A diktatúra fenntartóinak süketnéma a lelkiismerete

A diktatúra fenntartóinak süketnéma a lelkiismerete

Vajon boszorkány jár be éjszakánként a nagyenyedi fegyintézet udvarára, egy halott szerzetes vagy maga a Szűzanya? És mi köze a hóban talált bakancsnyomoknak ahhoz, hogy az egyik elítélt egykor cirkuszi illuzionista volt? Adrian Alui Gheorghe akasztófahumorú prózakötete a szabadság viszonylagosságáról beszél, és rámutat, hogy a nemtudással párosuló éberség bonyodalmakhoz, a hibáktól való rettegés pedig óhatatlanul hibák elkövetéséhez vezet. A Bookart és a Kalligram gondozásában megjelent A nyom fejezeteiben mindenki amiatt követi csak a szolgálati utat, hogy megússza a kreativitásból adódó esetleges mellékhatásokat, és elkerülje a felelősséggel járó kockázatot. A képtelen epizódokban dúskáló kisregényben jobban rettegnek a fogvatartók, mint a zsizsikes árpakásán élő, napokon át ébren tartott rabok. Ez a hét könyve.

Vass Norbert | 2024. február 12. |

-

Hat évvel azt követően, hogy Bodor Ádám Szamosújvárról szabadult, és tizenhéttel azután, hogy Nicolae Ceaușescu Zsilvásárhelyen Gheorghe Gheorghiu-Dej cellatársa lett, A nyom fikciója szerint történt a nagyenyedi büntetés-végrehajtási intézetben egy különös eset. 1960. november 18-án, „[r]eggel öt óra előtt öt perccel az őrségváltásra siető egyik börtönőr az éjszaka hullott friss havon bakancsnyomokat vett észre, amelyek a szögesdrótos fal felől az elítéltek épületei felé vezettek”. A költőként és publicistaként is jelentős Adrian Alui Gheorghe prózakötetének már a felütését olvasva a szabadság viszonylagosságáról kezdünk töprengeni, hiszen azt vetik fel a hajnali börtönudvaron lelt léptek maradványai,

hogy valaki önként az elzárást választotta a szigorúan őrzött objektumon túli világ helyett.

A Bookart és a Kalligram gondozásában megjelent, Koszta Gabriella által fordított A nyom kíméletlen precizitással és vérfagyasztó humorral mutatja be, ahogy a diktatúra relativizálja a megmagyarázhatatlan eseteket. Megtudjuk például, hogy korábban, egy adminisztrációs hiba miatt a nagyenyedi börtönbe teherautónyi ló- és marhahús érkezett, amit az elítéltek élelmezésére kellett volna fordítani. Ehelyett egymás között osztották szét a szállítmányt a smasszerek, így aztán, amikor másnap odaértek a Szekuritáté szigorú tekintetű munkatársai, hogy az eredetileg az ő állomáshelyüknek szánt ellátmányt átvegyék, a leltár már meglehetősen foghíjasnak mutatkozott. Mit tehettek volna tehát? Letartóztatták a transzportot meglovasító börtönőröket. A tájékozott narrátor szerint egy részük éppen Nagyenyedre került, ahol tetten érése előtt szolgálatot teljesített. Még ha természetesen a szeku állt is az eset mögött, a diktatúra működtetőinek logikája szerint a hallatlan szabotázst nem szervezhette más mint odabentről a rabok. Hisz amennyiben az ítélet készen áll, minden apró részletre akad indok is.

„De hát itt ki a bűnös?” ‒ kopogja a falba a költőinek szánt kérdést az egyik elítélt. Ezt éppenséggel ‒ tanítja Adrian Alui Gheorghe kötete ‒ nem lehet tudni soha. Ahogy azt sem, vajon tényleg földöntúliak-e a hóban hagyott nyomok, vagy a rendszer fenntartói a foglárok tettrekészségét és éberségét tesztelik általuk. Persze, amint a kisregény rámutat, a nemtudással párosuló éberség további bonyodalmakhoz,

a hibáktól való rettegés pedig óhatatlanul hibák elkövetéséhez vezet.

A nyom fejezeteiben mindenki csak amiatt követi a szolgálati utat, hogy megússza a kreativitásból adódó esetleges mellékhatásokat és elkerülje a felelősséggel járó kockázatot. Mivel a gondolkodásnak nem kedvez az efféle ügymenet, nem ritka, hogy a bolhából elefánt lesz, és magától értetődik az is, hogy pár órával a felfedezésük után húsz fegyveres őriz a börtönudvaron néhány elmosódott nyomot. Mindebből továbbá egyenesen következik, hogy a diktatúra működtetője akkor lehet csak nyugodt, ha feszült helyzettel kell szembenéznie. Mert furcsamód nagyobb galibát jelentene, ha feleslegesen riadóztatná a feletteseit valami semmiség miatt.

„[E]zekben az időkben nagyon keskeny volt a határ a kötelességteljesítés és a bűnelkövetés között” – jellemzi a Gheorghiu-Dej korszakot a kötet. És érzékletesen mutatja be, hogy a hierarchiában bárhol van is a helye, egy kollaboránsnak mindenkor csapdától kell tartani, miközben paradox módon éppen a kelepcék elhárításán kell szüntelen mesterkednie. Míg Daniel Bănulescu Csókolom a segged, Szeretett Vezérünk! című regénye a Ceaușescu-éra végnapjairól szól, amikor a regnáló rezsim a saját állításaiban sem hitt már igazán, addig Alui Gheorghe azt világítja meg, hogy az önkényuralmi rendszereket voltaképp az ellenük irányuló (valós vagy kreált) támadások tartják éberen. A kiszolgálóik pedig kizárólag a folyamatos megmérettetés alatt érezhetik valamennyire hasznosnak magukat.

Ceaușescu egy alkoholista apa, aki részegen fegyelmezi a gyerekét
Tovább olvasok

Az elnyomó rezsim – érteti meg velünk A nyom ‒ megállás nélkül döntésekre kényszeríti a működtetésén dolgozót, még ha tetteinek mozgatója csakis az önigazolás lehet. Ezért a feljebbvalótól függ, egy reakció büntetendő-e vagy dicséretet érdemel, az erkölcsi mérce helyett ugyanis pusztán az elvek számítanak. „[E]gy bizonyos szint fölött már nagyban mennek a dolgok, eszmékkel dolgoznak, ott egy olyan forradalomnak a nevében beszélnek, amelynek még nincs vége, még zajlik” – fogalmazza meg a börtönparancsnok. Az viszont bárki számára belátható, hogy a hibáknak következménye van. Egy ponton ezért ugyanő a beosztottaira rivall:

„ha nem meresztitek a szemeteket, oda jutunk, hogy ezek mind megszöknek, forradalmat csinálnak, és titeket dugnak a dutyiba”.

Ezzel vissza is kanyarodtunk ahhoz, hogy a szabadság mennyire viszonylagos. Erre erősít rá Geangu börtönparancsnok jelenete, aki a gyomrában érzi az üvöltést akkor is, amikor épp az alá tartozó tehetetlen foglárokat szúrja le, mert tudja, feletteseinek türelmetlenségével hamarosan ő is szembesülni fog. Ahogy a történet halad, egyre inkább érezzük, hogy a fogvatartók legalább annyira rettegnek, mint a zsizsikes árpakásán élő, napokon át ébren tartott rabok. A zárkák őrzőinek és lakóinak idegőrlő, véget nem érő játszmája kapcsán amúgy, a Részegh Botond Éjbeomlás című sorozatához írt és a csíkszeredai képzőművésznek ajánlott Erőtánc lapjain olvasható tárcáiban Dragomán György is hasonló következtetésre jut.

Dragomán-lexikon ‒ 50 szócikk Annától a zakuszkáig
Dragomán-lexikon ‒ 50 szócikk Annától a zakuszkáig

Ez a félszáz mozaikdarab segít tájékozódni az életmű útvesztőjébe tévedőknek, és megmutatja a jellegzetes prózavilág ízeit és számos tónusát. Dragománológiai szószedettel köszöntjük ötvenedik születésnapján Dragomán Györgyöt.

Tovább olvasok

A fegyőröknek, fogalmaz Alui Gheorghe, „süketnéma” a lelkiismerete, de mindegyikük múltjában akad valami folt. A történelem szakot állambiztonsági szolgálatra cserélő parancsnokról kiderül, hogy a frontról szökött. A helyettese a sógorasszonyával szemben követett el nemi erőszakot a rossznyelvek szerint, az egyik őr meg feltehetően nagy mennyiségű kukoricadarát lopott. Sokuk slamasztikába keveredett tehát, mielőtt Nagyenyedre osztották volna be, és ezzel a szerző mintha azt is megpedzené, hogy

számukra az intézmény igazgatása a büntetés maga.

A fogvatartóknál megtörtebbnek, élettelenebbnek, ugyanakkor mégiscsak bölcsebbnek tűnnek a banditáknak hívott, politikai ügyekben elmarasztalt rabok, akik „egy folyóvíz által görgetett kő türelmével” várják, hogy múljon az idő. Van közöttük egyetemi tanár, pap, orvos és cirkuszi illuzionista is. Utóbbi ‒ bizonyos Gurij Lovin ‒ felhagyott a varázslattal, mióta Nagyenyeden tölti a fegyencéveit, és bár egy boszorkány, egy halott szerzetes, sőt Szűz Mária is szerepel a gyanúsítottak között, a börtönudvaron hagyott bakancsnyomokkal egy ponton az ő neve is elkerülhetetlenül összefüggésbe kerül.

Lovin kihallgatása a képtelen epizódokban dúskáló kisregény jelenetei közül a legkülönösebb. És nemcsak amiatt, mert a rab eltünteti Popoiu elvtárs nyakkendőjét, vodkává változtat hat marmonkannányi vizet, a szalmát pedig sikerül vanília ízű makarónivá varázsolnia, hanem mert a valóság megmásítására törekvő diktatúra az illuzionistában emberére akad. A börtön személyzetét elsősorban azért bűvöli el a produkció, mert Lovinéhoz nagyon hasonló az ő hivatásuk is – mindkettőnek a valóság megmásításához van köze.

A vég nélküli éberségtől kifáradó személyzet, mielőtt a vízből lett vodkától delíriumos álomba merül, álmélkodva ismeri fel a bebörtönzött mutatványosban a riválisát. Ez a hátborzongató rádöbbenés a könyv legszebb és leginkább hidegrázós pillanata. Meztelennek és tehetetlennek mutatja az önkény embereit, és láttatja, milyen az,

ha a szabályok szigorú betartása a szabályok felborulásához vezet.

A diktatúra persze szívós, rendezi sorait, a kihágásokhoz vezető rövid áramszünetért viszont sokaknak meg kell lakolnia. Gurij elkülönítőbe kerül, ahol magára hagyják a gondolataival. Érdemes szó szerint idézni azt a részt, mely során találkozik velük: „[a]mikor teljesen egyedül vagy valahol, egy barlangban vagy egy börtönzárkában, először körülvesz a csend. Körös-körül, több ezer kilométeres sugárban csend lesz. Anyagszerű, sűrű, folyékony csend, amely a füleden át behatol az agyadba. A bensőd is feloldódik benne, az utolsó repedésig megtelik vele, mint a közlekedőedények. Miután minden tele van azzal a folyékony, sűrű sötéttel, mocorogni kezdenek benne a gondolatok, kíváncsian, hogy kifürkésszék a határokat, amelyek lehetnek arasznyira, de millió kilométerre is. Ez egyesek szerint a képzelőerőtől függ, mások szerint viszont a félelemtől. De adott pillanatban a kettő összekeveredik.

Mert a képzelőerő micsoda, ha nem akut félelem és menekülés a konkrét valóságból?”

A félelem és a képzelőerő Adrian Alui Gheorghe kisregényének legfőbb motívumai. Segítségükkel a szerző olyan virtuóz módon vezet át a reáliák terepéről a totális szürreália felé, hogy minden képtelenséget, amivel szembesít, magától értetődőnek veszünk.

A börtön persze allegória, az elítéltek nevei sem valóságosak, így nemcsak a romániai kommunizmust, hanem a mindenkori önkényuralom abszurditását is bemutatják a nagyenyedi karcerban megesett hajmeresztő sztorik. A nyom ráadásul azt is színre viszi, hogy egyetlen diktatúra sem örök: egy katzenjammeres reggelen ugyanis az illúziónak szükségszerűen meg kell szűnnie.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Kritika

A Sátán Ceauşescu diktatúrájában keresi szabadulása kulcsát

...
Nagy

Ceaușescu egy alkoholista apa, aki részegen fegyelmezi a gyerekét

...
Kritika

Andrei Dósa megírta a Dekameron spangliparázstól izzó spinoffját

A Füveskert merész vágásokkal élő, lírai hangú, látomásos prózakötet. Andrei Dósa ágbogas pop- és magaskulturális hivatkozáshálózattal dolgozik, és utat vesztett szereplőinek beállástörténetein keresztül voltaképp a művészi indulást meséli el. Ez a hét könyve.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Daniel Kehlmann szerint itt az idő, hogy megijedjünk az AI-tól

Az író a Guardiannek írt véleménycikkben hívta fel a figyelmet az AI szélsebes fejlődésének következményeire.

...
Zöld

Sokkal jobban hatnak a konteók, ha a közösség hiedelmeihez illeszkednek – Olvass bele az Emberarcú tudományba!

A különböző tudományterületek képviselőinek tanulmányaiból szerkesztett kötetben az alternatív világértelmezések, áltudományos elméletek és tudománytagadó tanok sorát járják körül. Olvass bele!

...
Zöld

3 ok, amiért a home office pszichésen megterhelő + 3 könyv segítségül

Ugyan a home office nagyobb szabadságot és autonómiát biztosíthat, olyan hátulütői vannak, amikre elsőre nem feltétlenül gondolnánk. 

Kiemeltek
...
Kritika

Sherlock Holmes, a holokauszt és egy papagáj is befért Michael Chabon nyári krimijébe

A karcsú krimi a humor és melankolikus nosztalgia elegye a legagyafúrtabb elméket is próbára tévő kódokról és a múló időről. A végső megoldás a hét könyve.

...
Nagy

Hogyan képzelték el a sárkányokat a különböző mítoszok?

Istenség vagy démon, a víz őrzője vagy lángoló szörnyeteg – a sárkány visszatérő motívum szerte a világon, feladatköre és temperamentuma azonban kultúráról kultúrára változik.

...
Nagy

Alessandro Baricco Budapesten: Az élet egyik célja, hogy elengedjük a félelmeinket

Először járt Budapesten az ünnepelt olasz író, Alessandro Baricco. A beszélgetésen sok minden szóba került a zenétől a mesterséges intelligencián és Nemecsek Ernőn át odáig, hogy régebben jobb volt-e gyereknek lenni, mint ma.

Természetesen olvasok
...
Zöld

Sokkal jobban hatnak a konteók, ha a közösség hiedelmeihez illeszkednek – Olvass bele az Emberarcú tudományba!

...
Zöld

3 ok, amiért a home office pszichésen megterhelő + 3 könyv segítségül

...
Zöld

Mit tehet egy nő, ha lebénul az arca és elveszti a mosolyát? Olvass bele Sarah Ruhl könyvébe!

...
Zöld

A narcisztikus személyiség kinőhető? + 2 könyv a témában

...
Zöld

A Stonehenge építőit is pestisjárvány törölhette el a föld színéről

...
Zöld

Ha gyerekként te gondoskodtál a szülődről, az kisiklatja az életed – Mi a parentifikáció?

...
Zöld

5 módszer + 1 könyv, melyekkel komolyan bocsánatot kérhetsz

...
Zöld

6 ok, amiért a kertészkedés jót tesz az egészségednek + 3 könyv kertekről

...
Zöld

Kannibál kapitalizmus: Mind megyünk a levesbe?

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Újravágták az új Amerika Kapitány előzetesét a Trump elleni merénylet után

A Marvel közzétette az Amerika Kapitány: Szép új világ trailerének frissített változatát. Az átdolgozott verzióból azonban kimaradt az a jelenet, amelyben Isaiah Bradley Ross elnökre támad. Könnyen lehet, hogy mindennek a Donald Trump elleni merénylethez van köze.

...
Szórakozás

Madonna adott tanácsot a Deadpool & Rozsomák stábjának

Csütörtökön érkezik a mozikba a Deadpool & Rozsomák, a Marvel-univerzum régóta várt dobása, amiben Madonna ikonikus slágere, az 1989-es Like a Prayer is felhangzik. 

...
Szórakozás

Ki ez az izgalmas női karakter a Deadpool & Rozsomákban?

A Deadpool & Rozsomákot csütörtöktől vetítik a mozik, a legújabb trailerben pedig felbukkan egy szereplő, ami miatt a film még érdekesebb lehet. Kicsoda X-23 és vajon mit készít elő a filmbeli jelenléte?