Be vagyok zárva Magyarországra: Spiró és a Táncsics-regény

Idén a Tavaszi Margó Irodalmi Fesztiválon ünnepeltük Spiró György húsz éve megjelent történelmi nagyregényét, a Fogságot, amit júniusban követett a Padmaly. Közös bennük, hogy fontos eredettörténetekről mesélnek: a Fogság a hétköznapjainkat meghatározó és alakító zsidó-keresztény kultúra kezdeteiről mesél, míg a Padmaly 19. századi eseményei a magyar nemzeti identitást meghatározó nagy történetről. Spiró új regénye az év nagy dobása, jártunk a bemutatón, a szerzővel podcastben beszéltünk. 

Spiró György
Padmaly
Magvető, 2025, 600 oldal
-

1848 és a hétköznapok

Azt nem kell hangsúlyozni, hogy társadalmi és kulturális szempontból is milyen izgalmasak és fontosak, hogy a közös nagy történeteinket megismerjük, korszakonként újrameséljük, hiszen a történelem is bizonyos szempontból fikció, amit mindig másképp keretezünk. Viszont a történelem tudomány is, sok új adat és nézőpont alakíthatja a korábbi kánonokat. 

A nemzeti identitásunkat meghatározó 1848-as események nem pár mondatban elmondható történetek, hanem összetett folyamatok, amiket nemcsak politikai, hanem személyes harcok is alakították. Spiró korábbi regényeihez hasonlóan a Padmaly is sok-sok apró részleten keresztül, alakulásában mutatja meg, miből lesz a történelem, mármint a mi közös történelmünk.

Átélhetően, sokszor egészen hétköznapi események láncolataként ábrázolja a korszak legfontosabb figuráit és eseményeit.

A Padmaly történelmi regény, de nem kosztümös kalandregény, hanem egy sokszorosan rétegzett történet valós szereplőkről, akik 150 évvel ezelőtt is hasonló kérdésekkel néztek szembe, mint mi. A szuverenitás kérdésével, a sajtószabadsággal, a kapitalizmussal, politikai konfliktusokkal, a személyes és közösségi célok ütközésével, a megélhetéssel, szóval alapvetően azzal, hogy mi, magyarok hogyan élhetnénk jobban közösségként. Szóval: politikai regény, ami élesen megmutatja, hogyan alakulnak a jobb- és baloldali gondolkodások, a szabadságért vívott hétköznapi harcok.

A nyár olvasmánya

Nem véletlen, hogy Orbán Viktor miniszterelnök és Karácsony Gergely főpolgármester is a Padmalyt olvasta a nyáron. Előbbi az MCC Feszten ajánlotta az olvasmányt, ami “kemény dió”, és amibe “beletört a bicskája”, de a nyár végéig át akarta rágni magát rajta. Utóbbi szerint a Padmaly “fantasztikusan lebilincselő könyv”. 

Mindkét állítás a maga módján igaz:

a 600 oldalas regény valóban kemény dió, hiszen Spiró György írói programjának legjavát mutatja be, adatokból, tényekből kiindulva egy valóban lebilincselő könyvet írt. 

A Padmaly első ránézésre valódi hősök nélkül beszél a magyar nemzeti öntudatot meghatározó évtizedekről, miközben két hőst is teremt: kelet-európai hősöket, egy férfit, aki élete végéig mániákusan küzdött a sajtószabadságért, a munkások jogaiért, valamint az ő feleségét, aki mindezt közelről végigkövette, és akik együtt borzasztó dolgokon mentek keresztül a gyerekeik halálától az üldöztetéseken és erőszakokon keresztül a párkapcsolati elszigetelődésig. 

A főszerepben: Táncsicsné Seidl Teréz

Teréz március végén született, amikor az oroszok elfoglalták Párizst, ám ilyen nevű városról ők nem hallottak” ez a Padmaly első mondata. Seidl Teréz születésével nemcsak egy élet és a regény kezdődik el, hanem egy Európát meghatározó politikai esemény közepébe kerülünk:  a Napóleon ellen alakult koalíció sikeresen foglalta el Franciaország fővárosát. 

Spiró szinte észrevétlenül játszatja egybe a rendkívüli hatású nagy politikai eseményeket és a személyes történeteket. Se Kosuth, se Széchenyi, se Petőfi egy átlagos nő a főszereplő, ami kijelöli az elbeszélés kereteit is: milyen információkhoz fér hozzá, mire van rálátása, vagyis honnan beszélik el a történetet (olvass bele).

Kockázatos döntésnek tűnhet ez a nézőpont a regény egésze szempontjából, mert akármilyen izgalmas is alulról  végignézni a hatalmi változások közel száz évet, Teréz sokszor eltűnik az elbeszélésben. Például amikor egyes fontos történelmi eseményeket részletesebben be kell mutatni, az összefüggéseket elmagyarázni. 

Adat és tény a fikcióért

Spiró totális regényt írt, amihez olyan adatbányászatot mutatott be, hogy minden mondatának tényszerűségéért, hitelességért felelősséget tud vállalni. Ez egy történelmi nagyregény jogos ambíciója lehet, de sokszor megakasztja az olvasást.

A fikció működését az adatoknak és tényeknek kell ebben a konstrukcióban biztosítaniuk.

Spiró hasonlóan a Fogság Urijához olyan szereplőt keresett, aki nem a történelmet mondja el, hanem az életeseményein keresztül ismerhetjük meg a kor politikai, hatalmi, szellemi vagy gazdasági konfliktusait. Ami nehéz, kényelmetlen, lemondásokkal és áldozatokkal teli, ami nem a hőst ünnepli, hanem megmutatja, hogyan válhat valaki történelemalakítóvá. 

Teréz férje, akit sokáig szándékosan elrejt a szerző, a magyar reformkor nagy hatású alakja a tudásunk, az iskolai ünnepségek és a tankönyvek szerint. Táncsics az emlékezetünkben nem egy valós személy, hanem az a karakter, akinek segítségével például a sajtószabadságról beszélünk.

Az ismerős és ismeretlen Táncsics

A regény meglepően és magától értetődően sokáig nem nevezi meg a másik főszereplőt. Elsősorban egy öntörvényű, magának való, szedett-vedett újságírót, örök forradalmárt ismerünk meg a Padmaly lapjain, aki mindent saját ambícióinak, céljainak rendel alá. 

Spiró nem a nevet akarta feltölteni az élettörténettel: el akarta kerülni, hogy az általános iskola óta nem változó Táncsics-képünk felől ismerjük meg a szereplőket.

Egy ismerős alakot teremt meg az író: már amennyiben 150 évvel később is sokan óvják a sajtószabadságot, sokan gyűjtenek előfizetőket, hogy kiadványaikat el tudják készíteni. Különbség tényleg nincs: technikai, szellemi, kulturális és gazdasági függetlenségre is szükség van a sajtószabadsághoz, meg a szabadsághoz úgy általában. 

Padmaly, ami biztonságos, de fogva tart

Táncsicsról könnyen beszélünk az 1848-as forradalom és szabadságharc ikonikus alakjaként, miközben felforgató gondolkodása és élete se önmaga, se szerettei, se politikai közösségei számára nem volt könnyű. 

Hogy mennyire nem volt könnyű az élete, azt a regény címén keresztül érdemes megmutatni: amikor a Magvető bejelentette a könyvet, akkor rá kellett gugliznom a szóra, viszont az olvasás közben kiderült, milyen erős metaforáról van szó.

Táncsics az 1848-49-es szabadságharcot követően egy padmalyban, egy földbe vájt lyukban vagy odúban rejtőzött. Spiró bravúrja, hogy nemcsak fizikailag zárja a szereplőjét padmalyba, hanem képletesen is: saját gondolkodásának és testének is foglyává válik Táncsics (Élethosszig tartó padmaly a test, koporsóban kell lenni elevenen”), ahogy az országnak is. (És itt megemlítem a címben is idézett Beton.Hofi dalszövegét, aki Spiró regényével egy időben jött ki a Be vagyok zárva című dalával, vagyis ez a 2025-ös közérzet.)

Pont emiatt az olvasónak se könnyű a dolga, mert nagyon nehéz a szereplőkkel menni az elbeszélésben. 

A Fogság Urijával nagyon könnyű volt: egy szemüveges fiatal srác, aki kellően nyitott, okos, aki sokféle szempont alapján hozza döntéseit, de mindig tudjuk, hogy milyen elvárásoknak kell megfelelnie. Seidl Terézt születésétől nyomonkövetjük a regényben, aminek a végén nemcsak az lesz a feladata, hogy férje, Táncsics betegségében és halálában is társa maradjon, hanem a Táncsics-kép gondozása, a hagyaték is az ő felelőssége lesz. 

Teréz sok borzalmat élt át, de neki alapvetően a Táncsics nevű és alakú padmaly jutott, ő abba a történetbe lett örökre bezárva. 

Ő is áldozat, ahogy férje is. Mármint mindenféle történelmi eredményei ellenére Táncsicsra a Padmaly alapján így tudok tekinteni, ami abból a szempontból felkavaró, hogy eddig egy nagyon egyszerűen és jól keretezhető alakként élt a fejemben. A reformkor ikonikus alakját Spiró varázstalanítja, amivel nem az elért eredményeit veszi el, csak az olvasói élményt, mivel nem engedi közel az olvasóhoz a karaktert. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Spiró György: Hungária és Magyarország nem azonos

Hallgassátok meg az íróval készített podcastünket!

...

A forradalom alulnézetből: ki ez a visszafogott politikus, akiről Spiró György regényt írt?

Ki volt Táncsics Mihály, akinek ma már szinte csak a nevét ismerjük, és milyen szerepet játszott a 1848-49-es forradalomban? Megjelent Spiró György új regénye. 

...

Mit tehet Táncsics felesége akkor, amikor még Kossuth Lajos is fél? Olvass bele Spiró György új történelmi regényébe!

Milyen lehetett egy forradalmár feleségének lenni? Spiró György legújabb történelmi regényéből kiderül.

Kiemeltek
...

Dobos Barna: Az első kötet maga az ígéret

Mi alapján dönt a Margó-díj előzsűrije? Dobos Barnának az első mondat a legfontosabb. 

...

Be vagyok zárva Magyarországra: Spiró és a Táncsics-regény

Egy ikonikus alak, Táncsics Mihály a 100 évet 600 oldalon bemutató történelmi nagyregény hőse. A hét könyve: Spiró György Padmaly című regénye.

...

Eredetileg cikinek szánták a vizes inges jelenetet – minden, amit Mr. Darcy ingéről tudni akartál

Hogyan vált egy fehér ing legendává?

SZÓRAKOZÁS
...

Stephen King sok vért akart látni A hosszú menetelés adaptációjában

Szeptember 12-én jön a mozikba az új Stephen King-adaptáció, ami még a színészek szerint is megrázóan brutális lett.

...

Guillermo Del Toro: a Frankenstein nem az AI-ról szól

A rendező szerint az adaptációja nem horrorfilm, hanem sokkal több annál. 

...

7 őszi újdonság a Netflixen és a többi streamingoldalon

Kemény hősnőkkel rúgja ránk az ajtót az ősz. 

Olvass!
...

Kurt Vonnegut már az 1950-es években megírta, hogyan tesz tönkre az autofikció

Egy házaspárnak teljesen összedől az élete, mivel a feleség megírta az élettörténetüket. Kurt Vonnegut mintha előre látta volna a jövőt. 

...

Sosem tudhatod, kivel utazol, miközben végigstoppolod Amerikát

Egy szegedi srác a '90-es években gondolt egyet és végigstoppolta Amerikát. Olvass bele!

...

„Ez a munka már szabad szemmel is látható, talán még a Holdról is” – Olvass bele Fábián Tamás regényébe!

Mutatunk egy részletet a Telex újságírójának könyvéből, amelyben az írás véresen komoly dolog.

Polc

Sorozatgyilkos vagy családi titok felelős egy gyerek eltűnéséért? – Liz Moore: Az erdő istene

...

„Szerinted jó apa leszek?” – metoo-sztori, szellemnagyi és lelkizés Breier Ádám első regényében

...

Vér és agyvelő mindenhol – Újraolvastuk McCarthy western-thrillerét

...

Biztos, hogy minden apát meg kell ölni? – Bánki Éva regényéről

...