Mi történik a férfiakon túl az irodalomban?

Mi történik a férfiakon túl az irodalomban?

Válassz egy filmet vagy regényt, amiben van két női szereplő, akik lehetőség szerint beszélnek egymással, és ha beszélnek, akkor nem kizárólag férfiakról dumálnak. Ha találtál ilyet, akkor próbáld ki egy hónapig, kettőig, nézd meg, mikor lesz vége a sornak. Legyen ez egy kihívás mindannyiunk számára. A klímavédelem, az esélyegyenlőség, az élethosszig tartó tanulás és a testi-lelki jóllét témájára hívja fel a figyelmet a Bookline új kampánya is, amelynek központi gondolata, hogy a könyvek segítségével egy igazságosabb és fenntarthatóbb jövőt építhetünk. Olyan könyveket ajánlunk, amelyek megmutatják, hogy sokfélék vagyunk, és sokféle nézőpontot érdemes megismerni, mert a könyv az egyetlen igazán nyitott társadalom.

Valuska László | 2020. november 27. |

A nyolcvanas években Alison Bechdel készített egy képregényt Dykes to Watch Out For címen, amiben a The Rule című történet női szereplője azt mondja, hogy csak akkor néz meg egy filmet, 

  • ha van benne legalább két női szereplő,
  • ha az a két nő beszél is egymással, mert már ez is különös dolognak tűnik,
  • és ha az a két nő, amikor beszél, akkor a férfiakon kívül másról is beszél.

Nyilván nem egy ilyen teszttől lesz jó vagy rossz egy film vagy könyv, de szép kihívás, ha végigpörgeted az elmúlt egy évben olvasott könyveid, hogy átmennek-e a teszten. Miért fontos ez? 

Hogy lássuk, mennyire fontos megismerni más nézőpontokat is, mert különben ugyanezt a szupermacsó világot termeljük újra és újra, aminek az eredményeit mindennap láthatjuk. 

Amikor megbuktam a Bechdel-teszten

Egyszer megkérdezték tőlem, hogy ki a kedvenc szerzőm. Sorolni kezdtem, büszkén és magabiztosan, az indiánregényektől Kunderáig, hogy ezek az olvasmányok az adott életszakaszomban milyen sokat jelentettek nekem. 

A gimnázium első felében lehettünk, dobáltuk a neveket és a címeket: nem volt köztük egy női szerző sem. Persze létezik az az alufóliasisakos elmélet, hogy mindez azért van, mert a férfiak tudnak írni, a nők legfeljebb romantikus cuccokat. Ha jobban belegondolunk, sokkal problémásabb a helyzet: a nők számára más társadalmi helyzet volt adott, más szerepeket vártak el tőlük, sokáig nem is szavazhattak, és akkor ezek után gondoljuk végig, milyen nehezen juthattak el addig, hogy egy kiadó komolyan vegye őket és nyomdába küldje a műveiket. A társadalom szerkezete is kemény ketrec: az író, irodalomtörténész Bán Zsófiával interjúztam, aki elmondta, milyen történetileg és kulturálisan kialakult jelentésbeli különbség van író és írónő között, és egyébként miért ilyen bonyolult a helyzet, hogyan jönnek létre az irodalomban az egyenlőtlenségek.

Egy olyan világban nőttem fel, aminek a mintáit férfiak adták, aminek a szabályait férfiak írták, aminek hőskölteményei férfiakról szóltak, aminek a történeteit férfiak mesélték el, aminek a női karaktereit és nézőpontjait is férfiak hozták létre. 

Hogy milyen ez a világ azoknak a nézőpontjából, akik úgy érzik, kiszorulnak? Érdemes elolvasni Roxane Gay A rossz feminista című könyvét, ami okos is, vicces is, miközben alapvető kérdésekkel rengeti meg a meglévő (pop)kulturális rendszert:

Roxane Gay
A rossz feminista
Athenaeum, 2020,  381 oldal
-

Az olvasás nekem mindig egy olyan valóság volt, ami segít megérteni jobban az emberek, a társadalom vagy akár a gondolkodásunk működését. Mármint egy féloldalas működést, ami csak rólunk, férfiakról szól. Fura élmény volt, hogy miközben rajongok ezekért a könyvekért és szerzőkért, valójában azért az olvasói pozícióért rajongok, amiért semmit nem kellett tennem, csak bele kellett születnem. Fehér, heteroszexuális, középosztálybeli férfi vagyok, egyike azoknak, akik kisajátították a kultúrát maguk számára. Egyik kedvencem, a hipernárcisztikus Karl Ove Knausgard Harcom-sorozatának Álmok című részében pont ezt a mindenható macsóságot rombolja le: “a műfaji hagyományokat látszólag betartva beépüljön ebbe a férfiklubba, majd amikor megkapja az éves bérletét, hirtelen rombolni, törni, zúzni kezd, vagy tehetetlenségében megvagdossa az arcát.”

Nádasdy Ádám
A szakállas Neptun
Magvető, 2020, 192 oldal
-

Ami a fehér, heteroszexuális férfi tapasztalatain kívül esik, az már sokkal-sokkal nehezebben jelent meg az irodalomban. Pár hónapja írtam Nádasdy Ádám novelláskötetéről, A szakállas Neptunról, mert egy kritikus kereste, de nem találta a fogást rajta: meglepte a melegirodalom. Az irodalom különböző nézőpontoknak és történeteknek ad hangot, ezért számomra a könyveknél nincs nyitottabb társadalom. Az idei Aegon-díjas Nádasdy Ádám költészetében és prózájában is egy konzervatív melegtapasztalatot ír meg, egyébként gyönyörűen. Amit ír, az részben mindannyiunk problémája lehet: idegenség, szerelem, csalódás, családi nehézségek. 

Gileád, Magyarország, Lengyelország

Sokan nem gondolták, hogy egy írói fikció lehet a valóságunk. 

Margaret Atwood
A Szolgálólány meséje
Jelenkor, 2019,  487 oldal
-

A kanadai Margaret Atwood a világ egyik legcsodálatosabb írója, aki már az első regénye, Az ehető nő megjelenése előtt azzal szembesült, hogy nem veszik komolyan, mert nő. Az 1985-ben megjelent regénye, A Szolgálólány meséje az elmúlt évek egyik legkomolyabb sorozatsikere volt, és a napi politika kereszttüzében rengetegszer posztolták a közösségi médiában ikonikus vörös ruhás alakjait. Gileád, Magyarország és Lengyelország között mi a különbség? Mindhárom a nő méhét akarja uralni, ahogy Kövér László fogalmazott: a világ azoké, akik teleszülik. 

A disztópiát is megölte a valóság. 

Atwoodtól bármit érdemes olvasni, mert nagyszerű, érdemes megnézni a főhőseit. És ha tetszett A Szolgálólány meséje, akkor ezeket is érdemes elolvasnod.

Száz éve Virginia Woolf, az egyik legszuggesztívebb prózaíró arról írt, hogy szeretne egy saját szobát. Szüksége van saját térre, ami valójában a saját élete is, nem pedig a férfié. És a helyzet egyfelől sokat változott, másfelől óriási egyenlőtlenségek vannak most is. Ezeket mutatja be Melinda Gates A nő helye című könyvében.

Melinda Gates
A nő helye
Bookline, 2019, 300 oldal
-

Bill és Melinda Gates 1994-ben házasodtak össze, 2000-ben hozták létre saját alapítványukat, ami most a covid elleni harcban is élen jár a kutatástámogatásban. Melinda Gates az alapítványi munkájából írt egy tanulságos könyvet, ami rengeteg kérdést tesz fel: "A nő helye - változtassuk meg a világot a nők erejével! című kötet ennek a filantropista nézőpontnak az izgalmas dokumentuma: hogyan lehet sokszor apró változtatásokkal, megoldásokkal lavinákat elindítani egy olyan rendszerben, amit férfiak hoztak létre és működtetnek sok száz éve, és ami nemcsak nem kezeli egyenjogúan a nőket, hanem nagyon sokszor el is nyomja őket a tradíció, az előítéletek vagy a szexizmus miatt. És most elég csak arra gondolni, hogy egy házasságban a férfi mennyire veszi ki a részét a gyereknevelésből, a háztartás mindennapos feladataiból, miután a nőnek munka előtt és után ugyanúgy kell dolgoznia, csak épp otthon a családban. Vagy: mi van akkor, ha a férfi nem akar büszkeségi vagy kényelmi okokból óvszert húzni, de becsúszik a gyerek? Vagy: a kislánynak a suliban van-e vajon lehetősége számítógépes foglalkozásra járni, vagy az túl fiús?"

Sokféleség, sokféle mese

Az idei év legdühítőbb és legszánalmasabb támadássorozata egy gyerekkönyvet ért. A Meseország mindenkié egy valós problémára próbált megoldást hozni: igyekezett mindenkit bevonni a történetmesélés világába, aki addig ezekben idegennek érezte magát. "Rengeteg olyan népmese és persze műmese létezik, ami kisebbséghez tartozó emberekről és olyan élethelyzetekről szól, mint a családon belüli erőszak, az örökbefogadás vagy a legkisebb, a legelnyomottabb felemelkedése és kifejezetten sok, gyerekeknek szánt történetet találhatunk a férfiakkal egyenjogú nőkről, nemváltókról. A probléma, hogy ezek a történetek is újra meg újra peremre szorultak a történelem során" - mondta Nagy Boldizsár, a Meseország mindenkié szerkesztője.

Nagy Boldizsár (szerk.)
Meseország mindenkié
Labrisz, 2020, 180 oldal
-

Komoly tanulmányok szólnak arról, hogy milyen nehézségeket okoz az a klasszikus mesehelyzet, hogy a herceg mindenféle csatákon át elnyeri a királylány kezét. Miért mindig a férfiak harcolnak? Miért csak a férfiaknak vannak problémáik? A nők miért passzívak mindig? A mesékben (de rengeteg filmben és regényben is) a nők egyetlen életcélja miért csupán az, hogy megérkezzen végre a herceg? Miért sematikusak ezek a nők? 

Az irodalom egyféle világot képezett le sokáig számomra, és azt gondolom, hogy mások számára is, mert ez a mi közös tradíciónk. A nézőpontok sokféleségéből következik, hogy a világaink is sokfélék, és akkor tudunk valami közöset létrehozni, ha figyeljük és megértjük a másikat. Amit nem ismerünk, arról olvashatunk, ez mindenki mással szemben nagy előnyünk.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Attenborough és a fák dilemmája a miénk is

A koronavírus-járvány miatt mintha megtorpant volna az elmúlt évek zöld lendülete, de szerencsére elég sok olyan film és könyv van, ami a természeti környezet törékenységére és sérülékenységére figyelmeztet.

...
Nagy

A koronavírus idején még fontosabb, hogy törődjünk a lelki egészségünkkel

Bármilyen élethelyzetben vagyunk, bármilyen problémával is kell megküzdenünk, a könyvek segítenek. Olyan olvasnivalókat ajánlunk, amelyek a kudarc, a gyász, a szakítás vagy éppen a kiégés feldolgozásában lehetnek támaszaink. 

...
Hírek

Kampányt indított a fenntartható fejlődés jegyében a Bookline

Az esélyegyenlőség, a klímavédelem, az élethosszig tartó tanulás és a testi-lelki jóllét témájára hívja fel a figyelmet a Bookline új kampányával, amelynek központi gondolata, hogy a könyvek segítségével egy igazságosabb és fenntarthatóbb jövőt építhetünk. 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Olvass!
...
Beleolvasó

Az Emberszemlélet humanista filozófiába öltöztetett kézikönyv a fenntarthatóságról

Gazsi Zoltán első könyve életrajzba bújtatott vállalati-impresszionista tankönyv cégvezetésről, fenntarthatóságról, a hétköznapok vidámságáról és a nehéz élethelyzetek túléléséről. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A PTSD-s detektív egy megfojtott nő ügyét próbálja felderíteni ebben a mágikus krimiben

Kocsis Gergely A varjúszellem című regényében közélet és történelem, krimi és horror szálai fonódnak lidérces, felkavaró történetté, melynek legfőbb kérdése, hogy a holtak mentik meg az élőket, vagy fordítva. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A Kovács ikrek regényében az élők gürcölnek, a holtak mulatnak – Olvass bele!

Tovább vinni az évtizedek óta épített családi gazdaságot, vagy meglépni előle? Többek közt erről szól a Kovács ikrek különleges humorú, mágikus realista családregénye. Olvass bele a Lesz majd minden című könyvbe!

A hét könyve
Kritika
A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról
...
Podcast

Anyaság, apaság, az érzések kavalkádja – Ott Anna könyvajánlója [Ezt senki nem mondta!]

Ezt senki nem mondta! című podcastunk hatodik adásában Szabó T. Anna és Dragomán György voltak a vendégek, a beszélgetésükhöz pedig könyvajánló is tartozik Ott Anna válogatásában.