Seres Lili Hanna: Olyat akartam írni, amiben a misztikum befutja az urbánus teret [Alkotótárs]

Seres Lili Hanna: Olyat akartam írni, amiben a misztikum befutja az urbánus teret [Alkotótárs]

ko |

A Mastercard - Alkotótárs negyedik pályázatán az első tízbe jutott Seres Lili Hanna, aki a hetedik kerületben mászkáló mitológiai alakokról és arról is mesélt, miért szereti a hosszú könyveket. 

Idén már negyedik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard – Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az idei kiírásra 63 pályázat érkezett, közülük választotta ki az előzsűri a tíz legjobbat. Az ösztöndíj 2024-as két nyertesének neve a Tavaszi Margón derül majd ki. A Könyves Magazinon mutatjuk be a top10-et – ezúttal Seres Lili Hanna mesél az alkotófolyamatról.

Olvasd el a többi döntős válaszait is: Horváth Imre OlivérBánkövi Dorottya, Marton Krisztián, Vörös Anna, Mohácsi Balázs, Ferencz Mónika, Böszörményi Márton, Puskás Panni, Veszprémi Szilveszter.

seres lili hanna
Várunk
FISZ, 2019, 64 oldal
Seres Lili Hanna: Várunk könyv

Hogyan élted meg az első könyved megjelenése előtti és utáni időszakot, melyik volt a nehezebb?

Mindkettőben voltak nehézségek és pozitív izgalmak is: a könyv előtt a cizellálás, az utolsó simítások, az elengedés nehézsége, utána pedig a tudat, hogy lehet, hogy több könyvet nem írok – csak a szokásos. Ez persze nem közvetlenül a megjelenés után, olyankor még az ember lubickol a kész könyvében és könyvével, legalábbis én lubickoltam, sok kedves eseményen vehettem részt. Aztán jött a szerintem tök normális rész,

az üresség, a próbálkozások, a tapogatózás. 

Hogyan kezdett el formálódni az új kötet terve, mi adta meg a kezdőlökést?

A faun című versem a kötet „ősverse”, amit az Ulysses és Borbély Szilárd Bukolikatájban című kötetének párhuzamos olvasása lökött ki belőlem. Igazából gyerekkorom óta akartam írni valami olyat, amiben a mese, a misztikum befutja az urbánus teret, és pár vers megírása után, amikor rájöttem, mit csinálok, azon kaptam magam, hogy épp ezt, a gyerekkori próbálkozásaim teljesítem ki.

Mit hozol magaddal az első köteted írásából, mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit szereztél? Másként áll-e szerinted egy író a második könyvéhez?

Hozok magammal „véletlen”, ösztönös, motivikus kapcsolódásokat is, tapasztalatként meg a szigorú szerkesztés felszabadultságát. Úgy látom, hogy igen, a versesköteteknél teljesen más az első és a második általában:

az első előtt az ember verseket ír, nem kötetet,

az a legtöbbször sokkal később kezd el formálódni. Míg kötetes szerzőként már benned van a következő könyv gondolata, ezért is tud frusztráló lenni a kivárás, amikor még nem kötetet írsz, hanem szövegeket, amikből vagy lesz valami vagy nem. Kíváncsi vagyok, milyen lesz két kötet után, gondolom, a folyamat ugyanez, a félelem talán kisebb. De nem valószínű.

Mit árulhatsz el a nyertes pályázatodról, munkatervedről?

Annyit biztosan, hogy a második verseskötetemet gyerekkorom helyszínén, Budapest 7. kerületében, Erzsébetvárosban mászkáló mitológiai alakok, legtöbbször hajléktalan emberek töltik meg. A világ, a karakter- és térközpontúság azonos, a forma vegyes.

Volt-e olyan első könyv más szerzőtől, amit nagyon szerettél? Ha igen, miért?

Több is volt, van, de most a legfrissebb katartikus élményem emelném ki: épp olvasom Gubis Éva Más halak című első novelláskötetét, ami nemrég jelent meg a Kalligramnál. Igaz, hogy nagyon vártam ezt a könyvet, mert műhelyekről már ismertem Vica szövegeit, de ez a szinte tökéletesre szerkesztett, szépen kiérlelt, olvasmányos és darabonként is maradandó szövegegyüttes még így is lehengerelt. Mondhatni, büszke vagyok magamra, amiért ilyen jól ítéltem előre. 

Volt-e olyan szerző, akinek elsőre nem tetszett egy könyve, de adtál neki egy második esélyt, és akkor működött?

Pont ilyen nem jut eszembe, de nagy élményem, hogy a Zabhegyezőből először, amikor általánosan olvastam, annyi maradt csak meg, hogy milyen jó ez a közvetlen stílus, amivel az elbeszélő szól hozzám, aztán gimiben, amikor angolul olvastunk, már mélyen megfogott, rengeteg mondatot húztam alá. És egy olyan jut még eszembe, amivel többször is próbálkoztam, félbehagytam, aztán újra nekimentem, de sajnos újra le kellett tennem: Sally Rooney Hová lettél, szép világ című regénye, azóta se olvastam.

És A Gyűrűk Urába mintha egyszer rég az elején beletört volna a bicskám. Valamiért úgy emlékeztem, hogy borzasztóan nehézkesen, bonyolult leírásokkal indul, pedig az ember, főleg ha olvasta A babót, azonnal bele tud feledkezni. Amúgy is nagyon, nagyon szeretem a hosszú könyveket,

amik után fáj az ember szíve, hogy vége, nincs már ott az életében,

vagyis máshogy van már ott és többé nem olvashatja először.

Kapcsolódó cikkek
...

Vörös Anna: Óriási feszültség van az interjúalanyaim történetében [Alkotótárs]

A Mastercard - Alkotótárs negyedik pályázatán az első tízbe jutott Vörös Anna, aki arról mesélt, mikor készített interjúkat prostituáltakkal, és arról is, hogy mi az, amit egy második kötetben már nem lehet elkövetni.

...

Veszprémi Szilveszter: A putri előtt az őszinteség a legfontosabb érték [Alkotótárs]

A Mastercard - Alkotótárs negyedik pályázatán az első tízbe jutott Veszprémi Szilveszter, aki konceptkötetről, kapunyitásról és a roma mesei hagyományról is mesélt nekünk rövid interjúnkban.

...

Puskás Panni: Nekem az, hogy írhatok, hatalmas flow-élmény [Alkotótárs]

A Mastercard - Alkotótárs negyedik pályázatán az első tízbe jutott Puskás Panni, aki nagymamája haláláról, az aktív eutanáziáról és kedvenc kortárs regényeiről is mesélt rövid interjúnkban.

MARGÓ
...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

...

Mécs Anna: Azokat a részeket akartam megmutatni, amik a nő testén és lelkén kevésbé észrevehetőek 

Mécs Anna Rutin című új kötetét Réz Anna és a szerző mutatta be az Őszi Margó Irodalmi Fesztiválon.

Kiemeltek
...

Demeter Szilárd: Krasznahorkai nem azért kapott Nobel-díjat, hogy kivetítsék az arcát egy ledfalra

A PKÜ vezetője nem akart foglalkozni a frankfurti hírekkel, de úgy látja, megy a hangulatkeltés. 

...

Mérő Vera: Régóta mondom, hogy bocsánatot kérni nagyon jó dolog

Mit jelent az otthonosság? Lehet-e mindig segíteni? Podcast Mérő Vera író, jogvédővel.

...

Fájdalmas szakításból Francia Akadémia nagydíjas regény – François-Henri Désérable íróval beszélgettünk

Csábítás és a versek ereje – Francois-Henri Désérable francia íróval beszélgettünk. 

A hét könyve
Kritika
A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak
Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak

A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak

Édouard Louis Monique szökése című regénye a hét könyve! 

Szerzőink

Borbély Zsuzsa
Borbély Zsuzsa

Fodor Marcsi: A korabeli nőknek azt kellett bizonyítaniuk, hogy nőként egyáltalán írhatnak-e

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt