Aki átment a falon címmel az Athenaeum hozta ki a memoárt, a hírt a kiadó jelentette be Facebook-oldalán.
A szerbiai születésű performanszművész önéletrajza eredetileg 2016-ban jelent meg, kollégánk pedig akkor olvasta angolul, mikor Belgrádban a kortárs művészeti múzeumban megnézte a Marina Abramovic 50 éves pályafutását összegző retrospektív kiállítást. Akkor azt írta róla, a kötet “egyszerre olvastatja magát életrajzként és az ambramovici művészetfelfogás elbeszéléseként. Marina Abramovic önéletrajzából egy dolog gyorsan kiderül: egyáltalán nem választja szét az életet és a művészetet, a kettő nemcsak folyamatos kölcsönhatásban áll, hanem alakítja is egymást.”
Abramovic memoárja kordokumentum is, a 1970-80-as évek performaszvilágáról és a jugoszláv rendszerről. A kötet emellett magában foglalja azt a háromrészes kiáltványt is, amiben a csendhez, a magányhoz való viszonyáról, valamint a művészi magatartásról ír.
Az önéletrajz megjelenésekor a Twitteren többen rasszistának nevezték, mert kikerült a világhálóra egy oldal a készülő könyvből, amin az ausztrál őslakosokat dinoszauruszokhoz hasonlította, a nyugati szem számára szörnyen néznek ki, mert “botlábuk van és nagy felsőtestük”. Abramovic szerint a nyilvánosságra került oldal egy korai, javítatlan részlet, a leírás pedig a naplójából származik, és a kezdeti reakcióit tartalmazza, azóta jobban megismerte és tiszteli az aboriginálokat.
Fotó: Wikipedia