A diktatúra fenntartóinak süketnéma a lelkiismerete

A diktatúra fenntartóinak süketnéma a lelkiismerete

Vajon boszorkány jár be éjszakánként a nagyenyedi fegyintézet udvarára, egy halott szerzetes vagy maga a Szűzanya? És mi köze a hóban talált bakancsnyomoknak ahhoz, hogy az egyik elítélt egykor cirkuszi illuzionista volt? Adrian Alui Gheorghe akasztófahumorú prózakötete a szabadság viszonylagosságáról beszél, és rámutat, hogy a nemtudással párosuló éberség bonyodalmakhoz, a hibáktól való rettegés pedig óhatatlanul hibák elkövetéséhez vezet. A Bookart és a Kalligram gondozásában megjelent A nyom fejezeteiben mindenki amiatt követi csak a szolgálati utat, hogy megússza a kreativitásból adódó esetleges mellékhatásokat, és elkerülje a felelősséggel járó kockázatot. A képtelen epizódokban dúskáló kisregényben jobban rettegnek a fogvatartók, mint a zsizsikes árpakásán élő, napokon át ébren tartott rabok. Ez a hét könyve.

Vass Norbert | 2024. február 12. |

-

Hat évvel azt követően, hogy Bodor Ádám Szamosújvárról szabadult, és tizenhéttel azután, hogy Nicolae Ceaușescu Zsilvásárhelyen Gheorghe Gheorghiu-Dej cellatársa lett, A nyom fikciója szerint történt a nagyenyedi büntetés-végrehajtási intézetben egy különös eset. 1960. november 18-án, „[r]eggel öt óra előtt öt perccel az őrségváltásra siető egyik börtönőr az éjszaka hullott friss havon bakancsnyomokat vett észre, amelyek a szögesdrótos fal felől az elítéltek épületei felé vezettek”. A költőként és publicistaként is jelentős Adrian Alui Gheorghe prózakötetének már a felütését olvasva a szabadság viszonylagosságáról kezdünk töprengeni, hiszen azt vetik fel a hajnali börtönudvaron lelt léptek maradványai,

hogy valaki önként az elzárást választotta a szigorúan őrzött objektumon túli világ helyett.

A Bookart és a Kalligram gondozásában megjelent, Koszta Gabriella által fordított A nyom kíméletlen precizitással és vérfagyasztó humorral mutatja be, ahogy a diktatúra relativizálja a megmagyarázhatatlan eseteket. Megtudjuk például, hogy korábban, egy adminisztrációs hiba miatt a nagyenyedi börtönbe teherautónyi ló- és marhahús érkezett, amit az elítéltek élelmezésére kellett volna fordítani. Ehelyett egymás között osztották szét a szállítmányt a smasszerek, így aztán, amikor másnap odaértek a Szekuritáté szigorú tekintetű munkatársai, hogy az eredetileg az ő állomáshelyüknek szánt ellátmányt átvegyék, a leltár már meglehetősen foghíjasnak mutatkozott. Mit tehettek volna tehát? Letartóztatták a transzportot meglovasító börtönőröket. A tájékozott narrátor szerint egy részük éppen Nagyenyedre került, ahol tetten érése előtt szolgálatot teljesített. Még ha természetesen a szeku állt is az eset mögött, a diktatúra működtetőinek logikája szerint a hallatlan szabotázst nem szervezhette más mint odabentről a rabok. Hisz amennyiben az ítélet készen áll, minden apró részletre akad indok is.

„De hát itt ki a bűnös?” ‒ kopogja a falba a költőinek szánt kérdést az egyik elítélt. Ezt éppenséggel ‒ tanítja Adrian Alui Gheorghe kötete ‒ nem lehet tudni soha. Ahogy azt sem, vajon tényleg földöntúliak-e a hóban hagyott nyomok, vagy a rendszer fenntartói a foglárok tettrekészségét és éberségét tesztelik általuk. Persze, amint a kisregény rámutat, a nemtudással párosuló éberség további bonyodalmakhoz,

a hibáktól való rettegés pedig óhatatlanul hibák elkövetéséhez vezet.

A nyom fejezeteiben mindenki csak amiatt követi a szolgálati utat, hogy megússza a kreativitásból adódó esetleges mellékhatásokat és elkerülje a felelősséggel járó kockázatot. Mivel a gondolkodásnak nem kedvez az efféle ügymenet, nem ritka, hogy a bolhából elefánt lesz, és magától értetődik az is, hogy pár órával a felfedezésük után húsz fegyveres őriz a börtönudvaron néhány elmosódott nyomot. Mindebből továbbá egyenesen következik, hogy a diktatúra működtetője akkor lehet csak nyugodt, ha feszült helyzettel kell szembenéznie. Mert furcsamód nagyobb galibát jelentene, ha feleslegesen riadóztatná a feletteseit valami semmiség miatt.

„[E]zekben az időkben nagyon keskeny volt a határ a kötelességteljesítés és a bűnelkövetés között” – jellemzi a Gheorghiu-Dej korszakot a kötet. És érzékletesen mutatja be, hogy a hierarchiában bárhol van is a helye, egy kollaboránsnak mindenkor csapdától kell tartani, miközben paradox módon éppen a kelepcék elhárításán kell szüntelen mesterkednie. Míg Daniel Bănulescu Csókolom a segged, Szeretett Vezérünk! című regénye a Ceaușescu-éra végnapjairól szól, amikor a regnáló rezsim a saját állításaiban sem hitt már igazán, addig Alui Gheorghe azt világítja meg, hogy az önkényuralmi rendszereket voltaképp az ellenük irányuló (valós vagy kreált) támadások tartják éberen. A kiszolgálóik pedig kizárólag a folyamatos megmérettetés alatt érezhetik valamennyire hasznosnak magukat.

Ceaușescu egy alkoholista apa, aki részegen fegyelmezi a gyerekét
Tovább olvasok

Az elnyomó rezsim – érteti meg velünk A nyom ‒ megállás nélkül döntésekre kényszeríti a működtetésén dolgozót, még ha tetteinek mozgatója csakis az önigazolás lehet. Ezért a feljebbvalótól függ, egy reakció büntetendő-e vagy dicséretet érdemel, az erkölcsi mérce helyett ugyanis pusztán az elvek számítanak. „[E]gy bizonyos szint fölött már nagyban mennek a dolgok, eszmékkel dolgoznak, ott egy olyan forradalomnak a nevében beszélnek, amelynek még nincs vége, még zajlik” – fogalmazza meg a börtönparancsnok. Az viszont bárki számára belátható, hogy a hibáknak következménye van. Egy ponton ezért ugyanő a beosztottaira rivall:

„ha nem meresztitek a szemeteket, oda jutunk, hogy ezek mind megszöknek, forradalmat csinálnak, és titeket dugnak a dutyiba”.

Ezzel vissza is kanyarodtunk ahhoz, hogy a szabadság mennyire viszonylagos. Erre erősít rá Geangu börtönparancsnok jelenete, aki a gyomrában érzi az üvöltést akkor is, amikor épp az alá tartozó tehetetlen foglárokat szúrja le, mert tudja, feletteseinek türelmetlenségével hamarosan ő is szembesülni fog. Ahogy a történet halad, egyre inkább érezzük, hogy a fogvatartók legalább annyira rettegnek, mint a zsizsikes árpakásán élő, napokon át ébren tartott rabok. A zárkák őrzőinek és lakóinak idegőrlő, véget nem érő játszmája kapcsán amúgy, a Részegh Botond Éjbeomlás című sorozatához írt és a csíkszeredai képzőművésznek ajánlott Erőtánc lapjain olvasható tárcáiban Dragomán György is hasonló következtetésre jut.

Dragomán-lexikon ‒ 50 szócikk Annától a zakuszkáig
Dragomán-lexikon ‒ 50 szócikk Annától a zakuszkáig

Ez a félszáz mozaikdarab segít tájékozódni az életmű útvesztőjébe tévedőknek, és megmutatja a jellegzetes prózavilág ízeit és számos tónusát. Dragománológiai szószedettel köszöntjük ötvenedik születésnapján Dragomán Györgyöt.

Tovább olvasok

A fegyőröknek, fogalmaz Alui Gheorghe, „süketnéma” a lelkiismerete, de mindegyikük múltjában akad valami folt. A történelem szakot állambiztonsági szolgálatra cserélő parancsnokról kiderül, hogy a frontról szökött. A helyettese a sógorasszonyával szemben követett el nemi erőszakot a rossznyelvek szerint, az egyik őr meg feltehetően nagy mennyiségű kukoricadarát lopott. Sokuk slamasztikába keveredett tehát, mielőtt Nagyenyedre osztották volna be, és ezzel a szerző mintha azt is megpedzené, hogy

számukra az intézmény igazgatása a büntetés maga.

A fogvatartóknál megtörtebbnek, élettelenebbnek, ugyanakkor mégiscsak bölcsebbnek tűnnek a banditáknak hívott, politikai ügyekben elmarasztalt rabok, akik „egy folyóvíz által görgetett kő türelmével” várják, hogy múljon az idő. Van közöttük egyetemi tanár, pap, orvos és cirkuszi illuzionista is. Utóbbi ‒ bizonyos Gurij Lovin ‒ felhagyott a varázslattal, mióta Nagyenyeden tölti a fegyencéveit, és bár egy boszorkány, egy halott szerzetes, sőt Szűz Mária is szerepel a gyanúsítottak között, a börtönudvaron hagyott bakancsnyomokkal egy ponton az ő neve is elkerülhetetlenül összefüggésbe kerül.

Lovin kihallgatása a képtelen epizódokban dúskáló kisregény jelenetei közül a legkülönösebb. És nemcsak amiatt, mert a rab eltünteti Popoiu elvtárs nyakkendőjét, vodkává változtat hat marmonkannányi vizet, a szalmát pedig sikerül vanília ízű makarónivá varázsolnia, hanem mert a valóság megmásítására törekvő diktatúra az illuzionistában emberére akad. A börtön személyzetét elsősorban azért bűvöli el a produkció, mert Lovinéhoz nagyon hasonló az ő hivatásuk is – mindkettőnek a valóság megmásításához van köze.

A vég nélküli éberségtől kifáradó személyzet, mielőtt a vízből lett vodkától delíriumos álomba merül, álmélkodva ismeri fel a bebörtönzött mutatványosban a riválisát. Ez a hátborzongató rádöbbenés a könyv legszebb és leginkább hidegrázós pillanata. Meztelennek és tehetetlennek mutatja az önkény embereit, és láttatja, milyen az,

ha a szabályok szigorú betartása a szabályok felborulásához vezet.

A diktatúra persze szívós, rendezi sorait, a kihágásokhoz vezető rövid áramszünetért viszont sokaknak meg kell lakolnia. Gurij elkülönítőbe kerül, ahol magára hagyják a gondolataival. Érdemes szó szerint idézni azt a részt, mely során találkozik velük: „[a]mikor teljesen egyedül vagy valahol, egy barlangban vagy egy börtönzárkában, először körülvesz a csend. Körös-körül, több ezer kilométeres sugárban csend lesz. Anyagszerű, sűrű, folyékony csend, amely a füleden át behatol az agyadba. A bensőd is feloldódik benne, az utolsó repedésig megtelik vele, mint a közlekedőedények. Miután minden tele van azzal a folyékony, sűrű sötéttel, mocorogni kezdenek benne a gondolatok, kíváncsian, hogy kifürkésszék a határokat, amelyek lehetnek arasznyira, de millió kilométerre is. Ez egyesek szerint a képzelőerőtől függ, mások szerint viszont a félelemtől. De adott pillanatban a kettő összekeveredik.

Mert a képzelőerő micsoda, ha nem akut félelem és menekülés a konkrét valóságból?”

A félelem és a képzelőerő Adrian Alui Gheorghe kisregényének legfőbb motívumai. Segítségükkel a szerző olyan virtuóz módon vezet át a reáliák terepéről a totális szürreália felé, hogy minden képtelenséget, amivel szembesít, magától értetődőnek veszünk.

A börtön persze allegória, az elítéltek nevei sem valóságosak, így nemcsak a romániai kommunizmust, hanem a mindenkori önkényuralom abszurditását is bemutatják a nagyenyedi karcerban megesett hajmeresztő sztorik. A nyom ráadásul azt is színre viszi, hogy egyetlen diktatúra sem örök: egy katzenjammeres reggelen ugyanis az illúziónak szükségszerűen meg kell szűnnie.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Kritika

A Sátán Ceauşescu diktatúrájában keresi szabadulása kulcsát

...
Nagy

Ceaușescu egy alkoholista apa, aki részegen fegyelmezi a gyerekét

...
Kritika

Andrei Dósa megírta a Dekameron spangliparázstól izzó spinoffját

A Füveskert merész vágásokkal élő, lírai hangú, látomásos prózakötet. Andrei Dósa ágbogas pop- és magaskulturális hivatkozáshálózattal dolgozik, és utat vesztett szereplőinek beállástörténetein keresztül voltaképp a művészi indulást meséli el. Ez a hét könyve.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Hírek

Elveszett bibliai fát támasztottak fel egy 1000 éves magból

A Bibliában szereplő fa magját a Júdeai-sivatag egy barlangjában találták. Olyan növényről van szó, ami lokálisan kihalt, a Bibliában viszont többször is említik a gyógyító hatása miatt.

...
Zöld

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

Cziglán Karolina pszichológus Elfogadó kapcsolódás című könyvével abban igyekszik segíteni, hogy a kapcsolatainkban merjünk sebezhetőbbek lenni, legyen szó barátságról, szülő-gyerek viszonyról vagy párkapcsolatról. Mutatunk egy részletet a kötetből.

...
Zöld

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

A zöld teának nemcsak az illata elbűvölő, de számos nagyszerű hatással is számoltatnak azok, akik rendszeresen fogyasztják. Bemutatjuk a frissítő itallal kapcsolatos tényeket és mítoszokat, aztán ajánlunk öt könyvet a teázás szerelmeseinek.

Kiemeltek
...
Nagy

Martyna Bunda: Ahhoz, hogy kiszabaduljunk az ördögi körből, el kell kezdenünk érezni

A lengyel íróval, Martyna Bundával az Őszi Margó alatt beszélgettünk női nézőpontról, szimbólumokról és a rejtélyes kasubokról.

...
Podcast

Háy János: A létünk és a boldogság közötti távolság nem csökken, de legalább jobbak az autók

Itt a Könyves Podcast új epizódja: 40 év verseit gyűjötte össze Háy János. Hallgassátok!

...
Hírek

Tavaly Jodi Picoult egyik könyvét tiltották be a legtöbb iskolában

A több tucat bestsellert jegyző Jodi Picoult egy írószervezettel fogott össze, hogy elmondja, miért fontos elmenni szavazni a könyvek szempontjából.

Természetesen olvasok
...
Zöld

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

...
Zöld

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

...
Zöld

A gyereknevelésnek nem szükségszerű velejárója a kiabálás – így előzd meg

...
Zöld

Az AI-nak már most gazdagabb a szókincse a magasan képzett emberekénél

...
Zöld

Ez a könyv bebizonyítja, hogy a szívből jövő nevetéstől leszünk igazán boldogok

...
Zöld

Vajon megváltoztatja-e az embert, ha napi kapcsolatban van a halállal?

...
Zöld

3 könyv szülőknek, amit érdemes előjegyezni szeptemberben

...
Zöld

Most éppen naponta ennyi lépést kell tenned a tudósok szerint az egészségedért + 3 könyv

...
Zöld

A fantáziád segít a legtöbbet az ökológiai válság ellen - Olvass bele a Világelejébe!

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Bruce Springsteen bőrébe bújt A mackó sztárja

Várhatóan jövőre jelenik meg a Bruce Springsteen-életrajzi film Jeremy Allen White-tal. 

...
Hírek

Beyoncé édesanyja a női bölcsességről és élete hullámvölgyeiről is ír memoárjában

Tina Knowles, Beyoncé az évtizedek során saját jogán is sztárrá emelkedett édesanyja megírta eseménydús életének történetét.

...
Szórakozás

Daniel Craig bárról bárra jár a Queer előzetesében

Tabu, szenvedély, függőség, identitáskeresés: erős előzetese lett a Burroughs-regény alapján készült Queer-nek.