Háy János: A magyar társadalom ösztönösen kidolgozta a kasztrendszert

Háy János: A magyar társadalom ösztönösen kidolgozta a kasztrendszert

Az őszi Margó Irodalmi Fesztiválon Valuska László beszélgetett Háy Jánossal a Mamikám című regényéről. (A Mamikámról szóló recenziónkat itt találod, a Háy Jánossal készült interjúnkat pedig itt, a regénybe itt bele is olvashatsz.) A beszélgetést most teljes egészében végig is hallgathatod, mi pedig pontokba szedtük a fontosabb, érdekesebb gondolatokat.

Fotó: Posztós János

sa | 2021. november 10. |
Háy János
Mamikám
Európa, 2021, 195 oldal
-
  • Háy 2020 nyarán fejezte be a Mamikámat, nyelvileg és kulturálisan is nagyon különbözik előző regényétől, A cégvezetőtől. Nagy kérdés neki, hogy tudja-e mélyíteni, mozgatni a saját horizontját, új területeket feltárni. Előfordulhat, hogy nem sikerül bejárni a még ismeretlen tereket, de akkor sem járhatja újra a járt utakat.
  • Átélte a világot, amiben a Mamikám játszódik: ő Vámosmikolán nőtt fel, az édesanyja máig ott él, ez az a része a falunak, ahol a cigányok laknak. Ismeri a beszédet és a gondolkodást is, ami a könyvben megjelenik.
  • A parasztok jó viszonyt ápoltak a cigányokkal. A gyerekek együtt játszottak, ha ment egy indiános film, akkor a cigánygyerekek az indiánokkal azonosultak.
  • Nem tudja, előítélet-e az, hogy a falusiak különbséget tettek a cigányok és a nem cigányok között, de a cigányok ugyanígy különbséget tettek. Számára onnantól válik előítéletté, ha ő megítéli azt a csoportot. A rosszindulatú előítélettel a szülőfalujában kevésbé találkozott, azt ő a 12. kerületben tanulta meg gimnazistaként.

-

  • Budapestről annyi látszik a két főszereplőből, hogy mindketten mélyszegénységben élnek, de ő látta, hogy kulturálisan ég és föld a különbség. Rég szeretett volna megírni egy ilyen kapcsolatot, ahogy ők egymásra találnak (az egyiküknek az anyai szeretet, a másikuknak a gyerekei hiányoznak), és ehhez olyan közeget keresett, amiben nem lehet “hamukázni”, hanem egyértelmű minden.
  • Általánosságban nem tudna olyan szereplőkről írni, akik érzelmileg nem állnak hozzá nagyon közel. Megpróbálja az életük igazságait feltárni. Fontos neki, hogy belőlük beszéljen, ne kívülről. Ha szociográfiát írna, akkor volna egy szemléleti helyzete, hogy ránéz ezekre a helyzetekre. Amikor viszont íróként beszél róluk, akkor mellettük áll.
  • A narrátor egy könyvben mindig kirajzolja azt a nyelvi és tudásteret, amiben íróként működni kell. Aki ezt a teret elhagyja, az hibázik (pl. gyerek narrátornál gyakori hiba, hogy többet tud, mint reális lenne). Az irodalom Háy szerint ösztöncentrumú dolog, kell, hogy működjön a belső arányérzék, ízlés az íróban, aki így tudja, hol milyen szó szerepelhet. Ugyanakkor olvasóként is rá kell állni a könyv nyelvére és annak lendületére.
  • Arról, hogy mennyire redukált a könyv nyelve, Háy elmondta, hogy számtalan nyelv vesz minket körül. Amin ezek az emberek kifejezik a világot, az nem egy roncsolt nyelv. Közben viszont két különböző dolog, hogy van a valós emberek nyelve, és a könyvben megírt nyelv, ami teremtett, mint minden irodalmi nyelv. Itt az is írói döntés kérdése volt, mennyi diftongus legyen ebben a nyelvben.

-

  • Arról, hogy fehér középosztálybeli férfiként megszólalhat-e mélyszegénységben élő cigánylány hangján, azt mondta, hogy alkotói terepen a politikai felvetés nem érdekes. Hogy ki kinek a hangján szólal meg, készség kérdése, valaki mindig ugyanazon tud. Nem hisz a genderszempontú elképzelésekben, abban a narrációs térben kell mozogni, amiben hitelesen tudjuk a világot képviselni, és az bármi lehet, de nem minden. Ő sem tud megszólalni minden nyelven, és nem tud minden típusú sorsot képviselni.
  • Szerinte jó, ha valaki úgy tud erre a könyve nézni, mint ami ráirányítja a figyelmet azokra, akikről fogalmunk sincs, mert a magyar társadalom ösztönösen kidolgozta a kasztrendszert. Nem látunk a kerületünk határain túlra, a szociográfiai irodalom jelenleg gyerekcipőben jár itthon. Viszont a társadalmi vetület egy irodalmi műnek nem célja, hanem velejárója. Ő pedig nem a cigányságot képviseli ebben a könyvben, hanem egy sorsot, ahogy azt más könyveiben is teszi.
  • A társadalmi mobilitás szinte teljesen megszűnt Magyarországon, a körülbelül  900 ezer roma és cigány (ki így, ki úgy hívja magát) jelentős része mélyszegénységben él. A mobilizáció eleve lassan működik. Ő maga még a kádári pozitív diszkrimináció terméke, úgy került Budapestre gimnáziumba és felsőoktatásba, ám ahonnan ő indult, az nagyon távol van attól, ahonnan egy mélyszegénységben élő cigány gyerek indul. Háynak is nagyon sok sérelmet kellett eltűrnie, mert nagyon sok készségnek nem volt birtokában, sokszor szembesült a saját ügyefogyottságával a kommunikációban, viselkedésben. Aki nála sokkal mélyebbről indul, annak még sokkal többet kell szorongania, hogy valamire jusson.
  • Ezt a réteget egyedül az oktatás éri el, oda kellene önteni a pénzt, főleg, hogy itt nem is lehet húszfős osztályokban tanítani, hanem öt gyerek mellé kéne egy-két tanár. A jómódúak és a jobban kvalifikáltabbak felelőssége, hogy támogassák a többieket, de nem alamizsnával, hanem hogy hozzásegítik őket ahhoz, hogy képesek legyenek előteremteni a saját javaikat, amikből aztán élni tudnak.

A teljes beszélgetést itt tudod meghallgatni:



Hírlevél feliratkozás
Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

A vetélés feldolgozásáról és Rammsteinre legózásról is beszéltek az Alkotótárs nyertesei

Valuska László az őszi Margó Irodalmi Fesztiválon Czakó Zsófiát és André Ferencet, az Alkotótárs nyerteseit kérdezte. Most meghallgathatod a beszélgetést.

...
Hírek

4 nap irodalom, 70 program, 7000 látogató az őszi Margón

Október 14–17. között rendezték meg az idén 10. születésnapját ünneplő Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásárt a Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál keretében. A legújabb hazai és külföldi könyves újdonságokat bemutató fesztivál négy napja alatt több ezren voltak kíváncsiak a programokra és látogattak el a Várkert Bazárba.

...
Szórakozás

Háy Jánosnál egyáltalán nem fontos, mire gondolt a költő

A Katona József Színház Háy János szövegeiből készítette el Kocsis Gergely főszereplésével, Tárnoki Márk rendezésében a Szavalóverseny című műsorát, ami klasszikus értelemben nem előadás, de apránként adagolva vicces és okos is.

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

A déli gótika mesterének novellái inspirálták Bruce Springsteen legsötétebb lemezét

Május elején jelent meg Warren Zanes Deliver Me from Nowhere című kötete, amely Bruce Springsteen tán legkülönlegesebb, és leginkább kedvelt lemezén, az 1982-es Nebraskán hallható dalok mögött felsejlő személyes motívumokat, és művészi hatásokat tekinti át.

...
Szórakozás

Jordan? Pipa! – Az alfakosaras, a tárgyalóasztal meg a munkaalkoholista fehér férfiak

Az Air – Harc a legendáért arra a pávatáncra fókuszál, amely 1984-ben zajlott a Jordan család és egy ambiciózus sportszergyártó vállalat vezetői között. Hozzáolvastuk a pár éve magyar nyelven is elérhető Michael Jordan-monográfia vonatkozó részeit.

...
Nagy

Cseh Tamás és Bereményi Géza dalai olyan korhű helyzetjelentések, melyek jelentőségével maguk sem voltak tisztában

Hétfőn este nyílt meg a Cseh Tamás életművéről szóló kiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A zeneszerző-énekes idén januárban ünnepelte volna nyolcvanadik születésnapját; a tárlat megidézi emlékét, az archív felvételek pedig visszarepítenek a hetvenes évekbe.

A hét könyve
Kritika
A háború bennünk lakik, és túl fog élni mindannyiunkat
...
Nagy

Milbacher Róbert jobb sorsot ír nagymamájának az új regénye lapjain

Milbacher Róbert negyedik prózakötetének, a Keserű víznek az emlékezés a mestermotívuma, és a Magvető Caféban megtudhattuk, kit neveztek cseláknak a nagybajomiak, de az is kiderült, hogyan tárult fel a szerző számára a felmenői mindennapjainak Atlantisza.

Hírek
...
Nagy

Milbacher Róbert jobb sorsot ír nagymamájának az új regénye lapjain

...
Nagy

Picasso átka nem fogott: Francoise Gilot a kortárs festészet nagyasszonyaként halt meg

...
Hírek

Melyik lesz 2023 legjobb első könyve? Már lehet nevezni a Margó-díjra

...
Gyerekirodalom

A Szoba kilátással hősnője egy olyan lázadó, aki nem privilégiumot, hanem egyenlőséget kíván

...
Szórakozás

Dokusorozat készült a gyilkosról, aki a Psychót és A bárányok hallgatnakot ihlette

...
Podcast

Lugosi Viktória: A trauma felelősséget ró arra is, akivel történt

...
Könyvtavasz

A Fő utcában Sinclair Lewis szatirikus tükröt mutat a kisvárosi Amerikának

...
Nagy

Bipoláris depresszió, tatárjárás és a gulyáskommunizmus utolsó évei - magyar próza a Könyvhéten

...
Podcast

Hetényi Zsuzsa: Harcolok azért, hogy ne szokjak hozzá a háború gondolatához

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Tóth Krisztina: A mesterséges intelligencia soha nem helyettesítheti az emberi alkotást

Bemutatták Tóth Krisztina új, Ahonnan látni az eget című kötetét. A novellák az elmúlt öt év lenyomatai, olyan aktualitásokra reflektálnak, mint hogy milyen helyzetben vannak a melegek, hogyan írnak majd az írók a jövőben, vagy elveheti-e a művészek munkáját a mesterséges intelligencia. 

...
Nagy

Kafkánál a valóság az igazi rémálom, az élet pedig maga a reménytelenség

Franz Kafka az idegenség írója, aki a létezésben nem talál semmiféle otthonosságot – az ember létét a világban kiúttalan, elidegenedett, szorongással és félelemmel teli állapotként jeleníti meg, elsősorban a groteszk és az irónia segítségével, egy szürreális, mégis ismerős világ megteremtésével. Újraolvasó rovatunk májusi könyve Kafka talán leghíresebb műve, A per

...
Nagy

Az izlandi Dan Brownt keresték, ezért megírta első krimijét Lilja Sigurðardóttir

Lilja Sigurðardóttir az izlandi krimi fontos szerzője, Csapda című regényét most fordították magyarra. Az éppen Budapesten tartózkodó szerzőt a regény kapcsán kérdeztük többek között a skandináv krimiről, írói rutinjáról, az izlandi társadalomról, kokaincsempészetről és homoszexualitásról. 

...
Panodyssey

Borda Réka: Hová lettek a tárgyak az irodalomból? [Tárgydilemmák]

"A szépirodalom persze az ember, nem a környezet nagy kérdéseit taglalja – mindazonáltal környezetünk nemcsak hogy nem elhanyagolható, hanem sok esetben minket meghatározó dolgok összessége, amelyek funkcióval való megtöltése képes színesíteni, mélységgel megtölteni az irodalmi alkotásokat. Elvégre tárgyaink és tereink mi magunk vagyunk: nincs civilizáció, ha mi, emberek nem alakítjuk környezetünket." Borda Réka Tárgydilemmák című esszésorozatának következő részében azt vizsgálja, hogyan és miért hiányzik a materialitás irodalmunkból.

...
Nagy

A Dreherek sikertörténetét csak az államosítás tudta megakasztani

A Dreher bejáratott márkanév Magyarországon, a mögötte meghúzódó család- és cégtörténet pedig legalább annyira színes, szerteágazó és fordulatokkal teli, mint az elmúlt durván kétszáz év magyar történelme. Iglódi Csaba első regénye, a Dreher-szimfónia négy tételben meséli el az egymást követő generációk felemelkedését.

...
Nagy

Gurubi Ágnes: Kőr Dáma

Gurubi Ágnes a Szív utca című regényével 2021-ben a top3-ban végzett a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjért folyó versenyben. Volt értelme megőrülni című tárcasorozatának ez a harmadik része.

...
Kritika

A Felemelkedés rejtélyes hegyén a haragot valaki más plántálja belénk

A feszült, jó tempójú sci-fi bátran keveri egymással a természettudományos tudást, a filozófiai és a hitről szóló kérdéseket, nálunk ráadásul tragikusan aktuális is.

Szerzőink

...
Kolozsi Orsolya

Petri György rögeszmésen különbözni akart, radikálisan autonóm személyiség volt

...
Vass Norbert

A háború bennünk lakik, és túl fog élni mindannyiunkat

...
Sándor Anna

Kleinheincz Csilla: Nem akartam a mágiával elvenni az olvasótól a valóságos megoldásokat