Marina Abramović: Sok-sok mocskos viccet akarok a temetésemen

Marina Abramović: Sok-sok mocskos viccet akarok a temetésemen

A világhírű performanszművész interjút adott a The Continental Literary Magazine-nak, a Petőfi Kulturális Ügynökség negyedévente jelentkező lapjának, aminek elsődeges célja a magyar, illetve a közép-európai irodalom exportja az Egyesült Államokba. Marina Abramović önéletrajza a hét könyve volt nálunk.

sa | 2022. április 06. |
MARINA ABRAMOVIC
Aki átment a falon
Ford.: Nagy Ágnes, Athenaeum Kiadó, 2021, 359 oldal
-

Abramović kifejtette, hogy számára az igazság utáni sóvárgás nagyon fontos. Szerinte egy politikai társadalomban az igazság el van rejtve előlünk, és gyakran csak sokkal később tudjuk meg, hogy a velünk megosztott hírek hazugságok voltak. Elmesélte, hogy Tito idején, mielőtt elhagyta Jugoszláviát, mindenki tudott az újságok cenzúrájáról és megtanultak a sorok között olvasni. “Megtanultuk, hogy ha nagy szünetek vannak, amikor nem mondanak semmit, azokat a pillanatokat értelmeznünk kell, keresnünk kell az igazságot, és tudtuk, hogyan értsük őket.” Abramović az Egyesült Államokban él most, és azt tapasztalja, hogy ott a dolgok néha perverzebbek, mert “összetett módokon torzítják el őket a demokrácia nevében, és ez sem az igazság”. 

A rossz feministával és Chomskyval hódítanánk meg Amerikát
A rossz feministával és Chomskyval hódítanánk meg Amerikát

The Continental Literary Magazine néven indított új irodalmi magazint a Petőfi Kulturális Ügynökség. A negyedévente jelentkező lap elsődleges célja a magyar, illetve a közép-európai irodalom exportja az Egyesült Államokba.

Tovább olvasok

A Covid lezárások idején Abramovićnak leginkább a humor hiányzott. Kifejtette, hogy mivel a munkája komoly, és sokat követel tőle, a hosszú performanszok után nevetésre van szüksége. A humor kelet-európaiként annak idején a legnehezebb helyzeteken is átsegítette: “A humor révén maradunk életben. És nem csak az ártatlan humor révén. A humor sötét és politikailag inkorrekt is tud lenni.”

A politikai korrektség szerinte fojtogató hatású a kreativitásra. Példaként a huszadik század nagy irányzatainak művészeit hozta (futuristák, dadaisták, szürrealisták, konceptuális művészek), akiknek szerinte hihetetlen szabadságuk volt, hogy kifejezzék magukat és a gondolataikat.

Marina Abramović átment a falon, mi pedig beleshetünk a fal mögé
Marina Abramović átment a falon, mi pedig beleshetünk a fal mögé

A világ legismertebb performanszművésze 50 éve szembesít minket az emberi tűrőképesség határaival. Aki átment a falon című önéletrajzi könyvéből most még pontosabban megérthetjük, hogy ezek a sokszor életveszélyes, emberkísérlet-szerű alkotások miként születnek meg, hogyan hatnak a performer személyes tapasztalatai a művekre és hogyan hatnak vissza az alkotások magára a művészre. Ez a hét könyve.

Tovább olvasok

Az interjúban sok szó esett a művészetéről is, ennek kapcsán elmondta, hogy amikor elkezdett dolgozni, még testművészetnek hívták, amit csinált, és ő a saját testét választotta a művészete tárgyaként. Sok kollégája már 20-30 éve felhagyott a performanszokkal, ő viszont élete végéig folytatni szeretné - az életkora lehetőségein belül, persze.

A halálra minden nap gondol, sőt, már a temetését is kitalálta. Szeretné, ha három helyen temetnék el a világ különböző pontjain, ahol a legtöbbet élt: Amszterdamban, Belgrádban és New Yorkban. “(...) szeretném, ha ez az élet ünneplése lenne. Sok-sok mocskos viccet akarok.”

Marina Abramovic minden sebezhetősége művészetté válik
Marina Abramovic minden sebezhetősége művészetté válik
Tovább olvasok

A performanszai kapcsán beszéltek a dokumentáció kérdéséről is, ami szerinte “egy performanszművészeti alkotásnak nem a valódi megtapasztalása. A valódi élményt az nyújtja, ha abban a térben vagy, ahol a performansz történik. Minden más másodlagos.” Viszont szeretne hagyni valamit az utókornak, ezért döntött a dokumentálás mellett, bár nem hiszi, hogy A művész jelen van című performansza 716 óra 30 percét bárki végignézné.

75 éves lett Marina Abramovic, akinek töltött fegyvert tartottunk a fejéhez
75 éves lett Marina Abramovic, akinek töltött fegyvert tartottunk a fejéhez

Művészetében gyakran a test által közvetítve jelent meg a kulturális, a politikai élmények, egyéni vagy társadalmi traumák és tapasztalatok igazsága, olykor önsebzőn, fájdalmasan, testébe beleíródva. Könyvek hírek mellé.

Tovább olvasok

Szerinte három fontos öröksége lesz a munkájának az utókor számára: 

  • segített, hogy a performanszművészet mainstreammé váljon;
  • bevezette a re-performanszokat, vagyis újra elő lehet adni korábbi performanszokat, ami új perspektívát nyújt a közönségnek;
  • a performanszok rendkívüli hosszával új távlatokat nyitott. “Ha egy performansz egy vagy három órán át, sőt két napon át tart, az egy dolog. De amikor egy performansz napi nyolc órában zajlik és egy, kettő vagy három hónapon át tart, saját életre kel.”

Utóbbi kapcsán elmesélte, milyen volt befejezni az egyik leghíresebb, A művész jelen van című performanszát: “Miután felálltam a MoMA székéből, nem voltam többé ugyanaz az ember. Hihetetlen érzelmi, pszichológiai, mentális és spirituális változáson mentem keresztül. És a közönség is. Mert először a közönség érkezik meg. Majd érdeklődni kezdenek. Aztán nem hiszik el, amit látnak. Majd barátokat hoznak, és a barátok még több barátot hoznak. És akkor elkezdődik valami. Számomra nagyon sokat mond, hogy az a 86 ember, aki a MoMÁ-ban dolgozott őrként, hazament a hétvégéken, lecserélte az egyenruháját, és beállt a sorba, hogy velem együtt üljön. Valami történt ott. Az emberek elkezdik ugyanazt az élményt megélni, és egyfajta művészet-közösség alakul ki a hosszú időtartamú műalkotás körül.”

A teljes interjút itt tudod elolvasni.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Marina Abramović ismét jelen lesz, hogy támogatást gyűjtsön Ukrajnának

A művész jelen van című performansz megismétléséből befolyt összeget orvosi támogatásra fordítják. Könyvek hírek mellé.

...

Művészet, anyaság és patriarchátus: beleshettünk Elena Ferrante és Marina Abramović privát levelezésébe 

A teljes anonimitásban alkotó Elena Ferrante és a világ előtt minden fájdalmát vállaló Marina Abramović a kortárs művészet két elképesztően fontos, meghatározó alakja. A nápolyi sikerregények írónőjének és a világ első számú performanszművészének emailváltásába most mi is bepillanthatunk. A levelezés összefoglalóját közöljük. 

...

Marina Abramovic minden sebezhetősége művészetté válik

Belgrádban a kortárs művészeti múzeumban még látható Marina Abramovic 50 éves pályafutását összegző retrospektív kiállítás. Abramovic Belgrádban tanult, itt voltak az első performanszai, utoljára 44 éve mutatták be munkáit a városban. A két kiállítás között a világ legizgalmasabb performanszművésze lett, aki projektjeivel nemcsak a saját testi és lelki határait feszegette, de provokatívan foglalkozott a társas kapcsolatokkal, kulturális kérdésekkel, a művész és közönség viszonyával is. A Cleaner című kiállítása 2017 óta járja a világot, megfordult Svédországban, Dániában, Norvégiában, Lengyelországban, Németországban és Olaszországban is, legalább száz alkotás látható a hetvenes évektől. Szerbiában, szülővárosában ér véget a kiállítás turnéja, január 20-ig látható, hülyeség lenne kihagyni.

Hírek
...

Rusvai Mónika novellája nyerte a legjobb sci-finek járó brit díjat

...

Szivárványhíd épült Dorogon az eltávozott háziállatok emlékére

...

Varsóban metrókönyvtár nyílt, hogy ne a telefonjukat nyomkodják az utasok

...

Egy megszállott király inspirálta Shakespeare egyik legfontosabb drámáját

A hét könyve
Kritika
Be vagyok zárva Magyarországra: Spiró és a Táncsics-regény
A csend nem egyenlő a kínos hallgatással – Podcast Szél Dáviddal

A csend nem egyenlő a kínos hallgatással – Podcast Szél Dáviddal

Szél Dávid pszicholgóus és Szeder Kata beszélgettek a Margó Könyvek podcastjében a csend, a hallgatás és a párbeszéd dinamikájának működéséről és fontosságáról.

Miért lett a Balaton a magyar krimi kedvenc helyszíne?

Miért lett a Balaton a magyar krimi kedvenc helyszíne?

Három szerzővel beszélgettünk a balatoni krimik sikerének titkáról.

Szerzőink

Könyves Magazin
Könyves Magazin

Zsembery Borbála: Fontos, hogy ne feltétlenül hibátlan könyvet keressek

sza
sza

A csend nem egyenlő a kínos hallgatással – Podcast Szél Dáviddal

Kiemeltek
...

A csütörtöki nyomozóklub: a nyugdíjas Disneylandet a tökéletes szereposztás viszi a hátán

Miss Marple visszavág – és hozta a haverokat! Megnéztük A csütörtöki nyomozóklubot. 

...

Nálunk olvashatod el először a készülő Vaják-kötet első fejezetét! Jön a Hollók válaszútja

Magyarul most először olvasható a kötet első fejezete.

...

A csütörtöki nyomozóklub: a nyugdíjas Disneylandet a tökéletes szereposztás viszi a hátán

Miss Marple visszavág – és hozta a haverokat! Megnéztük A csütörtöki nyomozóklubot. 

Olvass!
...

A gyerekkor hazugságait szépen lassan elfeledteti velünk a felnövés – Olvass bele Háy János új regényébe!

Nem egyszerű gyereknek és felnőttnek is lenni egyszerre, főleg akkor, ha mindenben a rosszat keresed.

...

Kurt Vonnegut már az 1950-es években megírta, hogyan tesz tönkre az autofikció

Egy házaspárnak teljesen összedől az élete, mivel a feleség megírta az élettörténetüket. Kurt Vonnegut mintha előre látta volna a jövőt. 

...

Sosem tudhatod, kivel utazol, miközben végigstoppolod Amerikát

Egy szegedi srác a '90-es években gondolt egyet és végigstoppolta Amerikát. Olvass bele!