Különleges hangok az európai irodalomban (X)

A kortárs világirodalom a maga gazdagságában és sokszínűségében szinte beláthatatlan, és bármily nehéz is felvázolni fő irányzatait és jellegzetességeit, mégis átfogó képet kap az olvasó, ha a Typotex Kiadó több mint tízéves múltra visszatekintő, és immár 100. kötetéhez érkező világirodalmi sorozatából választ magának olvasmányt. Az egyik jól kitapintható nemzetközi tendencia a szépirodalomban a történetmesélés örömének felvirágzása, a másik pedig az önéletrajziság és a valóság viszonyát új dimenziókba helyező autofikciós irodalom trendje.

De kezdjük onnan, hogy miért is olvasunk? Vajon azért, hogy megismerjünk más időket, más helyeket? Azért olvasunk, hogy megerősítsük a világról alkotott elképzeléseinket, vagy azért, hogy megkérdőjelezzük? Azért, hogy kiszakadjunk térből és időből? Vagy azért, hogy meg tudjuk osztani másokkal az olvasás és az olvasmányélmény örömét? Sokféle indíttatásból olvasunk, és a Typotex Világirodalom-sorozatban mindenki talál kedvére valót könyvet. 

-  

Skandináv szerzők

A skandináv irodalmak kedvelői nagyszerű szerzők művei közül válogathatnak: ilyen a norvég Cecilie Enger, aki az eddig magyarul megjelentetett három, hol kortárs, hol történelmi környezetben játszódó regényében olyan nők sorsát szövi leheletfinoman, akik a változó világban állják meg a helyüket, vagy akár a maguk csendes módján ugyan, de megváltoztatják a világot.

Cecilie Enger
A fehér térkép
Ford. Petrikovics Edit, Typotex, 2022, 271 oldal
-

A dán irodalom olyan jelentős szerzőkkel képviselteti magát a sorozatban, mint például Peter Høeg, akinek különleges, három kamasz sorsát egy bentlakásos iskolában követő regénye, a Megmenthetők? nagyszerű kortárs irodalmi párdarabja Ottlik Géza és Robert Musil nevelődési regényének. Megjelenés előtt áll a dán irodalom vitathatatlanul legjelentősebb írójának, Kirsten Thorupnek Őrülten és halálosan című nagyregénye, amely szinte zsigeri erővel ábrázolja az érzelmi és az erkölcsi hűség, a hinni akarás és a józan ész összeütközését történelmileg vészterhes időkben.

A jelentős olvasótáborral rendelkező, idén a Nemzetközi Könyvfesztivál díszvendégeként újra Budapestre látogató Jón Kalman Stefánsson a kortárs izlandi irodalom egyik legjelentősebb, világirodalmi rangú alkotója, akitől öt regény után válogatott verseinek (Versek) kiadásával jelentkezik a kiadó, magyarul is elérhetővé téve ezzel Stefánsson olykor szinte költészetté sűrűsödő prózastílusának forrásvidékét. 

Jón Kalman Stefánsson
Versek
Ford. Egyed Veronika, Typotex, 2024, 139 oldal
-

A kiismerhetetlen autofikció

A 21. század egyértelműen a kollektív és egyéni traumákat egyaránt feldolgozó, a jelen társadalmi és globális jelenségeire reflektáló, biografikus (vagy annak műfaji és nyelvi kódjaival dolgozó), autofikciós műfajok népszerűségét hozta a nemzetközi irodalmi színtereken is. Ennek a jelenkorunk irodalmát meghatározó műfajnak és beszédmódnak a jellegzetessége az elbeszélői én töredezettsége és kiismerhetetlensége, és az éppen ezért lineárisan és totálisan nem megismerhető és ábrázolható világ.

Szép példája az autofikciós irodalomnak a Knausgård kishúgaként emlegetett norvég Kjersti Annesdatter Skomsvold A gyerek című regénye, amely az anyává válás érzékeny időszakát és a társra találás intim és mégis egyetemes történetét az apró rezdülésekre fogékony lírai önboncolással ragadja meg naplóbejegyzésre emlékeztető szövegegységekben.

KJERSTI ANNESDATTER SKOMSVOLD
A gyerek
Ford. Petrikovics Edit, Typotex, 2024, 109 oldal
Kjersti Annesdatter Skomsvold: A gyerek könyv

A kortárs norvég önéletrajzi regényekből örvendetesen sokat olvashatunk, az eddig említett szerzőkön túl érdemes kiemelni Tomas Espedal és Geir Gulliksen könyveit. A svájci Christian Kracht – aki az autofikciós próza trendjét évekkel megelőzve játszott el a szerzői én és az énelbeszélő vegyítésével – megjelenés előtt álló Eurotrash című regényében szintén önéletrajzi hitelességet sugall, amelyet aztán újból és újból elbizonytalanít. A műfaj sajátosságaiból adódóan ezek a regények mélyen egzisztenciális kérdésekkel foglalkoznak.

Goran Vojnović szlovén író A fügefa című családregénye pedig arra hívja olvasóját, hogy az egyéninek hitt szerelmi és identitásproblémák mögött is lássuk meg a történelmi traumák sorsalakító erejét. 

GORAN VOJNOVIĆ
A fügefa
Ford. Reiman Judit, Typotex, 2024, 340 oldal 
-

Varázslat és történelem

Az idén a Margó Irodalmi Fesztivál alkalmával Budapestre érkező Narine Abgarjan oroszul író örmény írót már minden bizonnyal nem kell bemutatni a magyar olvasóközönségnek. Három korábbi könyvét (Égből hullott három alma; Élni tovább; Szimon) hamarosan követi a Typotex Világirodalom-sorozat 100. köteteként megjelenő, A szín hallgatása című kötet, melyekben visszatérő helyszín Berd, egy kis örmény hegyi falu, ahol egyszerűen megállt az idő, és az életet átitató varázslat összefonódik az olykor kegyetlen történelemmel.

Narine Abgarjan
A szín hallgatása
Ford. Goretity József, Typotex, 2024, 320 oldal
-

Abgarjan művei egyfelől szorosan kapcsolódnak a nagyvárosoktól távol eső, elzárt vidéki lét ábrázolásának orosz irodalmi hagyományához, másfelől egyfajta népmesei gyökerű mágikus realizmussal rokoníthatók. A mágikus realizmust szintén új színekkel gazdagítja a finn Pasi Ilmari Jääskeläinen, aki maga azonban a reálfantázia terminussal jellemzi írásait. Magyarul immár második regénye, A furcsa macska napja jelenik meg hamarosan, mely kezdetben egyszerű pszichológiai realista regénynek tűnik, majd váratlan csavarokkal groteszk fantasybe fordul. 

Közép-európai szerzők

A francia Nicolas Mathieu realista szemléletű és szociografikus ihletettségű nagyregénye, a Gyermekeik is utánuk, melyet a legrangosabb francia irodalmi elismeréssel, a Goncourt-díjjal jutalmaztak, fejlődésregény a társadalmi peremvidékeken és rozsdaövezetekben felnövő kamaszok érzéseiről, vágyairól és konfliktusairól. Nicolas Mathieu idén megjelent, két kisregényt tartalmazó kötete erőteljes társadalmi pillanatképként szintén a társadalmi viszonyokat és feszültségeket, az egyes ember mindennapi küzdelmeit helyezi a középpontba. 

nicolas mathieu
Gyermekeik is utánuk
Ford. Király Katalin, Typotex, 2021, 457 oldal
-

Örvendetes, hogy a Typotex Kiadó nemcsak a nagy európai irodalmakra figyel, de a környező országok, a közép-európai irodalom egy-egy fontos és jellegzetes szerzőjét is kiadja. A pszichológia értelemben vett traumafeldolgozás mára esztétika értelemben is létjogot nyert az irodalomban. A cseh Lucie Faulerová regényében a főhős nővére öngyilkosságát, Ivana Dobrakovová szlovák írónő már harmadik magyarul megjelenő regényében, a Torino árnyékában pedig az erőszak és a bántalmazás, a feldolgozatlanul hagyott traumák tragikus következményeit ábrázolja irodalmilag hitelesen és nagy erővel.

Ivana Dobrakovová
Torino árnyékában
Ford. György Norbert, Typotex, 2024, 201 oldal
-

A Typotex Világirodalom-sorozat sok izgalmas, egyedi hangú és különleges látásmódú, komoly értéket képviselő és közvetítő művekkel gyarapította a magyar kultúrát. Mert bárhonnan nézzük is, ezek a művek, amint megjelennek magyar fordításban, beépülnek a magyar kultúra szövetébe.

Támogatott tartalom.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Kritika

A hallgatás a fegyverek kegyetlenségével szedi szét a családod

A szlovén Goran Vojnović lírai szépségű, érzékeny regényében egy balkáni család küzd a némaság kényszerével, a történetek és a magyarázatok hiányával. A fügefa a hét könyve.

...
Kritika

Anyává válni egy korábbi világ darabokra törését is jelenti

Az élet talán legnagyobb változása, amihez igazán semmi sem fogható – anyává válni. Kjersti Annesdatter Skomsvold a gyerek születése mellett szerelemről, költészetről és a családdá válás folyamatáról is beszél. A hét könyve A gyerek. 

...
Kritika

Narine Abgarjan novellái úgy életigenlők, hogy nem hallgatják el a háború borzalmait

Az Égből hullott három alma szerzője novelláskötetében gyerekkora helyszínére vezet, ahol a háborút követő mindennapok a halál és a holtak emlékével terhesek, mégis tele vannak az élet szépségeivel. Ez a hét könyve.

Hírek
...
Hírek

Simon Márton: Ez a város egy elhagyott pornóforgatókönyv (videó!)

...
Hírek

Láng Zsolt Mészöly Miklós-díjat kap

...
Promóció

Könyvek, melyek segíthetnek kellő motivációt adni a testmozgáshoz

...
Hírek

„Rémes diák voltam" – árulta el Murakami a díszdoktorrá avatásán

...
Promóció

Hogyan válasszunk tökéletes mesekönyvet?

...
Hírek

Öngyilkos merénylők akarták megölni Ferenc pápát három éve 

Kiemeltek
...
Podcast

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

Megjelent a Könyves Magazin 50-es listája, alaposan átbeszéljük, hallgassátok! 

...
Könyves Advent

Könyves társasjátékok ovisoknak

Kufliktól Babarókáig társasok a kedvenc könyveitek alapján!

...
Beleolvasó

„Kieszem bánatból az egész alpesi vidéket” - Olvass bele Jaroslav Hašek humoros útinaplójába!

A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

Daniel Kehlmann regénye megmutatja, hogy egy totalitárius rendszerben mit jelent művésznek lenni akkor is, ha arra kényszerítik az embert, amit nem akar.