Az y-generáció traumáiról mesél az Ex Katedra

Az y-generáció traumáiról mesél az Ex Katedra

Rezek Bori | 2021. március 01. |

A 2013-ban alakult STEREO AKT a független színházi szcéna egyik legizgalmasabb és legprogresszívebb alkotócsapata, akik mindig igyekeznek a  hagyományos színházi formákat dramaturgiájukban, az előadások fizikai tereiben vagy a használt technológiákban megújítani. Előadásaikra olyan eseményekként tekintenek, ahol alkalmunk nyílik a közös társadalmi ügyeink átgondolására, a közönség és a színházi alkotók közötti párbeszédre, hogy együtt vehessük górcső alá a minket körülvevő világot. Március 4-én online mutatják be az Ex Katedra - Tanmesék a 90-es évekből című előadásukat, ahol ezúttal az y-generációra, azaz a rendszerváltás körül születettekre helyeződik a hangsúly.

Mikor? 2021. március 4. 19:00

Hol? Jurányi Ház

Ár: 3900 ft

A társulat művészeti vezetője és rendezője, Boross Martin mesélt nekünk az előadás koncepciójáról és arról, hogyan készültek a stream színházi bemutatóra:

“A szereplő-alkotók mind az y-generáció tagjai, más szóval fiatal felnőttek, akik a rendszerváltás környékén születtek. Először a 90-es évekkel szerettünk volna foglalkozni, de nagyon hamar rájöttünk, hogy két dologról tudunk saját élmények alapján, hitelesen megnyilvánulni:

a körülöttünk élő felnőttekről és az általános iskolai évekről.

A társulatunk nagyon elkötelezett társadalmi ügyek iránt, és azt vettük észre, hogy az iskolai élmények, mégha a legszemélyesebbekről is beszélünk (például kudarc- vagy sikerélmény, tiltott szerelem, a vallással vagy szexualitással való találkozás, egykori bűneink vagy egy tanár általi megalázottság), nagyon sokat elárulnak az egész társadalomról. Elmondhatjuk, hogy a közoktatásban az iskola elvárásai a diákokkal szemben nagyon hasonló ahhoz, ami az állam elvárása az állampolgárokkal szemben. 

Van egy elvárás az iskola felé, hogy mik azok a normák, amiket át kell adni a leendő állampolgároknak, és a társadalom tagjai magukon viselik egész életükben az iskolában tanult reflexeket.

Tehát az, hogy kritikus, önálló, független gondolkodású, kreatív, demokratikus felfogású állampolgárok leszünk-e,

már az iskolánál kezdődik.

És minket az érdekelt, hogy mennyire van ránk hatással a múltunk, mindaz, ami 7 és 14 éves korunk között ért minket. Mi az, amit levetkőztünk, és mi az, ami örökre belénk ivódott.

Miközben az egyik legmeghatározóbb emberi korszakról beszélünk, amikor elkezd kialakulni az identitásunk, az értékrendünk és a közösségen belül betöltött szerepeink, ez egyben az a kor is, amire csak nagyon kicsit van ráhatásunk - az iskoláink, a tanáraink, és hogy hová születünk, mind-mind örökölt adottságok.

Reméltük, hogy minél előbb tudunk élőben játszani, de azért sejtettünk, hogy a bemutató csak online valósulhat meg. És bár nem ez határozta meg az alkotómunkát és az előadás formavilágát, egyes döntéseknél számoltunk azzal is, hogy egy-egy jelenet és a darab egésze hogyan adaptálható képernyőre. Az Ex Katedra esetében szerencsére semmilyen kompromisszummal nem jár az átültetés. Egyfelől a sok személyes történetet és a szereplők valós személyiségét a lehető legközvetlenebb formában szeretnénk átadni, erre nagyon alkalmas, hogy a kamerán keresztül egyenesen a szemedbe tud nézni a szereplő. Másrészt a szereplőink saját személyes tárgyaik segítségével mesélnek el történeteket. Egy régi ellenőrző, egy díj, egy terhelő bizonyíték, vagy egy féltve őrzött kincs segítségével jelenítünk meg karaktereket, helyszíneket, eseményeket, tehát egyfajta bábszínházi logikával dolgozunk, amit az élő előadás esetében is kamerával veszünk, pont azért, hogy ezeket a tárgyakat és más apró mozzanatokat egészen közel tudjunk hozni. Most annyi csupán a különbség, hogy a színpadon mozgatott kamerák képét nem egy vásznon nézi kivetítve a néző, hanem a saját monitorán.

A SzínházTV stábjával csináltuk a felvételt, ahol a lényeg változatlan maradt. Minden jelenetet úgy csináltak a szereplők, ahogy a színháztermi változatban, inkább a felvétel módjánál és a vágásnál kell jól kitalálni, hogy mitől lesz élményszerű a végeredmény. Például egész közel lehet menni a szereplőkhöz, olyan szemszögeket lehet megmutatni, amire a színházban nem lenne lehetőség. A vágáskor pedig a ritmussal lehet játszani, illetve azzal kapcsolatban kell folyamatosan döntéseket hozni, hogy a hat-nyolc kamerabeállítás és az egyes verziók közül mit szeretnénk használni, merre akarjuk irányítani a néző tekintetét. Színházban sokszor maga dönti el a közönség, hogy a sok információból melyik részletre fókuszál, a filmes változatnál pedig nekünk kell ezt a döntést meghoznunk és a lehető legsűrűbben elmesélni a történetet.”

-

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Dragomán, Esterházy és Kosztolányi: ezt nézzük a színházban februárban

A januári monodrámák után most februárra is ajánlunk néhány figyelemre méltó színházi előadást: Esterházytól Dragománon át Molnár Ferencig lesz itt mindenféle, ráadásul vidéki színházak feldolgozásában. 

...

Felolvasószínházban elevenedik meg Polcz Alaine és Mészöly Miklós levelezése

Csákányi Eszter és Trill Zsolt előadásában elevenedik meg Mészöly Miklós és Polcz Alaine levelezése.

...

Berény Róbert festménye ihlette a Papírszínház-mesét

A könyvmecénás program keretében jelenik meg a Csimota Kiadó legújabb Papírszínház-meséje.

Kustos Júlia: Ez a kötet hangos kiabálás

Kustos Júlia: Ez a kötet hangos kiabálás

A Könyves podcast vendége Kustos Júlia, aki a Tehetetlen bálványok című verseskötetében őszinteségről, nőkről, elvárásokról is írt. Hallgassátok!

Szerzőink

Tasi Annabella
Tasi Annabella

Török Ábel: Most próbáltam meg először igazán kiengedni a saját hangomat

Valuska László
Valuska László

Lehet uralni a sakklépéseket, az emlékeket és a halált is?

Olvass!
...

Megérkezett a fasiszta Olaszországban játszódó Goncourt-díjas regény magyar fordítása – olvass bele!

Részlet Jean-Baptiste Andrea Vigyázni rá című regényéből.

...

„Rangon aluli, hogy én csak szaros krimiket írok?” – részlet Szlavicsek Judit Végzetes Kékszalag című regényéből

Megjelent Szlavicsek Judit új krimije, olvass bele!

...

A Ceaușescu-rendszer végnapjai egy groteszk mesevilágban: Olvass bele a Minden idők legjobb regényébe! 

Daniel Bănulescu disztópikus történelmi regényében újragondolta az 1989-es romániai eseményeket.

Polc

Hiába élünk egy elfogadó társadalomban, mindannyian a többség oldalán állunk

...

Török Ábel varázslatos könyve elhiteti, létezik egy szebb világ

...

Apakeresés, szerelem, kultúrsokk és egyéb zűrök a Balkánon 

...

Van helye szeretetnek és megbocsátásnak az erőszak tájain? Kiss Tibor Noé új könyvéből kiderül!

...
Kiemeltek
...

Török Ábel: Most próbáltam meg először igazán kiengedni a saját hangomat

Meglepi, hogy az olvasók mennyire szeretik a könyvét. Török Ábellel Norvégiáról, sóvárgásról, a mesék erejéről és egy vágyott igazságos világról beszélgettünk.

...

Hogyan foglalta el egy könyves falu a világot? A Hay Festivalon jártunk, megmutatjuk! 

Egy 1600 fős kisvárosba százezrek érkeznek a könyvek miatt, bár az aprócska települést még megközelíteni is nehéz. 

...

Az év irodalmi szenzációja: 60 év késéssel megjelent Tandori első, ki nem adott és egyetlen példányban létező kötete

Megjelent Tandori Dezső első verseskötete, az Egyetlen: nem kellett a kiadónak, de a költő elkészített egy példányt a legjobb barátja számára. Fantasztikus sztori és podcast Pándi Balázzsal és Simon Mártonnal, hallgassátok! 

Hírek
...

Rebecca Yarros-rajongók figyelem! Jön a Fourth Wing-adaptáció

...

Láttad már Krasznahorkai regényének angol borítóját?

...

Őrületes Stephen King-adaptáció érkezik: hogy lehet túlélni, ha mindenki a halálodat akarja?

...

Jennifer Aniston főszereplésével készül sorozat az Örülök, hogy meghalt az anyám című könyvből

...

Ősszel jön Visky András új regénye, már a címe is megvan

...

Margó-díj 2025: lezárult a jelentkezés, 37 kötet száll versenybe