Nagy Gerzson: A szöveg érlelése szinte egyenértékű az írással

Nagy Gerzson: A szöveg érlelése szinte egyenértékű az írással

Idén már hatodik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. Hagyomány, hogy interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Halmai RóbertBabarczy EszterCzakó Zsófia, Szelle Ákos, Zsembery PéterHegyi Ede, Gáspár-Singer AnnaNyáry Luca és Harag Anita után Nagy Gerzson mesélt a szöveg érlelésének fontosságáról, az alkotói munkát beindító saját élményekről, és arról, miért örült a női olvasóktól jött reakcióknak. A legjobb első prózakötetnek járó elismerést október 15-én az őszi Margó Irodalmi Fesztiválon adják át a Várkert Bazárban.

Fotó: Ladjánszki Máté

Forgách Kinga | 2020. október 12. |

Mi volt a legfontosabb tapasztalat az első kötetig vezető alkotói folyamatban?

Egyértelműen az, hogy maga az írás az alkotói folyamatnak nem a legjelentősebb szelete. A szöveg érlelése, gondozása, strukturálása fontosságban szinte egyenértékű az írással, és hatalmas energiákat kíván. A lányom cetlikre írta a fejezetek címét, tologattam a cetliket fel-alá. 

A vége felé pedig úgy éreztem, fizikai küzdelmet folytatok, a szöveg maga alá temet.

Nagy Gerzson
Délután apámmal
Kalligram, 2020, 208 oldal
Nagy Gerzson: Délután Apámmal

Mi volt az a szikra, ami beindította az alkotói munkát? Mi adta a kötet alapötletét?

A saját konkrét élményeim. Sokáig nem nyúltam az életemnek ehhez a szakaszához, nem csak írói szempontból, de érzelmileg sem, talán ösztönösen vártam, amíg megfelelően el tudok távolodni tőle. 

Az derült ki, hogy élvezettel bújok vissza a huszonöt évvel ezelőtt levetett bőrömbe.

Mit vártál az első könyvedtől?

Hogy a Margó-díj TOP10-be kerüljön. A viccet félretéve, azt, hogy a Kalligram kiadta, már óriási elismerésnek tartottam. Az elvárásaim folyamatosan változtak, ahogy haladtak előre a dolgok. Ha visszamegyek az időben addig, amikor még csak álmodoztam egy saját könyvről, a célom az volt, hogy elolvassák és az olvasók valahol magukra ismerjenek.

Ha tehetnéd, mit változtatnál a könyvön?

Amikor leadtam a kézirat végleges változatát, már nem láttam a szöveget, egyik olvasásra szörnyű volt, félórával később szuper.

Nem hiszem, hogy hozzá tudnék nyúlni ehhez a könyvhöz, persze nem azért, mert azt gondolom, hogy tökéletes, korántsem az, de kész van, le van zárva.

Az újraírásba pedig nem volna bátorságom belefogni.

Kinek a véleményére adtál a leginkább írás közben, kinek mutattad meg először a kész kötetet?

A feleségemnek mutattam meg bizonyos részeket, ő mondta, hogy ebből akár könyv is lehet. Zoltán Gábor, aki a kézirat első változatát olvasta, szintén bátorított. A szöveg ezután még sokat változott, Mészáros Sándorral, a Kalligram Kiadó vezetőjével rendszeresen beszéltünk róla, finom meglátásai, kiváló javaslatai voltak.

Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció a kötet kapcsán?

A női olvasóktól jött reakcióknak különösen örültem, például: fiúkönyv, nem csak fiúknak, vagy hogy jó volt kétszáz oldal erejéig kollégista gimis fiúnak lenni. 

A legtöbbet mégis egy régi barátom üzenete jelentett, aki annyit írt, hogy jó volt olvasni, jó volt megélni, így volt jó.

Számomra ez megerősítés, hogy hiteles a szöveg.

Mi volt az első regény, amit valaha elolvastál? Milyen emlékeid vannak róla?

Nem emlékszem, valószínűleg valami kötelező olvasmány. Gyerekkoromban nem voltam nagy olvasó. Amiről emlékeim vannak, az a Tizennégy karátos autó Rejtő Jenőtől, az éjszakai verekedés a pálmafás, fülledt nizzai kertben, a főhős minden helyzetben megőrzött humora és flegmasága, nekem ez akkor egzotikus volt és imponált.

Hány évesen írtad meg az első olyan szöveget, amit már úgy mutattál meg másnak, hogy irodalomnak tartottad?

Írás közben minden szöveget irodalomnak tartok, különösen a befejezésnél, Örkényt megidézve, a vízen tudnék járni. Amikor aztán hónapokkal később nyomtatásban a kezembe kerül, már kétségeim vannak, hogy igazán jó-e. 

Ez a könyv talán az első olyan szöveg, amit újra olvasva még nem elégedetlenkedtem nagyon.

Mi a kedvenc debütáló köteted, és miért?

A jelenlegi merítésből Gáspár-Singer Anna könyve, mert érett, fegyelmezett, de érzékeny szöveg, a korábbiak közül Tompa Andrea A hóhér háza című regénye, friss nyelvezete, intellektusa, bensőségessége miatt, vagy Szvoren Edinától a Pertu, ami végtelenül finom, a valóság felett lebegő próza, és emiatt közel áll hozzám.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Nyáry Luca: A korosztályomnak az kell, hogy valaki a saját nyelvükön szóljon hozzájuk

Csütörtökön végre kiderül, ki lesz 2020 Margó-díjasa, addig is sorra bemutatjuk a jelölteket. Ezúttal Nyáry Luca mesélt személyességről, eltávolításról, és arról, hogy mit tart a kötet legjobb hozadékának.

...

Harag Anita: Minden novellának megvan a maga ideje

Csütörtökön kiderül, ki lesz 2020 Margó-díjasa, addig is sorra bemutatjuk a jelölteket. Ezúttal Harag Anita mesélt arról, hogy miért nem szabad túl korán elengedni a szövegeket, és miért fontosak a novellákban a részletek.

...

Gáspár Singer-Anna: Lényeges felismerés volt, hogy általam fontosnak tartott problémák másokat is érdekelnek

Idén már hatodik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. Lassan hagyomány, hogy interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Most Gáspár-Singer Anna válaszait olvashatjátok. 

MARGÓ
...

4 koncert, amit csak az Őszi Margón hallhatsz

A 30Y kedvenc dalairól mesél, Schoblocher Barbi improvizál és haikukat zenésít meg.

...

11+1 világirodalmi kötet, ami csak rád vár az Őszi Margón

Moa Herngren, Tonio Schachinger és Bruno Vieira Amaral is érkezik az Őszi Margóra!

...

Kemény Lili a Liszt Ünnepen: találkozz a provokatív önéletrajzi regény szerzőjével!

A Margó-díjas szerző és az énekes-dalszerző a Müpában lép színpadra. 

Tóth Marcsi a 11. Margó-díj nyertese

Tóth Marcsi a 11. Margó-díj nyertese

A különdíjas: Jehan Paumero.

Szerzőink

ta
ta

Krasznahorkai László Nobel-díjas!

Bakó Sára
Bakó Sára

Janne Teller: A palesztin kérdés az ENSZ eredendő bűne

A hét könyve
Kritika
Babarczy Eszter az apja halálának értelmezésével saját magához kerül közelebb
Krasznahorkai László Nobel-díjas!

Krasznahorkai László Nobel-díjas!

Az apokalipszis mestere, Krasznahorkai László nyerte az idei Nobel-díjat, aki megmutatta, hogyan válhat egyetlen mondatból regény.

Olvass!
...

Enyedi Ildikó filmje ad reményt a kihaltnak tűnő alföldi településen?

Esther Kinsky művészetére nagy hatással voltak a Magyarországon töltött évek: új regényében egy alföldi településen járunk.

...

„Csak egy biztos: valami elveszett, / levált az énről, s végleg ott maradt” – Olvass bele Rakovszky Zsuzsa új verseskötetébe!

Azonosak vagyunk azzal az emberrel, aki egy régi képről visszanéz ránk? Rakovszky Zsuzsa versben válaszolja meg.

...

El nem hangzott beszélgetések anyámmal – Olvass bele Szilasi László gyászkönyvébe!

Honnan lehet tudni, meddig tart a gyász?