125 éve született Szabó Lőrinc, aki nemcsak a nőkét, de végül saját szívét is összetörte

125 éve született Szabó Lőrinc, aki nemcsak a nőkét, de végül saját szívét is összetörte

Szabó Lőrinc a magyar költészet megkerülhetetlen alakja, verseivel már iskoláskorunkban találkozunk. Közismert, hogy mozgalmas szerelmi élete volt, egyik szeretője az öngyilkosságba menekült. A 125 éve született költőre szerelmi lírájának emlékezetes soraival emlékezünk.  

Kolozsi Orsolya | 2025. március 31. |

1900. március 31-én született Szabó Lőrinc, a Semmiért egészen, a Dzsuang Dszi álma, a Kalibán vagy a Lóci óriás lesz szerzőjeként is jól ismert költő, műfordító, a Nyugat folyóirat 1920-as években induló második nemzedékének legjelentősebb tagjaSzületésének évfordulóján szerelmi lírájának emlékezetes darabjait idézzük fel, megmutatva a költő önző és sebezhető oldalát egyaránt.

A modern magyar líra megkerülhetetlen alakja versein és műfordításain kívül leginkább szerelmi életének konfliktusaival hívta fel magára az olvasóközönség figyelmét. Kezdve azzal, hogy „átengedte” saját menyasszonyát, Taller Ilonát (alkotói nevén Török Sophie-t) idősebb mesterének, Babits Mihálynak. Egészen odáig, hogy felesége, Mikes Klára mellett annak legjobb barátnőjével, Vékesné Korzáti Erzsébettel folytatott házasságtörő viszonyt több mint két évtizeden át, melynek végül a nő öngyilkossága vetett véget. De a legendásan hűtlen természetű költőt hírbe hozták Illyés Gyula feleségével – József Attila korábbi múzsájával –, Kozmutza Flórával is. 

Semmiért egészen

Mindennek fényében talán jobban megérthetjük híres-hírhedt versét is, melyet valószínűleg nemcsak azért ismernek sokan, mert kötelező tananyag, hanem azért is, mert egy rendkívül megosztó alkotás.

Ha szeretsz, életed legyen / öngyilkosság, vagy majdnem az. (…) és nem tudok örülni, csak / a magam törvénye szerint”

– tesz vallomást a Semmiért egészen című költeményben a lírai én, aki teljes önfeladást, önmagát totálisan felszámoló magatartást vár a szeretett féltől.

Az 1931-ben megjelent vers szerelemkoncepciója – amellett, hogy szinte a kegyetlenségig őszinte és igencsak provokatív – egy toxikus kapcsolatot ír le, melyben az alávetett félnek a teljes passzivitás jut csupán, az, hogy kiszolgálja az őt birtokolni vágyó akaratot.

Maga a költő egy vele készült interjúban így beszél saját felfogásáról, arról, mi lehet egy nő szerepe a kapcsolatban:

Kérem, én önző vagyok. A többi férfi, úgy tudom, nem az. A nők sem azok. Így aztán én egészen különleges valamit szeretnék.

Örömöt és feltétlen megbízhatóságot. Vigaszt, támaszt, segítőtársat. Különösen hosszú lejáratú, vagy éppen életfogytiglani szerződéseknél, amilyen pl. a házasság. A feleség, hacsak nem különlegesen zseniális, önálló, teremtő egyéniség, legyen alkatrésze a férje életének. Találja ebben az örömét, a becsvágyát, a boldogságát. Másképp nincs házi béke. Az egyenlő jog és egyenlő rang javarészt elmélet, babona. Vannak területek, ahol a nőnek sokkal több joga van; s vannak, ahol majdnem semmi sincs. Az a kívánatos, hogy a közös legjobb eredmény érdekében az a fél vezessen, az legyen az első, igenis, az első, amelyik – legtágabb értelemben véve a szót – különb. Amelyik a több, az erősebb. S ilyenkor a másik ne versengésre, gáncsvetésre; bosszúra, harcra fordítsa a maga szintén létező, kisebb erejét, hanem a vezető társ feltétlen támogatására. Mindenben. Ez nem lehet szép, nagy, nemes becsvágy egy asszony számára? Dehogynem lehet! Nagyon tisztelem a feleségemet, amiért úgy szereti a Semmiért Egészen című versemet, amely sokak szerint maradéktalanul feltárja a férfi »igazi«  felfogását.”

Szeretlek

De Szabó Lőrinc szerelmi lírájában találunk ettől nagyon elütő darabokat is, mint amilyen például az 1928 nyarára datálható vers, a Szeretlek, melyet Korzáti Erzsébetnek írt, mikor az asszony Hollandiába utazott kisfiával együtt egy nemzetközi gyermekakció keretében.

Szeretlek, szeretlek, szeretlek, / egész nap kutatlak, kereslek, / egész nap sírok a testedért, / szomorú kedves a kedvesért”

– írja a távollévő nőnek, akivel levélben is megosztja az egyszerű, dalszerű költemény keletkezésének körülményeit:

Most idekészítettem neked a versemet. Tegnap az étkezőkocsiban is írtam pár sort, nem tudom, végleges-e vagy változtatok rajta.

Kiadni most nemigen lehet, nem is mutathatom meg, csak néked, édeském, és folyton ilyesmit szeretnék írni. Fogok is biztosan, s elteszem. Vagy ha megváltozik valami, kiadom őket. Neked mindenesetre elküldöm. Valamelyik éjjel írtam le véletlenül ennek az egyik sorát a levelemben, vagyis egy sort, amelyikben már megvolt az egész vers, de akkor túl fáradt voltam kihámozni magamból.” (Huszonöt év: Szabó Lőrinc és Korzáti Erzsébet levelezése címen, Kabdebó Lóránt jegyzeteivel 2000-ben jelent meg a szerelmesek levéltváltásait tartalmazó kötet, melyben az a levélrészlet is olvasható.) 

A vers olvasásakor Mikes Klára végképp megbizonyosodott arról, amit mindig is sejtett, hogy férjének szeretője van. Öngyilkossággal is megfenyegette férjét, aki végül kihátrált a kapcsolatból, de három év szünet után mégis újrakezdődött a titkolt viszony. És folytatódott mindaddig, míg egy nap Korzáti nem bírta tovább a terhet, és mindössze 47 évesen öngyilkosságba menekült. 

November

Szabó Lőrinc a Huszonhatodik év című kötet százhúsz szonettjével állított emléket a nőnek és a kapcsolatnak, mely negyedszázadon át tartott. A lírai rekviem tizedik darabja a Mert sehol se vagy című vers, melyben a kétségbeesés és a reménytelenség hangja szólal meg, a lírai én az örökre eltűnt kedvest keresi: „látlak s nem látlak, drága nevedet / csengi csendülő szivembe szived, / de percenkint ujra elvesztelek: / csillagokig nyílok szét s hallgatózom, / üldöződ, én, mégis, mint akit ólom / húz le, sírodba, magamba csukódom.” 

A költő ebben a szokatlan „daloskönyvben” a halott szerelmét siratja el, neki írja szerelmes verseit, és talán itt először szembesül ténylegesen az elmúlás és a halál visszavonhatatlanságával. „Az ősz legutolsó virágait / szedem. November siratja magát. / Sárban gázolok a dúlt réten át, / s mintegy válaszként bennem is esik. / S ez így lesz most már mindig, mindig így. / Most lettem öreg, céltalan a vágy:” – írja a kötet 75. darabjában, a November című alkotásban.

Az ember és sorsfordulatainak kicsinysége, jelentéktelensége a halál szempontjából elemi erővel szólal meg itt.

Minden, amit hatalmasnak hitt, a szenvedély, az önzés, a szerelem, most új távlatokból kap megvilágítást és egészen parányinak tűnik.

A Semmiért egészen magabiztos, önző hangja itt megbicsaklik, és ezzel egy időben Szabó Lőrinc egészsége is gyorsan hanyatlani kezd a megrázkódtatás után. Mire a gyászszonettek írását befejezte, 1951 októberében szívinfarktust kapott, majd három évvel később ismét. 1957-ben tüdőrákot diagnosztizáltak nála, ez vezetett a halálához 1957-ben.

Özvegye a költő halála után nemcsak férje, de egykori barátnője, Erzsike sírját is gondozta. Rá Szabó Lőrinctől született fia – a versekből jól ismert Lóci – 1993-ban így emlékezett:

Tudják, hogy nemcsak Apu, hanem Anyu is március 31-én született? Rá ki emlékezik rajtam kívül?”

Emlékezzünk az évfordulón rá is, mint ahogy mindazokra, akik valamiféle szerepet játszottak ennek a kamaszosan mohó, zaklatott, szenvedélyes költőzseninek az életében, aki verseiben gátlások nélkül meg merte mutatni énjének legjobb és legrosszabb oldalát is.

Forrás: A Miskolci Egyetem Szabó Lőrinc Kutatóhelyének honlapja

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Szabó Lőrinc özvegye névjegykártyán reklamált a szomszédjának

Szabó Lőrincné Mikes Klára a szomszéd kutyájának hangos ugatását nehezményezte.

...

Lackfi János elképzelte, hogyan facebookoztak volna Szabó Lőrincék

Nevetéssel, felolvasással zajlott a péntek esti Lackfi János könyvbemutató a Margón, ahol megtudhattuk, kinek ajánlja a szerző új kötetét, amelyben a magyar költészet legismertebb alakjai Facebook-bejegyzésekben kommunikálnak egymással. 

...

Szabó Lőrinc titkolt szerelme – Írók a Balatonon

A Balaton számos mítosz és sok-sok irodalmi alkotás ihletője volt, de a vízparti nyaralók, villák és alkotóházak rengeteg drámának is tanúi voltak. Nyári sorozatunkban azt mutatjuk meg, hogyan kötődtek a magyar írók a Balatonhoz. Most Szabó Lőrinc szerelmi drámáiról olvashattok.

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

A hét könyve
Kritika
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében

A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében

A rossz közérzettel nem születik az ember. Barnás Ferenc új regénye a hét könyve: Most és halála óráján. 

Kiemeltek
...

Kemény Zsófi: Az életet soha nem késő elrontani

Olvasd el a Nők, akiknek férfi kell című kötethez írt utószót!

...

iamyank: A dühöm jelen van, de nem vágyom rá, hogy eltűnjön

A Könyves Magazin podcastjének vendége iamyank, akivel STNTLN című albumáról beszélgettünk.

...

A depresszió bárkit magával ránthat – megnéztük a Bruce Springsteen-filmet

A Szabadíts meg az ismeretlentől életrajzi film nem karaokeparti, hanem megrázó vallomás az összeomlásról.

Olvass!
...

Amikor az országgyűlésben szörnyetegeknek nevezték azokat a nőket, akik nem az anyaságot választották

Olvass bele Koniorczyk Borbála Női szörnyetegek című kötetébe!

...

A nyomozás még az esküvő alatt sem áll le: olvass bele A csütörtöki nyomozóklub folytatásába!

A csütörtöki nyomozóklub még a legváratlanabb pillanatban is képes elkapni a tettest. 

...

Stephen King kedvenc horrorszerzője itthon szinte ismeretlen – Olvass bele Az árvíz című regénybe!

Michael McDowell nemcsak szakmai, de baráti viszonyt is ápolt Stephen Kinggel és feleségével.

Polc

A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak

...

A diktatúra árnyékai között is lehet varázslatos a gyerekkor

...

Az egyetem maga a Pokol - R. F. Kuang új filozófiai horrorja

...

Lesújtó számok: már csak 40 másodpercig tart a figyelmünk a digitális térben?

...