Amber Smith bátran ír a traumáról, ami felszabdal egy lányt

A borítón egy lány ül. Lábát a medence vizébe mártja, hajába belekap a szél; a vízfelszín kusza fodrai egybefolynak a csillagos éggel. A kép sekélyes és vonzó: szinte halljuk a hullámok lusta csapásait – és ha nem akarjuk, hát nem kell elgondolkoznunk azon, hogy vajon mit rejt a mély. Az Amilyen akkor voltam (olvas bele) egy traumatikus esemény következményeiről számol be kérlelhetetlen egyenességgel. Amber Smith könyve őszintén ír traumáról, hallgatásról és küzdelemről, azonban nem tudja a szereplőit ezen túlmutató, többdimenziós karakterekként kezelni.

amber smith
Amilyen akkor voltam
Ford. Kéri Andrea, Magnólia, 2024, 368 oldal
-

Trauma, erőszak, társadalmi igazságosság

A 2016-ban megjelent, és Kéri Andrea nagyszerű fordításában most már magyarul is olvasható Amilyen akkor voltam azonnali elismerést hozott az elsőkönyves Amber Smith-nek. Smith egy esszében írta meg, hogy mindig vonzották a nehéz témák, ami tetten érhető a későbbi munkáinál is: az Amilyen akkor voltam után megjelent könyvei gyászról, abúzusról,

valamint a transz közösség nehézségeiről beszélnek.

Miközben Smith az új regényeivel volt elfoglalva, a TikTokon felfutott Amilyen akkor voltam világszenzációvá vált. Ennek a fordulatnak köszönhető, hogy nyolc év után végre magyarul is megjelent. Valamint, hogy múlt ősszel megjelent a könyv várva várt folytatása, Amilyen most vagyok címmel – utóbbi a Könyvhétre érkezik itthon.

Ami kimondhatatlan

A könyv másodpercekkel azután kezdődik, hogy a tizenhárom éves Edent megerőszakolja a bátyja legjobb barátja, Kevin. Egy rémálom közepébe csöppenünk: mintha még hallanánk az ajtó csukódását és a kislány rémült nyöszörgését. Éjszaka van, és a legrosszabb megtörtént; nincs mit tenni és nincs hova menni.

Aztán reggel lesz, Eden anyja lép a szobába. Egy pillanatra elhisszük, hogy megjött a segítség. De az anya csak beszél, Eden pedig ül az ágyán, csendben. „Elég sok filmet láttam már ahhoz, hogy tudjam, el kell mondani” – gondolja, velünk együtt.

De hallgat.

És ezzel megszületik a könyv központi feszültsége: Eden magára marad egy szörnyű titokkal, és képtelen szabadulni. Ez a fojtogató némaság egyre mélyebbre löki, hiába kapaszkodik először a láthatatlanságba, később pedig az önmagából való kiszakadás mámorába. Ahogy múlnak a hónapok, elveszti barátait, majd szerelmét – és minél távolabb hiszi magát attól a lánytól, aki némán feküdt az őt megerőszakoló fiú alatt,

annál közelebb jár a teljes összeomláshoz.

Amber Smith lenyűgöző pontossággal írja le a trauma okozta mély sebeket: ír a szűnni nem akaró fájdalomról, az érintéstől való félelemről, valamint a kínzó kétségbeesésről, magányról és gyűlöletről. A könyv talán legszívbeszorítóbb mondatában Eden felteszi a kérdést: „Miért érzem úgy – jó ég, már a beismeréstől is a hányinger kerülget –, hogy az egyetlen ember a világon, aki ismer – igazán, őszintén ismer –, az Kevin? (…) Ő az egyetlen, aki tudja az igazságot. Nemcsak arról, ami történt, hanem rólam, arról, hogy ki és mi vagyok valójában”.

Hiányzó karakterek

Ugyanakkor a könyvből hiányzik a trauma bemutatásán túlmutató megformáltság. Bármilyen alapossággal is festi meg Smith Eden érzéseit, az őt ért traumán kívül nem sokat tudunk meg róla. Nem látjuk a lányt, ahogy nem látjuk a barátait és a családját sem.

A trauma ott mélyül el, amikor anyáddal sem tudsz beszélni arról, mi történt veled – Olvass bele Amber Smith regényébe!
A trauma ott mélyül el, amikor anyáddal sem tudsz beszélni arról, mi történt veled – Olvass bele Amber Smith regényébe!

Amber Smith provokatív bemutatkozó regénye feltárja az egyik legsúlyosabb trauma által ejtett mély sebeket, és megmutatja egy fiatal lány erejét. Olvass bele!

Tovább olvasok

Hasonló a helyzet a helyszínnel is: a történet egy külvárosban játszódik, de ennek semmi nem ad mélységet. Van ugyan néhány elejtett utalás a környék gyilkos normalitására, de ez szinte lustaságként hat; mintha Smith abban reménykedne, hogy ha pár mondattal megidézi az Amerika külvárosairól megírt szörnyűségeket – az egyforma családi házak végtelen sorait, a mozdulatlan délutánokat, a magányt és a látszat fenntartásának nyomását –,

neki már nem kell leírásokkal bajlódnia.

Persze felmerülhet a magyarázat, hogy ez a vázlatosság szándékolt, és a főszereplő lelkivilágát tükrözi. Hiszen tudjuk, hogy Eden képtelen a saját testére nézni: mikor egy fiú bókolni próbál, Eden félbeszakítja: „Bármit gondol rólam, nem vagyok az. És bármit gondol a testemről, az sem igaz”.

Azonban kétlem, hogy erről lenne szó. Sokkal valószínűbb, hogy az Amilyen akkor voltam egy, a szexuális erőszak következményeit bátran feltáró regény, aminek bizony vannak hibái. A karaktereiből és leírásaiból sokszor hiányzik a mélység – ez azonban nem vesz el abból, hogy a könyv egy nagyon nehéz, tabukkal terhelt témáról ír figyelemre méltó pontossággal és mély együttérzéssel.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Deres Kornélia: Irodalom és abúzus

Kérdésem az, hogy miért nincs a hazai irodalomi közegnek egészséges önvédelmi képessége? Hogy lehet az, hogy valaki, akinek az erőszakos viselkedéséről tömegek tudnak, gond nélkül menetel előre, sőt, mintha egyenesen pozitív kapcsolat volna az agresszió és a szakmai siker között?

...

BORDA RÉKA: Minden második ismerősöm abúzus túlélője

A podcastban az Égig érő csalán írójával, Borda Rékával beszélgettünk a családi történetek feldolgozásáról, egy nyúlról és egy sérült generációról, amely azt akarja, hogy meghallják.

...

Péterfy Bori túlélőként meséli el, mennyi titkot és abúzust rejt el négy fal

Péterfy-Novák Éva 2019-ben megjelent regényéből, az Apád előtt ne vetkőzzből Tasnádi István rendezett színdarabot: a négy fal nem egy biztonságos teret, hanem a titkok, az elnyomások, a visszaélések és az abúzus világát hozzák létre. 

A hét könyve
Kritika
"Istenről és Édesanyáról vagy jót vagy semmit" – Ongjerth Hanna: Fecskefészek
Edgar Allan Poe időutazó volt? Három történet, ami biztosan meggyőz majd

Edgar Allan Poe időutazó volt? Három történet, ami biztosan meggyőz majd

Egy jó író nemcsak a történetekhez és az emberekhez ért, hanem a jósláshoz is.

Kiemeltek
...

Így dolgozott kémregényein John le Carré, aki maga is kém volt

Hogyan alkot egy olyan thrilleríró, aki annak idején kém volt? John le Carré jegyzeteiből kiderül.

...

Egy méter vintage könyvet szeretnék, sárgában – Amikor a könyvespolc csak díszlet

Mutasd a könyvespolcod, megmondom, ki vagy! Ja, nem.

...

Spiró György: Hungária és Magyarország nem azonos

Hallgassátok meg az íróval készített podcastünket!

Természetesen olvasok
...

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

...

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

...

A gyereknevelésnek nem szükségszerű velejárója a kiabálás – így előzd meg

...

Az AI-nak már most gazdagabb a szókincse a magasan képzett emberekénél

...

Ez a könyv bebizonyítja, hogy a szívből jövő nevetéstől leszünk igazán boldogok

...

Vajon megváltoztatja-e az embert, ha napi kapcsolatban van a halállal?

...

3 könyv szülőknek, amit érdemes előjegyezni szeptemberben

...

Most éppen naponta ennyi lépést kell tenned a tudósok szerint az egészségedért + 3 könyv

...

A fantáziád segít a legtöbbet az ökológiai válság ellen - Olvass bele a Világelejébe!