A kapcsolatok láthatatlan tetoválásokként hagynak örök nyomot Ia Genberg regényében

A kapcsolatok láthatatlan tetoválásokként hagynak örök nyomot Ia Genberg regényében

A másik ember belénk ívódott nyomairól szól a svéd Ia Genberg Részletek című regénye, melynek elbeszélője az életében fontos emberek közül négyet emel ki, és mutatja be velük való, már lezárt, ugyanakkor sok szempontból múlhatatlan kapcsolatát.  

ko | 2024. július 25. |

Ia Genberg 1967-ben született, pályáját újságíróként kezdte, 2012-ben írta meg első regényét, melyet azóta több elbeszéléskötet és regény követett. Az emberi kapcsolatokról szóló Részletek a legújabb könyve (itt bele is olvashatsz), melyet nemcsak a New Yorker választott 2023 egyik legjobb könyvének, hanem a nagy presztízsű Nemzetközi Booker-díj 2024-es rövidlistájára is felkerült. Svédországban bestsellerré vált és olyan fontos elismeréseket zsebelt be, mint az August-díj vagy az Aftonbladet díja.

ia genberg
Részletek
Ford. Petrikovics Edit, Jelenkor, 2024, 181 oldal
Ia Genberg: Részletek könyv

Másokat nézünk, de közben magukat (is) látjuk

„Számomra a kötődés olyan volt, mint a tetoválás, minden megmaradt, valamennyi részlet megőrződött, mindenki, akit szerettem vagy kedveltem.” A meg nem nevezett elbeszélő, egy középkorú, értelmiségi nő a címben is jelölt, örökre megőrzött részleteket illeszti egymás mellé, hogy

felvázolja négy olyan ember portréját, akik valamilyen okból meghatározóak voltak az életében.

Én-elbeszélése nem a klasszikus kronológiát, hanem az emlékezés sajátos időbeliségét követi, amikor megrajzolja ezeket a profilokat, melyek között természetesen láthatóvá válik a saját arca is. 

A könyv központi állítása valami olyasmi lehetne, hogy mások által is csak magunkhoz kerülhetünk közelebb, és a másik ember megismerése mindig önmegismerés is egyben – de ezt a tanulságot a könyv nem mondja ki. Mint ahogy azt is csak finoman közvetíti, hogy nem létezhetünk a másik tekintete, ránk irányuló figyelme, a másikkal való kapcsolat(ok) nélkül. 

Négy kapcsolat rajza

Az első visszaemlékezés egy lázas betegség idején kezdődik, amikor a narrátornak egy régi könyv akad a kezébe (Paul Auster New York trilógiája), és a kötetben található, kézzel írott kis bejegyzés szinte madeleine süteményként hívja elő egy negyedszázaddal korábbi, majd ezt követően még három másik fontos viszony emlékét. Az elbeszélő az első részben egy Johanna nevű nőhöz fűződő, fiatalkori szerelmi kapcsolatát mutatja be. Megismerkedésük története, nagy beszélgetéseik, könyvekhez és az irodalomhoz való viszonyuk ugyanúgy előkerül, mint az olyan hétköznapi részletek, hogy hol éltek, hova jártak szórakozni vagy milyen ételeket fogyasztottak szívesen.

A második részben egy volt egyetemi lakótárs, Niki kerül a fókuszba, egy rendkívül ellentmondásos, intenzív személyiség, akivel a barátság furcsa körülmények között és viharosan ér véget. A hosszú, mégis rendkívül tiszta és áttetsző mondatok itt is egy (ez esetben nem szerelmi) kapcsolat leírására törekednek, megmutatva a barátok örökké rumlis lakását, közös szertartásaikat, az időszak fontos és jelentéktelennek tűnő történéseit egyaránt. 

Az elbeszélő a jelenből tekint vissza és innen próbálja értelmezni a múlt emlékeit. Ebben a fejezetben is felbukkan egy könyv (Italo Calvino: Ha egy téli éjszakán egy utazó), és visszatér az írás motívuma mellett a beszélgetések fontossága is. Az elbeszélő többször reflektál arra, hogy

az egymással folytatott beszélgetések igazából akkor sem némulnak el, ha soha többé nem látják egymást a felek,

hiszen viszik tovább a másikat magukban, legbelül. 

A harmadik rész főszereplője, Alejandro példázza ezt legjobban, az elsöprő szerelem, a hurrikánként megérkező chilei-német táncos, aki kapcsolatnak a rendkívül rövidek, hatását tekintve azonban a felejthetetlenek közé tartozik: „A kapcsolatunk nem tartott tovább egy lélegzetvételnél, ő mégis velem maradt, mintha a bensőmben valami köré ívelődött volna, egy új ragozási minta valamennyi jövőbeli igém számára.” Ebben a fejezetben a narrátor egy olyan viszonyt állít a középpontba, ami a semmiből jön, mindent letarol, majd egy vasútállomáson zajló búcsújelenettel vége is szakad –

egyszerre elsöprően szenvedélyes és hétköznapian banális,

amilyenek csak a legnagyobb érzelmek lehetnek. 

És végül az utolsó fejezetben helyet kap Birgitte, az anya. Az élet egyik legelső, és a későbbiekre nézve talán legfontosabb kapcsolata. Az elbeszélő anyja ábrázolásánál eltér a korábbi három portrétól, itt ugyanis nem annyira a kettejük közötti kapcsolat, sokkal inkább az anya élettörténete kerül előtérbe. A kamaszkorában traumatizált, állandóan szorongó, a gyermekszülést követően pszichotikus epizódokat is megélő anya alakja úgy tárul elénk, hogy az elbeszélő szinte nem saját lányaként, hanem mint kívülálló írja le. Ia Genberg regénye nem kerít nagy feneket a történeteknek, banális egyszerűségükben mutatja meg őket, elbeszélője nem akarja a valóságosnál harsányabb színekkel ábrázolni az eseményeket, sem pedig elrendezni őket egy, csak utólag látható mintázatba.

Sok kapcsolat, sok élet

A négy ember és a négy kapcsolat köré szerveződő szöveg már szerkezetében is egyfajta reflexió arra, hogy megmutassa az egyetlen életünkön belül tulajdonképpen több életünk van. Nem vagyunk ugyanazok az emberek a különböző viszonyokban és nem maradunk érintetlenek a legmérgezőbb és a legideálisabb kapcsolat által sem, hiszen részünkké válik valamennyi: „Annyi életet élünk a saját életünkben, kisebb életeket olyan emberekkel, akik jönnek és mennek, barátokkal, akik eltűnnek, gyerekekkel, akik felnőnek, és sosem tudom, melyik életem maga a keret.”

De hogyan lehet beszélni ezekről a meghatározó emberi kapcsolódásokról, azokról a viszonyokról, melyek valójában mi magunk vagyunk? Ia Genberg elbeszélője a „körülötte lévő részletekben” találja meg a választ, mely nemcsak a regény szerkezetét (nevezetesen, hogy négy részletből tevődik össze), hanem az elbeszéléstechnikát is meghatározza. A narrátor a másik emberre irányított „éber pillantással” emlékszik vissza, veszi számba a legapróbb alkotóelemet is, mintha azt sugallná,

az egész csak a részletekben érhető tetten.

De nem úgy, hogy puzzle-ként összerakjuk ezeket a részeket, hogy valami nagyobb ábrává álljanak össze, hanem úgy, hogy a részletben, a legjelentéktelenebben is felismerjük az egészet. Egy csésze kihűlt tea, egy csillogó fekete ruha vagy egy kallódó hajgumi ugyanis nemcsak egy kapcsolat apró részlete, hanem az egész viszony hordozója, szimbóluma is lehet.

A Részletek az emlékezés és a kapcsolatok könyve, melyben a megfigyelés, a kontempláció ereje válik láthatóvá, illetve az, hogy a sodró lendületű hétköznapok közepette mekkora szükség lehet meditatív megfigyelésekre, melyekre, ha más nem is, az emlékezés biztosan alkalmat teremt.  

Nyitókép: Sara Mac Key/Salomonsson Agency

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

Végül csak a kapcsolatok és a beszélgetések maradnak – Olvass bele a Booker-jelölt regénybe!

A Részletek őszintén és éleslátóan elmélkedik alkotásról, emlékezésről és az emberi kapcsolatok bonyolult természetéről. Olvass bele Ia Genberg kötetébe!

...
Hírek

A Nemzetközi Booker-díj rövidlistájának könyvei a jelennel foglalkoznak, mégis optimisták

A Nemzetközi Booker-díj 2024-es rövidlistájának könyvei a zsűri tagjai szerint „radikálisan eredeti módon fonják össze az intim és a politikai dolgokat”.

...
Hírek

A Nemzetközi Booker-díj hosszúlistáján a latin-amerikaiak dominálnak

Az idei jelöltek közül négyen is a dél-amerikai kontinensről származnak. A Nemzetközi Booker-díj esélyesei között van Argentínából, Brazíliából, Peruból és Venezuelából származó szerző is. 

...
Kritika

Richard Osman új krimije: amikor egy após az egyedüli fegyver az influenszer-gyilkos ellen

Hogyan jelennek meg az AI-jal írt fenyegető levelek és brutálisan meggyilkolt influenszerek, az aktív nyugdíjasok, a távházasság és a gyász Richard Osman új detektívregényében? A Gyilkosokra utazunk folytatja a nyugdíjas detektívek hagyományt, ugyanakkor új fejezetet is kezd egy testőr - exrendőr nyomozópárossal, Amyvel és Steve-vel. Ez a hét könyve. 

Szerzőink

...
sza

Ezeket olvasd, ha tetszett a Nosferatu: 6 könyv, amikben a vámpírok nem nyugszanak

...
Bakó Sára

Lovas Rozi: Egy családban gyakran előfordul, hogy improvizálni kell

...
bzs

6+1 hasznos applikáció könyvmolyoknak, amitől még nagyobb élmény lehet az olvasás

Listák&könyvek
...
Nagy

10 fontos világirodalmi kötet a Time 100-as listájáról a testhorrortól egy művész elhazudott életéig

...
Hírek

Hosszú Katinka visszavonul – 3 inspiráló könyv sportolókról

...
Hírek

Sally Rooney új regénye Barack Obama toplistájára is felkerült

Gyerekirodalom
...
Nagy

Zágoni Balázs: A világháború, a vészkorszak története gyakrabban akad meg a felnőttek torkán, mint a fiatalokén

Szólhat ifjúsági regény a világháború egyik legsötétebb évéről, 1944 történéseiről, a zsidóüldözésről és a nyilasok kegyetlenkedéseiről? A csillag és a százados kötet szerzőjével, Zágoni Balázzsal beszélgettünk.  

...
Hírek

Ezért olvas egyre kevesebb gyerek – ciki szeretni a könyveket?

Egy angol gyerekkönyv-szerző szerint azért olvas egyre kevesebb gyerek a szabadidejében, mert félnek a csúfolástól.

...
Gyerekirodalom

Kincsek a szocializmusból: Vuk, Garfield és más mesehősök korabeli plakátokon

Vuktól az Óz, a nagy varázslóig – kiállítás nyílik a szocializmusban készült gyermek- és ifjúsági plakátokból.