Marina Abramović átment a falon, mi pedig beleshetünk a fal mögé

Marina Abramović átment a falon, mi pedig beleshetünk a fal mögé

A világ legismertebb performanszművésze 50 éve szembesít minket az emberi tűrőképesség határaival, legyen szó akár fizikai, akár lelki fájdalmainkról, soha el nem múló szorongásainkról, vagy a velünk született és tanult szégyenérzetünkről. Az idén magyarul is megjelent Aki átment a falon című önéletrajzi könyvéből most még pontosabban megérthetjük, hogy ezek a sokszor életveszélyes, emberkísérlet-szerű alkotások miként születnek meg, hogyan hatnak a performer személyes tapasztalatai a művekre és hogyan hatnak vissza az alkotások magára a művészre. Ez a hét könyve.

Rezek Bori | 2021. július 12. |

A 20. század egyik legizgalmasabb és legprogresszívebb művészeti ága a performanszművészet, ami ötvözi az ősi rítusok spiritualitását és tradícióit, a vásári látványosságok meglepő, sokkoló elemeit, a képzőművészet modern és klasszikus szimbólumait és felrúgja a színházból ismert hagyományos előadó-befogadó viszonyrendszert. A performer, ahogy a nevében is jelzi, cselekvő személy, aki saját testét és személyiségét helyezi a középpontba, sok esetben a nézőből ugyancsak cselekvést vált ki, vagy cselekvésre ösztönzi. 

Marina Abramovic
Aki átment a falon
Ford.: Nagy Ágnes, Athenaeum Kiadó, 2021, 359 oldal
-

Marina Abramović performanszaiban például gyakran találkozhattunk olyan hatásokkal, ahol a néző moralitására és felelősségérzetére is komoly nyomást helyezett a közösen átélt mű, ezzel feszegetve a művész és a közönség viszonyának határait. Meg kell-e mentenem a testi kínoktól szenvedő előadót? Van-e jogom kárt tenni benne, ha arra engedélyt kaptam? Tönkreteszem-e a művet, ha beleavatkozom és véget vetek neki? Ezek a kérdések mind megfogalmazódtak azokban, akik részt vettek Abramović performanszaiban. De vajon milyen lelki folyamatokon ment át a művész, mi késztette őt ezekre a testileg és lelkileg sokszor rettenetes, tortúra-szerű akciókra és milyen ember lehet az, aki ezt teszi magával? A könyvet olvasva két dolog juthat eszünkbe: 

Marina egy zseniális mítoszgyártó, aki saját életének minden elemét csodaként képes megélni, értelmezni és leírni, mindeközben viszont életének örömei és fájdalmai nem sokban térnek el a mieinktől.

 

-

(Rhythm 0. A performansz hat órán keresztül tartott Nápolyban. Marina a tér közepén szoborként állt és felhatalmazta a közönséget, hogy a kikészített 72 különböző tárggyal azt tehetnek, amit csak akarnak. Volt, aki egy szál rózsát adott a kezébe és megsimogatta az arcát, de volt aki pengével megvágta a bőrét, más pedig félmeztelenre vetkőztette.)

-

(Rhythm 5. Marina a fából készült égő csillag középen feküdt, mindaddig amíg el nem vesztette eszméletét. Végül a nézők mentették ki.)

A könyv 13 fejezetből áll, mégis három nagyobb egységre érdemes osztani. A könyv első harmadában Marinát gyerekként, majd fiatal festő szakos diákként láthatjuk, aki egyszerre próbálja megérteni a háború sújtotta balkáni állapotok brutalitását és különös esztétikáját, a titói kommunista eszme sajátos törvényeit és közben a szüleivel és testvérével való viszonyain keresztül találkozik a halállal, a félelemmel, a fizikai bántalmazással, a (pár)kapcsolatok diszfunkcionalitásával és a férfi-nő viszonyok különös dinamikájával. Ezekről az élményekről és traumákről plasztikusan, átélhetően és meglehetősen (ön)reflexíven ír, kellő táptalajt adva személyiségének, nőiségének, szexualitásának, szokásainak és későbbi művészetének megértéséhez. 

-

(Marina fiatal festőként.)

Mivel Marinának még egyetemi éveiben is rigorózus anyja szabályai szerint kellett élnie (például este 10-re haza kellett érnie a 20-as évei közepéig), ezért a könyv második nagyobb egységében a Belgrádtól és a családtól való elszakadás, a szabadság és az útkeresés állnak a középpontban. A szerelmével, Ulay-jal átélt kalandokat és utazásokat egy végtelen road movieként írja le: az amszterdami szabad világra való ráeszméléstől, az ausztrál őslakosokkal töltött sivatagi szenvedéseken és megvilágosodásokon át, a híres kínai nagy falon megtett sétáig mindenről részletesen ír. A józan ésszel szinte felfoghatatlanul gyötrelmes rítusok és az emberfeletti megpróbáltatások mellett viszont ugyanennyire megragadó a magánélete is. A megélt szerelmeken, csalódásokon és a magányán keresztül válik igazán közelivé és megérthetővé ez az elképesztő hatású nő.

-

(Marina sétál a kínai nagy falon, közelítve az út feléhez, ahol szerelmével, Ulay-jal találkozik, majd szakítanak.)

A könyv utolsó harmadában Marina már az egész világon ismert és népszerű művész, aki New Yorkban éli a művészek csillogó életét, olyan emberek társaságában mint Lou Reed, Salman Rushdie, Björk, Lady Gaga vagy Robert Wilson, (a világhírű rendező állította színpadra Abramović életét, a performerrel és Willem Dafoe-val a főszerepben, az ebből készült dokumentumfilm megtekinthető a Netflixen), performanszaira pedig százezrek kíváncsiak a világ minden tájáról. Legtöbben talán a 2010-es The Artist is Present című előadását ismerik, ahol régi kedvesével újra találkoznak, így biztos sokan kíváncsiak, hogy a mély egymás szemébe nézésen és a váratlan könnyeken túl mit érzett a művész, de ugyanennyire izgalmas belegondolni abba is, hogy mi történik az emberrel testi és lelki értelemben, ha három hónapig egy faszéken ül.

-

(Marina és Ulay találkozása a “The Artist is Present” című performansz közben. Abramović közel három hónapig napi 7 órában ült egy széken, vele szemben pedig bárki leülhetett. Összesen 850.000 látogatója volt ezalatt a 736 és fél óra alatt, amit ott töltött.)

-

(Robert Wilson: The Life and Death of Marina Abramovic)

A könyv végén Abramovic azt mondja, hogy három Marina létezik benne: a harcos, a spirituális és a tökéletesen hülye. Ez utóbbit csúnyának, kövérnek és szomorúnak írja le, aki senkinek sem kell, és aki szerelmi bánatát pocsék filmekbe és csokoládéba fojtja. Bár az első kettő is figyelemre méltóan izgalmas, valószínűleg ez a harmadik perszóna az, aki megírta ezt az önéletrajzot és aki miatt nagyon könnyű beleszeretni ebbe a mitikus hősnőbe, aki tényleg képes átmenni a falon is.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

8 szabadtéri előadás, hogy nyáron se maradjunk színház nélkül

Legutóbb írtunk pár budapesti és vidéki színházról, ahol úgy tűnik, végre visszatér a régi életünk és újra színházi terekben láthatunk előadásokat. Júniusban az évad viszont lassan a végéhez ér, ezzel egyidejűleg viszont a szabadtéri színházak kinyitnak, így akinek még nem komfortos beülni, most a friss levegőn mehet színházba. 

...
Nagy

Zavarba ejtő és megkapó személyesség az online színházi térben

A TÁP Színháztól megszokhattuk, hogy formailag és tartalmilag egyaránt különc, provokatív színházi műhely, amelynek tagjai évtizedek óta minden irányba feszegetik azokat a határokat, amit hagyományosan színháznak nevezünk. Az Alatta-felette online előadásai is épp ilyenek és semmivel sem kevésbé zavarba ejtőek attól, hogy Zoomon nézzük őket, sőt talán még intimebbé válik azzal, hogy a kanapénkról figyeljük, ahogy a saját kanapéjukról beszélnek hozzánk. 

...
Hírek

A Pendragon legendát dolgozza fel a Budapest Bábszínház

Várhatóan ősszel mutatja be a Budapest Bábszínház A Szerb Antal-kód - avagy a Pendragon legenda című előadást, amely az idén 120 éve született Szerb Antal életét és egyik leghíresebb művét dolgozza fel.

...
Nagy

13+1 színházi előadás, amik már élőben várnak minket Budapesten és vidéken 

Tavaly ősz óta zárva tartanak a színházak és hiába a remek technikai megoldások és a stream színház, nagyon hiányzik már, hogy végre újra együtt lehessünk. Szerencsére pár vidéki és budapesti színház is újranyit, sőt, néhány színház új bemutatókkal is készül. Ezekből hoztunk el egy izgalmas válogatást az évad végére.

...
Hírek

Marina Abramovic önéletrajza végre magyarul is megjelent

...
Nagy

Marina Abramovic minden sebezhetősége művészetté válik

Belgrádban a kortárs művészeti múzeumban még látható Marina Abramovic 50 éves pályafutását összegző retrospektív kiállítás. Abramovic Belgrádban tanult, itt voltak az első performanszai, utoljára 44 éve mutatták be munkáit a városban. A két kiállítás között a világ legizgalmasabb performanszművésze lett, aki projektjeivel nemcsak a saját testi és lelki határait feszegette, de provokatívan foglalkozott a társas kapcsolatokkal, kulturális kérdésekkel, a művész és közönség viszonyával is. A Cleaner című kiállítása 2017 óta járja a világot, megfordult Svédországban, Dániában, Norvégiában, Lengyelországban, Németországban és Olaszországban is, legalább száz alkotás látható a hetvenes évektől. Szerbiában, szülővárosában ér véget a kiállítás turnéja, január 20-ig látható, hülyeség lenne kihagyni.

...
Hírek

Rasszizmust kiált a Twitter Marina Abramovic memoárja láttán

Hírek
...
Gyerekirodalom

Aki mesés kalanddá tette a nyelvtant - 95 éve született Varga Katalin

...
Zöld

Jane Goodall Budapesten is bemutatja A remény könyvét

...
Panodyssey

Szepesi Kornél: Hope [Panodyssey]

...
Alkotótárs

Harmadik alkalommal hirdetik meg a Mastercard® - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjprogramot

...
Hírek

Tavaly rekord számú könyv eltávolítását kérték az amerikai iskolákból és könyvtárakból

...
Nagy

Ezeket a könyveket olvasd, ha tetszett A páciens!

...
Hírek

A világ legrégebbi héber Bibliáját állítják ki Tel-Avivban

...
Szórakozás

Tolkien, Trianon, Borbély Szilárd, Polcz Alaine [PROGRAMAJÁNLÓ]

...
Nagy

Melyik könyvvel érdemes belépni Sherlock Holmes fiktív univerzumába?

Még több olvasnivaló
...
Nagy

„Kommunista volt-e Petőfi? Néger volt-e Kossuth?”

A Petőfi-délibábok című programsorozat Petőfi politikai emlékezete a dualizmustól napjainkig című nyitórendezvényén kiderült, hogy az évek során Petőfi lobogó helyett sokaknak inkább dobogó volt: emelvény, amelyről ki-ki a maga hasznát remélve szónokolt.

...
Nagy

Fantasztikus írókat adtak a világnak, a britek mégsem falják a könyveket

Az angolok olyan szerzőket adtak a világnak, mint William ShakespeareAgatha Christie, Jane AustenCharles DickensJ. R. R. Tolkien, J.K. Rowling. Ezek alapján joggal hihetnénk, hogy az angolok a világ legnagyobb könyvfogyasztói, de tényleg így van? 

...
Nagy

Gurubi Ágnes: Szauna nap

Gurubi Ágnes a Szív utca című kötetével 2021-ben a top3-ban végzett a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjért folyó versenyben. Volt értelme megőrülni című tárcasorozata mostantól egy évig olvasható a Könyves Magazinon. Ez az első rész.

...
Panodyssey

Závada Péter: Az új formákról

"A színház az elmúlt kétezerötszáz év során jelentős fejlődésen ment keresztül, és ma már olyan technológiák állnak rendelkezésünkre, melyek még huszonöt évvel ezelőtt sem léteztek. Mégis ahhoz, hogy számomra egy színházi előadás igazán inspiráló legyen, valami újat, eredetit és felforgatót kell mondania néző és színész relációjáról, olyasvalamit, ami mindent más perspektívába helyez." Závada Péter esszésorozata negyedik részében az új színházi formákról értekezik. 

...
Nagy

Nádas és Hajnóczy is magukról, vagyis a világról írnak

Azonosíthatjuk Nádas Pétert a Párhuzamos történetek főszereplőjével? Hajnóczy Péter magáról mintázta volna A halál kilovagolt Perzsiából alkoholista főhősét? Ezeket a kérdéseket boncolgatja a PIM kiállítása, amelyen Barnás Ferenc mondott beszédet.

...
Kritika

Bevezetés a városi magány mesterségébe

Jhumpa Lahiri Amerre járok című kötete pillanatképeket villant fel a városi magány mindennapjairól: a folyamatosan pergő mentális film egy névtelen nagyváros kulisszái között játszódik, hőse és mesélője pedig egy negyvenes nő, egy klasszikus megfigyelő, aki állandó önreflexióban él – sőt, nemcsak egyszerűen létezik, hanem folyamatos mozgásban van, jön, megy, bolyong.

A hét könyve
Kritika
Fakó lábujjak és parányi nők – Így szól a horror a nagyvilágban
...
Nagy

Tar Sándor a térképről leszorult helyek és emberek írója

Tar Sándorról írt monográfiát Deczki Sarolta, akit az elesettek, a kiszolgáltatottak, a periféria írójaként is emlegetett szerző életéről és műveinek erőteljes hatásáról is kérdeztünk. 

SZÓRAKOZÁS
...
Podcast

Szabó Benedek: Az igazán jó műveknek nincs eleje és vége

A hallgatók társalkotói szerepéről, John Cheever prózájáról, hidegháborúról és melankóliáról beszélgettünk Szabó Benedekkel, aki az egyrészt-másrészt generációjához tartozik.

...
Szórakozás

Müller Péter Sziámi: A dal tud valamit, amit szeretnék tudni én is

„Életem összes kalandja másodszándékból következett” ‒ mondja Müller Péter Sziámi, akinek napestig sorolhatnánk a titulusait és a kitüntetéseit, magára legszívesebben mégis költőként tekint. Elmesélte nekünk, hogy lelt rá élete legjobb játszótársára nemrégiben, és megtudtuk tőle, miért csendesednek el bennünk a dalok, mire felnövünk.

...
Szórakozás

Kíváncsiak az életre – HIÚZ: Ez ennyi volt

Az a.dal.szöveg rovatban ezúttal a HIÚZ zenekar Ez ennyi volt című dalával foglalkozunk. 

Olvass!
...
Beleolvasó

Tom Felton: Harry Potter és Draco Malfoy egyazon érme két oldala

A Harry Potter-filmek forgatásáról, felnövésről, barátságokról, a hírnév előnyeiről és hátrányairól is mesél önéletrajzában Tom Felton színész, akit Draco Malfoyként ismert meg a világ. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Szerhij Zsadan: Ezt a földet mától Ukrajnának nevezd!

Harkiv Hotel címmel jelent meg az ukrán Szerhij Zsadan kötete, melynek verseit Vonnák Diána válogatta és fordította magyarra. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Az elitiskola tanárának manipulációja a szülők életét sem kíméli

A saját érdekedben az iskolai közösségek olykor viszontagságos működésébe enged betekintést, ahol sokszor csupán egy szikra kell, hogy lángra lobbanjanak a lappangó indulatok. Olvass bele!