlen, sőt!

Cserna-Szabó Andrásnak eredeti ötletei vannak, és ezeket novellaformában mintha jobban szeretné, mint a regényt,

ahogy egyik elbeszélésének főhőse, dr. Turully Elemér, aki talán jobban imádja a szexuális álmait, mint túlsúlyos férjes asszonyokkal a titkos közösüléseket. 

A közös valóságunkban narratívák versenyeznek azért, hogy meghatározzák, mit jelent magyarnak lenni. Cserna nem versenyzik, viszont az ajánlata szerethető: figyelni és tanulni a történelmet az átlagember nézőpontjából, felismerni mindenféle szar helyzetben az irodalmat, vagyis a nem múlót, a szépet, a tragédiát, élvezni az embereket összekapcsoló elbeszéléseket, amik létrehoznak és alakítanak minket, és néha kellő távolságból nézni önmagunkra, hogy a nagy víziók, okoskodások és megfejtések között merjünk nevetni magunkon. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Cserna-Szabó András regénye egy kumisz szagú, groteszk road movie, a főszerepben egy berber törpével

Attila hun király idején forrong a világ, az akkori eseményeket pedig Zerkó meséli el, aki kalandos élete során volt rabszolga és isten, udvari bohóc és börtöntöltelék, cirkuszi látványosság és hímringyó - legfőképpen pedig szemtanúja Róma, Bizánc és a hunok küzdelmének. Olvass bele Cserna-Szabó András új regényébe!

...

Cserna-Szabó András: Pacaltól homárig - EP, a mindenevő ínyenc

„Esterházy Péter mindenevő ínyenc (táplálkozási kéjenc) volt, egy kíváncsi nyelv minden sznobéria nélkül. Cserna-Szabó András EP és a gasztronómia viszonyát járta körbe a Könyves Magazin Esterházy-számában.”

...

A fájdalom barát, ha megtanuljuk dekódolni a jelzéseit – Szentesi, Havas, Biró és Cserna-Szabó a Margón

A Tavaszi Margó pénteki és szombati napján a valóság és a fikció viszonya több írónál felmerült, Szentesi Éva teltházas könyvbemutatóján pedig legbensőbb énünk megismerése is szóba került.

Kiemeltek
...

Miért gondolja bárki, hogy gyereknek lenni jó?

A gyerekkorról nemcsak nosztalgikusan, hanem őszintén is lehet beszélni. Lana Bastašić Tejfogak című novelláskötete a hét könyve. 

...

„A halál nem fájhat ennyire” – Totth Benedek írása egy még el nem készült regényből

Olvasd el a részletet, ami a Könyves magazin nyomtatott különszámában jelent meg először.

...

Petőfi és Szendrey Júlia szerelme: miért választja egy finom úri kisasszony a szegény költőt?

Bizonyára sokan azt gondolják, hogy már mindent megírtak Petőfi Sándorról és Szendrey Júliáról, pedig Gyimesi Emese kötete teljesen más fényben mutatja meg ezt a kapcsolatot.

Olvass!
...

Hogyan változik meg az életed, ha kávéházat nyitsz a háború utáni Bécsben?

Az osztrák író és színész regénye az 1966-as évek Bécsébe kalauzolja az olvasót.

...

„Harmincnégy évesen még mindig az anyja elismerésére és áldására várt” – ilyen a mérgező anya-lánya kapcsolat

Hogyan lehet felépülni abból, ha az anyánk nem jól szeretett? 

...

A gleccser sem áll a szerelem útjába a finn író-biológus könyvében – Olvass bele!

Inkeri Markkula író-biológus hőse az éghajlatváltozás következményeit tanulmányozza egy gyorsan olvadó gleccseren, amikor egy titokzatos férfival találkozik.

Hírek
...

Most már az Amazonon múlik, mikor várható az új James Bond

...

Stephen King visszatért a X-re, csak hogy beszóljon Trumpnak

...

Jókai 200: Olvasd el az író eddig kiadatlan verseit

...

Ez a kutatás nagyban megváltoztatja, amit a halakról gondoltunk + 3 könyv

...

Szex a könyvekben: Sally Rooney felfedi a titkait

...

Kevin Spacey A brutalista sztárját is zaklatta?

Polc

Egy idióta zaklatóval is együtt lehet érezni – Virginie Despentes MeToo-regényéről

...

Papp-Zakor Ilka egy autista fiú történetében mutatja meg, hogyan kell összeszorított fogakkal szeretni

...

Evelio Rosero kolumbiai háborújában nincsenek oldalak, csak népirtás

...

Richard Osman új krimije: amikor egy após az egyedüli fegyver az influenszer-gyilkos ellen

...