Mi volt a legfontosabb tapasztalat az első kötetig vezető alkotói folyamatban?
A rugalmasság - hogy bárhol, bármikor tudjak írni, ne legyenek berögzült szokásaim. Türelem - nem kell sietni, a szöveg a legfontosabb. Ellentartás - kerülni a témából adódó csapdahelyzeteket. Húzni - húzni, húzni, húzni.
Mi volt az a szikra, ami beindította az alkotói munkát? Mi adta a kötet alapötletét?
Két jelenet. Egy nő az édesapjával és a gyerekeivel ül a kocsiban, lehajtja a tükröt, kint esik a hó (vagy hullik?). Ki ő? Mit lát? Hova megy? Miért? A másik: nyolcvanas évek, Ikarus busz, két kislány ül egymás mellett, az egyik szendviccsel kínálja a másikat. A hátuk mögött ülő fiú egy rókás (vagy macskás?) viccet mesél, aminek az a vége, hogy na, édesapám, én még öt percig baszok, aztán hazamegyek.
Mit vártál az első könyvedtől?
Olvasókat és értő kritikát.
Ha tehetnéd, mit változtatnál a könyvön?
Nem változtatnék, de nem azért, mert hibátlannak tartom, hanem mert
magamban már lezártam a szöveget.
Nehezemre esne újra belehelyezkedni.
Kinek a véleményére adtál a leginkább írás közben, kinek mutattad meg először a kész kötetet?
Legelőször a férjemnek mutattam meg, a szerkesztőmnek, író barátoknak, és irodalmon kívüli barátnőimnek. Az általam problémásnak gondolt részeket - például a drogos fejezetek egy részét - a Kukorelly-szemináriumra is elvittem. Szerintem sokan azt hitték, szexkönyvet írok.
Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció a kötet kapcsán?
A legemlékezetesebb, hogy a könyvheti dedikáláson egy nagyon kedves férfi azt mondta,
megmentettem a házasságát a könyvvel.
Egyébként azt érzékelem, hogy Vera viselkedése sokaknál kiveri a biztosítékot, haragszanak rá, volt, aki azt mondta, hogy legszívesebben megrázta, felpofozta volna, hogy térjen észre. Szeretem, hogy ilyen erős érzelmeket vált ki a szöveg.
Mi volt az első regény, amit valaha elolvastál? Milyen emlékeid vannak róla?
Hogy melyik volt a legelső, nem emlékszem, de a Robin Hood biztosan az elsők között volt. Olvasás közben Saint-Saëns Állatok farsangját hallgattam bakeliten, úgyhogy nekem Oroszlánszívű Richárdról mindig az oroszlán indulója jut eszembe (lá-mi-mi-mi-fi-mi-ré-mi-dó-ti-lá-ti-dó-ré-ti).
Hány évesen írtad meg az első olyan szöveget, amit már úgy mutattál meg másnak, hogy irodalomnak tartottad?
34.
Mi a kedvenc debütáló köteted, és miért?
Mondok kettőt (nehezen megy a kedvencezés). Esterházy Péter: Fancsikó és Pinta, Szvoren Edina: Pertu. Mindkettőben nagyon jó mondatok vannak.