Németh Róbert: Motorcycle Emptiness

Gáborral és Ágival a Déliben találkoztunk, talán ezerkilencszázkilencvenkettő nyarán. Under neon loneliness, motorcycle emptiness, ez ment a fülemben.  

Mármint nem ott ismerkedtünk meg, egy iskolába jártunk akkoriban. Vagyis iskolába éppenséggel nem sokat, hanem mindenhová, össze-vissza abban a városban, ahol laktunk akkor, Esztergomban, ami most, utólag egy átlagos magyar kisvárosnak tűnik, az átlagnál jóval gazdagabb történelemmel: vallási és kulturális központ, királyi város, aztán a kommunizmusban háttérbe szorított egykori megyeszékhely, valószínűleg nem meglepő módon elképesztő mennyiségű fura alakkal, művésszel, társadalmon kívüli vagy a társadalom perifériáján élő figurával. Egy fura város, amit mi akkor nem is csak a maga értékén furának, hanem valami egészen elvarázsolt helynek, csodálatos labirintusnak éltük meg, és így is éltünk meg léteztünk benne. Amsztergom, így neveztük. 

A táguló idő

Németh Róbert újságíró, zenész, a Heaven Street Seven tagja, a Nincsen Mozgás Az Eseményhorizonton és A kibaszott végtelen űr című lemezeket szólóban jegyzi. A táguló idő című tárcasorozata havonta jelenik meg, itt lehet elérni.

Belaktuk magunknak a várost, megcsináltuk a magunk kis terepasztalának, a készen kapottban megtaláltuk a magunk kultikus helyeit és figuráit, felruháztuk azt a magunk szavaival, rituáléival, modus operandijaival, és „kirándultunk benne, mint egy bölény, akinek azért van a rezervátom, mert úgy szeret lakni ahogy én”. Sokszor józanul, olykor részegen vagy beállva, akkor még különösebbnek tűnt ez az amúgy is párhuzamos univerzum, akkor még egy szemétdombot is kivételes jelentőséggel ruházott fel egy kiskakasos trip, egy játszótér is pszichedelikus terminálnak tűnt egy fél jubileumi Hoffmann után.

Pár éve voltam ott, kerestem benne, de inkább magamban azt a valamit, ami annyira különlegessé tette a várost, a terepet, néztem, hol ugorhatnék bele a Narnia-szekrénybe vagy a nyúl üregébe, hogy hol a fenében van a csillagkapu,

de sajnos nem találtam meg azt, ami kerestem. Nem tudom, hogy a hely varázstalanodott-e vagy én – lehet, hogy sem én, sem a város –, de nem lett meg a kapcsolat.   

Németh Róbert: Balra nézek, Thom Yorke - Könyves magazin

Rajongó vagyok. Állítólag gyerekként meg kamaszként rajong az ember, aztán kinövi, mint az epilepsziát, és a helyére másfajta viszonyulás, távolságtartó objektivitás, mérlegelő alapállás érkezik. Mondjuk én a középkorúságba belegyalogolva lettem epilepsziás. Vagyis biztos, hogy sokaknál ez történik, mármint kinövik a rajongást, de nálam nem így történt, megmaradt.

De akkor most becsukom a hosszú zárójelet, nyár van, mi meg a Déliben, ami akkor pont olyan nyomasztó sehol-semmi volt, mint manapság, napjainkban, csak most még inkább az, vagy inkább másképp mondom: akkor kevésbé, hiszen kilencvenvalahányban szinte fel sem tűnt még az akkor alapból egyenszürke Budapesten, hogy mennyire lehetetlen azt az üvegkalitkával összetaszajtott párvágányos betonplaccot egy nagyváros egyik fő közlekedési csomópontjának gondolni. Ott találkoztunk. Vettünk egy üveg pezsgőt, felcihelődtünk a másodosztályra - mondjuk különösebben nem volt mit cihelődnünk, egy napra mentünk le a Balatonra -, aztán elindult a vonat. 

Culture sucks down words.

Azon a nyáron volt sláger a Motorcycle Emptiness. Tizenkét évvel később az Óbudai Sziget égboltjának üvöltötte James Dean Bradfield rögtön az első dalban, hogy This is Motorcycle Emptiness. A Manic Street Preachers első magyarországi koncertje. Ott álltam az arcomon egy Ray Ban-utánzat fekete napszemüveggel, aminek a csavarjait egy ideje különféle vágókések hegyével szoktam megerősíteni, mert hát olcsó utánzat, amúgy szétesne a többéves intenzív használat után. Jobbra néztem Attilára - akit szinte senki nem szólított Attilának -, az ő arcán is ott volt ugyanaz az furcsa átszellemültség, bár a könnyeket nem láttam, mert ő is napszemüveget viselt.

Simán meghatódok zenéktől. Mindenféléktől. A legkülönfélébb helyzetekben. Koncerten, a metróban, a buszon, a lakásban. És olyankor a legtöbbször az történik, hogy visszatekerem. Akár tízszer is, vagy még többször. 

A dal saját naprendszer, beszippant, nem lehet kikeveredni belőle, átcsúszol egy intergalaktikus átjárón egy párhuzamos világegyetembe, aminek saját szabályai vannak és ahonnan nem lehet csak úgy visszajönni.

Ezek valami űrt rajzolnak körbe, valami hiányt fednek fel, valami elmúlt vagy soha meg nem érkezett dolgot mutatnak meg egy pillanatra, valami nem létezőt, le nem írhatót, el nem mondhatót. 

A kilencvenes évek elején rengeteget játszotta a Manic Street Preachers dalát az MTV, mármint a Music Television, és akkor itt persze eszembe jut, hogyan változtatta meg az életünket, s persze nem azért használok többes számot, mert a kollektív élmény mögé szeretnék bújni, persze, az enyémet is megváltoztatta, de legalább annyira biztos vagyok benne, hogy mások is így vannak vele. Még a kocsmából is úgy mentünk haza Esztergomban, hogy legalább valamit elcsípjünk az Alternative Nationből vagy a 120 Minutes-ből, hajnalig fetrengtünk a kollégium legfelső emeleti tévészobájában, Suede-et, meg az Oasist és a Radioheadet. Kivéve persze akkor, amikor egyik barátunk, Sanyi félig öntudatlanul kísérletező szenvedélyének hódolt, az épület több pontjáról egy helyre hordta a televíziókészülékeket, és multimédiás installációt állított össze. Talán a U2 frissen elstartolt Zoo TV turnéjának látványkoncepciója inspirálta. „Ti csak úgy isszátok a kábítót” – összegezte tapasztalatait egy alkalommal a portásnő.

A vonat Gáborral, Ágival és velem Siófokra ment, ott szakácskodott egyik évfolyamtársunk valamelyik közepesen szar kifőzdében.

Nyári meló, egy kis pénz, szállás, Balaton, csajok, nem olyan rossz konstrukció. A pezsgőt felpattintottuk, az utazás pedig azonnal beszippantott bennünket. Ez egyébként azóta is így van.

Mármint a beszippantás és az utazás. Mintha egy filmben volnék. Főleg, ha egyedül megyek valahonnan valahová. Megnyílik valami, ami többnyire - úgy tűnik - zárva van. Az utazás köztes tér; még nem ott, már nem itt, folyamatos szemlélődő üzemmód, gépesített kívülállás, egyszerre célzott és öntudatlan előremenekülés, hölgyeim és uraim, az űrben lebegünk. Megáll az idő.        

Siófokon megkerestük Misit, akitől kaptunk valamit enni, aztán kimentünk a partra, üveg bor, néztük a vizet, ugyanazt csináltuk, mint előtte és azóta is bárki más, aki nagyjából ennyi idős. 

Aztán este elmentünk valami rockdiszkóba, talán a Petőfi sétányon, akkor már viszonylag részegen ugráltunk a Should I Stay or Should I Go-ra, meg a Paradise City-re és valamelyik Midnight Oil-slágerre.

A kilencvenes évek eleje; a keletnémetek már kimentek Sopronnál és többé nem a Balaton volt a csipetnyi szabadság sörös, lángosos illúziója, a konszolidációt hullámzó balcsis nyarak kádári romantikája még pont tartott, hogy aztán pár év múlva éppen alig valakit érdekeljen ez az egész, legfeljebb a padlizsánzakós, makkoscipős, focistafrizurás magyar alvilág lokálisan érdekelt középkádereit és aktuális nagymenőit, akikre aztán, ahogy épp a sors és az iparág kimérte, várhatott egy autóban elhelyezett, pofás távirányított bomba, vagy egy épülő családi ház fegyelmezett betonalapzata. Minket ez persze egyáltán nem érdekelt akkor.  

Drive away and it's the same
Everywhere death row, everyone's a victim
Your joys are counterfeit
This happiness corrupt political shit   

Tulajdonképpen nem történt semmi különös. Csak egy jó nyári nap volt egy olyan évben, amikor nem sok kellett ahhoz, hogy egy nyári nap jó legyen. Kinézek az ablakon, és arra gondolok, hogy most is van kint valaki, akinek ez, pont ez a legjobb nyári nap, még akkor is, ha itt bent éppen úgy tűnik, hogy mostanában éppen összedől a világ. Éjszaka egy szabadstrandon feküdtünk a sötétben, miután meztelenül fürödtünk a Balatonban. Hajnalban aztán félálomban felszálltunk valami vonatra, ami visszavitt minket Budapestre. 

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Németh Róbert: Balra nézek, Thom Yorke

Van, aki nem növi ki a rajongást, sőt ez lesz a saját valósága, ahova bármikor elmenekülhet. Németh Róbert A táguló idő címen kezdi el tárcasorozatát, amelyben felbukkan a Sex Pistols, Wilco és egy korszakos zseni a konténervécében.

...
Hírek

Hallgasd meg a Knausgard regényéhez készült lejátszási listát!

A Harcom-sorozat utolsó előtti része, az Álmok áprilisban jelent meg magyarul. Most itt a lejátszási lista, amivel érdemes együtt olvasni Knausgard regényét!

...
Nagy

Hallgatnánk-e zenét apokalipszis idején?

KÉPALÁ 2020
...
Nagy

Elindult a KÉPALÁ pályázat - Neked mit mesél a fotó?

...
KÉPALÁ - Testőrök között

Győry Domonkos: Papamobil [Képalá]

...
KÉPALÁ - Apa

Papp Ágnes: Vízidő [Képalá]

Hírek
...
Hírek

Mit taníthat nekünk a Rubik-kocka pandémia idején?

...
Hírek

Olvass könyveket Jo Nesbo hősével!

...
Hírek

Baráth Katalin alternatív Magyarországán az amerikaiak lettek a megszállók

...
Hírek

A krimiíró elhagyatott háza könyvekkel és kéziratokkal van tele

...
Hírek

Szerzői jogi per vár a Netflix sikerfilmjére

...
Hírek

Szabó Magda és Tóth Krisztina a Warwick-díj hosszú listáján

Film / Színház / Muzsika
...
Kritika

Mi az ára a művészetnek? - Itt járt Martin Eden

...
Hírek

7+1 adaptáció, amelyet érdemes megnézni októberben

...
Hírek

Újra streamel a Radnóti Színház!

...
Kritika

Az Eragon szerzőjének új csillagközi kalandjában egy percre sincs megállás

Az Örökség sorozat írója, Christopher Paolini új regényében a science fiction területére merészkedik, és ellentmondást nem tűrő stílusban bizonyítja, hogy van keresnivalója a legjobb mainstream zsánerregény-írók között. Az Álmok a csillagok közt nem a keményvonalas sci-fi rajongókhoz szól elsősorban, de akár ők is új kedvencre találhatnak a könyvben.

Szerzőink

...
Valuska László

A sötétség azért van, hogy könnyebben meglássuk a jót

...
Németh Róbert

Németh Róbert: Van egy fény, ami sosem alszik ki

...
Valuska László

Hogyan kokainozik a magyar?

A hét könyve
Kritika
A sötétség azért van, hogy könnyebben meglássuk a jót
...
Kritika

A sötétség azért van, hogy könnyebben meglássuk a jót

Jászberényi Sándor nemcsak Maros Dániel karakterét építi ügyesen tovább több novellában, hanem kiterjeszti elbeszélői világát, sőt egy nagyon kemény és aktuális kisregénnyel is jelentkezik. A varjúkirály a hét könyve.

Polc

Az Eragon szerzőjének új csillagközi kalandjában egy percre sincs megállás

...

Nagy-Britannia legrosszabb évei, legrosszabb évei

...

A sötétség azért van, hogy könnyebben meglássuk a jót

...

Az erőszakot semmilyen szinten nem lehet elfogadni - #olvass Ott Annával

...
Olvass!
...
Beleolvasó

A tárgyalóteremben az igazság néha különösen rossz védelem

Graham Moore egy olyan „ki tette?” típusú krimit alkotott, ami mindamellett, hogy fontos témákat boncolgat a törvény, igazságosság, lelkiismeret és rasszizmus tengelyén, veszettül szórakoztató is - írtuk kritikánkban a Bűnösökről. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A régi Budaörsöt fedezi fel magának Závada Pál Wandererje

Závada Pál legújabb regényében a budaörsi történelem évtizedeinek és évszázadainak időrétegein utazik keresztül egy-egy alakért, arcért, történetért. Olvassatok bele!

...
Beleolvasó

Végre itt a lehetőség, hogy megmentsük Nemecsek Ernőt!

Interaktív könyv készültt Molnár Ferenc kultikus regénye nyomán. A Pál utcai küldetésben az olvasónak minden fordulópontnál lehetősége van dönteni arról, hogy miként folytatódjon a történet. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Woody Allen: Mindig utáltam a valóságot, de máshol nem lehet jó csirkeszárnyat kapni

Októberben magyarul is megjelenik Woody Allen életrajza, amelyben a rendező családról, forgatásokról, filmekről, barátokról és filmes barátokról mesél. Amerikában a könyv megjelenését kisebb botrány övezte, ti viszont már bele is olvashattok - mutatunk egy részt az Apropó nélkülből!

...
Beleolvasó

Hogyan őrizzük meg humorunkat és ép eszünket vesztegzár idején?

Mihez kezd egy nagymama, ha karanténba kerül? Pataki Éva sok humorral átszőtt regényéből ez is kiderül. Mutatunk egy részt belőle.

...
Beleolvasó

Már megjelenésekor az amerikai kortárs költészet klasszikusaként emlegették

A háború utáni amerikai és egyetemes líra legnagyobb hatású alkotóinak egyikeként tartják számon John Ashberyt, akinek végre magyarul is megjelent az Önarckép konvex tükörben című könyve.