Knausgard bejárja a harmadik birodalmat, a Szentlélek korát

Knausgard bejárja a harmadik birodalmat, a Szentlélek korát

Még mindig világít az égen a különös csillag, a halál eltűnik, átjáró nyílik egy másik világba, sőt, talán megtestesül a gonosz. Mindeközben norvég orvosok, lelkészek, tanárok és bolti eladók élik hétköznapi drámáikat, kihűlt házasságok, pszichés betegségek, őrült szerelmek és a hétköznapok taposómalmának díszletei között. Knausgard Hajnalcsillag-sorozatának harmadik darabja a hét könyve.

Kolozsi Orsolya | 2025. április 28. |

Nem titok, hogy a norvég irodalom egyik legnagyobb kortárs írója, a Harcom-sorozattal berobbanó Karl Ove Knausgard ismét hatalmas opuszon dolgozik, a Magvető Kiadó és Kúnos László műfordító jóvoltából pedig már a magyar olvasók is bepillantást nyerhetnek a regényfolyam legújabb részébe. A Hajnalcsillag az év könyve volt nálunk, és Az öröklét farkasai (ITT bele is olvashatsz) után magyarul is megjelent a még mindig rejtélyesnek tűnő sorozat legújabb darabja, A harmadik birodalom (olvass bele).

Az ezúttal „mindössze” ötszáz oldalas könyv – a második rész hosszabb kitérője után – az elsőhöz kanyarodik vissza, az ott megismert eseményeket meséli el még egyszer, de ezúttal új nézőpontokból. 

Karl Ove Knausgard
A harmadik birodalom
Magvető, 2025, 516 oldal, Ford. Kúnos László

Új és régi elbeszélők

A harmadik birodalomban például nem Arne szemszögéből látjuk depressziós feleségét, hanem a nő, Tove perspektívájából értelmezzük a családi nyaralást és az égen megjelenő különös csillagot. Rajta kívül többek között az első részben megismert, az életében váratlanul elakadó lelkésznő férje, Gaute is hangot kap, mint ahogyan a black metal banda tagjainak halála után nyomozó rendőr, Geir, vagy a titokzatos Domen zenekar énekesének barátnője, Line, de visszatér mások mellett a korábbi részekből már ismerős temetkezési vállalkozó, Syvert is.

Az új és régi szereplők mindegyike egyes szám első személyben meséli el történetét, a részek jól elkülönülnek egymástól és az író minden egység elején egyértelműen, névvel is jelöli, kinek adja át az elbeszélői nézőpontot és hangot. 

Lendületes narráció

A harmadik rész jóval lendületesebb, a cselekményben viszonylag szegény, de gondolatfutamokban, filozofikus betétekben gazdag második résznél. Mintha többféle regényt olvasnánk egyszerre, és mindegyikben csak rövid ideig időzünk el. Tove története a mániás depresszió kálváriája belülről, ízig-vérig lélektani utazás, egyben a regény felütése (és később zárlata is), mely elképesztően jó kezdőmondatokkal indítja a könyvet: 

Azt mondják, a depresszió megalvadt indulat. Én úgy gondolok rá, mintha kővé vált troll volna. Sötét és formátlan erők dühöngő, veszedelmes szülötte, akit mozdulatlanná és élettelenné dermeszt a nappal fénye.” 

Ezen kívül van a történetek között házassági válsággal foglalkozó, a hit elvesztésére fókuszáló, ugyanúgy, ahogyan orvosi paradoxont, súlyos személyiségzavart vagy egy fiatal lány dilemmáit feldolgozó rész is. Az egyes történetekből kirajzolódik többek között Norvégia mai társadalma, több családi és magánéleti probléma, de a metálzenekar kegyetlen és rituális lemészárlása kapcsán a (skandináv) krimi elemei is beépülnek a szövegbe, mintha Knausgard néhány oldal erejéig átadta volna a tollát honfitársának, Jo Nesbonak.

Mindezeken felül a harmadik részből sem hiányoznak teljesen az esszészerű futamok, ha rövidebbek is, mint a korábbi kötetben. Ezek közül kiemelkedik az egyik szereplő, Jarle Skinlo neurológus által lejegyzett gondolatmenet, mely arra kérdez rá, mit jelent egész pontosan a gondolat és az emberi tudat. Az agyhalál állapotában lévő ember vajon egészen biztosan képtelen bármiféle gondolatra? 

Az rendben van, írja a neurológus, hogy tapasztalati szinten mindenki tudja, mi a tudat és a gondolat, de tudományos pontossággal egyik sem leírható, megragadható. Ismeretelméleti, etikai problémák, társadalomábrázolás, lélektan, krimi és egy csipetnyi apokalipszis – ahogy a korábbiakban, itt is a legváltozatosabb témák kapcsolódnak egymásba, és ezek mindegyike képes fenntartani az olvasó érdeklődését.

Akár egy középkorú tanár ebédidejének hosszú perceit, akár egy rendőr szerelmi háromszögét vagy egy építész alkotói válságát szemléljük éppen, az egészen biztos, hogy fejünk búbjáig elmerülünk a könyvben. 

Karakterek sokfélesége és a megtestesült gonosz

Az író zseniális párbeszédekkel és belső monológokkal kelti életre emlékezetes karaktereit, és minden megszólaló szereplőhöz nagyon plasztikus és egyéni látásmódot teremt. Hamar értjük alakjait, akik egytől egyig saját életük aktuális problémájával küzdenek. Tove súlyos pszichés betegségével, Gaute egy diákja problémájával és házassága válságával, Geir nyomozó egy megoldatlan bűnténnyel és két nő közötti örlődéssel, a híres építész saját gyermekkori traumájával és alkotókedvének eltűnésével és így tovább. 

Mindezekben a történetekben, hol erőteljesebben, hol épp csak felvillantva, de megjelenik a csillag és a különös, baljóslatú jelek.

Megmagyarázhatatlan félelmek, szörnyű rémálmok, különös hangok, az állatvilágban tapasztalható furcsaságok bukkannak fel egyre nagyobb számban, mintha valami nem stimmelne a világban. 

Egyre feltűnőbb, hogy nem halnak meg az emberek (ezt legelőször Syvert, a temetkezési vállalkozó veszi észre), de mindenki igyekszik elkerülni az ezzel való szembenézést, a véletlent okolják a különös tendenciáért. Egy videófelvételen mintha felbukkanna maga a megtestesült gonosz is, és többször olyan érzése támad a szereplőknek, mintha megnyílna egy átjáró az általunk ismert realitás és egy másik világ között. De hogy mi ez a másik világ, arról senkinek a leghalványabb sejtelme sincs, inkább megérzések, szőnyeg alá söpört kételyek formájában tör csak be a szereplők mindennapjaiba, mindenkiébe másképpen. 

A szemmel nem látható, ésszel fel nem fogható, totálisan irracionális, mégis jelenlévő különös erőt (melynek jelölője a csillag) mindenki másképp engedi be az életébe. Egészen másként viszonyul hozzá egy hitében megrendült lelkész, egy mániás depressziós, hangokat hallucináló beteg, másként egy racionális rendőr, egy csodákat megtapasztaló, de azokban hinni képtelen orvos, és megint másként egy black metal banda vezére. Éppen ezért az, hogy mi is ez a világban megjelenő sötét energia, nem derül ki. Nem derülhet ki, hiszen tudományosan lehetetlen (természetfeletti vagy természetellenes) forgatókönyvre nem vagyunk felkészülve, a felvilágosodás óta oly nagy becsben tartott racionalitás itt elbukik. 

A transzcendens megismerésének paradoxona

Mintha a transzcendensről, a természetfelettiről, a halál utáni világról, a gonoszról vagy bármiről, ami túl van a tapasztalaton, nemcsak válaszaink, de kérdéseink sem lennének, mert a nyelv segítségével nem tudjuk artikulálni, még csak körüljárni sem a problémát. A szereplők elveszetten (és saját, személyes problémáik miatt némileg szórakozottan) állnak a jelenség előtt, és mivel az nem beilleszthető a megszokott valóságukba, sokszor csak legyintenek rá, nem is figyelnek oda. 

Ide is kapcsolható az az Alan Turing matematikus nevéhez fűződő paradoxon, melyet a regény a már említett tudat és gondolat meghatározása kapcsán érint: 

A magyarázatnak magasabb szintűnek, többnek kell lennie annál, amit magyaráz – más szóval az agy nem adhat magyarázatot arra, hogy mi az agy, a tudat nem adhat magyarázatot arra, mi a tudat.” 

Ez a gondolatmenet átvihető a sötét erők, a csillag, a transzcendens megértésére is, egész pontosan arra, hogy a tapasztalaton túli világ nem érthető meg a tapasztalati világ felől. A nyugati világ racionalitása kevés a megismeréshez és a megértéshez, zsákutcába kerül az, aki a józan ésszel akar a különös jelenségek nyomába eredni. De akkor mégis, hogyan beszélhetünk (és hogyan beszélhet egy regény) minderről? Felvillanthatja például ezt az episztemológiai zsákutcát, és megmutathatja, milyen sokféleképpen értelmezzük azt, amit lehetetlen értenünk.

Erre jó példa a címben megjelenő harmadik birodalom jelentése is, amiről a Linével kapcsolatba kerülő, kissé zavart gondolkodású metálos fiú, Valdemar mesél: „Valdemar nem volt náci, pedig sokan annak tartották. Amikor a harmadik birodalomról beszélt, nem a nácikról beszélt, hanem egy középkori elképzelésről, amelyben Isten kora jelentette az első birodalmat, Jézus kora volt a második birodalom, a Szentlélek kora pedig a harmadik birodalom. Most kezdődik a harmadik birodalom kora, mondta akkor Valdemar.”

Jól dokumentált kudarc 

Knausgard a sorozat harmadik részében összeköti a széttartó szálakat, nagyjából kiderül, hogy az egymástól nagyon távolinak tűnő életek hogyan függnek össze – egyébként nem szorosan, sokszor csak egy-egy véletlen találkozás erejéig. Az, hogy a csillag megjelenése mit jelent, továbbra sem derül ki, így annak, aki egyértelmű megoldást vár a könyv végére, csalódhat. 

Persze, mivel tudjuk, hogy a sorozat folytatódik, az sem kizárt, hogy valahová megérkezik majd ez a kitérőkben gazdag, sokszempontú, történetelemekben bővelkedő narratív folyam. De a harmadik rész végére érve erősebb lehet az olvasóban az az érzés, hogy ez nem fog bekövetkezni, és a sorozat sok egyéb mellett egy kudarc dokumentálása is lesz. 

Szembenézés azzal, hogy nem lehet megérteni mindent, és bármennyire is szeretnénk, nem lehet mindennek a végére pontot rakni.

Knausgard regényfolyama pedig nem fogja ennek ellenkezőjét állítani: bármerre indulunk is, minden esetleges válasz újabb kérdéseket vet majd fel, és feltehetően soha nem lesz meg a végső darab, ami kiegészíti és megnyugtatóan befejezetté teszi a nagy kirakóst. Főleg nem akkor, ha olyan kérdésekről van szó, mint a halál, a lélek vagy a transzcendens.

Letehetetlen olvasmány

A sorozat az elmúlt évek legnagyobb írói vállalkozása, minden része elképesztően olvasmányos, az író jó érzékkel adagolja a feszültséget, és kíváncsivá tesz az összes szereplőre és történeteikre. Nemcsak akkor izgalmas, amikor rituális gyilkosságról, sötét erdőről, kihalt tengerpartról, elszabadult, pszichotikus férfiról vagy a műtőasztalon feltámadó halottról ír, hanem akkor is, amikor egy ötvenes férfi kibámul egy étterem ablakán és saját családjáról gondolkodik, vagy akkor, amikor valaki meglátogatja az anyját egy idősek otthonában. Szinte lényegtelen, hová vezet majd a sorozat, míg a végkifejletig tartó út minden perce élvezetes, és úgy tesszük le az összes kötetet, ahogy eddig: nem lehet, hogy most kezdtünk bele, és máris vége van.

Nyitókép: Fotó: Valuska Gábor

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Knausgård volt felesége megjárta a poklot

Knausgård volt feleségét elektrosokk-terápiával kezelték, új regényében őszintén beszél az átélt borzalmakról. Ez a hét könyve.

...

„Hitler is csak ember volt, egy a sok közül” – Olvass bele Knausgard új regényébe!

Egy fiú, aki folyton inkább csak telefonozni szeretne, rájön, hogy az apja és Hitler valójában nem is annyira különböznek. Olvass bele!

...

Knausgard az emberi gonoszságról olvasott kamaszkorában

Karl Ove Knausgård elárulta, élete során milyen könyvek voltak rá nagy hatással.

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Olvass!
...

A rasszizmus még a szellemek között is utoléri a gyerekeket – Olvass bele A javítóintézet című díjazott regénybe!

Az 1950-es években egyetlen rossz mozdulatba került, hogy egy színesbőrű gyerek a javítóintézetbe kerüljön. Olvass bele!

...

A gyötrő emlékek elől egy gondtalan szigetvilág sem nyújthat menedéket – Olvass bele Barnás Ferenc regényébe!

Te képes lennél magad mögött tudni a múltat, ha elutaznál Magyarországról? Olvass bele Barnás Ferenc kötetébe.

...

Ezt a cozy fantasy-t imádja a BookTok-közösség: Olvass bele Sarah Beth Durst regényébe!

Mutatunk egy részletet egy BookTok-kedvencből.

Polc

A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak

...

A diktatúra árnyékai között is lehet varázslatos a gyerekkor

...

Az egyetem maga a Pokol - R. F. Kuang új filozófiai horrorja

...

Lesújtó számok: már csak 40 másodpercig tart a figyelmünk a digitális térben?

...
A hét könyve
Kritika
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében
Jön a Futurotheca nonfiction könyvfesztivál: építsd velünk a jövő könyvtárát!

Jön a Futurotheca nonfiction könyvfesztivál: építsd velünk a jövő könyvtárát!

A brit nyelv- és számzseni, a dán optimista klímapszichológus és a spanyol agysebész és karmester is velünk lesz.

Kiemeltek
...

Akinek Frédi és Béni rímeit is köszönhetjük: Romhányi Józsefről portrékönyv jelent meg

A kötet nem a szakmának szól, hanem annak a sok-sok gyereknek, akiket meghódított Romhányi József.

...

„Nem mögötte, hanem mellette vagyok” – Bach Kata és Wunderlich József szövetsége a szülőségben [Ezt senki nem mondta!]

Hogyan döntöttek a családalapítás mellett, és miért kulcsszó az életükben a jelenlét? Podcast.

...

Annie Ernaux szembenéz a szégyennel, ami a Nobel-díjig juttatta

1952-ben gyökeresen megváltozott Annie Ernaux élete, amikor az apja rátámadott az anyjára. A szégyen ennek állít emléket.