Reisz Gábor: A felnőtté válás mindig egy végponttal kezdődik

A Margó Könyvek podcastsorozatban a Helikon Kiadóval közösen és a Kreatív Európa program támogatásával megjelentetett 18 Margó Könyv apropóján beszélget a két házigazda, Szeder Kata vagy Valuska László a vendégekkel. Ebben az adásban Reisz Gábor filmrendező, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, a Rossz versek és a Magyarázat mindenre készítője mesélt felnövésről, forgatókönyvírásról, korai munkákról és fontos olvasmányairól (A korábbi adásokat itt tudjátok meghallgatni: Rainer-Micsinyei NóraSzél DávidNyáry LucaOtt Anna, Marton Krisztián).

ARNAUD DUDEK
Légy észnél
Ford. Takács M. József, Margó Könyvek, Helikon, 2024, 248 oldal.

Az epizód kiindulópontja ezúttal Arnaud Dudek Légy észnél című kötete volt, ami egy személyes és egy generációs krízist dolgoz fel. A kötetet 2012-ben a legjobb elsőkönyvesek Goncourt-díjára jelölték, korábban kritikában írtuk róla, részletet is közöltünk, a szerzővel pedig interjúban beszélgettünk. A könyvhöz Fehér Boldizsár írt utószót.

Időszakos, de meghatározó olvasmányok

A beszélgetés elején a Reisz Gábor életét meghatározó olvasmányokról volt szó: a rendező úgy fogalmazott, nem tartja magát igazi könyvmolynak, inkább időszakosan szokott olvasni. Fontos könyv volt számára Alan Sillitoe A hosszútávfutó magányossága című regény. Ezt követték idővel a Paul Auster kötetek, de Ljudmila Ulickaja Odaadó ​hívetek, Surik című regényét is nagyon szerette.

Ami legutóbb nagyon nagy hatással volt rám, az a Mozgókép volt”

– mondta (Daniel Kehlmann regénye 2024-ben az év könyve volt a Könyvesen).

Hogyan jön létre egy forgatókönyv?

Reisz számára nem is elsősorban a történetek a fontosak, hanem hogy azok hogyan elevenednek meg a vásznon. Ennek az alapja pedig mindig egy forgatókönyv.

Az első forgatókönyvem jegyzetekből állt össze. A metrón, otthon, suliban írogattam a jegyzeteket össze-vissza, éppen, ami eszembe jutott.

(…) A VAN forgatókönyve a készítés közben alakult ki” – árulta el. 

A Mozgókép kapcsán felmerült, hogy egy filmrendező hogyan viszonyul a film és az irodalom kapcsolatához, főleg, ha adaptációkról van szó. Reisz korábban már játszott a gondolattal, hogy könyvet dolgozzon fel, de ez még diákkorában volt. Anton Pavlovics Csehov A 6-os számú korterem című kisregényét akarta filmes változatban feldolgozni. Azóta kevésbé foglalkoztatja ez a kérdés, de valójában nem tud egy regényre nem filmként tekinteni:

Mindig bekapcsol a filmes agyam, ha olvasok.”

A felnövés traumákkal kezdődik

Akár csak Arnaud Dudek könyve, Reisz eddigi filmjei is egyfajta felnövéstörténetek. A rendező szerint ezek általában töréspontokra épülnek, ami mindenkinek más és más, de lényegében mindenkit egy trauma indít el a felnőtté válás útján.

A felnőtté válás mindig egy végponttal kezdődik, mint egy szakítás, egy haláleset, egy munkahely megszűnése, a sportolás feladása, a gimnázium vége”

– mondta Reisz.

Megemlítette azt is, hogy egy film befejezésével jó eltávolodnia a saját alkotásától, de ez nem mindig sikerült. A nemzetközi turné miatt például a Magyarázat mindenrénél erre nem volt lehetőség: „Mintha szakítanának veled, és egy évig kötelezően erről kell dumálnod.”

A filmes karrier előtt

Felmerült, hogy milyen kompromisszumokkal jár a rendezői munka: Reisz úgy emlékszik vissza, hogy még javában a 20-as éveiben is érezte azt a nyomást, hogy valami „normális munkát kell végeznie”. A Színház és Filmművészeti Egyetemen a szülei támogatására szorult, dolgozni pedig a sűrű órarendje miatt nem tudott. De egészen az első filmjéig szorongott azon, hogy nem teljesít elég jól.

De a filmes karrier előtti munkájáról is mesélt:

Voltam mosogató, videótékás egy szekrény méretű videótékában, ahol nem voltak jó filmek. (…) Baromi kilátástalan volt minden.”

Jelenleg Kolozsváron, a Babeș–Bolyai Tudományegyetemen tanít, ami nagy biztonságérzetet ad neki a filmes szakma mellett. Az évek alatt belátta, hogy a filmes projektek mellett kell valami fix, mert az ad rendszert az életének.

Az adásból továbbá kiderül, hogy:

  • Mit jelent Reisz számára a barátság?
  • Hogyan élte meg, hogy fiatalkorában Algériába költöztek a családjával?
  • Mit jelent, hogy az emlékek valójában nem is léteznek?

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Marton Krisztián: Minél sötétebb a bőröd, annál nehezebb az élet a világ legtöbb helyén

Identitás- és családkeresés Dániában és itthon.

...

Nyáry Luca: Egyedi stílusú, önreflexív és minden erőlködés nélkül fiatalos regény

Nyáry Luca szerint Alessandro Mari regényét áthatja a megfelelési kényszer, amit a közösségi média nyom rá a fiatalokra.

...

Rainer-Micsinyei Nóra: Félreértés, hogy ez itt a vezetők hazája. Ez a magyar emberek hazája

Rainer-Micsinyei Nóra most a társadalmi kérdések mellett olvasmányélményeiről is beszélt.

...

Hogyan egyezteti össze egy HR-vezető a multis munkát a gyerekneveléssel? [Ezt senki nem mondta!]

...

Fábián Tamás bravúros mutatványa: társadalomkritika, írás és a hétköznapok politikája

...

Marton Krisztián: Minél sötétebb a bőröd, annál nehezebb az élet a világ legtöbb helyén

Listák&könyvek
...

11 új világirodalmi kötet, amit ne hagyj ki a Könyvfesztiválon

...

5 lehangoló könyv, ami mégis felemel és kiutat mutat

...

Te kinek adnád a Margó-díjat? Olvass bele a rövidlistás kötetekbe!

Reisz Gábor: A felnőtté válás mindig egy végponttal kezdődik

Reisz Gábor: A felnőtté válás mindig egy végponttal kezdődik

Felnövésről, forgatókönyvírásról, kedvenc olvasmányokról és első munkáiról mesélt a filmrendező.

Szerzőink

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

Egyik csata a másik után: mit tud Pynchon egyik legmegosztóbb regénye 35 év után?

sza
sza

11 új világirodalmi kötet, amit ne hagyj ki a Könyvfesztiválon