Nagy Gerzson: A szöveg érlelése szinte egyenértékű az írással

Nagy Gerzson: A szöveg érlelése szinte egyenértékű az írással

Idén már hatodik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. Hagyomány, hogy interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Halmai RóbertBabarczy EszterCzakó Zsófia, Szelle Ákos, Zsembery PéterHegyi Ede, Gáspár-Singer AnnaNyáry Luca és Harag Anita után Nagy Gerzson mesélt a szöveg érlelésének fontosságáról, az alkotói munkát beindító saját élményekről, és arról, miért örült a női olvasóktól jött reakcióknak. A legjobb első prózakötetnek járó elismerést október 15-én az őszi Margó Irodalmi Fesztiválon adják át a Várkert Bazárban.

Fotó: Ladjánszki Máté

Forgách Kinga | 2020. október 12. |

Mi volt a legfontosabb tapasztalat az első kötetig vezető alkotói folyamatban?

Egyértelműen az, hogy maga az írás az alkotói folyamatnak nem a legjelentősebb szelete. A szöveg érlelése, gondozása, strukturálása fontosságban szinte egyenértékű az írással, és hatalmas energiákat kíván. A lányom cetlikre írta a fejezetek címét, tologattam a cetliket fel-alá. 

A vége felé pedig úgy éreztem, fizikai küzdelmet folytatok, a szöveg maga alá temet.

Nagy Gerzson
Délután apámmal
Kalligram, 2020, 208 oldal
Nagy Gerzson: Délután Apámmal

Mi volt az a szikra, ami beindította az alkotói munkát? Mi adta a kötet alapötletét?

A saját konkrét élményeim. Sokáig nem nyúltam az életemnek ehhez a szakaszához, nem csak írói szempontból, de érzelmileg sem, talán ösztönösen vártam, amíg megfelelően el tudok távolodni tőle. 

Az derült ki, hogy élvezettel bújok vissza a huszonöt évvel ezelőtt levetett bőrömbe.

Mit vártál az első könyvedtől?

Hogy a Margó-díj TOP10-be kerüljön. A viccet félretéve, azt, hogy a Kalligram kiadta, már óriási elismerésnek tartottam. Az elvárásaim folyamatosan változtak, ahogy haladtak előre a dolgok. Ha visszamegyek az időben addig, amikor még csak álmodoztam egy saját könyvről, a célom az volt, hogy elolvassák és az olvasók valahol magukra ismerjenek.

Ha tehetnéd, mit változtatnál a könyvön?

Amikor leadtam a kézirat végleges változatát, már nem láttam a szöveget, egyik olvasásra szörnyű volt, félórával később szuper.

Nem hiszem, hogy hozzá tudnék nyúlni ehhez a könyvhöz, persze nem azért, mert azt gondolom, hogy tökéletes, korántsem az, de kész van, le van zárva.

Az újraírásba pedig nem volna bátorságom belefogni.

Kinek a véleményére adtál a leginkább írás közben, kinek mutattad meg először a kész kötetet?

A feleségemnek mutattam meg bizonyos részeket, ő mondta, hogy ebből akár könyv is lehet. Zoltán Gábor, aki a kézirat első változatát olvasta, szintén bátorított. A szöveg ezután még sokat változott, Mészáros Sándorral, a Kalligram Kiadó vezetőjével rendszeresen beszéltünk róla, finom meglátásai, kiváló javaslatai voltak.

Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció a kötet kapcsán?

A női olvasóktól jött reakcióknak különösen örültem, például: fiúkönyv, nem csak fiúknak, vagy hogy jó volt kétszáz oldal erejéig kollégista gimis fiúnak lenni. 

A legtöbbet mégis egy régi barátom üzenete jelentett, aki annyit írt, hogy jó volt olvasni, jó volt megélni, így volt jó.

Számomra ez megerősítés, hogy hiteles a szöveg.

Mi volt az első regény, amit valaha elolvastál? Milyen emlékeid vannak róla?

Nem emlékszem, valószínűleg valami kötelező olvasmány. Gyerekkoromban nem voltam nagy olvasó. Amiről emlékeim vannak, az a Tizennégy karátos autó Rejtő Jenőtől, az éjszakai verekedés a pálmafás, fülledt nizzai kertben, a főhős minden helyzetben megőrzött humora és flegmasága, nekem ez akkor egzotikus volt és imponált.

Hány évesen írtad meg az első olyan szöveget, amit már úgy mutattál meg másnak, hogy irodalomnak tartottad?

Írás közben minden szöveget irodalomnak tartok, különösen a befejezésnél, Örkényt megidézve, a vízen tudnék járni. Amikor aztán hónapokkal később nyomtatásban a kezembe kerül, már kétségeim vannak, hogy igazán jó-e. 

Ez a könyv talán az első olyan szöveg, amit újra olvasva még nem elégedetlenkedtem nagyon.

Mi a kedvenc debütáló köteted, és miért?

A jelenlegi merítésből Gáspár-Singer Anna könyve, mert érett, fegyelmezett, de érzékeny szöveg, a korábbiak közül Tompa Andrea A hóhér háza című regénye, friss nyelvezete, intellektusa, bensőségessége miatt, vagy Szvoren Edinától a Pertu, ami végtelenül finom, a valóság felett lebegő próza, és emiatt közel áll hozzám.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Nyáry Luca: A korosztályomnak az kell, hogy valaki a saját nyelvükön szóljon hozzájuk

Csütörtökön végre kiderül, ki lesz 2020 Margó-díjasa, addig is sorra bemutatjuk a jelölteket. Ezúttal Nyáry Luca mesélt személyességről, eltávolításról, és arról, hogy mit tart a kötet legjobb hozadékának.

...
Nagy

Harag Anita: Minden novellának megvan a maga ideje

Csütörtökön kiderül, ki lesz 2020 Margó-díjasa, addig is sorra bemutatjuk a jelölteket. Ezúttal Harag Anita mesélt arról, hogy miért nem szabad túl korán elengedni a szövegeket, és miért fontosak a novellákban a részletek.

...
Nagy

Gáspár Singer-Anna: Lényeges felismerés volt, hogy általam fontosnak tartott problémák másokat is érdekelnek

Idén már hatodik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. Lassan hagyomány, hogy interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Most Gáspár-Singer Anna válaszait olvashatjátok. 

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Esther Perel: A modern magány felfalja az életünket

Mi az a mesterséges intimitás, és milyen hatással van az életünkre? Esther Perel belga-amerikai pszichoterapeuta tartotta az idei Brain Bar záró előadását.

...
Zöld

Ez a könyv minden kérdésre válaszol, amit feltettél sörivás előtt, közben vagy után

Mark Dredge Sör mesterkurzusa az erjesztett ital karakterjegyeinek felismerése terén segít magabiztosságot szerezni, és abban is a segítségünkre siet, hogy megértsük, hogy kerültek oda.

...
Zöld

Csányi Vilmos: Biológiailag meg lehetne hosszabbítani az életet, de nem biztos, hogy érdemes

Csányi Vilmos és Barát József Jövőpánik Beszélgetések a lehetséges határairól című kötetében a jövő bizonytalanságairól beszélget tudományos igénnyel, így szóba kerül robotosítás, a közösségek átalakulása, szülőség és szerelem, de a biológiai határaink is.

...
Kritika

A háborúból nincs visszatérés, ez az élet

A Mindenki másképp gyászol a hét könyve, amiben a háború nem esemény, hanem a létezés egyfajta állapota. A haditudósítás nem munka, hanem szembenézés a Gonosszal. Jászberényi Sándor a kegyetlenségben a sebezhetőséget, a kiszolgáltatottságban az ellenállást ábrázolja. 

Szerzőink

...
Sándor Anna

John Scalzi: Miért akarna bármi az emberhez hasonlóvá válni?

...
Litkai Gergely

Ürge-Vorsatz Diána: Tévút, ahogy a nagy cégek áttolják a felelősséget a fogyasztókra / Mi van, ha megmentjük a világot?

...
Valuska László

Benedek Ágota felboncolt teste és az irodalmi striciskedés

A hét könyve
Kritika
A háborúból nincs visszatérés, ez az élet
...
Nagy

John Scalzi: Miért akarna bármi az emberhez hasonlóvá válni?

Miért vesz valaki templomot magának? Segít-e az alkotói válságban a zenélés? Hogyan reagálnának az emberek, ha tényleg megjelenne az igazi mesterséges intelligencia? John Scalzival, a Könyvfesztivál díszvendégével beszélgettünk. Interjú.

Olvass!
...
Beleolvasó

Luiz Schwarcznak a bipoláris depresszióval és a családja történetével is meg kellett küzdenie

Luiz Schwarcz Sao Paulo egyik legjelentősebb könyvkiadójának alapítója, aki Légszomj című könyvében családjáról és a bipoláris zavarral való küzdelméről is mesél. Olvass bele!

...
Beleolvasó

És te mit tennél, ha éjszaka beállítana hozzád a bátyád egy zsák pénzzel és egy hullával?

A családomban mindenki gyilkos Agatha Christie és Arthur Conan Doyle találkozása a Tőrbe ejtve-filmekkel és A csütörtöki nyomozóklubbal. Ördögien csavaros történet, ami a klasszikus krimik szabályrendszerét tiszteletben tartva nyújt valami felejthetetlenül újat. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Roderik Six hátborzongató történetet írt az emberi alkalmazkodókészségről

A Helikon Margó Könyvek sorozatában megjelent Özönvíz egy ökológiai katasztrófa küszöbén játszódik és a kíméletlen túlélési kényszerről mesél. Olvass bele!

Gyerekirodalom
...
Gyerekirodalom

A gyerekek két kalandor madárral fedezhetik fel Szeged titkait

Trogmayer Éva mesekönyvében a két kalandor madár ezúttal Szeged felé veszi az irányt, velük együtt pedig a gyerekek is felfedezhetik az alföldi város érdekességeit, titkait. Olvass bele a Frida és Gubanc Szegeden című kötetbe!

...
Gyerekirodalom

Könyv vagy Fortnite – kell-e egyáltalán a „vagy”?

Az alfa generáció tagjai olyan világban élnek, ahol a vizualitás minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kap. Vajon a könyvek és azok vizualitása mit tud adni ennek a korosztálynak?

...
Gyerekirodalom

Kelta kincsvadászattal folytatódhatnak Mikó Csaba balatoni kalandjai

Egy hajó megmentése, valójában egy igazi nyomozás áll Mikó Csaba balatoni kalandregényének középpontjában. A Lukrécia megmentése új könyv, szerzője ugyanakkor már jó húsz éve papírra vetette. De milyen kötődése van az írónak a Balatonhoz, és hogyan tér vissza Gergő és Zsófi a folytatásban? Mikó Csabát kérdeztük.