A hetvenes évek olvasótáborai szabadpolcok voltak egy puhuló diktatúrában

A hetvenes évek olvasótáborai szabadpolcok voltak egy puhuló diktatúrában

Hallottál már az olvasótáborokról? Egy egykori táborvezető és az Arcanum segítségével utánajártunk a hetvenes években indult mozgalomnak, és egy egészen különleges, szabadságra nevelő kezdeményezést találtunk.

Horányi Hanna Zelma | 2024. július 26. |

„Mit takar ez a szokatlan elnevezés: olvasótábor? Egy merőben új kezdeményezést. Azt, ami az Olvasó népért mozgalom célja: az olvasás megszerettetése. Ezúttal fiatalokkal. Olvasótábor – olyan tábor ez, ahol az olvasás szeretetére – nem! – művészetére tanítják meg a gyerekeket” – büszkélkedik a Magyar Nemzet.

1972-öt írunk, és júniusban megtartják Magyarország első olvasótáborát. Az esemény nagy sikert arat: három év múlva már 40 tábort szerveznek szerte az országban.

De miről szólnak ezek a táborok? Kik vesznek részt bennük? Milyen szerep jut az olvasásnak? És mi az a „hökkentés”, illetve „rögeszmekör”?

Tábori könyvtár szabadpolccal

Az első olvasótábort a Heves megyei Felsőtárkányban tartották kisiskolások számára. Ahogy a Könyvtáros folyóirat írta, a cél az volt, hogy „csak hetedik és nyolcadik osztályosok, s elsősorban fizikai munkások gyermekei legyenek a résztvevők. S ha lehet, olyanok, akik még csak most ismerkednek a könyvtár kincseivel.”

Az ötlet Varga Csabától származott, és az első táborban 37 gyerek és öt író, költő vett részt.

Ahogy a cikkhez készült interjúban Kamarás István szociológus és egykori táborvezető rámutatott, a kezdeményezés „nemkívánatos kihívást” jelentett a kultúrpolitika számára, ami szükségessé tette, hogy az Olvasó népért mozgalom, majd a Hazafias népfront ernyője alá helyezzék. Így lett fővédnöke Fábián Zoltán, a Magyar Írószövetség és az Olvasó népért mozgalom titkára.

Ugyanakkor az olvasótáborok sikeresen megőrizték függetlenségüket. „A túlságosan feszes és ingerszegény iskola és ifjúsági mozgalom mellett ez lett az egyik vonzó alternatíva,

a zárt rendszerekhez képest a szabadságepizódok és a demokráciaélmények színtere

– magyarázta Kamarás. – A tábori könyvtárak – szabadpolcaikkal – szabadságtereket jelentettek, és az olvasótáborok jelentős részét könyvtárak és könyvtárosok szervezték. Maguk az olvasótáborok is »szabadpolcok« voltak a puhuló diktatúrában.” 

- Hajdú-Bihari Napló, 1973; Kultúra és Közösség, 1983; Magyar Nemzet, 1972.

Változatok egy témára

„Mik is ezek az olvasótáborok? A szobi gimnázium KISZ-titkára tette fel a kérdést, s mindjárt József Attilát hívta segítségül: »Nem tudom, hogy mi ez, de jó nagyon«. Azért a megfogalmazást illetően nem pontosan így áll a helyzet, mert az olvasótáborok kétéves múltra tekintenek vissza, s akik vezették vagy szervezték, tudják” – írta 1973-ban a Népfront.

A táborok terjedésével Varga Csaba eredeti ötletének számtalan változata jött létre. Volt, ahol megmaradt a fókusz a kisiskolásokon, míg máshol gimnazistákból, tanyai gyerekekből, nemzetiségi fiatalokból, szakmunkástanulókból vagy diplomásokból állt a csapat. A csoportvezetők között akadtak írók és költők, de képzőművészek, pedagógusok, zeneművészek, könyvtárosok, csillagászok, népzajzosok és történészek is.

A mozgalom decentralizáltsága azt is jelentette, hogy a táborok minősége évről évre, helyszínről helyszínre változott.

Erről számolt be Kamarás is, aki 1975-ben járt először olvasótáborban, és az ott látottak nem keltettek benne túl jó benyomásokat: „Egyfelől feltűnően sok üres üveget találtam a körletben, másfelől úgy éreztem, hogy magukról a fiatal írókról szólt a történet. Nem találkoztam mindazzal, amiknek újdonsült ismerősöm, Varga Csaba olyan lelkes szószólója volt”.

A kellemetlen bemutatkozás azonban nem tántorította el Kamarást. Havas Katalinnal, Havas Judittal és Somorjai Ildikóval közösen átvették a bakonyoszlopi tábor szervezését, és a hónapokon át tartó előkészület után életreszóló élményben volt részük.

Hökkentés és tárgyalás

De hogy nézett ki egy olvasótábori nap? Fedőneve: olvasótábor című írásában Kamarás izgalmas képet fest a bakonyoszlopi nyárról.

A két hét gerincét – nemcsak itt, hanem valamennyi olvasótáborban – a napi három-négy órás kiscsoportos beszélgetések adták. A csoportvezetők segítségével, akik Varga Csaba elbeszélése szerint a csoport egyenrangú tagjai voltak,

a táborlakók különböző élményekről, értékekről, életcélokról, konfliktusokról és világképekről beszélgettek.

Emellett a bakonyoszlopi tábor vezetői három „rögeszmekör”, vagyis témakör mentén rendeztek foglalkozásokat a gyerekeknek: múltjárás és formálás, technika és gondolkodás, valamint alakítás és értelmezés. De volt portyanap a környező falvak felfedezésére, A sípoló macskakő és Jézus Krisztus szupersztár-vetítés, tábortűz, éneklés, és minden reggel egy „hökkentés”, vagyis elgondolkodtató happening.

Varga Csaba a Kultúra és Közösség folyóiratban megjelent beszélgetésben számolt be egy további tábori foglalkozásról, a „bírósági tárgyalásról”. Az első napokban a vezetők megfigyelték, hogy milyen kérdések érdeklik a résztvevőket – Isten létezése például visszatérő téma volt –, majd megszavaztatták velük, hogy akarnak-e erről vitatkozni.

Ha a gyerekek igennel szavaztak, a következő lépésben mindannyian egyénileg eldöntötték, hogy melyik oldal mellett akarnak érvelni, az így létrejött két csoport pedig választott két vezetőt: egy ügyészt, aki a csoport álláspontját képviselte, és egy védőt, aki a másik oldal állításait cáfolta. A többiek pedig mind elvállaltak egy-egy tanúvallomást.

Ezt követően a gyerekek bevették magukat a tábor kézikönyvtárába, hogy megírják az ügyész bevezetőjét.

„Gyakran reggelig vagy legalábbis késő éjszakáig készülnek a beszédek – mesélte Varga. – A tanúk is megírják saját vallomásukat; ez állhat annyiból, hogy Ady Endrét idézik, állhat annyiból, hogy elmondják egyéni véleményeiket, állhat bármi másból, amely az igazukat erősíti.” 

- Igaz Szó, 1974; Könyvtáros, 1972.

A rejtett tanterv

És hogy milyen szerep jutott a könyveknek a táborban? A válasz nem olyan egyértelmű, mint hinnénk – hangsúlyozta az interjúban Kamarás.

Bár a mozgalom az „olvasótábor” nevet viselte, és célja a hivatalos álláspont szerint a fiatalok olvasóvá nevelése volt, valójában ennél többről szólt: „tőkesúlya, »rejtett tanterve« a résztvevők értékrendjének, önismeretének, világképének és világnézetének alakítása, fejlesztése volt”.

A mozgalom valódi céljaihoz képest a könyvek csupán eszközök voltak tehát;

„az olvasótáborok fő tevékenysége nem az olvasás, hanem a beszélgetés volt – magyarázta Kamarás. – A beszélgetésekben megfogalmazódtak kérdések, és a versek, novellák, mesék válaszlehetőségeket kínáltak. Nem az olvasás megszerettetése volt az elsődleges cél, hanem a motiváltság, a nyitottság, az informális tanulásra indukáltság felkeltése, melynek egyik fontos következménye lehetett az olvasás.” 

50 évvel később

A rendszerváltást követően az olvasótáborok egyre ritkábbak lettek, és a mozgalom lényegében megszűnt létezni. „Az el- és összevonásoktól terhelt könyvtárak, művelődési házak egyre kevésbé tudnak megnyugtató intézményi hátteret nyújtani a csökkenő számú olvasótábori kezdeményezéseknek” – foglalta össze a helyzetet Kocsis István 35 éves az olvasótábori mozgalom című írásában.

„Arra is akadt példa, hogy a hatalom helyi képviselői első hallásra elzárkóztak az olvasótábor­tól, mondván, azt eleve mellőzni kell, mert az a KISZ-korszak itt maradt kövülete.”

Időről időre azért elhangzik, hogy milyen nagy szükség lenne az olvasótábori hagyomány felélesztésére. A kérdésre, hogy ezt lehetségesnek látja-e, Kamarás a következő választ adta:

„Soha ennyire nem szorult rá egy ország olvasótáborokra, mint itt és most a mienk,

de – habár ma is működik talán két tucatnyi olvasótábor – a kormány most másfajta eszméket, hagyományokat kíván feléleszteni, s ha kellőképpen tájékozódna, befóliázná az olvasótáborokat is.”

Pedig, ahogy korábban a Fedőneve: olvasótáborban írta, „most sincs kisebb szükség rögeszmékre és szabadságepizódokra, mint azelőtt, amikor »olvasótábor« fedőnéven segítette a többdimenziós ember, a létkiteljesítő értékrend, a dialógus, a demokrácia és az egészség kibontakozását”.

Nyitókép:

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Szigliget, az írók edzőtábora – Írók a Balatonon

A szigligeti Esterházy-kastély rengeteg fontos mű és kapcsolat születésének színtere volt, nem is beszélve az anekdotákról, amelyek fennmaradtak a szigligeti nyarakról. A Kádár-korszak legfontosabb írói – köztük Örkény István, Nemes Nagy Ágnes, Fekete István, Weöres Sándor, Szabó Magda, Kertész Imre, Pilinszky János és Juhász Ferenc – jártak ide pihenni, játszani, egymást ugratni, és persze írni.

...

A slam nem létezik irodalom nélkül - Simon Márton az első slamtáborról

...

Mit olvassanak fel a nyári táborban?

Természetesen olvasok
...

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

...

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

...

A gyereknevelésnek nem szükségszerű velejárója a kiabálás – így előzd meg

...

Az AI-nak már most gazdagabb a szókincse a magasan képzett emberekénél

...

Ez a könyv bebizonyítja, hogy a szívből jövő nevetéstől leszünk igazán boldogok

...

Vajon megváltoztatja-e az embert, ha napi kapcsolatban van a halállal?

...

3 könyv szülőknek, amit érdemes előjegyezni szeptemberben

...

Most éppen naponta ennyi lépést kell tenned a tudósok szerint az egészségedért + 3 könyv

...

A fantáziád segít a legtöbbet az ökológiai válság ellen - Olvass bele a Világelejébe!

Listák&könyvek
...

4 koncert, amit csak az Őszi Margón hallhatsz

...

Íme Dan Brown új regényéből 5 prágai nevezetesség!

...

4 új memoár, amit nem tudsz letenni: versek, imák, függőségek

A hét könyve
Kritika
Babarczy Eszter az apja halálának értelmezésével saját magához kerül közelebb
Babarczy Eszter az apja halálának értelmezésével saját magához kerül közelebb

Babarczy Eszter az apja halálának értelmezésével saját magához kerül közelebb

Az Apám meghal a hét könyve.