Abramović egyik leghíresebb performansza, A művész jelen van során 2010-ben hónapokig ült csendben egy asztalnál a Museum of Modern Art előcsarnokában, vele szembe pedig bárki leülhetett és ott maradhatott addig, ameddig csak szeretett volna. Abramović mindeközben szinte semmit sem tett, rendíthetetlen mozdulatlanságából csak egykori szerelme és alkotótársa, Frank Uwe Laysiepen, azaz Ulay tudta kizökkenteni.
Tizenkét évvel később a művész ismét jelen lesz ugyanezzel a performansszal, ezúttal viszont egy konkrét céllal: így akar támogatást gyűjteni a megtámadott ukránoknak. Az Open Culture azt írja, Abramović a New York-i Sean Kelly Galleryvel és az Artsyval közösen vág bele a projektbe.
Március 25-én bárki licitálhat, írja az Artsy, Abramović pedig a nyertes licitálóval megismétli a performanszt. Az eseményt ugyanaz a fotográfus, Marco Anelli fényképezi majd, aki az eredeti, majdnem 1500 résztvevőt is megörökítette.
A bevétel egyenesen a Direct Reliefhez megy, ami az ukrán egészségügyi minisztériummal együttműködésben sürgős orvosi segítséget és hosszú távú támogatást is nyújt a háború sújtotta országnak.
Az oroszt támadást követően Abramović egy videóüzenetben már szolidaritását fejezte ki az ukránoknak:
Marina Abramović önéletrajza a hét könyve volt nálunk, recenziónkban azt írtuk: “A világ legismertebb performanszművésze 50 éve szembesít minket az emberi tűrőképesség határaival, legyen szó akár fizikai, akár lelki fájdalmainkról, soha el nem múló szorongásainkról, vagy a velünk született és tanult szégyenérzetünkről. Az idén magyarul is megjelent Aki átment a falon című önéletrajzi könyvéből most még pontosabban megérthetjük, hogy ezek a sokszor életveszélyes, emberkísérlet-szerű alkotások miként születnek meg, hogyan hatnak a performer személyes tapasztalatai a művekre és hogyan hatnak vissza az alkotások magára a művészre.”