Művészet, anyaság és patriarchátus: beleshettünk Elena Ferrante és Marina Abramović privát levelezésébe 

Művészet, anyaság és patriarchátus: beleshettünk Elena Ferrante és Marina Abramović privát levelezésébe 

A teljes anonimitásban alkotó Elena Ferrante és a világ előtt minden fájdalmát vállaló Marina Abramović a kortárs művészet két elképesztően fontos, meghatározó alakja. A nápolyi sikerregények írónőjének és a világ első számú performanszművészének emailváltásába most mi is bepillanthatunk. A levelezés összefoglalóját közöljük. 

Rezek Bori | 2021. október 14. |

A híresen rejtőzködő Elena Ferrante bestseller Nápolyi regények-tetralógiájából 13 millió példányt értékesítettek már (a Brilliáns barátnőm nálunk is az évtized legemlékezetesebb világirodalmi regényei között van), az HBO pedig már forgatja a belőle készült sorozat harmadik évadát, Marina Abramović pedig idén tavasszal a spanyol Nobel-díjként számon tartott Asztúria hercegnője-díj művészeti kategóriájának győztese volt, a magyarul is megjelent önéletrajzi könyvéről pedig pár hónappal ezelőtt mi is beszámoltunk. Két hihetetlenül izgalmas nő, akik művészetükkel rendkívüli hatással vannak ránk,

de egy nyilvánossá tett emailezésből kiderül, hogy művészileg egymással is folyamatos kölcsönhatásban vannak.

A levelezés egyébként egy kicsit megidézi Sally Rooney új könyvének, a Hová lettél szép világ hangulatát is, ahol két művészettel foglalkozó lány emailben egymást kérdezve elmélkedik a világról, amelyben élnek, a művészetek fontosságáról és a férfi-női dinamikáról. (Talán nem is teljesen véletlen ez, hiszen Ferrante, az email folyam elindítója, egyik kedvenc szerzője épp Sally Rooney.)

Ferrante a levelezést a kettőjük közti legfőbb különbség hangsúlyozásával kezdte. Míg Elena az elmúlt 30 évben csak az írásain keresztül jelent meg (nem ad interjút, nem vesz részt író-olvasó találkozókon és nem jelenik meg sehol nyilvánosan), addig Marina az elmúlt 50 évben a saját testét és személyiségét előtérbe helyezve dolgozott, vagyis az ő alkotói tevékenységében a mű maga a művész. Marina viszont, aki 2016-ban adta ki saját életrajzi regényét, épp az írás folyamata és a hosszú időt igénybe vevő performanszok közti hasonlóságot firtatta. 

Marina rákérdez arra is, hogy miért választotta ezt a rejtőzködő alkotói attitűdöt, amire Elena többek között azt a könnyen átélhető választ adja, hogy egész egyszerűen nem akarja megalkotni azt a karaktert, amiként élnie kéne ismert közéleti személyiségként. 

Megtudhatjuk azt is, hogy Marina miért éppen A rút kiskacsa történetével érzi azonosnak a saját életét, és hogy a performanszok és annak nézői energiái hogyan változtatnak ezen. 

A két nő között szó esik az anyaság lehetőségeiről, illetve annak lehetetlenségéről és a férfiak által uralt (művész)világ macsó kizsákmányolásáról, ahol a férfiak határozzák meg a kulturális kánon szinte minden elemét. 

-

(Fotó: Marco Anelli)

Kiderül az is, hogy Elena egyik idős férfi karakterét egy nézőről mintázta Marina 1974-es nápolyi performanszából, akire a performer tökéletesen emlékszik ennyi idő távlatából is, hiszen a férfi az előadás teljes időtartama alatt a tudta nélkül rettegésben tartotta az egyébként nem túl félős természetű Marinát. 

-  

(Részlet a Rhythm 0 című performanszból.)

A két nő beszélgetése helyenként izgalmas szakmai diskurzus, másutt mélyen privát dolgokat osztanak meg egymással, sokszor pedig az egymás iránt érzett csodálat és inspiráció olvasható ki a sorokból. A levelezés apropója egyébként Marina Abramović Seven Deaths című londoni kiállítása volt, amit október 30-ig lehet megtekinteni a Lisson Gallery-ben.

-

(Részlet a londoni kiállításból.)

A londoni kiállításról többet ITT tudhatnak meg.

A teljes levélváltás pedig a Financial Times oldalán angolul olvasható.

Hírlevél feliratkozás

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Marina Abramović átment a falon, mi pedig beleshetünk a fal mögé

A világ legismertebb performanszművésze 50 éve szembesít minket az emberi tűrőképesség határaival. Aki átment a falon című önéletrajzi könyvéből most még pontosabban megérthetjük, hogy ezek a sokszor életveszélyes, emberkísérlet-szerű alkotások miként születnek meg, hogyan hatnak a performer személyes tapasztalatai a művekre és hogyan hatnak vissza az alkotások magára a művészre. Ez a hét könyve.

...

Elena Ferrante gyerekként sokat füllentett, íróként mégis a felnőttek hazugságai inspirálták

Mi inspirálta legújabb regényét, hogyan kötődik a városhoz, és miért vonzódott azokhoz a könyvekhez, amelyek címében női név szerepel? Elena Ferrante műfordítók és könyvesboltosok kérdéseire válaszolt.

...

Elena Ferrante könyvei után már más szemmel nézzük a női barátságokat is

Kit érdekel, kicsoda Elena Ferrante, ha olyan könyveket ír, mint a Nápolyi regények-sorozat? Újraolvastuk mind a négy könyvet, ami az elmúlt hetek egyik legjobb döntésének bizonyult.

A hét könyve
Kritika
A magány egy város, ahol életre kelnek a falak – Murakami új kötetéről
A magány egy város, ahol életre kelnek a falak – Murakami új kötetéről

A magány egy város, ahol életre kelnek a falak – Murakami új kötetéről

A város és kiszámíthatatlan falai a hét könyve.

A Booker-díjas Douglas Stuart: Kívülállónak lenni felszabadító

A Booker-díjas Douglas Stuart: Kívülállónak lenni felszabadító

Öt éve nyert Booker-díjat Douglas Stuart amerikai-skót író, regénye a Shuggie Bain. 

Szerzőink

Chilembu Krisztina
Chilembu Krisztina

A magány egy város, ahol életre kelnek a falak – Murakami új kötetéről

Valuska László
Valuska László

Bartók Imre: őrület, élet, halál és sakk

Olvass!
...

Már az amerikai őslakosok is felfedezték a kapitalizmus pusztítását - Olvass bele a Mindenek hajnala című könyvbe!

Az emberiség történelme sokkal bonyolultabb, mint gondolnánk. Ez a könyv pedig radikálisan máshogy meséli el. Olvass bele!

...

Radikálisan őszinte regény egy gyermekkori traumáról: olvass bele Fabricius Gábor új könyvébe!

A Merre vagyok arccal előre témája az önismeret, a terápia és az abúzus feldolgozása.

...

Kolbászok, repülők és mesebeli ajtók – Olvass bele Schäffer Erzsébet könyvébe!

Számodra mi rejlik a hetedik ajtó mögött?

...

Olvass bele A proféta éneke című Booker-díjas disztópiába!

A telefonokat lehallgatják, látszólag teljesen indokalatlanul zárnak be embereket, a családokat felbontják. De mi lehet a céljuk? Olvass bele!

...

A támadó medve olyan, akár egy elvesztett családtag – Olvass bele Karin Smirnoff regényébe!

Még a legedzettebb vadászok is megremegnek, ha a legbelsőbb démonjaik tűnnek fel előttük.

...

George Smiley-nak újra munkába kell állnia az oroszok ellen - Olvass bele John le Carré fiának regényébe!

Egy orosz ügynök váratlanul eltűnik, Európa romokban hever és az egyetlen megoldást csak is George Smiley találhatja meg.

SZÓRAKOZÁS
...

James Cameron a Japánra ledobott atombombáról forgat: A Titanic óta nem láttam ilyen erős sztorit

A film középpontjában egy férfi lesz, aki a Hirosimára és Nagasakira ledobott atombombát is túlélte.

...

Ha nem veszed kézbe az életedet, Jane Austen sem tud megmenteni

Megnéztük a Jane Austen tette tönkre az életemet című filmet.

...

Film készülhet Claire Keegan nőgyűlöletet bemutató novellájából

Egy fiatal pároshoz kerültek a jogok, de minden adott, hogy valami izgalmas legyen a vége.