A szépség pokollá teheti az ember életét – Biró Kincső: Medúzalány

A szépség pokollá teheti az ember életét – Biró Kincső: Medúzalány

Egy olyan világban, ahol minden a külsőről szól, kevés szó esik arról a teherről, ami a szépséggel jár. Biró Kincső első regényében egy abúzus hatásairól, egy gyógyulás és egy szerelem kezdeteiről ír. De lehet-e új kapcsolatot kezdeni, ha az ember bőre alatt ott mozog egy fel nem dolgozott trauma?

Chilembu Krisztina | 2025. október 15. |

Leila a legszebb nő a világon. Különleges mágikus képességgel rendelkezik: aki rápillant, a számára ideális nőként látja őt, az igazi arcát pedig senki nem ismeri. A szépség számára azonban inkább átok, mint áldás, mert senki nem kíváncsi arra, mi van a lány külseje mögött. Leila nehezen tud beilleszkedni, és gyakran éri zaklatás. Egy nap azonban minden megváltozik, amikor egy kávézóban rajtakap egy fiút, aki titokban lerajzolja őt, Olivér ugyanis képes látni a lány igazi arcát. Ahhoz azonban, hogy kapcsolódni tudjanak, szembe kell nézniük a múltjuk legfájóbb eseményeivel.

Biró Kincső 
Medúzalány 
Magnólia, 2025, 302 oldal
- 

Biró Kincső 2000-ben született, irodalom szakot végzett, jelenleg kommunikáció- és médiatudomány mesterképzésen tanul a Debreceni Egyetemen. 23 évesen írta a Medúzalány című regény kéziratát, ami az érzelmi magányról, egy különös szerelemről és a traumák hatásairól szól. Ahogy korábbi interjúnkban elmondta, egy graffiti adta az alapötletet: „ronda zene, ronda embereknek” szöveggel. Biró Kincső a világ legszebb nőjéről akart írni, aki nem tudja kihasználni ezt az adottságát, de valójában

minden fiatal nőről ír, aki rájön, hogy a szépség miatt kapott figyelem nem értékes, és szeretné, hogy ne csak vágyják, hanem lássák is a felszínen túl.  

A regényben két nézőpontból ismerjük meg az eseményeket: Leila és Olivér szólamai egymást kiegészítve, néha felülírva mutatják meg a két, szinte teljesen ellentétes ember közötti vonzalmat és azokat az érzelmi elakadásokat, amelyeken sokáig nem tudnak túllépni. Leila impulzív, szeszélyes, hullámzó, mint imádott mesevilágának helyszíne, a tenger, Olivér pedig a felszínen kiegyensúlyozott, megfigyelő, aki biztonságos távolságot tart a saját fájdalmas élményeitől.

Tündérmese helyett rémálom

Leila tudja, hogy valójában a legjobb korba született: a felszín soha nem volt ennyire fontos. A szépség bűvöletében élünk, emberek milliói képesek extrém beavatkozásokra és diétákra, hogy megfeleljenek egy vélt vagy valós ideálnak. Arról már alig esik szó, hogy mi vár az emberekre a szépség „sötét oldalán”: a megfelelő külső milyen súlyos terhet jelenthet, teljesíthetetlen elvárásokkal, sztereotípiákkal és zaklatásokkal.

A Medúzalányban a potenciális tündérmeséről kiderül, hogy valójában egy rémálom.

A világ legszebb nője éveken át nem tud szembenézni azzal a traumával, ami a bőre alá is bekúszott,

szociális szorongással küzd, depressziós, és van, hogy napokig nem mozdul ki az ágyból. Egyedül marad a szépségével, egyszerre szeretne látva lenni és elmenekülni a világ elől.

Csak két társa van a saját földi poklában, két barátnő – akik szintén nem ismerik a valódi arcát. Leilát még a saját szülei sem annak látják: anyja látássérült, fizikai korlátai miatt nem ismeri a lánya arcát, az apja pedig egy másik személyt, a gyerekkori szerelmét keresi benne.

Van kiút a pokolból?

A Medúzalány központi témája nem egy szerelem kezdete, és nem is a szépség, hanem az, hogy

hogyan lehet együtt élni a kibírhatatlannal, és mi kell ahhoz, hogy az ember lemerészkedjen a lehető legfélelmetesebb helyre: a saját lelke mélységeibe.

Bár a trauma csak töredezett emlékfoszlányokban tárul elénk, tapintható, nyomasztó entitásként telepszik Leila életére olyan következményekkel, mint a testképzavar, önértékelési problémák, magány, szégyen és az intimitástól való félelem.

Leila története nem egyedi, és az abúzus nem csak nőket érint. A regény egyik férfi szereplője, aki maga is áldozat, a másik végletet választja: online árucikké teszi a testét. A regényben mindenki cipeli a saját történetét, ami megakadályozza, hogy mélyebben kapcsolódjon másokhoz.

Míg Leila fel meri vállalni a sebzettségét, Olivér csendben küzd a démonaival.

A gyógyulás lassú folyamat, és nincs olyan recept, ami mindenkinél beválik. A szerző egyik célja az volt a regénnyel, hogy segítse azokat, akik Leilához hasonló traumákkal küzdenek, hogy megmutassa, érdemes segítséget kérni. A regény mindezek ellenére groteszk humorral, öniróniával enged betekintést a szerző generációjának nehézségeibe. A huszonévesek világába, akik már önálló életet élnek, de még

szenvednek attól, hogy valójában nem látják őket a szüleik, sőt, a közösségimédia-profilok mögött saját kortársaik sem. 

Nyitókép: Valuska Gábor

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Miért teher a világ legszebb nőjének lenni? – Biró Kincső és a Medúzalány

Biró Kincső egy olyan lányról írta első regényét, akinek az emberek nem látják az igazi arcát, szépsége pedig inkább átok, mint áldás.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Hírek
...

Magyarország a Szlovén Könyvvásár idei díszvendége

...

A Nobel-díjas Han Kang „fényben úszó” nonfiction könyvet írt

...

A kávéházi kultúrát és a független művészetet is díjazta idén a Pro Cultura Urbis Alapítvány

...

30 órás felolvasással ünneplik Krasznahorkai Lászlót

...

Meghalt Udo Kier német színészlegenda, aki Bódy Gáborral és Lars von Trierrel is dolgozott együtt

...

Tudni akarod, milyenek voltak a magyar ünnepek 200 éve? Ebből a könyvből kiderül!

Han Kang új regényében a tömegsírok képét a hóesés sem tudja kitörölni

Han Kang új regényében a tömegsírok képét a hóesés sem tudja kitörölni

 A könyv végére úgy betemeti a lelkünket a hó, hogy alig bírunk kimászni alóla. 

Szerzőink

bzs
bzs

Kajdi Csaba és a Cyla-terápia: Mindannyian genyók vagyunk

Borbély Zsuzsa
Borbély Zsuzsa

Leiner Laura: Nem vagyok főszereplő típus

Kiemeltek
...

Nádas Péter és svéd fordítójának beszélgetése: Mit nem adtam volna, ha „az anyja büdös oltári hétszentségét” sikerült volna a svéd nyelvbe átültetni

Hogyan lehet a magyar káromkodást svédre átültetni? Nádas Péter svéd fordítója megválaszolja.

...

Budapest külső kerületei is megérdemlik a reflektorfényt: Így készült a 23 – Nagy budapesti kerülethatározó

A helytörténet és a külváros is lehet izgalmas.

...

Steigervald Krisztián: A szülői generáció iszonyatosan bizonytalan ma a szerepeiben

Hogyan lehet (jól) gyereket nevelni ebben az őrült, felgyorsult világban?

Olvass!
...

Bridget Jones a 4-6-oson: Olvass bele a 30-as generációról szóló Petri György-díjas regénybe!

Néha a ki nem mondott szavak lesznek a fontosabbak.

...

A növények és a varázslat együtt járnak? – Olvass bele a legújabb BookTok-kedvencbe!

Mi lehet az a bűn, amiért szoborrá változtatnak valakit?

...

Ha lezuhanunk, legalább együtt zuhanunk le: Megérkezett a Patti Smith-memoár!

Gyerekkor, versírás, házasság, gyász és újrakezdés.