A holokauszt Isten megváltási tervének része? A Nobel-díjas Jon Fosse válaszol

A holokauszt Isten megváltási tervének része? A Nobel-díjas Jon Fosse válaszol

Jon Fosse élete nagy részében kerülte a vallást, de az íráson keresztül újra visszatalált Istenhez és a hithez. Most egy interjúkötetben mesél arról, mit jelent számára a vallás, az isteni gondviselés és a misztérium.

Könyves Magazin | 2025. október 15. |

Milyen isten a tehetetlen isten? Miért hagyná, hogy megtörténjen a holokauszt? Ha létezik abszolút gonosz, akkor mi lehet az abszolút jó? Jon Fosse, a 2023-as Nobel-díjas norvég író Eskil Skjeldal katolikus teológussal készített közös interjúkönyvében a vallás, a hit és az isteni jelenlét kérdéseire ad választ. Az író még tinédzserkorában úgy döntött, hogy hátat fordít vallásnak, de az íráson keresztül végül visszatalált hozzá, és 2013-ban felvette a katolikus hitet. A hit misztériuma Fosse lelki és misztikus élményeit tárja fel, közben pedig az alkoholizmus, az alkotás, a betegség, a katolikus hétköznapok és az irodalom is terítékre kerül. 

Eskil Skjeldal
A hit misztériuma - Interjú Jon Fosséval
Ford. A. Dobos Éva, Kalligram, 2025, 176 oldal.
-

Eskil Skjeldal: A hit misztériuma – Interjú Jon Fosséval (részlet)

Fordította A. Dobos Éva

Mit jelent számodra kereszténynek lenni?

Végső soron kereszténynek lenni azt jelenti, hogy a hit misztériumának a lehető legigazabb és legteljesebb részévé válni. És ha ez megtörténik, a többi, úgymond, adja magát. Ezért is annyira elkeserítő, hogy sok protestáns mozgalom megpróbálta kiűzni a paradoxont, a misztériumot a liturgiából, a hitéletből. Jézus, a misztikus – ez a címe Helmut Jaschke egyik könyvének, amelyet nemrég olvastam. Azt írja, hogy Jézus misztikus volt, az első keresztény misztikus, és hogy ő alapította meg a nyugati misztikát. És azt mondja, hogy ha a kereszténységnek van jövője, akkor az a misztika. És azt hiszem, ebben igaza van. 

Az biztos, hogy a gonosz jelen van az életben. És Isten vagy nem akarja, vagy nem tudja elhárítani. Ha választanunk kell, akkor az utóbbit választjuk, vagyis hogy Isten nem tudja elhárítani. Mit mond ez neked Istenről? Ő nem mindenható?

Szeretet van. Ezért van szabad akarat is. „Isten a szeretet” – mondja az Újszövetség, ami talán az egyetlen dolog, amit pozitívan, katafatikusan Istennek tulajdonítanak. És valószínűleg az egyetlen dolog, amit katafatikusan Istennek lehet tulajdonítani.

De ha Isten a szeretet, nem tudja megakadályozni a rosszat. Akkor nem lehetne ő a szeretet, mert szabad akarat nélkül nem létezhet szeretet.

És Cusanus azt mondja, hogy a szeretet a lélek élete. Szabadság nélkül tehát nincs gondolat, nincs költészet, nincs tudás. Az ember – persze adott anyagi keretek között, ahogyan például Marx munkáiból láthatjuk – szabad, és szabadon választhat. És Wittgenstein szerint a jelen történései nem utalnak a jövőbeli eseményekre, és itt természetesen az emberről van szó, bizonyítja, hogy az akarat szabad. Heidegger egész gondolkodása az általa Geworfenheitnek nevezett eszméről szól, vagyis hogy az embert „belevetik” a létezésbe, a szabadságba egészen a haláláig. Vagyis azt gondolod, hogy Isten mindenható? Isten a maga tehetetlensége által mindenható, a szeretete és a mi szabadságunk által. Azt hiszem, ezt aránylag nem nehéz megérteni. Gyakran halljuk, hogy Isten mindentudó és hatalmas, de jóval ritkábban, hogy Isten mindenütt jelen van, ahogy Aquinói Szent Tamás mondja. Talán ez a legfontosabb, ha megérteni nem, legalább megélni lehet. Ha képesek vagyunk rá. Megélni Isten közelségét. Az Újtestamentumban sokszor van szó arról, hogy a világ rossz. Hogy a világ Isten országával szemben áll. És ez igaz. Én így élem meg. De az ember a rossz ellen küzd. Vagyis a világ nem csak rossz, hanem jó is, létezik jóság is.

És létezik egy jó Isten, hozzánk közel álló Isten. Aki jót akar nekünk. És egy ilyen Isten sokunk számára olyan közel van, hogy nem vesszük észre, és olyan távol, hogy nem vesszük észre. És mindenhatóként uralkodik az országában, Isten országában, mert ő ott mindenható, nem a világ országaiban, ahol sok erő csap össze, jó és rossz. Úgy is megközelíthetjük, hogy a keresztre feszített Isten a tehetetlenek Istene. Ő az, aki a tehetetlensége által győzött. Ő a keresztény Isten, akit Jézus megmutatott, és aki maga volt Jézus. Furcsa dialektika, hogy a tehetetlenség tehet mindenhatóvá, de így van.

Nietzsche nem tévedett nagyot. Isten meghalt. Isten hagyta, hogy meghaljon. És a saját halálán keresztül, Isten halálán keresztül, a saját teljes tehetetlenségén keresztül, mert a halál a totális tehetetlenség, a feltámadással ismét megnyerte az embert.

Isten mindenható, égnek és földnek teremtője, mondja a Hiszekegy. Erről mit gondolsz?

Egy kis skolasztikára hivatkozva elmondhatom például, hogy a földet és eget teremtő Isten mindenható, de a bűnbeesés után csupán Atyaként mindenható, legalábbis a Fiú, Krisztus viszonylatában. De ez a diskurzus végül is nem érdekes. És miért fontos, hogy a világ az ősrobbanás folytán vagy más úton-módon keletkezett? Ugyanazok az elméletek azt is kimondják, hogy a világmindenség egyszer ismét összehúzódik, és önmagát visszájára fordítva megszűnik. Lehet, hogy így lesz. És jelent-e valamit, hogy az ember az evolúció által lett ember, ahogy Darwin állítja? Akár evolúción keresztül, akár nem, megszületett az ember. 

Elegendőnek tartod, ahogy a kereszténység a gonoszt magyarázza? Hogy Jézus értelmetlen szenvedésére a kereszten nem ad magyarázatot?

Igen. A kereszt a tehetetlenség, a szenvedés szimbóluma, egyszerre a hatalomé és a tehetetlenségé, mert a hatalmat tehetetlenség táplálja. Ha emberként emberi vagy, megkapod a magad részét a szenvedésből, az életben mindenkinek kijut a fájdalomból.

A szenvedés, a fájdalom és a gyász az emberi létezés része. És azt gondolom, amint már említettem, hogy a hit közelebb áll a kétségbeeséshez, mint a kétkedéshez.

És a kétségbeesés a szenvedéshez és a fájdalomhoz kapcsolódik. A kereszt felmagasztosította a szenvedést, és valami olyanná változtatta, ami nem szenvedés. A halált szenvedésként értelmezhetjük, és sokszor fájdalmas. Ez az ember legnagyobb tehetetlensége. De mivel a kereszt maga a halál, a feltámadásban, amit a szenvedés ellenkezője lett, átváltozott csenddé. Talán így mondanám. Békévé és szeretetté. A szeretet feltétele a szabad akarat. És a béke, a csend a szeretet országához tartozik.

Ha Isten jó, akkor mi volt a holokauszt? Nem ellenkezik azokkal a narratívákkal, amelyek a rosszban is valami jót próbálnak keresni?

Nem, a holokauszt nem. Úgy gondolom, hogy létezik a jó, és létezik a rossz. De ha azt mondjuk, jó és rossz, akkor fogva tart a dualizmus. Nehezen tudom elképzelni, hogy a gonosz és a jó tiszta formában van jelen a világban. De néha előfordul. Létezik a tiszta gonosz. De akkor a tiszta jónak is léteznie kell. Azt az elképzelést, hogy Istennek van egy megváltási terve a világ számára, valószínűleg a holokauszt tette tönkre.

Ha az emberek azt gondolják, hogy a holokauszt Isten megváltási tervének része, akkor nem tudom, mit mondjak. Akkor én már nem vagyok részese ennek az egésznek. Már a gondolat is merő gonoszság.

Nem erkölcstelen részünkről, akik a holokauszt után jöttünk világra, egy jó Istenben hinni?

Nem, ha nem hiszünk abban, hogy Isten mindenható gondviselőnk. Isten az ő országában mindenható, Isten országában, az ő népéért, ahogy mondják. Teljesen elfogadhatatlan, és minden hitemmel ellenkezne, ha Isten mindenható voltában hinnék, abban, hogy minden történés az ő akarata. Ez teljesen ellentmond az Újszövetség üzenetének is, amely egyfelől folyamatosan a keresztény hívőkről beszél, másfelől pedig a világról és a világi hatalmakról. Isten jelenlétét soha nem érezheti az, aki azt gondolja, hogy minden Isten akarata. Mert Isten ott van jelen, ahol Auschwitz ellenkezője vesz körül. És mivel Auschwitz létező valóság, az ellenkezőjének is léteznie kell. Tisztában vagyok vele, hogy a zsidók elveszítették a hitüket, mert az Ószövetség nagy része, különösen a próféták könyvei arról szólnak, hogy Isten kiválasztott népét milyen csapások érték, mert nem engedelmeskedtek Istennek így vagy úgy. 

Számomra valami hallatlan és erkölcstelen dolog Auschwitz után hinni Istenben. Neked nem az? 

Ha neked igen, akkor ez azért lehet, mert te egy mindenható Istenben hiszel, aki gondviselőként kormányozza a világot. Egyfajta gyermeki istenhit, ahol az ember kérhet Istentől valamit, és azt meg is kapja. Egy amerikai szerző könyvében olvastam, hogy meg volt győződve arról, hogy kérheti Isten segítségét, ha el akar igazodni egy ismeretlen városban. Ilyen kijelentésektől kiráz a hideg. Ilyen istenhitem soha nem volt, és nem is lesz.

Isten a tehetetlenségén keresztül irányítja az ő országát. És a tehetetlenségben óriás hatalom rejlik. Ennyire paradox ez a dolog.

Fotó: Kalligram

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Egy festő tudata, ami olyan, mint egy viharos tájkép - Olvass bele a Nobel-díjas Jon Fosse új regényébe

Jon Fosse új regényében, a Melankóliában a vágy és a félelem megkülönböztethetetlenné válik. 

...

Jon Fosse: A háború harc a mindegyikünkben ott lakozó egyediség ellen

„A háború és a művészet ellentétek, ahogy a háború és a béke is azok – ez ilyen egyszerű. A művészet béke” – írta Jon Fosse Nobel-díjas norvég író, drámaíró a színházi világnapra.

...

Jon Fosse: Ha hallgatok a kritikusokra, már 40 éve nem írok

Jon Fosse csütörtökön, az irodalmi Nobel-díj átvételekor tartott beszédében elmondta, hogy az írás „életeket menthet”, és felidézte azt is, milyen kritikát kapott korai alkotásaira. 

MARGÓ
...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

...

Mécs Anna: Azokat a részeket akartam megmutatni, amik a nő testén és lelkén kevésbé észrevehetőek 

Mécs Anna Rutin című új kötetét Réz Anna és a szerző mutatta be az Őszi Margó Irodalmi Fesztiválon.

...

Lehet-e a zenetörténet közérthető? – Fazekas Gergely az Őszi Margón

Fazekas Gergely Négynegyed című könyvének bemutatóján számos izgalmas anekdotával lettünk gazdagabbak.

Olvass!
...

A holokauszt Isten megváltási tervének része? A Nobel-díjas Jon Fosse válaszol

Miként gondolkodik a Nobel-díjas alkotó istenről, hitről és vallásról? Olvass bele!

...

Te mennyit fizetnél az anyád szabadságáért? Olvass bele Édouard Louis új regényébe!

A pénz nem boldogít, de szabaddá és függetlenné tesz. Főleg, ha egy alkoholista férj elől menekülsz. Olvass bele!

...

Zilahi Anna és a Gyengédség: „hogyan legyen nő az, / aki nem lehet férfi?”

Mit jelent az érzékenység és az intimitás a mai világban? Olvass bele!

A hét könyve
Kritika
Az egyetem maga a Pokol - R. F. Kuang új filozófiai horrorja
A szépség pokollá teheti az ember életét – Biró Kincső: Medúzalány

A szépség pokollá teheti az ember életét – Biró Kincső: Medúzalány

Mi vár az emberekre a szépség „sötét oldalán”?

Listák&könyvek
...

Valérie Perrin, Ken Follett és Karády Anna a Bookline ősz eleji toplistáján

...

Íme Dan Brown új regényéből 5 prágai nevezetesség!

...

4 új memoár, amit nem tudsz letenni: versek, imák, függőségek